• tigerkaka

Cerclage?

Schäfer skrev 2010-09-13 18:15:57 följande:
    tigerkaka: vet inte vem som kommer sätta cerklaget. Vet bara att jag skulle räkna med att vara kvar på ks i ett par dagar efteråt...
    Jag måste rätta mig själv också. Hade tänkt att jag skulle skriva till dig. Jag läste igenom mina gamla noteringar från förra graviditeten och det var från v.32 jag skulle upp och börja röra på mig. Dvs samma som för dig nu!
    Sen var det från v.34 som man inte längre skulle stoppa förlossningen om den ville starta!
    Så jag hoppas att jag inte gett dig onödigt bekymmer pga mitt dåliga minne... Skönt att din lille är kvar och jag förstår att du måste ha det kämpigt! All heder till dig som orkar ensam - vet inte om jag skulle göra det faktiskt... *kram*
    mig ville dom ha upp v.28 först, vägrade, sen v 30 igen ,vägrade , sen v 32 gav jag me mig o nu är de snart v 34, puh =)
    tar dagen som den kmr . tror inte dom kmr stoppa mig om de sätter i gång nu. ska till dr lennart  på torsdag så får se vad han säger. haft riktigt ont i helgen men de gick över sån tur va.
    Schäfer skrev 2010-09-13 18:20:57 följande:

Ang. hinnseparationen, vet inte så mycket mer än att det alltså är hinnorna som släpper från moderkakan och då bildas det en blödning där emellan.

Den låga moderkakan hade inget med blödningarna att göra just nu i alla fall så hoppas att det inte ska ställa till nått längre fram heller.

Det enda som klingar i mitt huvud ang. lågt sittande moderkaka är att om den inte växer uppåt måste jag förlösas med snitt!? Kan det stämma?

Jag är livrädd för snitt...vill inte och kommer göra allt i min makt för att slippa snitt... Tycker det låter hur läskigt som helst med en stor bukoperation

Men det ska jag inte oroa för nu!

har för mig att finns risk för snitt om den inte flyttar på sig, men vi får hoppas att det inte blir så =), dom lär ju håll stenkoll på det i allafall och vara ute i god tid så du får veta och hinner smälta vad det nu blir i slutändan.. men oroa dig inte för mkt över det nu, det kmr ordna sig till det bästa =) ! snart är det cerklage dags! hurra!!
    MagdaA skrev 2010-09-13 18:40:42 följande:
    Hej på er!

Efter dagislämningen i morse åkte jag till mitt "vanliga" jobb på jordbruket. Har inte varit där på ett tag, har helt enkelt inte orkat. Har suttit med lite datajobb, listor, schema mm. SÅ skönt att bara tänka på annat hela dagen! Träffa lite folk och tiden gick så fort! Jobbade 4 timmar innan det var dax att hämta Alex på dagis igen, så dagen har  rusat iväg!

I morgon dax för läkarbesök igen. Hoppas allt ser lika bra ut som sist. Eller ja.... en del av mig säger att det kanske vore "bra" med lite försämring, så att beslut tas om cerklage... samtidigt som jag såklart är glad om jag skulle slippa det. vansinigt kluven måste jag säga. Nån som förstår vad jag menar?
    förstår precis vad du menar, hoppas det blir ett beslut snart så du slipper oroa dig alltför mkt o att du slipper att det ev. måste sättas i ett akut skede.
    hoppas allt ser fint ut inför i morron i allafall ! håller tummarna =)
  • tigerkaka
    Thalis skrev 2010-09-13 19:01:02 följande:
    Hej kakan!!
    Skönt att det är bättre nu! Vad handlade du?
    Ha fötterna hög så blir svullnaden mindre.
    Kram
    hey! blev säng med tillbehör, skötbord o lite annat, i veckan blir det vagn. läskigt! inte vågat köpa ngt överhuvudtaget tills i helgen så nu är jag smått nojig hehe =).

