Inlägg från: MissLillis |Visa alla inlägg
  • MissLillis

    "vi som fått våra små efter ivf våren 2009".

    Kvitter, hur går det för er? Har inte haft bröstoump, inte min grej... När vi pkte hem med dottern, slutet av november, tror jag vi hade en pop flesedräkt, annars kan man ju ha kofta och filt. Tycker namnet är fint, är det det ni funderar på?.................................Kuddig, kul att du tittar in, här lyckades vi själva med lillasyster som hunnit bli 10,5 månader. Lycka till med era försök...........................Semlan, visst är det svårt det där med skuldkänslor. Själv tycker jag det varit rätt mycket nu och då blir jag trött och sur och sen tänker jag på en av mina grundskolekompisar som gick bort för ett år sedan (cancer) och tänker att jag ska vara tacksam för att få vara med min fina familj, vilket hon och hennes familj missar. Svårt det där............................. F Lycklig, bra med lite extra järn. Hoppas du känner dig bättre. ........................ Lycka, hoppas ni haft en trevlig semester. Dottern var vid 10 mån. 76,5 lång och 8962 tung så hon ligger medel på vikt och +2 på längden. Jobbiga situationer är när man är själv med båda ute på aktivitet, svårt att ha koll på en 2,5 åring samtidigt med en nyfiken ej stillasittande 10 månaders. Lite jobbigt också när man är ensam på kvällen och båda ska nattas/läggas samtidigt. Det som är lite jobbigt är väl 2års trotsen och man ibland inte förstår varför det blev fel, sett från sonens synvinkel (hysteriskt gråt) samtidigt som dottern inte heller är på humör, promenera genom grannskapet med två ungar som gråter. Annars tycker jag det funkar väldigt bra. Jag ångrar inte att det är relativt tätt mellan barnen....................... S Y, hoppas allt är bra och sonen mår lite bättre idag. ............................ Nu har dottern börjat ta lite stapplande steg, i tiden samtidigt som sonen men han gick i princip från första steget vilket hon inte gör, är så bra på att krypa så hon föredrar det. Hon kan dock resa sig upp, det kunde inte han, fick krypa till en vägg och ställa sig upp. Dottern har blivit väldigt mammig, inte så poppis precis när jag börjat träna, alltså vill inte bli lämnad på minisats. Förra veckan upplyste förskolan om att jag inte skötte mina hämtningar, har ju tid till 15 och då säger de nu att då ska jag vara utanför grindarna, hmmmm. Men vadå jag har ju tid till 15, sen ska jag samla ihop saker, ibland klä på sonen och fråga om dagen, blev skitförbannad, sur och ledsen. Det var en barnskötare som sa att förskolelärarna hade pratat om detta och hon ville bara att jag skulle veta det........ Sonen verkar nu i alla fall trivas bra, vinkar åt mig på morgonen. Nästa helg åker jag och min mamma själva till Rom, ska bli jätteskönt att få lite perspektiv på familjelivet och lite semester. Mannen har bjudit in sin mamma som ska passa dottern och SOVA ÖVER så hon kan hjälpa till på morgonen och kvällen, alltså jag hade tänkt att han också skulle få känna på att det inte alltid är så lätt att sköta allt själv på morgonen och kvällar.

  • MissLillis

    GRATTIS Kvitter, har ni bestämt namn ännu.

    Kuddigt, lycka till på måndag.

  • MissLillis

    Kuddig, det är enklare med barn två då man är mer säker i sig själv och har erfarenhet från ettan MEN det är ju jobbigare när man har hand om båda två, höll på att dö i början då man hade hämtat sonen på dagis och det dröjde tre timmar innan sambon var hemma, mat skulle fram, ammning bröst som gjorde ont, en bebis som skrek osv, var ett vrak sedan. Men nu har man ju fått lite rutin på det hela så det går bättre. Sedan är min son nu lite i trotsåldern och kan "fastna i en händelse" och sedan bara skrik/gråta utan förklaring och då får ju lillasyster sitta och vänta. Nu när hon är lite större och börjar ta för sig så blir det lite svartsjuka från sonen som yttrar sig i puttningar och lillasyster får inte behålla de saker hon leker med så det är i princip konstant passning. Men det här stadiet går ju över när det är lite större, men det blir väl såhär när de är så nära i åldern.

