Inlägg från: Dags for en liten |Visa alla inlägg
  • Dags for en liten

Cerclage?

Hejsan,

Jag har oxå fått ett akut cerclage insatt (vecka 20+5) på grund av svag livmoderhals. Även jag var öppen 2cm med buktande fosterhinna. Får lutinus (progesteron) som ska vara värkhämmande enligt nya studier.
    Är nu i vecka 24+4 och är hemma med ordinerad vila.

Är extremt rädd för att föda tidigt. Tycker mig ha lite småont i magen hela tiden, men hoppas på att det är växtvärk.
    Hur kände/känner ni av er växtvärk?

• Dags for en liten

Ester03: Har du några biverkningar av dina tabletter (gissar på att det är vaginaltabletter).
    Jag tycker att jag får en brännande känsla i underlivet av mina, vilket jag även fick av lutinus när jag gjorde ivf.
    Så jag funderar på att kolla med min läkare om jag kan byta tablettsort..

• Dags for en liten
    brylepudding skrev 2012-06-19 08:17:16 följande:
    Hm, vet du någon studie som jag skulle kunna läsa på, alt ta med till min läkare? Jag skulle fortfarande vilja prova progesteron om det är ofarligt för barnet, vill gärna få behålla nästa barn... Behövde ni pusha för progesteronet eller var det läkarens idé?
    Jag blev uppringd av min läkare dagen efter jag blivit utskriven (hon hade precis varit på en föreläsning angående detta och det blev väl som jag förstod en ny rutin på sjukhuset).
    Så jag behövde inte pusha för det.

Jag träffade henne igår och då passade jag på att fråga henne om bricanyltabletter. Det skulle vara skönt att kunna punktbehandla sammandragningar om det skulle dyka upp några.
    Hon berättade då att Lutinuset (progresteronet) är mer effektivt än bricanyltabletter. Som jag uppfattade det kan man bygga upp en tolerans mot bricanyl. Hon sa att på mitt sjukhus (huddinge sjukhus) använder de bara bricanyl i sprutform. 

Är du gravid nu? Kolla med din läkare om det. Känns absolut som att du borde kunna få det utskrivet. Ditt sjukhus kanske bara inte tagit del av de nya studierna än. Så de kanske behöver en push i rätt riktning.

• Dags for en liten

brylepudding: Åh, jag beklagar. Jag förstår att du vill ta till alla medel vid nästa graviditet.
    Man tycker ju att din läkare borde följa samma spår. Bor du långt från sthlm? Annars kanske du kan få komma till huddinge sjukhus? Man kanske inte får göra så?
    På huddinge är de nämligen jättebra och vana vid såna fall som oss. Känns som att just erfarenheten är guld värd!

Varför fick du inte cerclage andra gången du var gravid? Jag har oxå svårt att lita på att ett litet band runt livmoderhalsen ska hålla. Men det verkar faktiskt som dt gör det. Det kommer att gå bra för er! 

• Dags for en liten

brylepudding: Jag har inte förlorat något barn. Det gick att stoppa mitt öppnande med ett akut cerclage. Så du har absolut inget att be om ursäkt för!
    Fick vänta i nästan 2dygn innan operationen för att se om förlossningen kom igång eller inte.
    Känn lite dumt på ett sätt, jag vet att det allra vanligaste är att man förlorar första barnet när man har en slapp livmodershals. Men jag är självklart otroligt tacksam för att det gick att stoppa.
    Nu e min tapp 22mm lång, så förhoppningsvis kommer jag vara gravid länge till.

Usch, kan inte alls sätta mig in i din situation. =( 

Gällande progrsesteronet tror jag min läkare sa att det inte skulle påverka barnet direkt. 

• Dags for en liten

Minys: Åh vad spännande. Vilken vecka satte de in ditt akut cerclage?
    Lycka till!!

Brylepudding: då förstår jag =) 

• Dags for en liten

Minys: Hur kommer det sig att de är så förvånade? Jag satte in mitt akuta cerclage 20+4 och läkarna har gett mig känslan att jag skulle kunna gå till 36+0. Blir lite nervös nu...
    Min tapp var 22mm efter operationen. En ny mätning ska göras på måndag.