är allt bra me dig och magen? kram !
  • tigerkaka

hej på er allihopa !

hur är det med er ?
    här händer det grejer har jag läst =)

schäfer - grattis till cerklaget =), hoppas du slipper problem o får må bra. håller tummar o tår!
    dallis: ujuj va jobbigt, tur att det gick bra och att du nu fick åka hem =), bo på sjukhus
    är ingen höjdare. skönt att du ska till lund för koll snart med.
    magda: hoppas förkylningen går över snart och att det ser fint ut på nästa kontroll, håller tummarna =)
    fint att du får jobba så flexibelt att du får  bestämma själv, sånt är guld värt!
    thalis: hur går det för dig?
    grazila: är allt bra?

här går de framåt men uj uj va långsamt =). ska ta bort cerklaget på måndag, smått nervös, de sitter ju inte där
    riktigt men bort ska det i allafall. vem kunde tro att de skulle gå så här långt. läkarna är mycket förvånade och
    öven jag =o. vad kan man vänta sig på måndag? kmr nog göra lite ont i allafall =).

annars går min sjukskrivning ut på måndag så får se om man får förlängt, nån som har nån erfarenhet av det?
    är ju v.37 nästa vecka. har grym foglossning kan knappt ta mig upp från sängen, gå på toa eller sitta på en stol.
    när jag vänder mig i sängen smäller de till i bäckenet sådär härligt ajaj =/. sen min långa sjukhusvistelse så är jag riktigt svag i kroppen med, stå upp i 10 min är jäkligt kämpigt, så gå är nästan ännu värre, gå i en trapp går absolut inte. längtar tills han kommer ut så jag kan börja träna upp mig smått igen, för nu orkar jag ingenting, även fast jag försöker vara uppe lite. sammandragningarna slutar inte heller, men inget har satt i gång ännu. har gått upp en hel del med så det är klar att
    kroppen inte hängt med på den ökade belastningen då jag legat platt fall så länge. i övrigt mår jag fint. hoppas de håller sig till tisdag i allafall för ta bort cerklaget efter förlossningen känns ajajaj inge roligt =D
     oj nu vart de långt, hoppas nån orkar läsa.

någon pratade om sex med, ja de har man inte haft sen i januari, så det enda man drömmer om är sex i massor, tror jag kmr bli en sexgalning sen =), tänk om man skulle bli gravid på en gång igen, hmm va snopet de skulle va, näe de får inte hända på ett tag i allafall haha =).

massa kramar till er alla!
    hoppas ni mår bra =)

• tigerkaka
    Dallis skrev 2010-09-28 22:40:49 följande:
    undersökningen i Lund gick bra.
    Själva gynundersökningen var smärtsam, men hon var snabb, så det var skönt. Hon gjorde även ett vul och det var inte så lätt. Tappen var vinklad och Plutt ligger och trycker med huvudet, men tillslut lyckades hon få en bild så att hon kunde mäta. Tappen var 24mm och stängd hela vägen upp till cerclaget.
    Fick tid till att klippa cerclaget; 18 oktober är det dags. Hon varnade mig dock för att det kommer göra ont som tusan. Eftersom en vanlig gynundersökning  gör svinigt ont, så blir det inte bättre när läkaren ska leta upp snöret och klippa av det. Det känns väldigt lockande att trycka i mig något lugnande, men det går ju såklart inte.

Hur har ni andra kännt det när cerclaget har tagits bort?
    skönt att det såg fint ut =) , så hon sa att det kmr göra ont huhuhuhu, min dr sa inget om det men det kan man ju räkna ut
    o.O , på måndag är det dags för mig. gruvar mig lite =).
    Thalis skrev 2010-09-28 23:05:42 följande:

Men Kakangumman lider verkligen med dig! Har du inte fått smärtstillande mot foglossningen?
    Förstod jag dig rätt i att de tar bort cerklaget på tisdag?