    F Lycklig, ha en skön vecka.
    Rom var trevligt, så skönt att få vara själv några dagar och vi hade fint väder och åt massa god mat. Farmor var helt utmattad efter fyra dagar med barnen, ville bara åka hem och sätta sig i badet. På söndagkvällen 22,00 (vi åkte tidigt på söndag morgonen) ringde min sambo och sa att det var kaos hemma, sonen vägrade sova men efter att fått prata med sin mamma hade han somnat som en stock, fick även ringa på måndagen och önska god natt, på tisdagen funkade det utan mamma.
    Nu är vi en vecka hos mina föräldrar, barnen och jag så sambon får vila upp sig Flört. Imorgon ska vi åka på lekland, ska bli kul.
    Dottern har fått första tanden och hon är exremt dålig i magen. Någon sa att det har med tänderna att göra, någon som känner igen det???

  • MissLillis

    Kuddigt, håller tummerns för din lilla böna.................................... Lycka, kul med nytt hus, flyttar ni 'hemåt'?.............................. FLycklig, hur har det gått, vad blev det? Skönt att va av med magen och ha en liten bebis istället.................................. SY, vad skönt att ni fått komma hem och att allt gått bra. Trevligt med lite familjetid också.............................Kvitter, vilken söt liten tös................................. Semlan, nja här tror jag inte sonen har någon bästis. Vad jag har läst så ska inte specefika kompisar vara viktiga i denna åldern, kanske mer att man har någon attleka med, så om någon flyttar så hittar man en ny kompis. Men det kanske är viktigare för tjejer........................... Nu är vi tillbaka hemma, ganska skönt. Idagvar jag på min första jobbintervju (söker ju jobb internt) och det gick väl inte lysande, efter ett år hemma så känner man sig lite lost och jag tycker det är jobbigt att sälja mig själv, kan de inte bara ge mig ett jobb.... Lär nog bli några flerintervjuer så jag får öva, fanns faktiskt en del tjänster att söka. Oj vilket skitväder det blev helt plötsligt, känns som huset ska blåsa iväg.

  • MissLillis

    SY, hur mår lilla pojken? Jobbigt med så mycket besök men alla är väl nyfikna. I sommar har vi ju gjort bergvärme, ett kostsamt projekt. Sedan har vi tex målat staket osv. Nu håller sambon på med sin walk in closet, ett rum där vi har monterat in garderobsstommar och lagt heltäckningsmatta, just nu målas de väggarna som inte är några garderober på. Jag har fått ett projekt att göra iordning pannrummet, inte så kul. Det är det att jag köpt en frys (vi har en så liten i köket) och den sak stå i pannrummet och jag får inte ställa in den förän väggar och golv är målade......... så i helgen murbrukade jag diverse hål, sedan ska vi göra golvet lite stätare sedan är det dags för målning. Nästa kostsamma projekt är badrummet, lär nog bli framåt våren.

    F Lycklig, GRATTIS till er flicka. Vad tråkigt att du blev "sjuk", det är HEMSKT med huvudvärk. Lycka till med hembesöket. Hur går det för stora sonen nu på dagis, är han fortfarande ledsen när ni lämnar?

    Kuddig, nej vad tråkigt. Hoppas det går bättre med nästa försök, man får väl försöka intala sig att det inte var meningen, hur svårt det än är. Ert nästa barn ligger nog i frysen och väntar.

    Semlan, jag börjar jobba i januari. Har nu varit på en intervju till, annat jobb och det gick bättre (var på engelska också), men är lite vagt vad som ingår i jobbet så vi får se. Ikväll har jag skickat in två ansökningar till, tur att det finns lite jobb att söka i alla fall.
    Kul med ny vagn. Har du beställt den i svart och rosa då för Selmas skull? Vi har ju en donkey och jag är jättenöjd. Tycker absolut att du ska köpa seat liners, för det blir smutsigt med de stora i alla fal. Jag har en annan åkpåse och den sitter ju inte riktigt så bra och så tänker jag att jag ska unna mig en ny men i nästa sekund blir jag snål....... Igår köpte jag ett skydd till bågen, sonen har redan bitit sönder sin men kanske dottern kan låta bli. Föresten, det ni borde köpa som inte fanns när jag fick vagnen är chassi skydd, för det blir väldigt repigt snabbt och jag antar andrahands värdet går ner. Tror inte det är bugaboo orginal men någon firma som gjort dem speciellt till donkeyn, det skulle jag satsa på. Jag har aldrig upplevt vagnen som klumpig eller tung och jag har använt den massor när vi pendlade till dagis. Nu använder jag den nästan enbart som enkelvagn med bräda.

