Inlägg från: Dags for en liten |Visa alla inlägg
  • Dags for en liten

Cerclage?

Ester03: Åh fy vad hemskt det låter. Skönt att du har det bakom dig iallafall. Är du fortfarande gravid eller har din bebis kommit?

Amere: Stort grattis till lilltjejen. Skönt att förlossningen gick bra trots att hela cerklaget inte kunnats ta bort.

• Dags for en liten

Anemonee: Hoppas att ni får bukt på bakertierna och att allt går bra.

Ni som klippt era cerclage:
    Nu är det snart dags för mig att klippa mitt (5/9). Hur var era förlossningar? Sattes ditt cerclage på akut eller inte?
    Var era barn fixerade när klippningen gjordes?

• Dags for en liten
    Anemonee skrev 2012-08-16 02:23:29 följande:
    Dags för liten: tack! Vi får hoppas det, skulle vara tråkigt om det skulle ställa till det om det nu går bra med tappen .. Vi får hålla tummarna! Såg att du snart har klipp tid, vilken vecka är du i nu? Vad skönt att du kommit så långt! Sattes ditt cerclage akut eller planerat?:)
    Hur går det för dig?

Ja, herregud, nu är det snart dags. Börjar bli rätt nervös =) Men ser fram emot det oxå såklart.
    Jag är i vecka 34+5 idag.
    Mitt cerclage sattes in akut i vecka 20+5. Var öppen 2cm med buktande fosterhinna vid operationen.

Bebisen är fixerad och ligger riktigt långt ner. Så jag hoppas på att förlossningen sätter igång 5/9 när cerclaget klipps.
    Har de senaste dagarna haft lite ont vid cerclaget (gissar jag på), troligtvis för att det ät ett större tryck nedåt.
    Det är så spännande!! 
  • Dags for en liten
    Anemonee skrev 2012-08-26 20:11:18 följande:

Jo tack dagarna rullar på så det är okej, lite långtråkigt med allt liggande bara men vad gör man inte.. Grattis att du tagit dig så långt!! Vilken lättnad för dig! Jag bara längtar och hoppas jag oxå får uppleva dagen då ceclaget klipps, vilken frihet man kommer känna då fram tills förlossningen startar! Och skönt att veta att det faktiskt kan gå bra fast man får det akut, hur pass lugn har du varit? Helt sängliggande eller hur har du levt? Tycker det är så svårt då alla läkare säger olika .. Men jag ligger ned ca 20-22 timmar om dygnet skulle jag gissa , förutom som dagarna jag har lökar besök osv.. Hoppas förlossningen som sagt startar fort efter att dom klippt ditt cerclage! Det skulle jag oxå vilja eftersom bebis ändå är färdig då:) kan bara tänka mig vad du längtar efter att få gosa bebis:) kram
    Försök hitta något återkommande som kan fylla dina dagar. Jag har följt alla serier på trean. Börjar bli rätt less på dem, speciellt eftersom att det är repris dagen efter så ibland ser jag samma avsnitt 2dagar i rad.
    Men det funkar.. =)

Jag har legat rätt mycket. Efter vecka 28började jag röra mig mer. Lagade mat, gick i butiker efter jag varit hos barnmorskan osv. Efter vecka 33 vågade jag mig till ikea.
    Så en del har jag kunnat röra mig endå. Rätt skönt.
    Tyckte oxå att det var svårt med att läkarna sa olika. Så jag valde att röra mig såpass mycket som jag var bekväm med.

Tack snälla. Känns overligt att vi gått så långt. Var faktiskt inne på akutkontroll idag då jag trodde att vattnet hade gått. Verkar dock som att jag kissat på mig lite i sömnen.. :S
    Det känns så dubbelt. Jag längtar till bebisen men vill gärna vara gravid lite längre. Samtidigt som jag är helt inställd på att föda 5/9 när cerclaget klipps. Hahaha... 
  • Dags for en liten

Ester: Tror att jag missat gratta dig. Stort grattis till bebisarna. Hur var din förlossning?

På onsdag klipps mitt cerclage. Ska bli himla spännande. Har två cerclage-band, så jag är liite orolig för att det ska göra ont efter era upplevelser av uppklippningen.
    Är det fler än jag som har haft två band? 

