Inlägg från: Silverklar |Visa alla inlägg
  • Silverklar

Cerclage?

Hej,
    Får man hoppa in här? Tillfälligt ialla fall och kanske för längre period.
    Jag är gravid och är remissad till SpecMVC på SÖS för att diskutera ev. cerklage. Jag har undersökning och möte med läkare 3 aug när jag är 15+0.

Jag har gjort en konisering för länge sedan pga. cellförändringar och födde en dotter 2008 i v. 34+0-1 (ungefär).
    Dottern kom efter att jag fått 3-minuters värkar helt plötsligt, efter två timmar med dusch och bad, ringde vi sjukhuset och blev rekommenderade att komma in. När vi kom in visade det sig att jag var öppen 3-4 cm. Tolv timmar efter att värkarna börjat var hon född, och då hade förloppet blivit lite fördröjt eftersom hon hade uppe en hand vid huvudet som stoppade upp det hela. Lite chockartad upplevelse men allt gick superbra ändå! Vi undrade dock vad det kunde bero på men fick inget svar annat än att ibland blir det så och att barnet nog var färdigt att komma... Men senare var jag på en gynundersökning och då konstaterade läkaren att jag hade förkortad livmoderstapp vilket kunde orsaka för tidig förlossning och därför är jag nu remissad.

Ska ju kolla upp livmodertappen (antar jag) samt tala med läkare 3 aug, men vill gärna veta mer om cerklage innan och hur man tänker om det.
    Det gick som sagt jättebra med vår dotter, men är orolig för hur det ska gå med detta barn. Känns som om cerklaget skulle kunna vara en hjälp? Hur stora chanser tror ni att det är att få det efter att man fått remiss om det? Ska som sagt gå till SÖS i Stockholm. Vet ni om de är särskilt restriktiva eller generösa med cerklage? Vad brukar påverka om man får eller inte?

Är dels orolig för att förlossningen ska starta tidigare denna graviditet (eftersom min förra graviditet och förlossning kanske påverkat tapp m.m. negativt) och dels orolig eftersom förlossningsförloppet gick så pass snabbt förra gången att jag tror det kan bli svårt att stoppa förlossningen om den startar (mycket) för tidigt denna gång. Undrar också om det att mitt förlosssningsförlopp varit så hastigt kan påverka mina chanser att få cerklage negativt. Att de ska vara oroliga att de inte ska hinna klippa cerklaget vid ett hastigt förlopp. Vad tror ni?
    Jag funderar på om det kan ha varit så att jag öppnat mig i smyg ett tag innan jag fick värkarna. Isåfall borde det väl vara bra med cerklage, så att det antingen hindrar att man öppnar sig i smyg eller så att man känner att det är något på gång?

hmm blev långt och kanske lite virrigt med många frågor som ni kanske inte kan svara på, men skönt i alla fall att få skriva av sig lite funderingar och oro...

• Silverklar

missade en fråga: Läst lite i tråden och såg att flera blivit sjukskrivna i samband med isättandet, är det oftast så? Trodde att man kanske blev sjukskriven mot slutet mest. Ungefär hur långt innan beräknad BF brukar man bli sjukskriven? Eller det kanske är helt individuellt?

• Silverklar

Fru hellström, Lanie och Vixan: Tack för långa och informativa svar! Och grattis, välkomnande och lyckönskan
    Skönt att ni tror att cerklage kan hjälpa mig och att jag har chans att få det.
    Hmm, funderar på det där med att ta det lugnt efter insättandet. Verkar vettigt med att det ska läka och så.
    Jag ska på cerklagemöte 3 aug när jag är 15+0, känns som att OM jag ska få cerklage borde det vara ganska nära efter det? Så jag undrar hur lugnt är lugnt? 18 aug är det tänkt att jag ska resa med flyg inom landet (redan bokat biljetterna, bort 18 aug, hem 21 aug). Men det låter som om det kanske inte är en så bra idé om jag just fått cerklage inlagt...? Eller vad tror ni?

