• MiScHoOo

Cerclage?

mamma mys skrev 2011-11-08 08:37:49 följande:
    trassel: ja min läkare o bm har sagt att det sällan är att barnen efter första barnet fixerar sig o gör de det så är det oftast strax innan förlossningen...min förra var lite ruckbar trots att bm sa nä det tror jag inte o ja sa jo jag tror det för det känns så o mkt riktigt..näst intill fixerad.... ja jag lyckades tjata till mig att de skulle ta cerklaget en vecka tidigare än planerat så det är ju skönt iaf....

mischooo: ja gud jag skulle kunna gjort vad som hellst för att bli nedsövd fram till vecka 28 iaf....men nu idag går jag ju in i vecka 34..helt underbart..3 veckor till sen ryker cerklaget i dimman av lustgasen;) 

helt underbar v nu. bara längta till bebisen
    vixan skrev 2011-11-08 19:51:43 följande:
    Hej alla!

Livet med bebis utanför magen är underbart och allt man gått igenom innan dess är värt det.  

Tänkte jag skulle berätta om förlossningen då jag själv oroa mig för att jag inte skulle hinna in.

Jag vaknade klockan 01 med mensvärkar och tänkte att jag skulle åka in och kolla vid 06- tiden men när jag gick på toa strax innan 04 fick jag en blödning. Kom in på förlossningen klockan 04.20 och hade då fortfarande mensvärkar men inget jag inte stod ut med. Genomgick en undersökning som visade att jag var öppen 3cm och att tappen var utplånad. Värkarna kom regelbundet med 3 min mellan. Jag fick lavemang och gick på toa ställde mig i duschen sen var det kört. Fyyyyyy vad ont det gjorde värkarna försvann inte. Ringde på klockan och Bm kommer in ber henne om smärtlindring. Hon berättade med ett leende på läpparna att det inte fanns något på rummet lustgasmasken var borta och sa att hon var tvungen att kolla hur mycket jag var öppen. Hon kände att jag var öppen 6-7 cm och frågade om jag ville ha petadin men hon var inte säker på att den skulle hinna värka då jag öppna mig så snabbt. Snacka om underbar smärtlindring jag kunde nu vila mellan värkarna och somnade nästan mellan dem. Alla går utom en BM-kandidat. Jag berättar för henne att jag tror att barnet kommer nu och splasch så går vattnet sen får jag två krystvärkar och ut kommer lilla Lovisa 07.10. 

Skönt att jag fick förvärkar innan det satt igång. =)

gud vad snabbt, grattis än en gång

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-11-08 22:55:46 följande:
    mischooo: ja det känns helt underbart att gå in i vecka 34 imorgon..nu känns det som man slappnar av o det kommer nog kännas ännu bättre när cerklaget väl är borta också...både jag o sambon längtar både till bebisen o tills jag är mitt vanliga igen o slipper alla krämpor..o snart har jag ju faktiskt nått mål linjen:)

grattis, det går mindre bra för mig nu bebisen väger 1694g och jag har tagit båda sprutorna och har massa sd och tar bricanyl järnvärdet är på 96. jag tror inte jag når en vecka till.
  • MiScHoOo

Tack becka lugnande att läsa att barn klarar sig. Vet ej om bricanylen minskar bebisrörelsen , men han rör sig inte så mycket. Kanske en puff var 4 timme. Och jag har svårt att andas. Kan inte ta djupa andetag utan att hosta och efter bricanylen så har jag jätte svårt att andas, får panik känsla och det hjälper inte om jag ligger/sitter/har fönstret öppet. Ringde dr på lasarettet tänkte det är onödigt att stressa honom genom att jag går upp. Ringde kl 7.30-8.00 kommer inte ihåg exakt tid men han har ej hört av sig än. Kanske ringer han efter rast eller innan han slutar. Kanske han har bra förklaring om min andning, bebisrörelserna och sammandragningarna och mensvärken. Tack mamma mys för svaret. Skönt att komma långt. Igår hade jag försovit mig och kom försent till bm. Det enda som ej var bra var järnet på 96 och hon sa att det kan vara därför jag har känt mig svimmfärdig. Läkaren fick endast ta vikten på bebisen för att jag hade panik till lasarettet för sista sprutan. Det ska gå 24 timmar och jag fick lov att ta det på 24 och 30 min. Tala om sista minuten

• MiScHoOo

Tack snälla mamma mys. Tog en varm dusch igår. Det var skönt värken minskade. Nu ska jag försöka sova genom denna dagen...