Många kramar till dig!

nope ingenting, går fram som en krabba haha =), men det är inte länge kvar nu får stå ut. på måndag ryker cerklaget.
    o snälla thalis berätta ngt om din borttagning om du orkar, kan tänka mig att de gör jävligt ont. man vet ju hur det känns när det bara glider huhu =o.

ngn mer som kan berätta om sin borttagning?
    nån annan som börjar bli svullen också? mina fingrar framförallt är som prinskorvaro ibland går det inte alls att greppa. blodtrycket e fint dock o ingen äggvita. peppar peppar. men de är väl så här i slutet.

hoppas du får tid i morrn magda så du kan slappna av lite, det är säkert ingen fara men jag håller tummarna =)

kramar till er alla
    dags o koja
  • tigerkaka
    Schäfer skrev 2010-09-29 08:41:40 följande:
    tigerkaka: kan berätta om när dom tog bort mitt cerklage! Kändes knappt Eller ja, lite molvärk, ungefär som ett cellprov! Tror det viktigaste är att man försöker slappna av, som med allt så gör det ondare om man spänner sig.
    Så, det behöver inte alls göra ont! Jag hade inget smärtstillande eller lugnande, tycker det gick fort - några minuter så var det klart. Har hört om de som fått lustgas - kanske kan vara nått?

Angående din sjukskrivning så har jag svårt att se att du inte skulle få det förlängt till förlossningen - låter som en självklarhet för mig!

Magda: skönt att det känns lite bättre idag! Får se då om det blir undersökning idag eller i morgon!?

Dallis: se min beskrivning ovan till tigerkaka om borttagandet! Kan lova att förlossningen gör sjuhelvetes mycket ondare 
    Inte långt kvar för dig heller!!!
    jao man får se hur det går på måndag, verkar vara väldigt olika =), en del läkare har haft problem med att bara undersöka mig i bland så jag hoppas att jag får en som kan det i allafall så dom slipper gräva o rota i hundra år haha ajajaj =).
    en nybörjare som dallis hade vill man ju inte heller ha =D , hoppas på fortsatt sjukskrivning med om de nu inte händer ngt på måndag hoho.
    MagdaA skrev 2010-09-29 10:14:39 följande:
    nu har jag pratat med min underbara BM på specen Hon hade samtalat med läkaren som gärna ville att jag skulle komma in för en koll, så jag fick tid kl 13 idag. Hon lät min tid till ord läkaren i morgon stå kvar tills efter besöket så vi vet då hur det ser ut.
    härligt! fint att dom lyssnar, det är ju så det ska va =)
    Thalis skrev 2010-09-29 12:16:11 följande:

Magda: Härligt!! Lycka till!
    Jag avstår helst från att berätta om borttagningen eftersom det är individuellt, men tycker att det är bra att läkare säger till att det kan göra ont. Jag fick höra i de gamla cerklagetrådarna att det inte alls gjorde ont,att det var bara obehagligt och fick en chock!
    Så nu vet ni,det kan göra ont och det behöver inte alls göra ont.

ont ont =o , man får ställa in sig på att det kmr göra duktigt ont så blir man glatt överraskad om det inte gör de =) , ja så får
    de bli. känns som en evighet tills på måndag =) o de behöver ju inte ens betyda att det kmr hända ngt, oh well bara till att vänta.

kram på er
  • tigerkaka
    Thalis skrev 2010-09-29 12:44:07 följande:

Ego: Idag var vi på RUL och fic se en livlig liten krabat som lekte med sina fötter och händer,gäspade och vinkade. Helt underbar.
    Allt såg fint ut och vi fick reda på könet,fast igentligen är det bara nedskrivet vi har inte kikat ännu Men jag dör av nyfikenhet men maken vill inte veta ännu.
    vilken sötis =)! ser ut som han el hon vinkar =D, spännande ! !

jag drömde att jag skulle få en pojke å så blev det med, har du drömt ngt?

kramar
  • tigerkaka

hej på er !

nu är han här. tog bort cerklaget i vecka 36+6 och han kom i vecka 38+1 =D
    vattnet gick på morronen efter en vecka av riktigt med ont i underlivet kunde knappt resa mig , stå eller gå :).
    från vattnet gick tills han var ute tog de lite mer än 4:a timmar. så tjoff sa de ! hann bara me lustgas, vilket funkade ok.
    han vägde 3515g o var 50cm lång, en lagom plutt. föddes den 13:e oktober, så idag är han 5dgr gammal.

känns helt sjukt att ha en liten nu , det har varit som ni skriver att man har svårt att tro att man till slut ska få sitt lilla pyre.
    har ju två små änglar sen tidigare.