Fru hellström: Jag har BF 24 januari. Hoppas i första hand att förlossningen inte ska starta så tidigt att det blir några problem eller men för barnet, sedan skulle det vara trevligt om jag fick gå så långt att det blir ett 2012-barn, men det är lite av en lyxönskan...
    Jag har inget fysiskt tungt arbete, men ganska stressigt, så vi får se vad läkaren säger angående det.

Lanie: Ditt förlopp med sonen låter verkligen likt mitt. Hela förloppen var helt chockartat för oss och kan inte föreställa mig hur det måste varit för er som det skedde ännu tidigare för och med tragisk utgång dessutom. Beklagar sorgen med sonen!
    Men stort GRATTIS till dottern! Verkar som om det som jag är rädd för, ett ännu hastigare förlopp i nästa förlossning är precis det som hände dig. Skönt att allt gick bra dock denna gång! Och skönt att höra att man kan få/ha cerklage trots snabbt förlossningsförlopp...
    Bra att du stod på dig, men hemskt att läkaren inte var mer informerad! Mer vila i början - bättre cerklage, ska ha det i åtanke. Man får hoppas på sjukskrivning minst två veckor då eller helst en månad, efter insättning antar jag.

Vixan: vilken tur att du ringde din man och att ni var på plats på sjukhuset när förlossningen startade.
    Beklagar upplevelsen med tvillingarna!
    Låter som en vettig läkare, bra att inte chansa utan ta det säkra före det osäkra (denna graviditet).

Lycka till Fru Hellström och Vixan med era fortsatta graviditeter och förlossningar också! I vilka veckor är ni? Beräknat BF? Och när tror ni/beräknas barnet komma "egentligen". När brukar barnen vanligen komma när man har cerklage?
    Lanie: Grattis igen till dottern! I vilken vecka var du när hon kom?

oj, långt igen. Men var mycket att kommentera och fråga

• Silverklar

Lanie: Tack för mer detaljerad info om tid vid insättning m.m. 
    Låter ju hemskt att du hade ont av cerklaget och inte kunde sitta! Förstår det dock som om det är ovanligt att det är så? Och jag antar att det sitter där det sitter när man väl satt det så att säga, inget man vill gå och pilla på i efterhand...

Jag kommer att försöka vara påstridig om det behövs. Med tanke på att jag har svårt för att bli gravid (har gjort IVF) haft två MA:n och detta i princip är min sista chans till en lyckad graviditet vill jag inte ta några risker att det går fel pga. min förkortade tapp. Finns det minsta chans att cerklaget hjälper vill jag att de sätter in det.

Helt ok med långa inlägg för mig (jag är ganska långrandig själv...) 

Apropå sex: Förstår att man talar om penetrerande sex, men är även orgasmer förbjudna om man har sexförbud? De kan man ju få på andra sätt också...  Fast ska jag vara ärlig har vi inte haft sex sedan jag plussade. Har inte vågat och inte haft lust tidigare. Fast nu börjarna lustarna vakna till liv (men har inte vågat, rädd för att sabba något nu när det verkar gå bra...)

Får man inte bada heller? Jaja, sommaren är väl i princip över när/om jag får cerklaget inlagt och är inte så förtjust i simbassänger.  

MiScHoOo: När jag läser din och andras erfarenheter i tråden blir jag förskräckt över vad folk ska behöva uppleva och hur man kan bli behandlad, samtidigt som jag blir djupt imponerad över den livskraft och styrka som ni visar. Och vilket mod! För det krävs styrka och mod att våga försöka igen och igen!

Roligt att det verkar gå fortsatt bra för alla!

• Silverklar

Startar med att be om ursäkta för långt inlägg, men hoppas att det är ok?

