• Grazila

    Cerclage?

    Åter hemma från bm med ett misstänkt säte Rynkar på näsan Kunde inte få UL förrän imorron och med cerklagehistorian misstänks ju att man går en del öppen så byebye kontroll eller hinnsvepning. Så nu hemma med order att ligga still och ta ambulans in vid ev vtnavg. Vad sjutton liksom, efter att bara hoppats att det ska dra igång ordentligt så är jag nu istället livrädd. Går verkligen upp o ned här Skäms Snitträdd med, men ännu räddare för en rumpa först.

    Penny jag tror nog det kommer gå fint för dig de här sista dagarna {#emotions_dlg.flower}

  • Grazila
    Schäfer skrev 2010-08-26 07:00:40 följande:
    Grazila: Oj! Vilken vecka är du i? Har dom redan klippt cerklaget?
    Jag är precis som dig - livrädd för både säte och ks... Vill gärna föda vaginalt med huvudet först!
    Ja jag är på övertid som genom nåt mirakel. 40+ och cerklaget klipptes för 3 v sen.

    Kan verkligen hålla mig för skratt nu. Hela bebis verkar vara uppknölad under revbenen och jag är ingen stor kvinna. Den har skruvat som en tok inatt, så jag hoppas verkligen att den faktiskt ligger åt rätt håll kl.14 och stannar så! Jag är verkligen sjukt orolig, precis som vid trasslet med cerklageklippet denna gång, jag blir helt upp och ner och hinner fantisera ihop tusen grejer som kan gå fel som navelsträng runt halsen och annat. Det finns verkligen inget utrymme för något trassel, min tolerans är NOLL.

    Smittat av oron på barnen har jag också gjort, så det slutade med att vi slumrade i en enda hög på madrassen i lekrummet. Känner mig som typ världens sämsta mamma som inte kan hålla nerverna i styr Skäms Börjar ångra att jag inte tackade ja till den där igångsättningen vid klippet.
  • Grazila
    Thalis skrev 2010-08-26 10:33:09 följande:
    Åh,tänker så mycket på Magda just nu!!
    Hoppas verkligen att hon får cerklaget och att hon inte öppnat sig!
    Ja fy verkligen! Håller tummar och tår för det bästa här nu! 
    Thalis skrev 2010-08-26 10:37:35 följande:
    Håller tummarna
    Tack, snällt, men litet problem i sammanhanget, flest tummar åt Magda idag!
  • Grazila
    Thalis skrev 2010-08-26 10:51:21 följande:
    Äsch vi har tummar till oss alla
    Men hur känns bebis, kan du känna vart rumpan eller huvudet är?
    Ärligt talat, just nu vet jag varken ut eller in, när jag tyckt det varit så tydligt innan med fötter uppe till höger, rumpa åt vänster och huvudet ner. Nu känns det mer som rumpa till höger, fötter ner, huvud till vänster och en massa viftande armar neråt vänster. Galet knöligt. Men den mecklar runt mucket just nu och verkar försöka hitta ett sätt att ligga.
    Bm igår tyckte att det var huvud upp till vänster, armar åt höger samt fot och rumpa ned och långt långt från fixering.
    Fasen vad läskigt detta är. Bara tacksam att vattnet inte gick inatt utan det ser ut som att jag får köra in själv idag Glad 
  • Grazila
    Dallis skrev 2010-08-26 11:13:14 följande:
    Hej tjejer!

    Har läst igenom inläggen och oj, vad jag har missat mycket!
    Jag håller alla fingrar och tår jag har för att allt ska flyta på fint för er!

    jag var på återbesök i Lund igår och allt såg fint ut! Infektionen har gett med sig (woho) och tappen hade ökat med ca 5mm (den hade minskat vid förra besöket)
    Läkaren är helt toppen. Hon frågade hur jag ville ha det med kontroller och självklart vill jag ha kontroller! Ska tillbaka om en månad och det känns U N D E R B A R T ! En läkare som faktiskt frågar hur jag vill ha det och jag fick själv bestämma om jag ville ha kontroll tidigare :) Jag har bestämt mig att klippa cerclaget i Lund, nu gör jag slut med CSK!
    Åh grattis till att det går så bra! Och mer sådana läkare, tack!!! Glad
    Schäfer skrev 2010-08-26 12:12:56 följande:
    Oj vad jobbigt det måste vara!
    Kan säga att när dom klippte mitt cerklage sist så öppnade jag mig tokfort direkt efteråt  (var inte öppen när dom klippte det) och min dotter är född några timmar senare. Så där kändes det verkligen som det var cerklaget som "höll ihop"...
    Hoppas att det kommer igång snart för dig! *kram*

    Håller också tummarna för Magda idag!!!!

