Inlägg från: Silverklar |Visa alla inlägg
  • Silverklar

Cerclage?

Vill förresten informera om något jag lärde mig igår: man inte ska använda pevaryl (mot svamp), efter första trimestern. Läkaren på KS rekommenderade den, men när jag skulle köpa den på Apoteket och råkade fråga en expedit om den berättade hon det. Verkar vara en ändring sedan juli i år som läkaren inte var insatt i. Hon nämnde i alla fall inga möjliga risker för fostret, bara att det var receptfritt! Expediten rekommenderade istället canesten.

• Silverklar

Hej, Jag har fått klipptid 5/1 (kan någon vara snäll och lägga in det i listan? Kan inte göra radbryt själv). Kommer då att vara i v.37+1. Var på kontroll i onsdags och då hade tappen krympt lite (26 mm från förra gångens 30 mm, samt att den var lite vidgad upptill mot helt stängd gången innan) men cerklaget satt jättebra, så läkaren var nöjd och tyckte att jag inte behöver komma in för fler kontroller. Jag är i v. 31+2 idag. Förra kollen var ca 3 v tidigare och med samma intervall skulle jag vara i v. 34 vid nästa koll och eftersom de inte skulle försöka stoppa en startad förlossning efter v.34+0, tror jag hon tyckte det var onödigt att boka in något. Ok med mig. ............................ Skulle vara fantastiskt om tappen håller till klippdatum och inget händer innan dess. Misstänker dock att det kommer att kräva att jag tar det extremt lugnt, känner av både molvärk och sammandragningar när jag är uppe lite, lite mer. Och tappen verkar ju minska igen (och öppna sig) även om läkaren inte tyckte det var något att tala om... ............... Förresten, länkar till en tråd som kan vara av intresse inför förlossningen (handlar mest om sen avnavling och värkstimulerande): www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

• Silverklar

GRATTIS till er som fått bebis sedan jag skrev sist!

• Silverklar

Trassel och Jomajano: Roligt med klipptider. Vill någon vara snäll och lägga in min klipptid 5/1 (kan inte göra radbryt på ipaden). .............. Trassel: tråkigt med tappen och cerklaget, men bra att få veta eftersom du inte känt något. ....... ...... ...... ..... MiScHoOo: Roligt att allt såg bra ut hos BM och att tappen var lång! Skönt att få veta att det var bebis rumpa som gör ont och inget "farligare".

• Silverklar

Angående svamp så är det ändrade rekommendationer för pevaryl i FASS sedan juli i år (fick jag veta för några veckor sedan). Tror jag skrev om det då. Kopierat från FASS: Graviditet: Pevaryl ska endast användas under första trimestern av graviditeten efter läkares inrådan. Pevaryl kan användas under andra och tredje trimestern om den potentiella nyttan för modern uppväger de möjliga riskerna för fostret. ..... ..... . .... ... ... På Apoteket där jag tänkt köpa pevaryl (efter läkaren på KS nämnt det) rekommenderade de mig att köpa canesten istället. .... Läkaren på SÖS som jag nämnde det hela för visste inte heller om att det var ändrat i FASS. Så det verkar inte ha fått så stor genomslagskraft hos läkarkåren, kanske för att det trots allt står att det "kan" användas även fortsättningsvis...

• Silverklar

mischooo: inte jag heller till för några veckor sedan. Och inte så konstigt eftersom inte ens läkarna på SpecMVC på vare sig KS eller SÖS (som jag träffade) visste om det...

• Silverklar

Apropå svampbehandlingen kom jag på att apotekspersonalen rådde mig att använda 3-dagarsdosen eftersom vagitorierna/behandlingen skulle vara skonsammare mot slemhinnorna då än ifall man tog endosvagitorien. mischooo: ja, kändes ju lite knepigt att bli tipsad om pevaryl av läkaren (som även nämnde att det var receptfritt)... Antar att det kan vara svårt att hålla reda på alla nya medel/mediciner och ändringar för gamla för läkarna men OM något skulle hända för att de ger fel info skulle man ju bli helt förtvivlad och arg samtidigt.

• Silverklar

mischooo: håller med om att man förväntar sig mer koll inom deras område.

• Silverklar
    {#emotions_dlg.flower}Slapptapparnas BFlista{#emotions_dlg.flower}  

Vixan BF 28/10 Klipp 11/10 född: 2/11 i V 40+4 
    FruHellström BF 4/11 klipp 12/10 född:24/10 
    MeOnFire BF 4/11 Klipp 11/10 född:3/11 
    Melinda88 BF 19/11 Klipp 25/10 född:11/11 
    Mamma mys BF 27/12-11 klipp: 29/11 född:??? 
    MiScHoOo Bf enligt rul 9 jan, snittas 22 dec 
    Silverklar BF 24 jan 2012  Klipp 5/1   född:??? 
    Pupp BF 30/1,Snitt i början av januari född: 20/10 i v. 25+2 
    Trassel BF 15/2 -12  Klipp 19/1  född:???
    Jomanjano BF 11/1-12 klipp 19/12 född: 12/12-11 i v:35+4
    Violatricolor BF 10/3-12 klipp???  född:??? 
    Becka81: BF 20/3-12 klipp???   född??? 
    Lill Z  BF 12/5-12 snitt i mitten av april
    Casiopeia: BF 23/3-12 klipp??? född???
  • Silverklar

MiScHoOo och Mamma Mys: Grattis till era bebisar!! Vad skönt att allt gått bra! ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... Trassel: Hoppas proverna var bra! Håller tummarna för att allt ska gå bra för oss andra också! ... ... ... ... God Jul!