    Idag ville inte sonen gå till dagis, ville stanna hemma i soffan. Sedan när jag hämtade honom ville han inte till lekplatsen utan hem till soffan och sedan klagade han på att han hade ont i benen..... hmmmm vad är nu detta.....
    Idag upptäckte jag något "roligt" som jag undrat lite över. På dagis har de en lista som de varje dag fyller i och där står om barnen ätit lunch och mellis bra/dåligt och om de sovit och hur länge och sedan längst ut har det på vissa barn stått ett B. Har då inte fattat vad det var och inte frågat. Idag när jag pratade med en av fröknarna upplyste hon om att sonen bajsat och pekade på Bet, hmmm, varför skulle jag vilja veta det nu då. Även om sonen varit yngre vet jag inte om jag tycker det är en så viktig info.
    Nu är det nog dags att gå och lägga sig.

  • MissLillis

    Måste bara berätta, för er med döttrar så hade de en hur söt tomteklänning som helst på Kapp Ahl, fast den fanns nog bara upp till 86. Röd klänning med ett litet förkläde, dottern visade stolt upp sin outfit för brosan och pappan.

  • MissLillis

    Semlan, skyddet till bågen hittade jag på NK men tror babyproffsen har dem också. Nja, chassiskyddet är för alla metalldelar runt vagnen, tror det är som svart tyg med kardborreband som man spänner fast, det blir repor när man går emot dörrar osv, då vagnen är lite bredare så är det lätt hänt.
    Jobbigt med vattkoppor, vi kanske borde komma och leka hos er om E får det.
    Jag ses gärna också.

    Lycka, vi var i Mariefred förra helgen, gick lite i stan och var på slottet. Sonen hittade en toppenleksaksaffär och förälskade sig i ett piratskepp, farmor och farfar var med och han har nu bestämt att farfar ska köpa den till honom, hade tydligen sagt det till honom när de passade barnen i veckan, så idag ringde farmor och sa att de tänkte köpa den i julklapp, så tydligen funkade hans taktik.
    Ja, vi hinner väl egentligen inte men vi lägger lite tid på helgen och någon kväll i veckan.

    F Lycklig, hoppas allt är bra, kul att han lyfter upp din tröja, en liten hjälpreda.

    Dessa tvååringar, jag får krupp varje morgon när sonen ska bli klar för dagis, det är alltid någor som går fel och sonens värld rasar och han bara står och stampar och gråter. Hur ska det gå när man ska lämna på dagis och sedan gå till jobbet..........
    Något har hänt med sonens fröken, efter att jag blev tilldagd om hämtningen så har det varit lite kyligt när jag hämtat och hans fröken har i princip inte pratat med mig MEN helt plötsligt i tisdags är hon som ombytt, hälsar sonen välkommen med en kram (sonen har en annan fröken som han gillar mest så för honom spelar det ingen roll) och tar sig tid och kommer och pratar med mig om dagen osv. I måndags frågade jag om chefens nummer (skulle kolla om dotterns köplats), vet inte om hon hörde det och undrade vad jag ville henne.
    Nu finns det ingen plats till dottern i januari, måste vara någon som säger upp sin plats, hon är nummer ett men det måste lösgöras en plats, så jag hoppas någon flyttar......
    I helgen ska jag ha tjejkväll på lördagen så familjen ska åka till landet, lite lyxigt att vara hemma själv.

  • MissLillis

    F Lycklig vilket fint namn dottern fått.

    Semlan, vi har varit upptagna så tyvärr missade vi Es vattkoppor, tror bara de smittar dagen innan och dagarna efter utbrott. Hoppas hon börjar bli bättre.

    Sy, hur mår lilla killen?

    Jobbsökandet går det väl inte sådär med, lite stiltje nu, börjar känna mig lite småstressad över situationen.
    Dottern har nu fått dagisplats på sonens avdelning, både bra och dåligt antar jag.
    Nu har vi haft ettårskalas, har en stor flicka nu.
    Hon har blivit så dålig i magen idag tror jag att jag bytt bajsblöja tio gånger, vet inte om det är tänderna eller något annat.
    Ska få en remiss till en logoped för sonen, blandar ihop bokstäverna när han ska prata och det är väldigt frustrerande för honom när han inte blir förstådd.

