• Kajee

pierca barns öron

Jag var ock klippte mig igår.
    Strax kommer det in en mamma med en liten flicka som är 7-8 år gammal. Hon ska ta hål i öronen.
    Nästan omedelbart börjar barnet gnälla och vara rädd. Hon vill uppenbarligen inte ta hål i öronen i det här läget. Mamman försöker prata med henne. Flickan blir bara mer och mer rädd och nu skriker hon "Jag vill inte!" Mammans övertalningsförsök blir intensivare och hon får nu hjälp av (den manlige) frisören. Flickan gråter och sprattlar. Allt högre skriker hon sitt "Jag vill inte!!!" Ett av mammans argument är "Du tror väl inte att jag skulle göra något mot dig som gör ont?!?"
    Det här pågår i ca 15-20 minuter tills de båda, främst mamman, anser att det är dags att pierca eftersom barnet nu sitter still - med tårarna strömmande nedför kinderna.
    Ett hål i varje öra. Mamman betalar och går därifrån med en (fortfarande) skakig och gråtande flicka.

Vad tycker du om det här?

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Svar på tråden pierca barns öron
  • BeccaS

Ja eftersom att barnet rätt tydligt sa nej till detta så tycker jag inte att detta var ok.

Mamma till William 070702 och Vincent 080902
  • Hannah76

Fy fan... Tycker et är ett övergrepp.. Förstår inte varför det skulle vara ok att pierca öronen på barn hos en frisör, när seriösa piercare haren mycket högre gräns.

• Majsan70

Ett nej är ett nej o skall respekteras i ett sådant läge. En helt annan grej om barnet själv ville men var rädd o grät fast var bestämd ändå.

Jag tycker även att frisören gjorde fel som inte sa nej i det läget!

• 071001

Inte alls okej. Ta hål i öronen när barnet känner sig redo för det och vill det själv.

• Majsan70
    Hannah76 skrev 2010-03-12 10:43:18 följande:
    Fy fan... Tycker et är ett övergrepp.. Förstår inte varför det skulle vara ok att pierca öronen på barn hos en frisör, när seriösa piercare haren mycket högre gräns.
    De har ingen nedre gräns för öronhåltagning hos de riktiga piercingstudiona! Kika igenom dem så ser du själv.
  • Kajee

Själv kan jag inte förstå hur mamman kan genomföra det i detta läge. Jag hade avbrutit och gått därifrån. Kanske försökt igen vid ett senare tillfälle om barnet själv ville.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Gul13

Förkastligt.
    Och vadå inte gör ont? Jag har 8 hål i mina öron och det gjorde då ont som fn rent alla 8 gångerna.

• Puma87

Inte okej, folk här på FL är oftast emot all form av håltagning på barnens öron men dessa former av dispyter undviker man när man piercar barnens öron när dom är under året. Och jag tycker inte att det är ett övergrepp när dom är under året då dom inte minns något och kan alltid plocka ut örhängena om dom inte vill ha dom när dom blir större. Mycket värre när dom är 7-8år och vet vad det handlar om

Kitty 081003
  • Plommonet89

Usch! Man kan ju inte tvinga ett barn så. Om barnet själv vill är det ok men i detta fall hade ju barnet panik. Hur kan man ens utsätta sitt barn för något så hemskt?

När jag var liten lekte jag med en vars mamma hade sett till att ta hål i öronen på henne när hon var omkring 1år. Det tycker jag är hemskt. Jag tycker att det ska vara barnet som vill och inte mamman som tvingar.

• Wallmo

Alla övergrepp på alla är fel oavsett vad som ska göras eller åldern på barnet!
    Där har vi en riktigt dålig mamma. Var det ingen annan i salongen som reagerade? Hur fasen kunde frisören gå med på det när flickan var så rädd?

Svar på tråden pierca barns öron