• Silverklar

Trassel: Såg att proverna var dåliga! Hoppas att det ordnar sig för dig och att du får bra hjälp! Och att du/ni ändå fick en fin jul! .... ... ... Hoppas ni alla haft en fin jul!

• Silverklar

mischooo: Söt kille, ert lilla underverk! ....... ........ ....... ......egofråga: känns som om det börjar närma sig. Haft täta och regelbundna SD flera nätter som dock stoppats med hjälp av Alvedon (så inte riktigt på G utan förvärkar) samt har de senaste två dagarna fått lös avföring (ursäkta detalj). Mer allmänt tryck och en allmän känsla bara. Tror dock att det kommer klara sig idag med vila. Vet dock nye vad dom skulle ske om jag började röra på mig mer...? Har klipptid av cerklage 5/1 och undrar om någon annan varit med om att FL startar när bandet är kvar? Ok om de hinner klippa men låter inte så roligt om det inte hinns med och bandet skär igenom? Har någon varit med om det? Ska ju tydligen inte vara någon fara men låter inte så roligt.

• Silverklar

Tack för svar! ... ... ... Låter betryggande med att flera hunnit in för att klippa bort cerklaget efter att värkarna startat, utan negativ följd. Får hoppas på samma ifall det skulle starta innan jag hunnit klippa. ... ... ... ... ... Gott Nytt År alla!

• Silverklar

Tack alla snälla som svarat på min fråga om cerklage kvar vid FL-start! Känt mig lite fånig eftersom det lugnade ner sig och aldrig startade ordentligt även om jag haft några fler falskalarm... Nu känns det dock lugnt eftersom jag har klipptid av cerklaget imorgon förmiddag Har inga förväntningar på att det ska starta efter det, börjar kännas som om bebisen kan komma att invänta BF-datum innan hon kommer...

• Silverklar

Thalis: oj, det gick fort! Tur att ni ringde ambulans och fick hjälp snabbt!

• Silverklar

Klippet gick ok idag. Bebisens huvud tryckte på så mycket att vi fick förflytta oss från SpecMVC till FL-avd och fortsätta där med bättre verktyg. Sedan fick inte läkaren bort tråden efter klipper, så en till/annan läkare kom in för att känna/prova. Innan andra läkaren provade sa de att de kanske fick lämna kvar tråden ifall den inte lossnade och att det skulle vara helt ofarligt isåfall. Tur som var fick den andra läkaren bort tråden dock, känns bättre mentalt att veta att den är borta och inte bara uppklippt... Allt detta krävde ganska mycket meckande där nere så att säga, och de talade om lustgas. Klarade mig dock igenom allt med hjälp av profylaxandning. Hade kanske varit bra att prova på lustgasen inför FL, eftersom jag inte använde någon sådan förra gången och jag helst vill undvika eda och mn inre vet hur denna FL blir. Använde akupunktur och profylaxandning förra FL. .... ... ... ... ... ... ... Egofråga: jag var sjukskriven t.o.m. 3/1 (v.36+6), när jag talade med läkaren på SpecMVC om det vid förra besöket (att sjukskrivningen gick/går ut då eftersom man inte kan vara sjukskriven för hotande förtidsbörd längre än så) sa hon att jag skulle ta upp det med klippläkaren som skulle ordna det... (?) Nu glömde jag tyvärr det! Blir så arg på mig själv, vet inte hur det var tänkt/kunde ha ordnats men läkaren var väldigt trevlig även om klippet krånglade. Nu känns det himla osäkert, skulle helst inte vilja börja ta av mina fp-dagar, speciellt som jag bara får en massa SD utan att det blir allvar, känns som om det inte är omöjligt att jag går över ... Ska testa att ringa SpecMVC och be dem hjälpa mig, men känns mer osäkert eftersom jag troligen inte kommer att få tala med läkare(n)... Hur har ni andra gjort som gått förbi v. 36+6? Annan sjukskrivning (för vad isåfall?) eller fp? Havandeskappeng är inte aktuellt för mig eftersom jag inte har ett sådant jobb. ..... ... .... .... .... .... .... .... .... .... .... Becka: grattis till lyckat besök hos läkaren och besked om att bebisen lagt sig rätt! Håller tummarna för att den stannar så!

Svar på tråden Cerclage?