• mammact

celiakimammor fortsätter ha trevligt

Hej Tjejer!

Dags att uppdatera tråden för jag vet inte vilken gång i ordningen, men vi har hållt på i snart tre år nu och vi blir bara fler och fler som stöttar varandra och ger varandra tips. Nytt år nya möjligheter. Välkommen gamla som nya mammor.

Lite nyttiga sidor.

matbak.blogspot.com/search/label/Glutenfritt

www.schaer.com

www.semper.se

www.mixwell.com

www.celiaki.se/

glutenfrimat.se/

restaurangguiden.se/start.aspx

celiaki.forum24.se/

hem.bredband.net/mssklovet/index2.htm

www.dorimax.se

För recept gå in på:

glutensidan.blogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 15:40
    föregående tråd:

www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49352462.html
  • Svar på tråden celiakimammor fortsätter ha trevligt
  • duärperfekt

Vill även tillägga att han följer sin egen kurva bra även om han ligger på -1.

• Feline
    SandraS skrev 2012-05-04 15:47:44 följande:
    Hur togs blodproven på era barn? I fingret eller armen?
    De har alltid tagit i armen på dottern.
    Vänlighet är smittosamt - låt oss skapa en epidemi!
  • Kavat
    duärperfekt skrev 2012-04-23 20:40:45 följande:
    Hej alla celiakimammor (och pappor). Jag har en son som är 2 år och 8 månader. Snart ska vi till barnmottagningen för att utreda allergimisstanke. Ingen särskild misstanke från remitterande läkare utan remissen skrevs av ren uppgivenhet av läkaren. Jag misstänker celiaki.
    Min son har sedan han börjat äta alltid haft lös, kletig, krämig avföring. En vanlig dag bajsar han ca 4-5 ggr. Det är alltid osmält mat i, till och med pommes och tomatsås kan ses. (förlåt) Han har alltid varit mkt gnällig och trött, han orkar inte som andra barn. Han drabbas jämt och ständigt av infektioner. Förkylningar och magvirus avlöser varandra. Efter en vanlig magsjuka kvarstår hans vattentunna diarréer i mer än en vecka för att sedan återgå till kladdigt och kletigt utan form. Han har problemhud med torra utslag över hela kroppen, detta avhjälps inte med långvarig mildisonbehandling och ej heller med hudkrämer dagligen. Magen ser oroväckande stor ut och har alltid varit det men jag har inte reflekterat så mycket kring det utan tänkt "bebismage". Men nu när min son närmar sig 3 år ser det abnormt ut, Han har liksom tunna armar och liten överkropp i övrigt. Min son hade mycket dålig matlust hela sitt första levnadsår och åt nästan bara potatis men sen har det sakteliga blivit bättre och nu känner han sig aldrig mätt. Han svullnar då och då upp i ansikte och ben så pass mycket att jag tagit honom till akuten. Vad det har berott på vet jag då inte? Men strumpor har lämnat stora märken i huden på vristerna då och ögonen har smalnat av det svullna ansiktet, det tar ungefär 3 dagar innan all vätska försvinner, några andningsproblem har han aldrig haft. När han var 18 månader togs flera blodprov på VC, däribland gluten men allt visade negativt. Då var han i och för sig bara 18 månader och åt inte så mycket gluten. Jag hoppas vi ska få ta glutentest nästa läkarbesök. För att det ska visa positivt (om det nu är det) förutsätter det att han äter ordentligt med gluten dagarna innan?

Vet inte varför jag skriver egentligen. Jag tror att jag är rädd att alla prover ska se bra ut. Det kan låta dumt men det kommer vara svårare att kunna acceptera läget då. Han mår ju inte bra! och han ser inte bra ut.

För ett halv år sedan ramlade min son från badkaret ner på klinkergolvet när han försökte klättra och då fick han en  fraktur. Detta upptäcktes alltså på akuten. Jag blir så orolig att han har skört skelett pga en oupptäckt glutenintolerans så jag vill bara gråta när jag tänker på det.

