• Kajee

pierca barns öron

Jag var ock klippte mig igår.
    Strax kommer det in en mamma med en liten flicka som är 7-8 år gammal. Hon ska ta hål i öronen.
    Nästan omedelbart börjar barnet gnälla och vara rädd. Hon vill uppenbarligen inte ta hål i öronen i det här läget. Mamman försöker prata med henne. Flickan blir bara mer och mer rädd och nu skriker hon "Jag vill inte!" Mammans övertalningsförsök blir intensivare och hon får nu hjälp av (den manlige) frisören. Flickan gråter och sprattlar. Allt högre skriker hon sitt "Jag vill inte!!!" Ett av mammans argument är "Du tror väl inte att jag skulle göra något mot dig som gör ont?!?"
    Det här pågår i ca 15-20 minuter tills de båda, främst mamman, anser att det är dags att pierca eftersom barnet nu sitter still - med tårarna strömmande nedför kinderna.
    Ett hål i varje öra. Mamman betalar och går därifrån med en (fortfarande) skakig och gråtande flicka.

Vad tycker du om det här?

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Svar på tråden pierca barns öron
  • MickeN1973

Det är ju inte så bra, Mamman borde infomeras om att hon är ett svin Likaså frisören. Anmäl svinet (morsan)

• jenni82

vad hemskt =(
    klart som f-n att det gör ont.
    hos seriösa piercare är gränsen 13 år, känns betydligt vettigare.

• skorpionen80

Jag kan ju berätta att jag var med när min kusin gjorde hål i öronen på din dotter. Dottern hade tjatat och verkligen såg fram emot det. Både hon och storasyster skulle göra det. Men när det första hålet gjordes blev hon förvånad över att det kändes, trots att vi berättat det, och ville så klart inte göra det andra. Ja, hon grät och sa att hon inte ville. För att slippa ha ont en gång till senare, och behöva tvätta och hålla på en gång till (det är ju lättare med två hål samtidigt) och ja, även för syns skull, så lät mamman göra hål i det andra örat också. Tjejen grät ju såklart och grät när vi lämnade frisören. Men efter 5-10 minuter var allt bra och hon var jättestolt över örhängena! Senare på kvällen sa hon att det inte var så farligt och att hon inte ångrar det andra örat.

Allt är inte som det verkar. Frågan är om inte flickan känner sig lite extra stolt över att hon faktiskt gjorde hål än om hon velat fram och tillbaka...

• skorpionen80
    jenni82 skrev 2010-03-12 11:24:16 följande:
    vad hemskt =( klart som f-n att det gör ont. hos seriösa piercare är gränsen 13 år, känns betydligt vettigare.
    Piercing och hål i öronen är inte riktigt samma sak. Hos piercare/tatuerare tar man hål på mycket värre ställen än öronsnibbarna, kanske därför åldersgränsen finns?
  • Lajkie

Ja jag tycker givetvis det var jävligt illa. Kan man tycka annat?

♥ Sandra nov -06 ♥ Nelly okt -08 ♥ Lillebror bf april -10 ♥
  • MickeN1973
    skorpionen80 skrev 2010-03-12 11:26:19 följande:
    Jag kan ju berätta att jag var med när min kusin gjorde hål i öronen på din dotter. Dottern hade tjatat och verkligen såg fram emot det. Både hon och storasyster skulle göra det. Men när det första hålet gjordes blev hon förvånad över att det kändes, trots att vi berättat det, och ville så klart inte göra det andra. Ja, hon grät och sa att hon inte ville. För att slippa ha ont en gång till senare, och behöva tvätta och hålla på en gång till (det är ju lättare med två hål samtidigt) och ja, även för syns skull, så lät mamman göra hål i det andra örat också. Tjejen grät ju såklart och grät när vi lämnade frisören. Men efter 5-10 minuter var allt bra och hon var jättestolt över örhängena! Senare på kvällen sa hon att det inte var så farligt och att hon inte ångrar det andra örat.Allt är inte som det verkar. Frågan är om inte flickan känner sig lite extra stolt över att hon faktiskt gjorde hål än om hon velat fram och tillbaka...
    tycker det är lite skillnad.   i detta fallat var hon ju rädd/ledsen innan de tog hålen.

Medans i ditt fall upptäkte hon att det tydligen kändes... 
  • jenni82
    skorpionen80 skrev 2010-03-12 11:27:06 följande:
    Piercing och hål i öronen är inte riktigt samma sak. Hos piercare/tatuerare tar man hål på mycket värre ställen än öronsnibbarna, kanske därför åldersgränsen finns?
    nej det är sant.
    att pierca örat är betydligt bättre då det görs men en nål.
    att ta hål i örat med en "pistol" sliter sönder vävnad i örsnibben.
    att man sen kan ta hål på "värre" ställen än öronen hos en piercare har väl ingenting med just åldersgränsen för örsnibbarna att göra?

jag personligen kommer låta min dotter ta hål i öronen hos en piercare när hon har åldern inne.
    känns betydligt säkrare och seriösare.
  • BrunoBus

Usch stackars liten.. När jag var med min kusin och tog hål i hennes öron tog de i båda samtidigt, just för att de inte ska bli rädda för det andra hålet, för det gör ju ont! Hon hade tvekat jättemycket innan, ville sen ville inte osv.. Men efteråt var hon otroligt stolt att hon vågade! :)
    Jag själv tog hål i öronen när jag var 5-6 nånting, fick åka iväg med mammas kusin, "mamma visste inte vad vi skulle göra"... säkert.. ;)
    Men som barnet här reagerade så borde personalen sagt ifrån!!

Maxx 20090409 Bebis BF 20100505
  • Hannah76
    skorpionen80 skrev 2010-03-12 11:27:06 följande:
    Det är ju bra mycket bättre att göra det hos en seriös studio, än hos en frisör med pistol.
  • skorpionen80
    Hannah76 skrev 2010-03-12 12:26:06 följande:
    Det är ju bra mycket bättre att göra det hos en seriös studio, än hos en frisör med pistol.
    Ja, det har jag inte sagt något om! Min tanke var att de har kanske ålderstänsen så att man inte kommer instapplandes med en 5-åring och vill pierca könet. Eller tex i brosket på örat, där läker det ju inte lika lätt som i öronsnibben.
Svar på tråden pierca barns öron