celiakimammor fortsätter ha trevligt
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 15:40föregående tråd:
www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49352462.html
Sonen fick sin diagnos strax efter två års ålder, men problemen uppstod direkt när han började äta mat i princip. Han växte på längden och med mycket ihärdighet från vårt håll för att få i honom mat så tappade han inte allt för mycket på viktkurvan. Han var alltid pigg och glad förutom när han skulle äta. Kräktes titt som tätt.
Till sist fick vi komma till läkare för att kolla upp honom. Glutenprovet togs bara för att utesluta det. Det var positivt och vi skickades vidare till nästa sjukhus. Väl där trodde den läkaren inte att testet stämde eftersom hon tyckte att han växte på längden som han skulle och inte hade någon "glutenmage". Så en vända till innan vi fick komma i kö för biopsi. Vi fick svar direkt efter biposin. Det var solklart celiaki var läkarens utlåtande.
Jag undrar bara när läkare (inte spec) ska fatta att celiaki har så många symptom och inga av dessa är typiska... Suck...
Tack för era svar! Nu har jag träffat vår doktor på barn, & självklart skulle nya prover tas - han är så himla gullig & noggrann. Och även om det nu inte visar sig vara gluten, så tyckte han det var väldigt viktigt att vi kollade upp honom eftersom han inte ska gå omkring & ha det så här! och han reagaerade på att han som redan är väldigt smal har en avstannad längd & viktkurva, trots en väldigt bra kost. Det neg. provet för 2 år sedan kan ju ha varit att vi inte ätit särskilt mkt gluten dagarna innan, & när jag tänker efter äter vi ju väldigt lite gluten... Äter sällan pasta, barnen äter bara bröd om vi har hembakt & då bakar jag mestadels på havre & inte särskilt mycket mjöl etc etc...
Även kusinen har fått lämna blodprov nu, & läkaren på VC ( som vi träffade sist & fick sista magkatarrsmedicinen av, var faktiskt väldigt brydd över att det aldrig tagits glutenprov på honom... däremot hade hon aldrig hört talats om DH, däremot att man kan få väldigt många olika symtom på obehandlad glutenintolerans... Men strunt samma - nu får vi ju snart svar!
Känns otroligt skönt att få en riktig utredning igen, och tarmläkaren ville definitivt kolla vår lilla killes tarm igen... Det var ju han som beordrade tarmröntgen när jag tillslut var desperat när sonen bajsade på sig 5-6 ggr per dag, utan att någon tyckte det var något konstigt... VC sa bara "avvakta & se om det går över..." Tarmspec. berättade nu att han ALDRIG någonsin sett ett fekalom som var så akut som vår sons...
Tarmen var utspänd till 8 cm, där den ska vara ca 1,5 cm...
#321 - vilken pärs! Skönt att det gick så bra!!!!
Gokväll på er!
En OT mjölkproteinfråga så här i glutentråden, men jag hoppas den passar in ändå.
Nu helt plötsligt har barnens läkare satt dottern på att prov-undvika komjölk i alla dess former. Det var ju hemskt mycket pyssligare än glutenet, tycker jag, men det kanske bara är att jag blivit van. I alla fall - hur lång tid tar det innan det märks någon skillnad om det nu skulle visa något?
Varför jag frågar är för att han skrev 3-4 veckor i skolintyget, sa 2-3 veckor till mig och vi har inte märkt någon skillnad nu efter 2 veckors gnöl. När dottern fick börja med glutenfritt för en evighet sedan märkte jag skillnad redan efter en eller två dagar, så det känns som om jag är beredd att ge upp det här experimentet nu. Men vi kanske skall hålla ut ett tag till?
Vad tycker ni?
Mjölkprotein har jag blivit lite expert på
Jag tycker det känns jobbigare att behöva avstå från gluten, än från mjölk så det är säkerligen en vanesak
För vår son var det så här; de första 2 v märkte vi knappast någon skillnad alls, sen var det som om allt släppte och han blev snabbt bättre. Vet att det finns de som säger att det kan ta uppemot 1 månad.... Å andra sidan var ju hans tarm som sagt rätt så skadad när allergin upptäcktes....
Ibland om han av misstag fått i sig mjölk ser vi det omedelbart, ibland kan det ta uppemot 4-5 dgr innan det märks... Och då vet vi att han kommer vara dålig i ca 2 veckor av & till
Ikväll är jag lite extra irriterad, då vi haft farmor här som barnvakt - och hon har gett sonen chips, sourcreme & onion - för de innehåller ju inte mjölk? Ehhh nähä? Gahhhhh vad jag blir galen på henne!!!!! Han var hos henne för ca 1,5 v sen oxå, & efter det hade han diarré igen, men hon hävdade bestämt att han inte fått äta något med mjölk då heller. Nu ikväll berättade hon att han hade fått tunnbröd som innehöll mjölk, men att han hade ju inte blivit dålig så hon tyckte inte det gjorde något?!