• Dags for en liten
    Baby Doll skrev 2012-09-03 12:45:06 följande:

Va spännande! Jag har bara hört om ett band. Hade du större risk då?

www.mybabydolls.blogg.se
    Nja, det tror jag inte. Min fosterhinna buktade ut såpass mkt (opererades akut) och min läkare hade precis läst en artikel/studie där det sattes in två band för extra stöd. Så jag misstänker att jag var lite av en försöksperson på det =)

• Dags for en liten

Jag tror att jag har haft lika många kontroller som andra med cerclage. I början var det väldigt skönt att veta att man hade ett extra cerclage att "falla tillbaka på". Men så här i efterhand tror jag att det inte riktigt behövts. 
    Det som sitter högst upp sitter åt väldigt bra och har vad jag förstått inte flyttat på sig alls.
    Så jag har haft en otrolig tur i hela den här processen.  

Det verkar vara väldigt olika. Vi kommer att få vara kvar på sjukhuset i några timmar efter uppklippningen för säkerhets skull. Men det kan lika gärna ta veckor innan förlossningen sätter igång.
    Vi hoppas på att det sätter igång när vi är på sjukhuset. Skulle vara skönt. =) 

• Dags for en liten

Ester: Eftersom att det inte var så längesen du klippte ditt cerclage minns jag väldigt väl hur det hade gått. Åh vad jag hoppas på att det går smidigare för mig.
    Tack för att du delade med dej av hur långt tid det tog innan förlossningen startade.

Pratade nyss med spec.mvc och blev så besviken. Kan ju ha och göra med alla hormoner man har i kroppen men jag känner mig uppriktigt ledsen för tonen barnmorskan hade på rösten.

Jag ville veta om jag skulle ta progesteronet på tisdagskvällen som vanligt eller inte, det glömde jag fråga sist jag träffade min läkare.
    Min läkare sa sist jag träffade henne att jag skulle få stanna på sjukhuset några timmar för att man skulle se hur min kropp reagerade.
    Så då tycker man ju att det bästa är om det sätter igång på onsdag.
    När jag ringde idag passade på att fråga barnmorskan på spec.mvc om det är vanligt att ta med BB-väskan eller inte vid uppklippning.
    Hon skrattade å sa att det absolut inte kommer att sätta igång och att jag inte alls skulle få stanna på sjukhuset som läkaren sa till mig.
    Jag ville prata med min läkare men det gick absolut inte för sig...

Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Ska jag strunta i progesteronet?
    Har ni tagit med BB-väskan vid uppklippning? Jag vill lämna den hemma då det känns som att de kommer att skratta åt en om man tar med den, medan min man absolut vill ha den med för säkerhets skull.
    Vi åker kommunalt och har inte en bil att gömma väskan i...

• Dags for en liten

Tack allihopa för era svar. Tänkte nog ta en alvedon innan jag åker till sjukhuset. Det borde man väl få göra?

Jag har lugnat ner mig en hel del nu =). Haha, så man kan reagera. 
    Tänkte ta med väskan men låsa in den i ett förvaringsskåp vid entrén på sjukhuset. Då är den nära till hands om den skulle behövas samtidigt som jag inte behöver känna mig dum att ta med den till spec.mvc.

• Dags for en liten
    Dallis skrev 2012-09-05 16:47:09 följande:

Verkligen! Hoppas det bra bemötandet håller i sig genom hela graviditeten..

Pratade med chefen idag och förvarnade henne om sjukskrivning. Hon blev inte alls glad. Nästan så hon blev lite sur. Hon ville helst ha ett datum på när det sker, men hon får snällt vänta tills remissen kommer :)
    Går fortfarande runt i ett lyckorus från ultraljudet och tittar på bilden jag fick flera gånger om dagen :D
    Mäh, vad onödigt av din chef att reagera så. Det är ju inte direkt så att du vill vara sjukskriven för att lata dig. Det handlar om så mycket mer än så. Strunta i henne!
    Roligt formulerat av läkaren som gjorde ultraljudet..hahaha. Men bra att han var noggrann. =)
    Skönt att du känner dig bra bemött av din läkare. 
  • Dags for en liten

Jag har gjort ett 3D ultraljud. Min lilla hade händerna i ansiktet + att navelsträngen låg för hela ansiktet. Därför vart våra bilder lite grötigare.
    De kan retuschera bilderna rätt mycket och jag vart nöjd med det jag fick med mej hem.