men nu när allt gick bra så är man helt salig o hög på lyckohormoner Skrattande.
    hade oroat mig jättemycket innan att jag skulle gå övertiden, det hade ju liksom varit typiskt...

när dom tog bort cerklaget så sa drn att det visst hade hjälpt även fast det
    inte satt fast alls som det skulle. bevisligen då han kom en vecka efter ungefär. cerklage borttaget var ingen rolig historia men nu är de över för denna gången. ingen bedövning ingenting, dom tappade saxen på golvet å de fanns ingen annan så dom fick springa o leta efter en ny , när man låg där uppbänd o ja inge roligt men vad gör de nu haha.

hur är de med er alla andra? hoppas allt e fint, ska läsa i kapp senare.
    har haft lite problem med mjölken , men hoppas att den ska komma i gång snart.
    nån som har ngt tips angående amning o sånt? har fått låna en pump för att stimulera i gång det bättre.

kramar till er alla !

superlycklig e man Tyst!

• tigerkaka

tack thalis ! =)))
    ska försöka lägga upp lite bilder senare Skrattande.

• tigerkaka

tack alla =) !
    troligen kmr den lilla att få heta Aron, idag är han en vecka gammal !

fick åka in till sjukhuset i måndags och blev inlagd då jag troligen fått en infektion.
    mått lite smådåligt dagarna innan men tänkt
    att de skulle va normalt, men så i måndags kväll fick jag hög feber jättesnabbt o vart så slö så jag inte orkade gå upp från sängen o hade  mkt ont. men mår bättre nu o hoppas vi får komma hem innan helgen. håll tummarna att det inte blir någe mer strul nu, har fått nog av sjukhus för en livstid känns de som =(

Schäfer skrev 2010-10-18 10:58:48 följande:
    tigerkaka: STORT GRATTIS!!!
    Härligt att allt gått bra! Jag hade också snabb förlossning, känner lite i efterhand att jag inte riktigt hann med... Det gick lite för fort Men huvudsaken är ju att den lilla/e kommer ut hel
    Hur känner du nu efteråt att det gick så fort?
    Ang. amning så fungerade pumpning jätte bra för mig och jag fick i gång produktionen. Min tjej föddes ju en månad för tidigt och orkade inte amma, men jag pumpade och fick i gång amningen. Men såklart är det bästa att amma mycket - deras "sug" sätter igång det bäst!
    Dricka mycket vatten hjälpte mig tyckte jag, gärna samtidigt som jag ammade!
    Finns även amningste att köpa som många tycker ökar produktionen. Lycka till och se till att njuta nu

Magda: jobbigt att du har så ont Kommer du ihåg att min syster fick barn i v.22+5, en dotter som blir 2 år nu i november Värsta mirakeltjejen!!!

Thalis: kul med lite jobb, hoppas det går bra! 
    det känns okej ändå att det gick så fort,  lite snopet kanske men när det värkarna startade med 2 minuters mellanrum direkt efter att vattnet gick så insåg jag att de nog inte skulle ta +12 timmar utan mycket mindre. är mest glad över att han kom ut utan problem o att han mådde bra =).

hur ofta pumpade du? jag ammar och pumpar,verkar som mjölken börjar komma mer o mer bara tagit lite mer tid än jag hade trott =)., kanske har för länge emellan. 3-4 timmar. han får ju lite ersättning med eftersom han började gå ner för mkt, men nu så har det vänt. amingste började jag dricka i går plus att jag försöker dricka så mkt vätska som möjligt. så får se om det ger resultat snart.
  • tigerkaka

undrar hur det går för dallis =)? nån som hört ngt, kanske har hon fått den lilla nu.

massa kramar till er alla.

• tigerkaka
    Schäfer skrev 2010-10-20 11:20:41 följande:
    tigerkaka: usch så jobbigt med infektion och tur att du åkte in - läskigt sånt där... Hoppas du får bra medicin nu så du blir frisk snabbt och får komma hem igen!!!

