Ej fullt förberedda
Jag förstår nu att vi inte varit tillräckligt förberedda för adoptionsutredningen. En sak som jag förstår är viktig, är att ha kunskap om adoptivbarns behov. Vi har inte så mycket kunskap om det, men har börjat läsa på nu. Vi är i slutet på utredningen men hoppas det inte är för sent. Hur mycket ska man kunna om adoptivbarns behov för att kunna få adoptera?
Vi har ju också det här med sorgeprocessen. Det som vi har förstått gör att utredarna kallar oss sköra, men det kan också vara pga. vår brist på kunskap om adoptivbarn. Vi förstår nu att man har aldrig sörjt klart, men man måste ha kommit till en punkt då vi kan visa oss starka. Hur kan vi bevisa för utredarna att vi är tillräckligt starka för att fortsätta med en adoption?
Sista frågan är om språket. Min fru är från Kenya, så självklart kan hon inte perfekt svenska. Inte så bra svenska faktiskt, men det går framåt sakta men säkert. Vi ska prata med familjecentrum där vi bor om min frus svenska kan vara ett hinder vid kontakten med förskola och skola. Dessutom vid anknytning till barnet kan det bli problem. En fördel kan vara om vi adopterar från min frus hemland Kenya. Dock vad ska vi framföra för argument för att övertyga utredarna att språket inte kommer att utgöra något problem?
Nu måste vi ladda upp inför slutspurten av vår utredning. Det ser mörkt ut, men jag kan inte tro att vi ska tillhöra de få procenten som får ett avslag. Det känns oerhört bittert!! Hjälp oss med alla råd, tips och stöd ni kan komma på.
Tack,
Anders
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 20:05
Vi har idag 22 mars varit på ytterligare ett möte på familjerättsbyrån i Upplands Väsby. Vi har fått reda på att vad utredarna menar med sköra, kan de inte i detalj förklara, men det har med hur vi reagerar på frustration, t ex om en förälder säger att vårt barn har bråkat med deras barn på skolan, hur kan vi prata och lösa det på ett bra sätt. Jag förstår inte hur de menar fortfarande, men de kan inte ge ett konkret exempel, och inte heller referera till handboken som de använder. Jag hittar ingenting refererat till psykisk instabilitet som de nämner, relaterat till händelser gentemot myndigheter, andra föräldrar osv. Borde jag prata med handläggarnas chef?