Inlägg från: Silverklar |Visa alla inlägg
  • Silverklar

Cerclage?

MiScHoOo: Skönt att det lugnade ner sig. Och låter som en bra idé att ta det (extra) lugnt närmaste veckorna!

Hej, hemma sedan i torsdag. Cerklageoperationen var i onsdags och gick bra förutom att det är tveksamt om ryggbedövningen tog som den skulle. De gav mig smärtlindring 3 ggr i droppgrejen under operationen och efter 3 ggn tror jag det kändes som det var meningen att det skulle kännas från början... tur som var är ju operationen inte så lång, så det hela var ok ändå. Och skönt att ha cerklaget på plats nu.

Är hemma och tar det lugnt. Har inte ont eller så, men det känns lite "konstigt" efter att man varit uppe och stått/gått/eller suttit ett tag. Så försöker att ligga ner så mycket som möjligt och ta det lugnt. Har haft lite sammandragningar och så, men förstått att det är vanligt och inget man behöver oroa sig för.
    Jag behövde inte kämpa för mina 2 veckors sjukskrivning, utan läkaren hade sjukskrivit mig fram till och med den 17/10 (ca 3 v) när hon kom till rummet. Skönt! Återbesök hos doktorn är inbokat 11 okt, så vi får se hur det ser ut och vad de säger då. Verkar vara ganska olika. Vissa jobbar heltid, andra deltid och andra är sjukskrivna heltid efter cerklage och framåt. Får se hur det blir för mig.

Såg att ni talade om handling Min man är också bra på att handla. Ibland handlar han allt från eget huvud, ibland (som idag) vill han att jag skriver en lista. Även om jag skriver lista är han bra på att lägga till saker jag glömt eller andra saker han tycker kan behövas.

Håller tummarna för att allt går bra för oss alla och att bebisarna håller sig i magen länge, länge så att de hinner utvecklas bra och kan klara sig utanför utan framtida men!

ps. Tänkte ringa trygghansa (där jag är försäkrad och tänkte försäkra bebis i magen) för att kolla om jag kan få något från min försäkring för min förra sjukskrivning (i början av grav) och nu. Samt OM cerklaget kan ställa till problem med bebisförsäkringen. Det är ju meningen att bebisen ska stanna länge nu och då borde det ju inte vara något problem???

• Silverklar

Hej, hade skrivitt ett långt inlägg som försvann. Orkar inte skriva om allt. Så skriver bara kort. Ligger på KS i Solna sedan förra torsdag efter hotande för tidig förlossning. Jag är i v, 25+1 idag. Läget är ganska stabilt men ligger i i sängläge och klarar i princip bara av att gå till toan på rummet, utan att dra igång ökande sammandragningar. Fick tractocildropp 2första dygnen. Har fått kortidon för lungmognad och behandlas med bricanyltabletter+sprutor när sammandrsgningsrna sätter igång. Vilket har hänt några ggr under v. Vet ibte hur länge jag blir kvar. Saknar man och dotter men tänker att jag är på rätt ställe så länge det är så här. Vill att bebis ska få vsra kvar länge än! Håller tummarna för oss alla och speviellt för er andra som också ligger lite krisigt till med risk att föda alldeles för tidigt. Kram Ps skriver liggande, på en ipad, så ursäkta felstavningarna. Kan någon snäll person lägga in mig på listan? Har BF 24 jan 2012.

• Silverklar

Grattis Fru Hellström till er lilla dotter! Skönt att allt slutade bra! Själv är jag är hemma sedan förra onsdag efter två veckors sjukhusvistelse. Allt har stabiliserat sig på en bra nivå. Går omkring lite i huset och sitter numera upp vid måltider. Idag är jag i vecka 27+4 och siktar på flera veckor till innan FL. Sköt om er!

• Silverklar

Jag är redan med, Mamma Mys. Fick hjälp av någon tidigare att komma med Ps. Irriterande, ipaden verkar ta bort alla radbrytningar...

• Silverklar

Meonfire: jag skulle inte heller fingra där själv med tanke på infektionsrisken med mera.

• Silverklar

Pupp: Grattis till lille Love! Håller tummarna för att allt ska gå Jersey, trots den tidiga födseln! Kramar ...................................... Jag har också fått konstaterat att jag har GBS. Avslutade en antibiotikakur i torsdags på 10 dagar som startades under min sjukhusvistelse, bl.a. tror jag för att de tänkte att GBSn kunde påverka så att jag fick mina problematiska sammandragningar, nu har jag ju bara några om dagen för det mesta. Kommer även att få antibiotika genom dropp vid förlossning.

• Silverklar

Lill Z: Välkommen! Jag fick mitt cerklage "akut" i v 22+0, när de sett att tappen minskade i ökande fart, men jag hade ganska lång tapp kvar ändå så fanns bra med längd att sy i. Sitter bra än så länge lycka till med insättningen och det går säkert bra!

• Silverklar

Grattis Vixan! ................................ MiScHoOo: Hoppas att det onda går över snart så du får må bra! ..................... Becka 81: lycka till med nya cerklaget! Mamma mys: Skönt att du fått bättre lån och att det börjar ordna upp sig för dig. Hoppas du får hjälp idag! ............................... Igår hade jag en superbra dag! Var på återkontroll till KS och tappen och cerklaget såg mycket bra ut! Nästa kontroll först om 3 v. på SÖS. På viktberäkningen så bedömdes bebisen vara 1104 g, bara -12 % från förväntad vikt, för två veckor sedan bedömdes hon ligga på -19,9 %, så mycket bättre nu! Och sedan talade jag med FK och fick veta att min sjukpenning var beviljad, kommer löpa på automatiskt t.o.m. dec. I jan får jag kontakta dem igen om bebis inte kommit än för att få de sista dagarna utbetalda. samt ska förstås kontakta dem ifall bebisen kommer tidigare. Just nu känns det underbart, även om jag har mer mensvårk/molvärk än jag haft på sistone, men det beror på att jag satt/stod mer igår än vad jag brukar i och med kontrollerna på KS. Och tar jag det bara lugnt några dar nu, så går det över igen.

• Silverklar

Violatricolor: skönt med sjukskrivningen, så kan du slappna av och vila en längre period!

Svar på tråden Cerclage?