Jag pumpade var 3:e timme dygnet runt (även på natten) första 3 veckorna. Men min dotter är alltså född 1 månad för tidigt, så det var jätte viktigt att vi matade henne var 3:e timme. Hon själv hade inget intresse av att äta så vi kopp-matade.
    Efter ett par veckor började hon få lite intresse för bröstet och då försökte jag amma. Efter amningen pumpade jag och så höll vi alltså på i 3 veckor innan hon orkade äta hela måltider med amning. Då slutade jag pumpa på nätterna och pumpade bara ett par/tre gånger per dag för att få lite extra att ha ifall hon skulle behöva tillägg.
    Men det är väldigt jobbigt att pumpa, tar tid och tar på krafterna så när hon var lite drygt 1 månad slutade jag - då hade jag mycke mjölk.

Krya på dig nu {#emotions_dlg.flower}

Undrar också lite hur det gått för Dallis - kanske hon fått sin bebis
    ja man får hoppas att det vänder nu så man får komma hem i lugn o ro på riktigt, blivit för mkt sjukhus nu.

Schäfer o Pennyjenny hur länge pumpade ni vid varje tillfälle?
  • tigerkaka
    TikTok skrev 2010-11-02 16:01:26 följande:

schäfer: Då har vi samma BF-dag :). Hur lång är din tapp nu?

Jag va på koll idag & tappen hade minskat så allt mitt hopp bara rann ur mig. Har ju förebyggande cerklage & det har varit stabilt & oförändrat i några veckor nu. Nu påvisade jag även GBS igen (avslutade en pencillinkur för 3 veckor sedan) & idag va tappen 2.9. Läkaren ville inte jag skulle måla fan på väggen men med min historia då jag förlorat 2 barn sent så tog han ändå på allvar. Ny koll imorgon & sängläge nu tills dess så får vi se imorgon hur det ser ut..
    Är i behov av lite peppande historier nu om ni har några. Kram från mig

här kommer en pepp historia.
    fick cerklage insatt v 13 ca , började öppna mig inifrån i v 16-17. blev inlagd i v 21 då jag öppnat mig mycket mer. sen minskade tappen mer o mer tills det var 5 mm kvar av tappen och ett halv löst cerklage kvar. fick komma hem efter 10 v på sjukhus. gick sedan 6 v till hemma. tog bort cerklaget i vecka 36+6 han kom ut v 38+1 =). jag var länge öppen med buktande hinnblåsa enda ner till cerklaget, men det gick vägen ändå. så ge inte upp ! hade även gbs och 11 urinvägsinfektioner under graviditeten o mycket sammandragningar.

försök å vila  så mkt som möjligt och om du kan ligga ner för att avlasta.

lilla aron är nu 3 v gammal och jag har fått min andra infektion efter förlossningen, så nu är man inlagd igen ett par dagar, duktigt less man är på sjukhus nu. håll tummarna för att det håller sig borta efter denna kuren =).

lägger upp en bild på honom om de är nån som vill kika =)

kramar från oss
  • tigerkaka
    Schäfer skrev 2010-11-03 14:02:08 följande:
    tigerkaka: vilken otur du har nu Hoppas du blir kvitt skiten snart och aldrig mer behöver tillbringa en natt på sjukhus!!!
    Skulle kolla på underverket, men kunde inte se något "galleri" på din presentation?
    jao de hoppas ja me, nu får de vara nog liksom =).
    nu ska de ligga  uppe bilder i bild galleriet, hoppas de funkar.

kram
  • tigerkaka

Hej på er allihopa !

Tjuvläser lite grann här i tråden när jag har lite tid. Händer mycket just nu .
    Tänkte bara skicka massa styrkekramar till er alla som kämpar , minns det som i går.

Schäfer: usch va jobbigt du måste ha det, men det positiva är ju ändå att du kommit så långt. Hoppas du kommer få bättre besked om medicinen du äter och att läkaren kan ge dig det svar du behöver för att kunna känna dig trygg och säker igen. jag minns att det tog ett tag innan jag ville ta mediciner som enligt fass inte alls var särskilt bra när man var gravid och läkaren ändå sa att det viktiga var att jag mådde bra för då skulle bebisen också göra det. Som dom sa till mig måste man överväga fördelarna , men det kändes ändå inte roligt att stoppa i sig en massa piller för det. Kram på dig ! Hoppas allt löser sig till det bästa, snart är du ju i mål !

