Cerclage?
Hej,
Får man hoppa in här? Tillfälligt ialla fall och kanske för längre period.
Jag är gravid och är remissad till SpecMVC på SÖS för att diskutera ev. cerklage. Jag har undersökning och möte med läkare 3 aug när jag är 15+0.
Jag har gjort en konisering för länge sedan pga. cellförändringar och födde en dotter 2008 i v. 34+0-1 (ungefär).
Dottern kom efter att jag fått 3-minuters värkar helt plötsligt, efter två timmar med dusch och bad, ringde vi sjukhuset och blev rekommenderade att komma in. När vi kom in visade det sig att jag var öppen 3-4 cm. Tolv timmar efter att värkarna börjat var hon född, och då hade förloppet blivit lite fördröjt eftersom hon hade uppe en hand vid huvudet som stoppade upp det hela. Lite chockartad upplevelse men allt gick superbra ändå! Vi undrade dock vad det kunde bero på men fick inget svar annat än att ibland blir det så och att barnet nog var färdigt att komma... Men senare var jag på en gynundersökning och då konstaterade läkaren att jag hade förkortad livmoderstapp vilket kunde orsaka för tidig förlossning och därför är jag nu remissad.
Ska ju kolla upp livmodertappen (antar jag) samt tala med läkare 3 aug, men vill gärna veta mer om cerklage innan och hur man tänker om det.
Det gick som sagt jättebra med vår dotter, men är orolig för hur det ska gå med detta barn. Känns som om cerklaget skulle kunna vara en hjälp? Hur stora chanser tror ni att det är att få det efter att man fått remiss om det? Ska som sagt gå till SÖS i Stockholm. Vet ni om de är särskilt restriktiva eller generösa med cerklage? Vad brukar påverka om man får eller inte?
Är dels orolig för att förlossningen ska starta tidigare denna graviditet (eftersom min förra graviditet och förlossning kanske påverkat tapp m.m. negativt) och dels orolig eftersom förlossningsförloppet gick så pass snabbt förra gången att jag tror det kan bli svårt att stoppa förlossningen om den startar (mycket) för tidigt denna gång. Undrar också om det att mitt förlosssningsförlopp varit så hastigt kan påverka mina chanser att få cerklage negativt. Att de ska vara oroliga att de inte ska hinna klippa cerklaget vid ett hastigt förlopp. Vad tror ni?
Jag funderar på om det kan ha varit så att jag öppnat mig i smyg ett tag innan jag fick värkarna. Isåfall borde det väl vara bra med cerklage, så att det antingen hindrar att man öppnar sig i smyg eller så att man känner att det är något på gång?
hmm blev långt och kanske lite virrigt med många frågor som ni kanske inte kan svara på, men skönt i alla fall att få skriva av sig lite funderingar och oro...