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-11-09 14:46:20 följande:
    mischooo: ingen fara;) gör så så hoppas vi få att det känns bättre sen..kramar om

tack snälla
    Lanie skrev 2011-11-09 15:59:46 följande:
    mischooo: vill bara peppa dig lite. En jag träffar på babycaféet föddes i v 35+ men hon var väldigt tillväxthämmad så hon vägde bara lite drygt 1600 g. Hon är idag fyra månader och mår efter omständigheterna väldigt bra! De behövde bara ligga på neo några dagar sen fick hon komma hem!
    Jag hoppas verkligen komma till v 35+ då är det mer lugnt än nu...
    Trassel skrev 2011-11-09 17:31:38 följande:
    Tänk bara på att fosterrörelserna INTE ska avta Helt ok att de ändrar på sig men inte avta!
    www.spadbarnsfonden.se/Page.asp?PageId=449
    Tack
    violatricolor skrev 2011-11-09 22:21:13 följande:
    Åh vad långsamt tiden går.... 22+3 idag. På fredag 22+5 och den dagen i graviditeten som vår son föddes och dog. Är så rädd, analyserar varje liten känsla, toapappert osv... Längtar tills jag kan säga att jag gått 25, 28 och 30 veckor. Jag vill så gärna gå minst 30 veckor... 25 känns ju väldigt, väldigt tidigt även om det är bättre än 23 och 24. Det händer ju så himla mycket varje vecka nu. Men jag tänker att om jag klarar detta till 25 veckor så väcks kanske ett hopp om att jag ska klara det ännu längre, om ni förstår vad jag menar. Jaa... Ursäkta att jag är så här ego. Ville bara skriva av mig lite.

hoppas du går längre än v 30, jag håller mina fingrar och tår.

Själv ringde jag förlossningen och sa om mina andningsbesvärr. Fick åka in och dem körde ctg, pulsen var 108 och sedan ringde bm läkare som skickade remiss till medicinakuten. Allt såg bra ut till och med ekg. Hon misstänkte kortison sprutan som fick min puls upp och lite surauppstötningar...       

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-11-10 08:26:54 följande:
    violatricolor: ja vet precis hur det är att vara i de veckor du är nu o tiden seeegar såå...men på nåt sätt så går ju tiden ändå...o man får vara ego..det är vad den här tråden handlar om..diskutera med o mot gångar sorg o lycka...:)

trassel: haha skrattade för mig själv när jag läste om toa pappret...har också sånt med röda hjärtan o första gången jag torkade mig med dom höll jag på o dö tills jag insåg att det inte var blod;)

mischooo: då var det som jag misstänkte att det var biverkningar från medicinerna..skönt att allt var lugnt annars..

själv blir jag galen på min värk under revbenen o dessutom bökar bebisen med knäna vid revbenen också.... o fogarna är ju inte så roliga...men men 19 dagar kvar tills cerklaget ska bort så det är väl bara att bita ihop...