Magda84: Grattis till den lille ! En otroligt tuff start ni fick men nu håller jag tummarna att det ska bli bättre och att ni får komma hem ordentligt så snart som möjligt och landa lite mjukare =). kramisar

Thalis: Vilken buse som inte vill lägga sig rätt =), hoppas dom kan hjälpa dig så att du får som du vill i den möjligaste mån det går och att du slipper kejsarsnittet. allt blir så oroligt när man är i slutet och inte riktigt vet vad som kommer hända eller vad som kommer ske .man vill ju så gärna ha det som man hade tänkt sig från början.  Jag håller tummar o tår att det löser sig för , kramar !

Lanie: Jag hade 11 urinvägsinfektioner under min graviditet och käkade pencillin som godis , kändes det nästan som och ut kom ändå en frisk och pigg liten pojke. För mig kändes det på en gång när det var dags igen, jag fick mer ont och massor av sammandragningar . Läkarna trodde jag skojade jämt men de visade sig varje gång att jag hade rätt ändå. i bland kan man ju undra om dom inser vem som känner sin kropp bäst.

Niinis: Håller verkligen tummarna för dig ! jag öppnade min bara nån vecka efter att dom satte cerklaget sen  minskade tappen snabbt till 5 mm där den låg ett tag, sen var det helt öppet med ett löst sittande cerklage tillls dom tog bort det  och ut kom en frisk liten pojke. Sängläge hjälpte först sen inte alls då jag fick ligga helt stilla och gick ändå tiden ut eller ja han kom i v 38+1 =). Hoppas tappen vilar på sig så du får vara hemma med familjen och slipper komma in på sjukhus ,  massa styrkekramar !

om oss:
    Nu är Aron snart 4a månader och tiden går så otroligt fort, han börjar bli en riktig knubbis, la in en bild på honom i mitt galleri om det är nån som vill titta. Själv har jag börjat träna en del, försöker bygga upp mig själv igen, ligga still så mycket har verkligen slitit på kroppen och det har  verkligen varit kämpigt. Förut kunde jag knappt ens gå och absolut inte gå i en trappa. nu studsar jag runt på zumba klassen på gymmet och försöker mig på lite bodybalance med, även fast kroppen protesterar. Så det går framåt om än sakta. tur att jag är envis =).

Ps. Jag är numera gift med mitt ex, vi har änglabarn i hop.  Han kommer adoptera Aron , då hans biologiska pappa inte bryr sig eller vill vara pappa. Men för Arons del kunde han inte fått en bättre pappa. Så allt löste sig till det bästa till sist. Jonas fanns vid min sida sen jag blev inlagd på sjukhuset och det utvecklades ja till ngt nytt igen, kan man säga =). Nu är vi en familj.

Tänker massor på er allihopa !
    All styrka åt er och massor med kramar från oss !

• tigerkaka

Hej Lanie !

Tack så mkt, han är en riktigt rund liten goding ja =). Det mest jobbiga för mig var också att man inte kunde röra sig som man ville, minns att jag längtade efter att få handla min egen mat eller bara ta en lång skön promenad, men man får tänka att man får göra sånt senare =), så jag förstår dig.

den första uvin som jag hade i när jag var gravid visste jag inte ens om att jag hade, dom tog ett rutinprov och det visade GBS och urinvägsinfektion. Så från början märkte jag inget heller, men sen efter den 3:e gången har jag för mig att jag kände tydligt. Men om du inte riktigt känner så borde du väl få lämna odling lite då och då? vad säger din dr? jag blev ju insatt på förebyggande antibiotika kur som hjälpte ett tag sen fick dom byta. bakterierna blev ju resistenta mot vissa sorter ett tag så dom bytte till höger och vänster. eftersom det är speciellt viktigt då man har cerklage att undvika infektioner som kan orsaka sammandragningar. men det borde dom ju kunna fixa åt dig så du får bukt med det, fast samtidigt är det ju inte bra att äta för mycket antibiotika. det är en konstig balans gång det där. ta hand om dig i allafall och drick mycket tranbär och vatten, ja du vet säkert allt redan =).

Kram

Svar på tråden Cerclage?