Jag var inne för ca 2 månader och frågade lite om cerklage i er tråd (och fick jättemånga utförliga och bra svar från flera gulliga tjejer). Har inte skrivit något sedan dess eller följt tråden (är inte så aktiv på FL). Hoppas att allt är fortsatt bra med er i alla fall! Och att ni vill hjälpa mig?

I alla fall, jag hade fått remiss till specmvc för att kolla tappen denna graviditet efter att ha fött i v. 34+4 förra graviditeten och fått besked i efterhand av barnmorska som gjorde gynkoll att jag hade förkortad tapp. Och att det kunde orsaka för tidig förlossning. Har inte skrivit något sedan dess. Jag är i v. 21+1 idag.

Nu är det i alla fall så att jag varit på 3 kontroller (med 3 veckors mellanrum):
    Första kontrollen mätte de tappen till 4,5 cm och den var hård. Allt såg bra och normalt ut. Läkaren som jag träffade sa att utifrån mitt förlossningsförlopp, att jag inte öppnade mig så snabbt mellan 4 cm till 10 cm, så trodde inte hon att tappen orsakat min för tidigare förlossning. Men de skulle ha fortsatt koll på mig eftersom jag trots allt fött för tidigt förra gången.
    Andra kollen hade tappen minskat till 4 cm (annan person som mätte), men allt såg normalt och fint ut och ingen anledning till oro.
    Tredje kollen, igår var den 3,9 cm (samma person som mätte som senast), eller rättare sagt. Hon mätte den även vid ett tillfälle till 3,5 cm, men som hon sa, den är mer 3,9 cm (?). Vid något tillfälle såg tappen ut som en tratt med en kort bit i slutet, men då mätte hon inte. Det var tydligen inte i rätt läge? Hur som helst så ville hon gärna känna med fingrarna också, vilket hon inte ville göra förra gången. Det kändes som det skulle tyckte hon (tyckte hon sa något om hård bland annat). Sedan sa hon något om att hon inte var orolig (vilket fick mig att bli lite orolig), men att tappen ju hade minskat lite vid varje mätning (något som jag börjat tro var naturligt eftersom den minskade med en halv centimeter mellan första och andra mätning och allt ändå bedömdes som så bra...). Så i alla fall frågade när min nästa tid var inbokad (om ca 3 veckor), och sedan ville hon gå iväg och tala med min doktor... Hon var borta kanske en kvart och när hon kom tillbaka sa hon igen att hon inte var orolig, men att hon ville att vi skulle boka in en extratid nästa vecka (blev tisdag morgon) och att om tappen fortsatt att minska skulle de troligen sätta in cerklage på onsdag, dagen efter (?!) Men till på tisdag kunde jag leva som vanligt.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka, känna eller tro. Efter att allt sett så normalt och bra ut de första gångerna enligt dem, och läkaren sa att hon inte trodde att jag hade förkortad livmodertapp som orsakat problem, så har jag tänkt att det måste varit något annat som gjorde att den första förlossningen startade för tidigt. Så jag antar att jag förväntade mig att de skulle säga att allt såg bra och normalt ut även fortsättningsvis...
    Men nu verkar det ju inte så, och jag är grymt tacksam för att de verkar ha/vilja ha koll på läget och överväger cerklage. Men jag blir lite förvirrad av händelseförloppet också känner jag. Och av de mixade budskap jag tycker att jag fick vid senaste besöket.

Men jag har några frågor:
    - har era tappar också sett ut som trattar vid vissa ultraljudslägen och fått höra att det var fel vinkel och därför inget att mäta/oroa sig över?
    - vad är "riskerna" med sena cerklage. Jag kommer att vara i v. 22 om de sätter cerklage nästa onsdag.
    - om de överväger cerklage på onsdag beroende på tisdagskollen, men allt ser bra ut då. Vad händer om det sedan inte ser bra ut två veckor efter?  Hur sent kan man sätta cerklage med bra resultat?
    - tänker jag fel, om jag oroar mig för att minskningen ska fortsätta och att det ska bli kris i slutändan.
    - vad skulle ni tänka om det hela? Tror ni det lutar mot cerklage nästa vecka och hur skulle ni agera i min situation (skulle ni agera på något speciellt sätt, försöka påverka i någon riktning eller bara följa med och se vad som händer?)