    Dallis: härligt med såna läkare, man blir så glad när man läser att de finns
    Fråga bara, vad är CSK?
    Hur långt gången är du?
    Ja, det är ju vad man förväntar sig att man ska öppnas rätt kvickt, men tydligen beror det lite på vilken sorts insuff man har. Dr som satte mitt första och akuta cerklage sa att det inte alls är ovanligt att när man väl kommit förbi det kritiska man går full tid eller över. Jag har en otät inre modermun som släpper ner en slinga fosterhinna ca 2 cm ner i cervix, därefter fylls den på och bänder upp livmoderhalsen. Alltså börjar jag öppnas i mitten och ut istället för som de flesta med en trattliknande öppning inifrån. Konstigt va?! Det syns liksom inte ens på UL att det ligger fosterhinna i cervix innan den börjar fyllas. 

    Nehepp.. nu in med ungar i bilen och in för lägeskontroll. Återkommer såklart med rapport om den här busen :)
  • Grazila
    Thalis skrev 2010-08-26 12:17:46 följande:
    Det är bra med Magda men hon berättar mer själv när hon kommer hem!
    Phew!! Gud vad skönt.
  • Grazila

    Skönt Magda att det rör sig i rätt riktning för dig. Ffa tätare kontroller, det är ju det som är så himla viktigt. Grattis till goda nyheter idag!

    Mina nyheter är bara att det ÄR en rörlig filur där inne, men som nu låg med huvud i rätt riktning, om än lite högt och fötterna på typ samma ställe, alltså dubbelvikt Glad Men det verkligt positiva är att den nu lagt sig med ryggen utåt (hela tiden haft åt sidan) så i princip har den nu lagt sig helt korrekt för förlossning om den bara vill sjunka ned ordentligt också och inte sitta som fastcementerad i fundus. Vad ska jag göra, sova sittande i TV-soffan? Nu får den inte ändra sig igen!

    Tack för era uppmuntrande ord här flickor, jag har verkligen känt mig mindre ensam tack vare er. Pratar inte nåt om graviditetsstruleriet med nån irl förutom maken. Är väl nästan överdrivet diskret... 

  • Grazila
    PennyJenny skrev 2010-08-26 20:09:06 följande:
    KL 10.37 SÅG VÅRT MIRAKEL DAGENS LJUS Hjärta

     EN UNDERBAR LITEN GOSSE PÅ 1645 GRAM OCH ÄNNU OKÄND LÄNGD TITTADE UT. HEEEELT FANTASTISK! VI MÅR BRA ALLA TRE OCH KAN INTE VARA LYCKLIGARE <3 TACK ALLA HÄRLIGA VÄNNER FÖR ERT STÖD UNDER VÅR JOBBIGA RESA. NU TAR EN NY RESA MED NYA MÅL VID :)
    Men oh...!! Jättegrattis PennyJenny! Vad du har kämpat! {#emotions_dlg.flower}  Berätta gärna mer så småningom!
    MagdaA skrev 2010-08-26 18:45:32 följande:
    Grazila: hoppa hopprep Då kanske du liksom hoppar ner och kilar fast busungen
    Frestande Flört Ngr varv med silvertejp runt höfterna så kanske jag faktiskt fixar det utan att falla isär hihi
     
  • Grazila

    Hej tjejer

    Igårkväll kom vår underbara pojke som vi inte kunnat få utan cerklage. Han hade vuxit sig stor: 4,4kg och 53 cm, föddes v.41+0

    Det var urhäftigt, chockartat, alla stora känslor. Och jag är så otroligt lycklig!

    Kramar 

  • Grazila

    Hejsan, inne och smygläser lite... är ju engagerad i hur det går för er andra, såklart! Håller med de andra Magda (som säkert inte kommer som nån överraskning för dig Flört). Samla på dig argument härifrån, för de kan inte bestridas. Du har din historia, risken att öppnas tyst, din familjesituation. ALLT talar för att ett preventivt cerklage är vad du ska ha. Inte vänta. 
    Grattis till att du blivit moster, såg jag! KRAM 

    Ser ut som det rör på sig för er andra tjejer! Önskar er lugna, sköna graviditeter Hjärta 

    Man har ju lite att göra nu, livet är underbart, bebisdoft i näsan. Men jag tittar förbi ibland och ser hur ni har det. Kan inte låta bli... jag brinner för det här och tänker så mycket på er. 

