• Kajee

pierca barns öron

Jag var ock klippte mig igår.
    Strax kommer det in en mamma med en liten flicka som är 7-8 år gammal. Hon ska ta hål i öronen.
    Nästan omedelbart börjar barnet gnälla och vara rädd. Hon vill uppenbarligen inte ta hål i öronen i det här läget. Mamman försöker prata med henne. Flickan blir bara mer och mer rädd och nu skriker hon "Jag vill inte!" Mammans övertalningsförsök blir intensivare och hon får nu hjälp av (den manlige) frisören. Flickan gråter och sprattlar. Allt högre skriker hon sitt "Jag vill inte!!!" Ett av mammans argument är "Du tror väl inte att jag skulle göra något mot dig som gör ont?!?"
    Det här pågår i ca 15-20 minuter tills de båda, främst mamman, anser att det är dags att pierca eftersom barnet nu sitter still - med tårarna strömmande nedför kinderna.
    Ett hål i varje öra. Mamman betalar och går därifrån med en (fortfarande) skakig och gråtande flicka.

Vad tycker du om det här?

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Svar på tråden pierca barns öron
  • ChoopChoopSong

Svårt att säga utan att känna till VARFÖR mamman betedde sig så. Men det LÅTER förkastligt.

Själv fick jag inte ta hål i öronen förrän jag var 12. Trots att jag tjatade

När jag fyllde 12 fick jag födelsedagspengar så att jag kunde göra det, men mamma sa: "Du får fixa det själv". Jag gick dit med en kompis efter skolan. Minns att det gjorde ondare än jag trodde. Men det var ju ändå mitt val och på mitt initiativ.

Förresten, tror ingen kollade min ålder. Men de såg ju att jag inte var 7 eller så.

• Bedan
    Kajee skrev 2010-03-12 10:40:08 följande:
    Jag var ock klippte mig igår. Strax kommer det in en mamma med en liten flicka som är 7-8 år gammal. Hon ska ta hål i öronen. Nästan omedelbart börjar barnet gnälla och vara rädd. Hon vill uppenbarligen inte ta hål i öronen i det här läget. Mamman försöker prata med henne. Flickan blir bara mer och mer rädd och nu skriker hon "Jag vill inte!" Mammans övertalningsförsök blir intensivare och hon får nu hjälp av (den manlige) frisören. Flickan gråter och sprattlar. Allt högre skriker hon sitt "Jag vill inte!!!" Ett av mammans argument är "Du tror väl inte att jag skulle göra något mot dig som gör ont?!?" Det här pågår i ca 15-20 minuter tills de båda, främst mamman, anser att det är dags att pierca eftersom barnet nu sitter still - med tårarna strömmande nedför kinderna. Ett hål i varje öra. Mamman betalar och går därifrån med en (fortfarande) skakig och gråtande flicka. Vad tycker du om det här?
    Övergrepp!!!
  • Kajee
    Lady Dahmer skrev 2010-03-12 14:47:53 följande:
    jag säger nog övergrepp jag också. Och frisören borde anmälas. Varför sa du inget TS?
    Lättare sagt än gjort när man sitter med foliepaket under en huv. Och efteråt känns allt mycket klarare och lättare. Eller hur?!

Jag undrar vad mamman hade gjort om jag sagt något. Förmodligen blivit
    sk-tförbannad, sagt att jag inte hade med det att göra och bett mig att dra åt *piiiip*.
    Och sen hade hon skrivit ett krasst inlägg på FL.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Skabbig
    Wallmo skrev 2010-03-12 11:03:10 följande:
    Hur fasen kunde frisören gå med på det när flickan var så rädd?
    Möjligen är han empatilös, men det kan också ha att göra med att han tyckte det var lättare att hantera en ett gråtande barn än en mamma som känner sig kränkt. Orka ta den konflikten med nya främlingar varje dag...
  • MickeN1973
    Skabbig skrev 2010-03-13 03:37:25 följande:
    Möjligen är han empatilös, men det kan också ha att göra med att han tyckte det var lättare att hantera en ett gråtande barn än en mamma som känner sig kränkt. Orka ta den konflikten med nya främlingar varje dag...
    Det är bättre att kränka en mamma?
  • Skabbig
    MickeN1973 skrev 2010-03-13 08:41:51 följande:
    Det är bättre att kränka en mamma?
    Det är meningslöst, mamman kommer aldrig att förstå varför personalen kritiserar henne.
  • MickeN1973
    Skabbig skrev 2010-03-13 10:57:55 följande:
    Det är meningslöst, mamman kommer aldrig att förstå varför personalen kritiserar henne.
    Då är hon en idiot
  • patti87

illa. :(

jag var runt 6- 7 när jag gjorde mina hål i öronen för att jag ville! ingen tvinga mig och skulle jag säga att jag inte vill skulle min mamma aldrig tvinga mig.

hemskt. stackars flickan...;(

• Anna o Leia

Har inte läst alla inlägg..
    Personligen tycker jag att det är helt fel att pierca ett litet barns öron..särskillt om de inte är medvetna om vad som egentligen händer. Jag tycker att det är hemskt o se en liten bebis eller ett barn på bara ngt år med örhängen!!! för det första gör det ont och det finns risk för inflammation.. Och det lämnar ett litet hål som alltid kommer o synas, tänk om barnet inte vill ha örhängen senare i livet.. Ingen kan väl påstå att det är för barnets skull att dom gör hål i deras öron.. det e ju enbart för föräldrarna själva. Det är egoistiskt tycker jag. Låt barnet välja själv när det vill göra hål i öronen.

Svar på tråden pierca barns öron