Om barnet ligger jättekonstigt til så får man komma tillbaka vid ett annat tillfälle (iallafall på Tittut i sthlm), fast det kanske inte är aktuellt när ni reser så långt.
    Ni har iallfall en häftig undersökning framför er. Hoppas att ni får fina bilder med er hem (kanske vill visa dem i tråden sen om det inte är för privat)

• Dags for en liten
    snöboll1 skrev 2012-09-07 21:58:12 följande:

Dags för en liten: Hur gick klippet? ingen på väg ut? :)

Klippet gick jättebra. Första cerclaget som egentligen bara var ett vanligt stygn kändes inte alls. Det riktiga kändes dock.
    Saxen som läkaren använde var lite slö så hon behövde "klippa" 3-4ggr. Så det kändes lite.
    Men annars gick det verkligen kanon. Ingen bedövning var nödvändig.

Ingen är på väg ut än. Känns lite snopet...men snart ska hon nog komma =)

• Dags for en liten
    Anemonee skrev 2012-09-10 16:01:02 följande:
    Ultraljudet idag gick inte som väntat, bebis låg med ryggen mot oss hela tiden och vägrade verkligen vända sig om mot oss, det enda vi fick se i 3D var ena örat en gång när han vände sig liiiite.. Fick dock en ny tid om ca 2 veckor så ska vi försöka igen, kändes dock lite jobbigt med tanke på att jag helst inte ska åka så långa resor eftersom jag är sängliggande, men samtidigt vill jag gärna göra det då dom inte kunde knäppa en enda bra bild idag och 1700 kr fick vi ju betala ändå så de var lite sitt .. Får hoppas han vill visa sig mer nästa gång :)
    Nej vad typiskt! Har ni hunnit göra ett andra försök?
    Håller tummarna för att ni får finfina bilder på er lilla

• Dags for en liten

Hej allihopa,

Ville bara komma med en liten uppdatering. En vecka och en dag efter cerclaget klipptes föddes vår dotter.
    Vattnet gick 3 dagar tidigare (endast från den yttre hinnan...visste inte att det fanns två..).
    Efter vattenavgången satte inga värkar igång utan jag blev igångsatt.
    När jag var öppen 10cm så gick lillans hjärtljud ned och vi fick göra ett akut kejsarsnitt.

Allt gick bra och lillan mådde prima när hon kom ut. 47cm lång och 3445gr tung.

Jag önskar er alla lycka till, och jag kommer nog ha svårt att lämna tråden helt.
    Tack för allt ert stöd tjejer!!

Kram 

• Dags for en liten

Hejsan,

Jag var aktiv i denna tråd för ett halvår sedan.
    Vill bara komma med en solskenshistoria. Minns oron så väl.

Jag fick ett akut cerklage inopererat i vecka 21. Då var jag öppen 2cm och min fosterhinna buktade ut. Hade en funneling som var öppen mer än 2cm. Det såg med andra ord riktigt illa ut.
    Mirakulöst nog så satt cerklaget på sin plats tills det klipptes 36+1. 8st dagar senare föddes min dotter.

Jag fick progesterontabletter. Det är bevisat att bricanyltabletter inte har någon effekt, trots det så skickar flera sjukhus med gravida dessa hem - så var försiktiga med att "lita" på dessa. Bricanylsprutorna innehåller en högre dos (vad jag förstått), därför är dessa otroligt effektiva.
    Progresterontabletterna gör att livmodern slappnar av. Jag hade knappt några sammandragningar alls!
    Jag vet om fall där gravida kvinnor enbart fått dessa vaginatorier och livmodertappar "växt" igen.
    Kanske inte funkar på alla, men det är värt ett försökt!

Stort lycka till till er alla!! Försök njuta av graviditeten trots er oro.

Kram 

• Dags for en liten

Vill bara lugna er som ar hosta.
    Jag opererades akut då jag var öppen två cen. Efter operationen låg jag kvar på sjukhuset i en vecka. Ett par dagar efter operationen blev jag jättesjuk och hade världens hosta.
    Det påverkade inte ceverix alls trots att cerklaget var nyinsatt.

I de allra flesta fall går det bra när man ar cerklage och ordinerad vila. Försök hitta lugn i det. Jag kan idag känna mig lite snuvas på graviditeten på grund av all oro.
    Mitt cerklage klipptes i vecka 36+ nånting. 37+0 gick vattnet. 37+2 kom min dotter.
    Jag håller tummarna för er allihop! Lycka till.

Svar på tråden Cerclage?