Man hoppas bara att man ska bli tagen på allvar på akuten =(

Kram 
    Hur har det gått?
    Jag tänker att är det inte celiaki så är det allergi han har. Det finns länkar till allergitrådar i min pres, om det inte skulle visa något, så att du kan få lite mer hjälp. Hoppas ni fått bra hjälp!
  • didda
    SandraS skrev 2012-05-04 15:47:44 följande:
    Hur togs blodproven på era barn? I fingret eller armen?
    På min dotter är det omöjligt att ta i armen eftersom hennes kärl är mycket svåråtkomliga så på henne tar de blodprovet i fiingret.
  • SandraS

Jag undrade för de tog i fingret på min son men fick höra av en vän att det ska tas i armen för att det annars kan bli fel, någon som vet om det stämmer?

• gäst

Hej.

Nu har jag letat länge bland alla gamla trådar och äntligen hittat den som verkar vara aktuell.

Vi valde att allergitesta vår dotter i början på mars som då var 18 månader. Vi misstänkte att hon inte tålde dagmammans katt. Läkaren på VC ringde upp 2 dagar senare och sa att remiss var skickad till Barnkliniken på SÖS. Jaha, tänkte vi. Vaför då. Dagen efter får vi brev om misstänkt celiaki. Läkaren på VC hade då alltså varit så uppmärksam vid dessa prover och noterat att värdena för gluten var för höga. Sen gick det fort. För 2 veckor sedan gjorde vi gastriskopin med tarmbiopsin. Läkaren konstaderade redan efter ingreppet att han är nästan säker. Nu på måndag den 4/6 skall vi träffa doktor samt dietist. Känns som att vi redan fått svaret?

Vet inte ritkgit vad jag vill ha svar på, mest kanske bara få känna att vi verkligen inte är ensamma om det här. Det är verkligen inte jordens undergång. Vi hade aldrig misstänkt celiaki för hon har aldrig haft problem med hård avföring, diarre eller kräkningar.

/Jonna.

• vetvadjagvill
    gäst skrev 2012-05-29 09:39:02 följande:

Hej.

Nu har jag letat länge bland alla gamla trådar och äntligen hittat den som verkar vara aktuell.

Vi valde att allergitesta vår dotter i början på mars som då var 18 månader. Vi misstänkte att hon inte tålde dagmammans katt. Läkaren på VC ringde upp 2 dagar senare och sa att remiss var skickad till Barnkliniken på SÖS. Jaha, tänkte vi. Vaför då. Dagen efter får vi brev om misstänkt celiaki. Läkaren på VC hade då alltså varit så uppmärksam vid dessa prover och noterat att värdena för gluten var för höga. Sen gick det fort. För 2 veckor sedan gjorde vi gastriskopin med tarmbiopsin. Läkaren konstaderade redan efter ingreppet att han är nästan säker. Nu på måndag den 4/6 skall vi träffa doktor samt dietist. Känns som att vi redan fått svaret?

Vet inte ritkgit vad jag vill ha svar på, mest kanske bara få känna att vi verkligen inte är ensamma om det här. Det är verkligen inte jordens undergång. Vi hade aldrig misstänkt celiaki för hon har aldrig haft problem med hård avföring, diarre eller kräkningar.

/Jonna.

jag måste ändå säga att det är bra att få reda på det redan när de är så små.

Omställningen blir lätt och barnen vet inte om nåt annat.

Om du är med på fb kan jag tipsa dig om gruppen  "vi med celiaki" där man mycket snabbt får svar på frågor och kan få mängder med tips och råd.

http://www.facebook.com/?ref=tn_tnmn#!/groups/187062228059556/

mina döttrar fick diagnosen som 5 och 2åring.
Svar på tråden celiakimammor fortsätter ha trevligt