    Måndag 3/12: Semlan,
    Torsdag 6/12: Semlan, MissLillis
    Tisdag 11/12: Semlan, MissLillis
    Onsdag 12/12: Semlan,

  • MissLillis

    F Lycklig, börjar jobba den 7 jan och dagis är från 31 jan, sambon ska vara hemma en månad.
    Har inte fått remissen ännu men berättar. Jag ringde bvc och frågade lite angaende talet och då sa hon att i normala fall väntar man till 3år då det händer mycket då men eftersom vi var lite oroliga fick han följa med på 1års kontrollen och då tyckte hon inte det var värt att vänta då hon verkade tycka det var uppenbart. Jag ser inte riktigt något mönster i hans tal, växlar oftast bokstäver och det är inte bara vissa eller alltid samma, det är blandat.... Fast han är inte rädd för att tala och han försöker och bildar även meningar vilket är bra.

    Lycka, ja man får har barnen på dagis om man är arbetslös, vet dock inte om det finns regler på hur länge. Inget jobb på gång, ska söka två idag så vi får se.......
    Vilket fint citat från sonen. Hörde i veckan att det är först nu i ålder de kan börja känna lukt, lustigt det visste jag inte.

    Denna veckan är min sambo borta fyra av fem vardagkvällar, lite jobbigt att sköta allt själv. Som tur är sover barnen hela natten när det väl har somnat.

    Fy bubblan vad jobbigt det har varit att ta sig till dagis de senaste två dagarna här ute i förorten, knappt skottade gångvägar, dubbelvagnen var att glömma, igår fick jag gå tio meter med vagnen vända tillbaka och dra sonen i pulkan osv. Idag tog jag dottern i sele och sonen i pulkan det gick bättre.

    Jag kan den 10, 11, 14, 18, 19, 20 och 21a.

  • MissLillis

    Semlan, jag har en placering i min grupp, men där finns inget jobb, eller det finns nog jobb men ingen tjänst så jag kan nog hjälpa till ett tag tills jag hittat något nytt MEN då vi skär ner så tror jag att jag kommer få en begränsad tid på mig att söka ny tjänst, runt tre månader men då kommer jag få ganska mycket hjälp och kanske bli omplacerad. Då min profil är ganska bra så tror de väl inte jag ska behöva gå men man vet ju aldrig. Är lite för feg för att söka mig utanför då jag trivs, och det finns relativt många olika saker jag skulle kunna göra, som då inte finns på ett mindre inte enbart finansiellt företag.
    Nej men gu vad segt med jobbet, nu när mannen äntligen fått jobb, tur i oturen är ju att en har jobb i alla fall. Men det är ganska trist att behöva lägga tid att söka jobb när man är föräldrarledig, då vill man ju fokusera på barnen oc slippa all jobb oro.
    Vad jobbigt att inte Selma växer så bra, tufft att ha en lillasyster som väger mer. Hoppas ni får ett svar men det finns väl tyvärr igen enkel lösning. Men mår hon bra får det väl vara det som räknas.

    Idag försökte jag få båda barnen iklädda tomtekläder att sitta stilla, le och titta in i kameran på samma gång, tror inte det lyckades. Får väl bli separata foton på julhälsningen.

  • MissLillis

    Då kan väl alla tisdagen den 18e. För F Lycklig du ska väl inte till bvc två dagar i rad. Ska vi ses hos Semlan?

  • MissLillis

    Aha, då förstår jag F Lycklig.

    Ska vi säga den 18e då efter dagislämning. Ni får gärna komma hit också om det passar bättre lägesmässigt........

    F Lycklig, vår BVC sköterska sa att talet brukar släppa runt 3år och då speciellt för pojkar det är därför man väntar tills dess att kolla. Här blandas det hej vilt bubben=gubben dåten=båten hille=ville lalet=landet
    Fick till ett ganska bra julkort i alla fall.

    Kvitter, hur går det för er?

  • MissLillis

    Jag borde kunna vara hemma hos Semlan runt 10.00-10.30. Får se hur vädret ärom det blir bil ellerkommunalt. Ska bli kul att ses.

  • MissLillis

    Här är dottern också lite rosslig............................ SY grattis till dagisplats, det blir så mycket enklare när det är nära.

  • MissLillis

    Lycka, fick mensen efter 2 månader med båda trots helamning...... lite segt.

  • MissLillis

    F Lyckling, vi döpte båda barnen vid 3 månader, vår klänning passar den åldern. Vi har fortfarande inte fått någon remiss, lustigt. Sonen pratar mer och mer och bildar flerords meningar men många av orden får fel uttal.

    SY, här går sonen 9-15, det är det enda tillåtna, dock går han varje dag,

    Semlan, hur går det med ditt jobb?

    Den 28 (tror vi), börjar dottern dagis, ska bli spännande.