  • Grazila
    tigerkaka skrev 2010-09-04 13:44:55 följande:
    grattis PJ och Grazila till dom små!!

    Grazila : vilken stor bebbe, skönt att han kom till sist, de tog lite tid efter klippet men skönt att det gick bra =)
    hann mannen komma med dig? läste att du var lite rädd för att bli själv vid förlossningen.

    här kmr en liten update på mig.
    efter 10 v sängliggande på sjukhuset ville dom ha upp mig, även fast de gjorde ont att vara uppe. förra fredagen skickade dom hem mig. haft ont konstant sen jag kom hem, mkt mer rörelse och belastning där nere, inge vidare. i måndags var jag in till förlossningen då jag börjat blöda, de var från ceklaget som jag misstänkte. de sitter juu inte fast där d ska sedan länge men nu var de sämre igen. fick åka hem i måndags igen.  i onsdags på mitt återbesök på spec mvc gjorde jag ett vul för att kolla cerklaget, nu har de släppt alldeles o hänger i kanten plus att jag är öppen ca 3 cm, han på vul sa ojdå de är dags närsomhelst..eh jaha tänkte jag och en dr kom och undersökte mig vaginalt och sa att ne de är inte på gång än? jag var öppen men hinnblåsan buktande inte så mkt tyckte han.. jaha ja...fick sedan åka hem igen. så nu är jag hemma igen o vågar knappt röra mig mera, när jag går på toa kniper jag krampaktigt i hop benen. är duktigt arg för att dom skickat hem mig o även fast de blvit sämre verkar de inte finnas planer på att lägga in mig igen. känns bara som att dom vill att jag ska föda, det är ju safe nu jämfört med innan. men jag vill ju gå så länge som möjligt och slippa neo så länge som möjligt. är i v 32, men jag vill inte att han sa komma nu, e så arg och sur. trygghet finns inte längre. och mina upprepade uvi har dom inte heller fått bukt me. får se hur länge de kmr gå till, känns inte som länge alls. för vem skickar hem en när allt var så dåligt, på annat sjukhus hade dom inte gjort de. 5mm tapp  och öppen med löst cerklage och hinnblåsan längst ner i kanalen, så skicka dom hem mig, nu är de värre. less ja blir.
    Tack :) Nope, jag var ensam på förlossningen då maken hade våra barn. Kände mig helt cool-lugn iaf, kom till en avd som var helt tom på patienter och fick 2 underbara barnmorskor för mig själv. De gjorde allt rätt, sonen kom tre timmar efter att jag skrevs in. Jag hade faktiskt min absoluta drömförlossning... har bara inte orkat uppdatera i min "orostråd" än :)

    Usch och fy vad du får gå igenom. Visst är det så att du bor själv med? Att då bli hemskickad utan avlastning, psykiskt som fysiskt är ju omänskligt, även om de tycker bebis lika gärna får komma. Skönt att se att du mest är arg, men såhär borde det inte kunna gå till... förstår att toabesöken är en mardröm. Men tänk som så att bebis är så stor att den kommer inte bara kunna "trilla ut", och får du värkstart söker du direkt så man kan stoppa. Det borde de göra fram till v. 34 eller 36 iaf så länge inte vattnet gått.
    STOR KRAM
    Thalis skrev 2010-09-04 14:26:20 följande:
    Hej tjejer!
    Ska vila mig lite sen kommer jag att läsa i kapp.
    Igår fick jag cerklaget och har precis kommit hem.
    Kram
     Åh vad skönt att det är satt nu! :) Stillsam fortsättning önskar jag dig nu, kram!
  • Grazila
    DevilsDaughter skrev 2010-09-08 08:32:13 följande:
    Schäfer: Vet inte faktiskt.. Han är överläkare, vet inte om de tar emot bara sådär när det inte är nåt speciellt. Får ringa och kolla.
    Usch förlåt, jag bara måste gå in här med ett pepp. Du SKA träffa en -kompetent- läkare i din situation. När du ringer och bokar tid, var väldigt tydlig med att du nu är i v.8 och behöver konsultation inom 2-4v för planering av din fortsatta graviditet. Du är kraftigt koniserad, varför ev. cervixinsufficiens och cerklage varit på tal. Namnge läkaren du ska och behöver träffa.
    Som jag sagt till flera ang. precis det här, ställ krav från första början. Syster i andra änden av luren har som uppgift att försöka sålla bort "onödiga patienter", DU ÄR INTE EN SÅDAN.