Hur har det gått? Känner du nåt? Kanske blir en midsommarbebis =)

Brylepudding: Från vecka 22+0 och framåt. Tror det blir tiden ut. 

• Dags for en liten
    Minys skrev 2012-06-21 14:45:18 följande:
    När jag kom in i 24+6 var jag 2-3 cm öppen och hade buktande hinnblåsa och dom fick knappt dit akut cerklaget. Men dom lyckades.... tappen efter op var 29 mm sen har den hållt sig så men med mycket funneling... Min läkare i på NUS trodde jag skulle hålla mig till v28 och sen ändrade sig till v32! Men utsikterna är ju olika för alla. Men för mig har det varit så mycket påverkan. Men nu de senaste 2 veckorna som tappen har börjat utplåna sig och längden var igår vid cerklageklippet nere på 2 mm.

Hur långt gången är du nu och hur känns det? 
    Jag var oxå öppen 2cm med buktande hinnblåsa när de opererade mig (vecka 20+5).
    Vad menar du med mycket påverkan? Sammandragningar? Har du då bara haft onda sammandragningar?

Är i vecka 25+2 idag. Och är extremt orolig för att föda tidigt.
    Min läkare verkar vara väldigt lugn och sa senast i måndags att om det har hållt så här länge så ska det inte vara någon större risk att föda extremt tidigt (för mig innan vecka 32).Jag har inte lyckats få henne att säga någon speciell vecka.
    Jag känner inte av cerclaget alls och har få sammandragningar. Men oron finns fortfarande där som sagt. 
  • Dags for en liten

Minys:
    Hur har det gått? Satte det igång efter cerclaget klipptes upp? Har tänkt på dig under helgen.

Jag har ingen funneling. Var på ett vaginalt ultraljud idag och tappen är fortfarande 22mm (som den var för 3veckor sedan). Så det känns rätt bra att tappen e lika mycket sluten som tidigare.

Du har så rätt. Oron kommer nog att stanna nu är man har ett barn att tänka på. Det är bara att vänja sig =) 

Det är lite jobbigt att det är så ovanligt med just akuta cerclage. Känns himla bra att du har en sådan lik historia som jag och att det har gått så bra för dig. =)

• Dags for en liten
    Minys skrev 2012-06-25 16:38:11 följande:
    Hej! Nej det har inte satt igång ännu! :) Men har hunnit bli förkyld, så är bara glad att det håller sig! Men är lite förvånad måste jag säga.

Det är ju jättebra att du inte har det, jag hade ju som sagt det hela graviditeten.. Och du har ju en bra längd på tappen också, hur ofta är du på tappkoll? Ja det är svårt att hitta info om akut cerclage... finns dock väldigt mycket på engelska och motsvarande forum ''familjeliv i USA'' ...

Du ska se att det kommer gå jättebra för dig! Har du kommit så här långt så tror jag inte att det ska vara några större problem, hur går det att vara sängliggandes? Vet själv efter 10 veckor att man blir knäpp!     
    Spännande och se när det kommer igång. Man tar lite för givet att det ska sätta igång så fort de klipper cerclaget, men så behöver det såklart inte vara. 
    Är du nervös? Det kommer att gå jättebra!!

Ja läkaren verkar vara rätt optimistisk. Så jag får hänga med på hennes tåg. Är på tappkontroll varannan vecka. Idag fick jag ju göra ett vul. Detta var sista. Läkaren sa att om det ser bra ut så blir det inge mer.
    Men det känns rätt bra det med. Det e ju inte bra att de är där och pillar för mycket.
    När hon gör sina vanliga undersökningar är hon väldigt försiktig.
    Läkaren som utförde vul:et var lite klumpigare =)

Tack för peppet. Det betyder mycket!
    Sängliggandet går bra, är inte knäpp än..men lite stel i höfterna. Jag har valt att ligga mer än vad läkaren vill. Hon vill att jag typ ska följa med och handla och så. Kanske börjar med det efter vecka 28+0 =) 
Svar på tråden Cerclage?