    Har nu jobbat en vecka och idag fick jag migrän, undrar om det var veckans ansträngningar. På jobbet söker jag jobb på heltid, dock har jag hjälpt till lite på enheten och gått på diverse möten. Nästa vecka ska jag på tre jobbintervjuer, ett på jobbet och två på andra företag. Ett av de externa skulle jag jätte gärna vilja ha. Då mitt jobb minskar folk har jag då jag saknar tjänst hamnat in i ett "jobbsökar program" så jag har fyra månader på mig att söka jobb både inom och utanför företaget, om jag inte fått något och vägrar lämna företaget efter fyra månader så kan jag kanske bli omplacerad. Just nu tror jag att jag kommer lämna företaget om jag hittar ett annat jobb (tänkte jag inte förra veckan vid denna tiden). Så ni får hålla tummarna på måndag när jag ska på intervju.

  • MissLillis

    Semlan, trist med jobbet. Inte så kul att behöva ägna sig åt jobbsökande när man är hemma och vill njuta av tiden. Min sista hemma månad var inte kul då jag var stressad och ledsen över situationen att man kanske inte skulle ha ett jobb fem månader senare.


    Dottern hade också svårt att fatta hur hon skulle svälja, maten gick mest runt, men sen kom hon på det.  Vad kul att Selma börjar testa lite olika mat.


    Lycka, jag vill nog ha ett barn till. Min sambo har varit på innan men nu vacklar han, då dottern just nu är såååååå intensiv, inte en lugn stund, tar man ner henne från en stol och vänder sig och sätter tillbaka den har hon redan tagit en ny och skjutit fram den till diskbänken där hon sitter och leker, och så håller det på hela tiden tills hon stupar i säng på kvällen. När hon badar i badkaret så springer hon från ena sidan till andra sätter sig ner och stänker på brorsan och så håller hon på, ingen rast någon gång. Om vi nu skaffar ett barn till så kommer vi nog först börja försöka nästa vår då jag måste komma in på ett jobb först, helst hade jag nog velat börja försöka framåt sommaren i år….. Fast jag känner en stark längtan av att vara gravid igen och få ett till barn, men sen måste man väl tänka på om man har ”tid” för tre barn.


    F Lycklig, för någon dag sedan fick vi ett brev från logopeden där det stod att remissen var mottagen men de har 2-3 månaders väntetid, vi som redan väntat två månader segt. Men sonens tal går det framåt, han bildar faktiskt både fyra och ibland fem ords meningar men blandar ihop väldigt många bokstäver och uttalet är inte alltid förståeligt, få se vad de säger om det.


    SY, vardags pusslet har inte börjat ännu då sambon är hemma. Vad kul att du är nöjd med förskolan. Sonen har enligt sin gamla förskola haft vattkoppor men jag är väldigt tveksam till om det verkligen var det han hade. Dottern fick det inte i alla fall. Jag hör av mig om vi får det.


     


    Ego….. har nu jobbat tre veckor, första veckan ägnades åt att skicka ansökningar, andra veckan gick jag på sex intervjuer, var helt utmattad när lördagen kom, väldigt påfrestande att sälja sig själv, vara uppdaterad på alla jobb och uppdaterad på företaget. Denna veckan har varit lugnare,  har blivit erbjuden ett jobb här på företaget, men det är ett steg ner men helt ok. Sedan har jag varit på en andra intervju här också men i en helt annan del av företaget och det låter jätteintressant så det vill jag verkligen ha. Kommer få svar i början av nästa vecka så blir det inte det hoppar jag på det andra, så det verkar ha löst sig J


    På fredag börjar dottern inskolning, tänk att hon blivit så stor. Hon kommer nog gilla dagis då hon är så aktiv, men de kommer nog få sina händer fulla med henne där. Jag ska vara med sista dagen på inskolning, ser framemot det.


    Sonen har hittat en bästis på dagis, Lily heter hon och de leker hela tiden och håller handen och han försvarar henne mot de andra barnen, låter hur sött som helst.


    Tänk snart har vi alla en treåring hemma, vad tiden går fort. Här står en sjörövartårta högst på listan för födelsedagen.

  • MissLillis

    Har dålig koll på vad en sluten grupp på FB innebär, för mig är det helt ok bara inte min andra FB vänner kan läsa vad vi skriver......
    Kan ni då läsa allt jag skriver på FB? Det är i och för sig helt ok med mig också.....

Svar på tråden "vi som fått våra små efter ivf våren 2009".