    Lycka till! 
  • Grazila
    Dallis skrev 2010-09-11 12:43:06 följande:
    Ni som har blivit av med era Cerclage, vilken vecka togs dem bort? Togs dem efter 36 fulla eller efter 35 fulla veckor?
    Förmin del 37+ alla tre ggr. Men går lika bra v. 36. 35 har jag aldrig hört om inte värkar startat.
  • Grazila
    Lanie skrev 2010-09-12 21:30:09 följande:

     


    jag har lite delade känslor mot min läkare o mitt sjukhus. jag lastar lite dom att detta hände, att jag aldrig fick reda på att jag låg i en ev riskgrupp att föda för tidigt o sen att de inte kunde rädda min lilla ängel. personalen i sig var helt underbara, de stöttade o hjälpte oss så gott de kunde, verkligen jättefina medmänniskor i en svår stund, inte ett öga var torrt när han döptes. det är väl bara mest att jag känner att kompetensen o resurserna inte finns på mitt sjukhus, Wilton skulle egentligen ha blivit transporterad till ett annat sjukhus efter förlossningen, men de fick honom aldrig tillräckligt stabil att han ens kom in i kuvösen han skulle transporteras i väg med. så det är väl lite därför jag har svårt o lita på dem, vill lita på dem, men det är svårt när man har erfarenheter när det inte gått bra, har ni också haft såna känslor?


    Jag tror att de flesta som råkat ut för det här brottas med tillitsproblem när det gäller vården och läkarna. Jag känner definitivt igen mig. Blev avvisad när jag kände något var fel, bara det gjorde att jag senare kände att jag personligen var tvungen att bevaka min omvårdnad, allt från stora beslut till vilken tid jag fick tabletter. Nästa graviditet togs tidigare löfte om cerklage tillbaka och det skulle testas att gå utan. Återigen kände jag att tilliten fick en knäck, det enda som gjorde att jag ens vågat bli gravid rycktes undan, hela tillvaron blev en kamp från morgon till kväll. Men i slutänden har alla erfarenheter gjort mig stark i kontakt med vården - och även stark som person.
    Som någon nämnde ovan, den här tråden och alla fina tjejer är en fantastisk hjälp och stöttning, den är en genväg till att förstå alternativen vid behandlingen - vi är ju alla olika och behandlingen ser inte identisk ut. Jag önskar att jag haft tillgång till tråden när min kamp för att få barn började, för det hade verkligen satt mig på en annan nivå i diskussion med läkarna. Nu har ju min resa ändå gått väldigt bra sedan även om det varit mycket uppför. Jag hoppas allt kommer gå jättebra för dig framöver!
  • Grazila
    Thalis skrev 2010-09-19 11:04:26 följande:
    Nej,de upptäckte inte det och jag var liggrädd att min tapp hade blivit söndersliten under förlossningen.
    När jag tog ut biten så ringde jag kvinnokliniken och fick en akuttid för kontroll.
    Läkaren försökte med att det var omöjligt att det var en cerklagebit och försökte få mig att tro att det var något annat(som vad?, jag brukar inte stoppa in grejer i muffen som inte ska vara där).

    Men hon blev tyst när jag tog upp en fryspåse med cerklagebiten ha ha ha ni skulle ha sett hennes sura min när hon var tvungen att erkänna att det var en bit av cerklaget,som var runt 10 cm lång.
    Omfg. Är här på återbesök i kära tråden och som vanligt trillar ögonen ut vid läsning!
     
    Låter som Dr. Einstein gjorde som min tänkte göra: klippa av hela knuten istället för att dra i en av "tamparna". Så totalkorkat. Undrar om vissa köpt leg på Toys R Us :) 
  • Grazila
    MagdaA skrev 2010-09-22 12:33:57 följande:
    Så var Rutin UL avklarat. Kändes lite lyxigt när jag var där i måndags också, men nu var ju även Micke med. Det var 2 bm, en ny som höll på att lära sig, så hon gjorde det mesta, sen tog den orinarie över för en extra snabbkoll och för att vi skulle få med oss några bilder. Lillskrutt va inte speciellt sammarbetsvillig, bara sprattlade, ville inte alls ligga stilla

    Frågade om dom berättade kön ifall dom kunde se, men då log hon bara å sa "vi brukar visa en bild så får ni titta själva", så hon zoomade in och pekade och förklarade och vi vet Hade tänkt hålla det hemligt men för er här kan jag avslöja att det är en lillebror i magen. Lite "besvikna" blev vi nog. Hade hoppats på en flicka, samtidigt som det känns bra att få veta nu och kunna förbereda sig ett tag. Sen OM dom råkade visa fel och det kommer ut en lillasyster så är det ju helt klart en bonus. Självklart är vi glada för en pojke till, och nu har vi ju chansen på en 4:a Hade det varit en flicka nu hade det nog inte blivit fler...