Usch, jag blir så ARG! Vad är det som är så svårt att förstå? Och varfört kan man inte läsa på innehållsförteckningen, trots att vi gång på gång sagt att om hon ger honom något så måste hon läsa på den! Och att dessutom recept förändras så vad som gällde förra året kanske inte gäller nu...
Själv har hon diabetes, så nästa gång trort jag att jag ska mula i henne en massa socker, för så farligt kan det väl inte vara?!
Ursäkta, men var bara tvungen att skriva av mig...!
Tack för att du skrev av dig ;)
Då fortsätter vi testa komjölksfritt lite till i alla fall. Bara för säkerhets skull.
Hon tycker verkligen inte om någon av alla mjölksorter vi har testat. Inte ens i chokladpuddingform! ...så vi får hoppas hon kan dricka 'vanlig' mjölk igen och att det är något annat som är vajsing.
Hej!
Min son som blir tre i sommar har haft mycket krångel med magen och det blir nu bara värre. La ut bilder på hans mage och det var flera som sa att det ser ut som en "glutenmage" Vad tycker ni?
sandrasyren.blogspot.se/2012/04/theodors-mage.html
Vi har testat laktosfritt och då blev han något bättre men sen sa läkaren på vc att han var för liten för att vara laktosintolerant, när vi kom till vc för att ra blodprov för att kolla gluten så sa läkaren vi kom till att det inte kunde var gluten för att han inte ör undernärd utan att han är laktosintolerant. Vill ni läsa mer om det läkarbesöket kan ni göra det här: sandrasyren.blogspot.se/2012/04/det-gick-inget-vidare.html
På onsdag har vi tid hos en privatklinik och jag hoppas att vi får hjälp då.
--> SandraS, kollade på dina bilder och ja det ser väldigt mycket ut som min dotters mage för några år sen. Hon var inte heller undernärd. Hade nog blivit om det hade fortsatt. Men kanske tagit ett par år till. Har hört så många stories om olika symptom som inte följer det "normala" symptomen så det är rent hemskt att läkarna är så aviga att ta det där testet. Det är ju bara ett blodprov. Jag satt i princip och grät hos doktorn av ren frustration eftersom dottern blev hemskickad var och varannan vecka från dagis för magsjuka, diarréer. Så många olika saker vi testade.
Hoppas du står på dig och får det där testet. Med den magen vore det bra att åtminstone utesluta gluten...
Hej alla celiakimammor (och pappor). Jag har en son som är 2 år och 8 månader. Snart ska vi till barnmottagningen för att utreda allergimisstanke. Ingen särskild misstanke från remitterande läkare utan remissen skrevs av ren uppgivenhet av läkaren. Jag misstänker celiaki.
Min son har sedan han börjat äta alltid haft lös, kletig, krämig avföring. En vanlig dag bajsar han ca 4-5 ggr. Det är alltid osmält mat i, till och med pommes och tomatsås kan ses. (förlåt) Han har alltid varit mkt gnällig och trött, han orkar inte som andra barn. Han drabbas jämt och ständigt av infektioner. Förkylningar och magvirus avlöser varandra. Efter en vanlig magsjuka kvarstår hans vattentunna diarréer i mer än en vecka för att sedan återgå till kladdigt och kletigt utan form. Han har problemhud med torra utslag över hela kroppen, detta avhjälps inte med långvarig mildisonbehandling och ej heller med hudkrämer dagligen. Magen ser oroväckande stor ut och har alltid varit det men jag har inte reflekterat så mycket kring det utan tänkt "bebismage". Men nu när min son närmar sig 3 år ser det abnormt ut, Han har liksom tunna armar och liten överkropp i övrigt. Min son hade mycket dålig matlust hela sitt första levnadsår och åt nästan bara potatis men sen har det sakteliga blivit bättre och nu känner han sig aldrig mätt. Han svullnar då och då upp i ansikte och ben så pass mycket att jag tagit honom till akuten. Vad det har berott på vet jag då inte? Men strumpor har lämnat stora märken i huden på vristerna då och ögonen har smalnat av det svullna ansiktet, det tar ungefär 3 dagar innan all vätska försvinner, några andningsproblem har han aldrig haft. När han var 18 månader togs flera blodprov på VC, däribland gluten men allt visade negativt. Då var han i och för sig bara 18 månader och åt inte så mycket gluten. Jag hoppas vi ska få ta glutentest nästa läkarbesök. För att det ska visa positivt (om det nu är det) förutsätter det att han äter ordentligt med gluten dagarna innan?
Vet inte varför jag skriver egentligen. Jag tror att jag är rädd att alla prover ska se bra ut. Det kan låta dumt men det kommer vara svårare att kunna acceptera läget då. Han mår ju inte bra! och han ser inte bra ut.
För ett halv år sedan ramlade min son från badkaret ner på klinkergolvet när han försökte klättra och då fick han en fraktur. Detta upptäcktes alltså på akuten. Jag blir så orolig att han har skört skelett pga en oupptäckt glutenintolerans så jag vill bara gråta när jag tänker på det.
Man hoppas bara att man ska bli tagen på allvar på akuten =(
Kram