• Silverklar

Snalmums och mamma mys: Tack för svar!
    Snalmums, det var en kort tapp. Vilken tur att allt gick bra!
    Mamma mys: det var verkligen ett akut cerklage! Gick du på regelbundna kontroller och öppnade dig mitt emellan två, eller var det utan kontroller? Jag menar, hur fort kan det försämras egentligen? Låter ju hemskt att det hann gå så långt ifall du gick på kontroller?

Det känns lite som att välja mellan pest och kolera! Ska man hoppas på att tappen inte minskat och sedan ha ångest för att den ska minska i ett obevakat skede utan att jag känner något så att allt går åt skogen... eller ska man hoppas på att den minskat "lagom mycket" om man kan säga så, så att de sätter in cerklage trots riskerna med det?
    Skönt att det verkar finnas medel man kan sätta in för att minska riskerna i alla fall, enligt vad du skriver mamma mys. Lutar lite mot att försöka pressa på att få cerklage trots allt kanske. Men vet inte vad jag ska göra om de säger att allt ser så normalt och bra ut igen (som de sagt de två första gångerna)? Ska jag försöka få cerklage ändå i så fall?

Och det där med tappens tratt-utseende, vet inte vad jag ska tänka eller tycka om det?! Tycker mig inte minnas att tappen såg ut som en tratt i något skede vid de första två mätningarna, men såg det tydligt vid denna mätning. Men hon som gjorde ultraljudet menade att det var fel vinkel och inte skulle mätas? Vad jag inte förstår är hur tappen kan se stängd ut och mätas till 3,9 cm i ena vinkeln och se ut som en tratt (lite öppnad tapp) i en annan som inte mäts? Har någon annan haft så, och fått tratt-vinkeln bortdömd som fel vinkel (ej viktig?)?

• Silverklar

Jag kommer att vara i v. 22+0 på onsdag nästa vecka, då cerklage ev. sätts in. Känns som om man inte har så många dagar till på sig efter det, ifall man ska kunna få cerklage. Så vad händer/gör man om allt ser ok ut på tisdag, men tratt-utseendet börjar visa sig i flera/alla vinklar efter två-tre veckor?

• Silverklar

Tack för alla svar!

Blir så ledsen när jag läser om alla barn som förlorats i onödan! Och om läkare som vill vänta och inte verkar fatta vad de riskerar. Det verkar ju ändå som om man kan begränsa riskerna med t.ex. sena cerklage och samtidigt som man riskerar så mycket om man inte sätter in det! Så varför gör man det inte oftare?

Mamma mys: ja, du verkar ha haft tur med din läkare efter förlusten av din son eftersom han tycker att ett förlorat barn räcker. Fattar inte att det finns läkare som inte tycker så...? Och vad skönt att allt gått/går bra med de senare två graviditeterna och att du fått planerat cerklage. Funderar lite på hur din första graviditet och förlossning verkar ha varit så "normal" ur tapphänseende och hur det sedan utvecklats. Att en första graviditet kan vara så pass "opåverkad" medan nästa inte är det, får mig att känna att jag verkligen borde försöka tala med läkarna om det här med cerklage ifall de är skeptiska till det.

Klogu: Hoppas att det löser sig för dig och att läkarna hjälper dig så att barnet stannar tillräckligt länge. Förstår att det måste vara otroligt stressande och oroligt att bara få höra "vi får se vänta och se"? Vad är det de ska se? Om tappen blir längre? Eller om de ska sätta in cerklage? Hur vill de att det ska vara för att de ska bestämma sig för att sätta in cerklage? Låter ju som att du skulle behöva lite stöd där nere enligt mig i alla fall?
    Jag är i v. 21+4 idag så du är ca en vecka före mig i tid, hoppas att vi båda får cerklage inom kort!