    Nu blev det dock problem med namn! Har flera fina flicknamn som vi gillar, men pojknamn tycker vi är mycke svårare, vi har ju redan valt det finast en gång.

    Skriv inget nån annanstans ang könet är ni snälla!
    Vad härligt Magda :) 
    Jag "mådde flicka" under graviditeten och tänkte lite att nej, tänk om jag blir besviken ifall det inte blir så. Ut kom en pojke, jag fick upptäcka det själv och hann längta mig knäpp efter honom de få minuter det dröjde tills blodet pulserat klart o de klippte navelsträngen. Kärlek direkt, jag tror få blir besvikna på riktigt, det är nog mest bara hjärnspöken och gravidhormoner!

    Dallis: tackar som frågar! Allt är bara bra. Nu får gärna alla femtielva stygn försvinna och hemorrojdeländet med, så är lyckan total :) Kram på er alla tjejer!
  • Grazila

    Hej flickor, bara inne och kollar lite hur ni har det och hur ni mår :) Här är man ganska ihopläkt nu och rutinerna fallit på plats..

    Dallis!! Gud vad nära det är nu, såååå härligt ju! Lycka till och allt "det där" Kyss

    Nu har jag väl bara sett en bråkdel av vad ni pratat om, Niinis ang. att sluta amma framöver. Mitt råd skulle vara att inte göra så stor affär av det, att sova i eget rum och så är lite stressande för mamman ibland. När du måste vara ifrån "förstår" ofta lillknytt det på ett annat vis: att mamma verkligen inte är där och att pappa är den som är till hands. Hos oss när det hänt, har det fallit sig naturligt liksom. Efterhand mjölken sinar tappar knyttet också intresse när alternativet blir bekvämare, dvs annan mat etc. Lycka till med allt!

    Nu måste man ju titta in lite tätare när det händer grejer här snart Cool  Kramar alla Kyss

  • Grazila
    tigerkaka skrev 2010-10-18 10:29:24 följande:
    hej på er !

    nu är han här. tog bort cerklaget i vecka 36+6 och han kom i vecka 38+1 =D
    vattnet gick på morronen efter en vecka av riktigt med ont i underlivet kunde knappt resa mig , stå eller gå :).
    från vattnet gick tills han var ute tog de lite mer än 4:a timmar. så tjoff sa de ! hann bara me lustgas, vilket funkade ok.
    han vägde 3515g o var 50cm lång, en lagom plutt. föddes den 13:e oktober, så idag är han 5dgr gammal.

    känns helt sjukt att ha en liten nu , det har varit som ni skriver att man har svårt att tro att man till slut ska få sitt lilla pyre.
    har ju två små änglar sen tidigare.

    men nu när allt gick bra så är man helt salig o hög på lyckohormoner Skrattande.
    hade oroat mig jättemycket innan att jag skulle gå övertiden, det hade ju liksom varit typiskt...

    när dom tog bort cerklaget så sa drn att det visst hade hjälpt även fast det
    inte satt fast alls som det skulle. bevisligen då han kom en vecka efter ungefär. cerklage borttaget var ingen rolig historia men nu är de över för denna gången. ingen bedövning ingenting, dom tappade saxen på golvet å de fanns ingen annan så dom fick springa o leta efter en ny , när man låg där uppbänd o ja inge roligt men vad gör de nu haha.

    hur är de med er alla andra? hoppas allt e fint, ska läsa i kapp senare.
    har haft lite problem med mjölken , men hoppas att den ska komma i gång snart.
    nån som har ngt tips angående amning o sånt? har fått låna en pump för att stimulera i gång det bättre.

    kramar till er alla !

    superlycklig e man Tyst!
    GRATTIS!!! Vad underbart att det gått så bra efter all dramatik. {#emotions_dlg.flower} Kraam!
Svar på tråden Cerclage?