vad hemskt att man ska gå igenom mycket... Men det som har lugnat ner mig att min älsklings rörelse har ökat sedan igår så biverkningen har tydligen börjat släppa lite. Min man kommer se en chock när han kommer hem. Har bara tvättat av mig och har en tjock tröja på mig och jag smorde in mig med olivolja och somnade så jag svettades tycker att det har hjälpt lite. Inte lika hemskt som igår....
    mamma mys skrev 2011-11-10 08:31:46 följande:
    en liten tilläggs kommentar;) tack o lov för veet hårborttagning;) skulle se ut som en varulv annars tror jag för raka benen orkar man ju inte o down there ser man ju inte..då skär man väl av nån del eller nåt,) nä veet spray till benen o veet bikinikit till musslan bara att smörja på överallt o sedan ta en liten plast spatel o dra av krämen med så följer håret med;D o samma sak på benen...en aning mindre ansträngande med en stor mage i vägen....så det blir en bahndling innan cerklaget ska bort så är man någon sånär när bebis kommer:) har dessutom färgat håret igår..nu skulle jag behöva hitta nåt bra mot dessa hormon finnar för jag blir galen på dom:/

Jag vill så gärna färga håret och klippa mig, Men hela tiden är jag orolig att behöva sitta hos frissan i flera timmar för att jag har tjockt hår. Min man sa till mig vänta till efter förlossningen så blir resultatet mycket finare. Har ej rört mitt hår sedan mars månad, inte likt mig alls
    Lill Z skrev 2011-11-10 11:15:46 följande:
    Hej!

Nu är jag tillbaka igen. Har jobbat 5 dagar i rad, blandat morgon och kvälls pass och sen sovit resten. Var på mitt ul och allt var bra. Var dock i v 13+3 istället för 12+5. Så nu blir det ännu senare med cerclaget (16+2). Ja,ja bara dem snörrper åt ordentligt så ska väl det också gå bra!!

Grattis till alla bebisar som kommit till världen!! Vilken lycka!!!

Skrattade också när jag läste om toa pappret....allt mönstrat papper är förbjudet här nu .

Violatricolor: Visst är det konstigt att tiden går så sakta precis i v 22-26, när jag väntade min dotter tror jag att det gick minst två veckor på en under den tiden.

MiScHoOo: Usch vad jobbigt med andningsbesvär. Skönt att dem hittade en orskat till det. Du verkar ju ha en jättebra Dr på lasarettet.

Mamma mys: Ja, veet ska jag komma ihåg....har ju redan fått sådan mage att jag inte längre kan se mitt kejsarsnitt förutom om jag "lyfter" på"deg klumpen". Men sist fick jag ingen mage alls så jag får väl dubbelt nu .                 

För det första ska jag gratulerar dig att dem har flyttar fram dig och inte back. Själv blev jag flyttad 4 dagar, men det är inte hela världen. Min dr är bäst i hela världen, men det tråkiga att han hinner aldrig klia sig på huvudet.

Jag kör rakning fortfarande, kör en gång i veckan. Man ser inte men man får känna efter. hehehe 

• MiScHoOo
    Lill Z skrev 2011-11-10 21:32:27 följande:

Här färgar jag håret själv...är utbildad till frisör och har jobbat som det i 7 år innan jag läste till undersköterska!! Men borde gå och klippa mig typ för två månader sedan....

Blev ju givetvis glad att jag blev fram flyttad och inte tillbaka, men blir ju såååå nervös med tanke på cerclaget. Förresten hur har ni gjort när ni fårr cerclaget insatt, varit sövda el ryggbedövade?? 

Mamma mys: köpa de sista julklapparna!!!!!!! Shit vad jag blir stressad har inte ens börjat. Lär väl få skriva en lista och skicka mannen när det blir aktuellt! Sen ska jag snart sätta mig och göra foto böcker till Nellys mormor o morfar och farmor och farfar.

med vanligt cerklage blev jag sövd och med abdominella cerklage blev jag sövd också
  • MiScHoOo

har alla här inne en försvagning av cellförändring eller är det medfött. För min del gjordes endast en skrapning och troligtvis är det inte orsaken, så jag utgår ifrån medfött, hur har ni det anddra

• MiScHoOo
    violatricolor skrev 2011-11-10 23:34:16 följande:
    Mischooo: Medfödd livmodermissbildning och då finns risk för försvagning.

tack för svaret, jag ställde frågan eftersom en bm sa det till mig att jag var unik pga inga andra fel på min livmoder...
Svar på tråden Cerclage?