• Kajee

pierca barns öron

Jag var ock klippte mig igår.
    Strax kommer det in en mamma med en liten flicka som är 7-8 år gammal. Hon ska ta hål i öronen.
    Nästan omedelbart börjar barnet gnälla och vara rädd. Hon vill uppenbarligen inte ta hål i öronen i det här läget. Mamman försöker prata med henne. Flickan blir bara mer och mer rädd och nu skriker hon "Jag vill inte!" Mammans övertalningsförsök blir intensivare och hon får nu hjälp av (den manlige) frisören. Flickan gråter och sprattlar. Allt högre skriker hon sitt "Jag vill inte!!!" Ett av mammans argument är "Du tror väl inte att jag skulle göra något mot dig som gör ont?!?"
    Det här pågår i ca 15-20 minuter tills de båda, främst mamman, anser att det är dags att pierca eftersom barnet nu sitter still - med tårarna strömmande nedför kinderna.
    Ett hål i varje öra. Mamman betalar och går därifrån med en (fortfarande) skakig och gråtande flicka.

Vad tycker du om det här?

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Svar på tråden pierca barns öron
  • skorpionen80
    Kajee skrev 2010-03-12 10:52:40 följande:
    Själv kan jag inte förstå hur mamman kan genomföra det i detta läge. Jag hade avbrutit och gått därifrån. Kanske försökt igen vid ett senare tillfälle om barnet själv ville.
    Hur många gånger hade du gjort så? Det var kanske tionde gången mamman hade bokat tid hos frisören, och flickan har kanske tjatat i några år men blir rädd varje gång hon sätter sig i stolen.
  • Sunset 79

Fy fan för denna mamma,hur kan man göra så...förstår ej detta..hemsskt.Barnet ska själv vilja det.Hon kommer att minnas detta senare i livet

• Sunset 79
    Wallmo skrev 2010-03-12 11:03:10 följande:
    Alla övergrepp på alla är fel oavsett vad som ska göras eller åldern på barnet!Där har vi en riktigt dålig mamma. Var det ingen annan i salongen som reagerade? Hur fasen kunde frisören gå med på det när flickan var så rädd?
    de vill bara tjäna pengar
  • Kajee
    Wallmo skrev 2010-03-12 11:03:10 följande:
    Alla övergrepp på alla är fel oavsett vad som ska göras eller åldern på barnet!Där har vi en riktigt dålig mamma. Var det ingen annan i salongen som reagerade? Hur fasen kunde frisören gå med på det när flickan var så rädd?
    Bra fråga - Efteråt var det några andra av frisörerna som kom fram till flickan och sa - "Vad fin du blev!"
    För att rättfärdiga mammans beteende kanske?
    Kändes väldigt märkligt.
  • Lördagkväll

Hade avrit okej om barnet hade velat göra det, men att göra som dom gjorde är skit..

• Wallmo
    skorpionen80 skrev 2010-03-12 11:05:06 följande:
    Hur många gånger hade du gjort så? Det var kanske tionde gången mamman hade bokat tid hos frisören, och flickan har kanske tjatat i några år men blir rädd varje gång hon sätter sig i stolen.
    Om det nu är så att flickan tjatat och sen inte vill, för vilken gång i ordningen,  så skulle jag hellre vara hård och säga att hon får vänta tills du blir äldre än vara hård och tvinga henne till det.

Man "måste" tvinga sina barn till så mycket annat detta som är rent kosmetiskt känns bara så himla onödigt...
  • Kajee
    Då kanske man ska inse att det är kört och skjuta upp det något år eller två!
  • Flapper
    Hade jag varit mamman och situationen hade varit som du beskrev den så hade jag inte gått med flickan fler ggr till frisören(som för övrigt är ett puckat ställe att ta hål i öronen på) utan sagt att "vi väntar tills du är redo". Vad barnet hade gjort innan rättfärdigar inte på något vis att man gör ett sådant övergrepp som ts beskriver.
    Och frisörerna? Varför reagerade inte någon?

Det är helt förkastligt!!
  • Kajee
    MickeN1973 skrev 2010-03-12 11:20:27 följande:
    Vad gjorde du för att stoppa situationen? 
    Dumt nog ingenting.
Svar på tråden pierca barns öron