Lanie: låter som om du haft lite samma upplevelse som jag. Mätningen sist var väldigt skum som sagt. För i en vinkel såg tappen stängd ut och då mätte hon den till 3,9 cm. Vid ett tillfälle, efter en efterfrågad hostning, tror jag hon mätte den till 3,5 cm. Vid ett tredje tillfälle såg tappen istället ut som en tratt med en liten tillslutning längst ner, den mätte hon inte alls. Sedan sa hon att tappen var 3,9 cm och att tratt-utseendet var i fel vinkel (och inte räknades tydligen). Men hon blev ju ändå orolig själv (fast hon sa att hon inte var det?), eftersom hon dels ville känna med fingrarna (inte varit aktuellt eller gjorts tidigare gånger) och sedan gick iväg för att tala med läkare, kom tillbaka och bokade in tiden på tisdag och sa att det ev. blir cerklage på onsdag?

Jag är 39 år, har haft två MA:n, och gjort flera IVF för att bli gravid med detta barn, så jag vill verkligen, verkligen inte förlora det! Jag tror att jag önskar att det såg lite, lite sämre ut på tisdag (men fortfarande med hyfsat tapp som trassel skriver) så att läkaren bestämmer sig för cerklage utan diskussion. Jag är inte helt säker på att jag kommer att kunna "stå på mig" eller ordna så att jag får ett annars (se bara på Klogu som ju faktiskt är inlagd och allt). Och ni som svarat verkar överens om att ni i min situation skulle vilja ha ett (vilket jag även själv lutar mot trots riskerna)!

Tack igen för alla svar och håller tummarna för oss alla!

• Silverklar

Klogu: håller tummarna för att du ska klara dig långt förbi 24+0! Och att läkarna ska ta ett beslut som du känner dig trygg med och som får barnet att stanna i magen så länge som möjligt!
    Ja, det är ju det som är det knepiga. Ifall läkarna är tveksamma och man propsar på cerklage och så går det illa... Nästan värre än om man litar på läkarna och avvaktar och ser och det sedan går illa (eller inte). Hmm, trots allt ska ju läkarna vara experterna... och borde veta vad de gör?
    (fast när man läser här verkar det inte alltid som det).

Pupp: Vad skönt att tappen var oförändrad och att det såg bra ut!

Imorgon är min mätning. Nervös! Känns som om jag skulle kunna skriva en bok om alla mina känslor och tankar... och velandet hit och dit (har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska försöka propsa på cerklage, beror väl lite på hur det ser ut och vad de säger) ...
    Skönt i alla fall att det inte är så långt kvar tills jag får något slags besked att gå vidare på.
    Tack för tummar, råd och stöd!

• Silverklar

GRATTIS Mamma mys till körkortet! Glad

Det blir cerklage imorgon, onsdag, för mig!
    Tappen hade fortsatt att krympa. Var nu 3 cm istället för 3,5-3,9 cm i förra veckan. Tappen såg även lite öppen ut i flera vinklar även om den inte såg fullt så trattlik ut i någon som förra gången. I alla fall tvekade inte läkaren utan sa ganska direkt att det blir cerklage imorgon, utan påverkan från mig (vilket jag tycker känns skönt).
    Troligen blir jag sjukskriven 1-2 veckor, hoppas på 2. Jag har ett kontorsjobb, men pendlar till jobbet och får inte alltid sittplats + plus att man kan vara mer stilla och vila hemma förhoppningsvis. Får se vad de säger mer bestämt om sjukskrivningstiden när jag åker hem på torsdag.
    I alla fall känns det bra med hur dagen utvecklade sig. Förhoppningsvis kommer det att gå bra nu! De brukar klippa i v. 36 sa läkaren. Låter bra med mig

Svar på tråden Cerclage?