• La Lola

Vad betyder ordet "jämte" för dig?

Bara så nyfiken....för mig är jämte nån som kommer från Jämtland....

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-07 18:52
    Använder ni ordet jämte när nån tex sitter intill er eller säger ni bredvid? Jag använder aldrig ordet jämte på det sättet...jag säger bredvid.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad betyder ordet "jämte" för dig?
  • La Lola

Ja jag ser ju att jag är i minoritet...
    Men jag tycker det låter helskumt när nån säger "kom o sitt jämte mig".... {#lang_emotions_tongue_out}

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Pellerbom

Röstade "annat" för jag tycker det betyder båda sakerna. Framgår ganska bra av sammanhanget vilket!

• Trollet Ludenben

annat: det beror på i vilket sammanhang. Pratar man om människor så är det person från jämtland och andra samanhang är det bredvid.

Älskade ungar
  • camas

röstade nån från jämtland... MEN det kan även vara brevid beroende på sammanhang ;)

Filip 041227 och Tea 080401
  • lövet2

Annat: Det betyder båda sakerna beroende på sammanhang. Alla vet väl vad en surjämte är!

• myran82

Båda delar. En jämte är någon från jämtland och man kan även sitta jämte något.

• lövet2
    La Lola skrev 2010-03-07 16:59:16 följande:
    Ja jag ser ju att jag är i minoritet... Men jag tycker det låter helskumt när nån säger "kom o sitt jämte mig"....
    Jag använder inte ordet till vardags. Däremot har jag kompisar som använder det pga att det ingår i deras dialekt. Dessutom får man ju inte glömma "Du skall inga andra gudar hava jämte mig"!

Svar på tråden Vad betyder ordet "jämte" för dig?