• M C

Tycka och känna hör inte hemma i lagstiftningen! (om abort)

Det är ett osedvanligt stort antal fåniga "abort är mord"-trådar här nu och jag känner att grunden för dessa är så komplett ignorant och genomidiotisk att jag måste ta upp varför det ser ut som det gör.

Lagar ska under inga som helst omständigheter grunda sig på känna och tycka. Privata känslor och min personliga tro ska aldrig vara grunden för en lag eller i det här fallet rättighet.

Lagen gäller för alla, den ska skydda så ingen blir oskydigt dömd och se till så alla får samma rättvisa.
    Alla.

Därför kommer lagen aldrig aldrig att ha något annat alternativ än just fri abort eftersom en lag som gör undantag inte är rättvis. Då gäller den inte för alla och den skyddar inte de oskydliga.

Att komma med sina frireligiösa undantag och kräva dödstraff är så dumt och jag förstår inte hur den ens kan ha några anhängare. Gränsen ligger där den ligger eftersom erfarenheter visar hur tidigt en parasit/ett foster överlever utanför sin fodervärd/mamma, har absolut ingenting med känslor att göra. Det är ren vetenskap.

Medmänsklighet och empati är grunden för att lagen ser ut som den gör, vi vill inte att golk ska lida. Tar man in känslor och tyckanden så får vi rasse-lagar.

Logik och rationalitet är grunden. Känslor och tyckanden får man hålla på med privat, de hör absolut inte hemma i lagen.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Svar på tråden Tycka och känna hör inte hemma i lagstiftningen! (om abort)
  • M C
    Papi Jo skrev 2010-03-13 21:44:55 följande:
    Du menar livmoder. Man kan väja tusen olika parametrar för att avgöra detta. Frågan är vilken parameter som är mest rätt och om man känner till alla parametrar?Den "kliniska bedömningen" ligger ofta till grund för de mest hårreande besluten. De flesta störda "ismer" (ex vis kommunism, faschism, nazism) använder sig av sådan kall logik.Det beror bara på vilken typ av logik man tillämpar. Ex.vis alla våra politiska partier har tillgång till samma statistik,men har ändå ofta helt olika lösningar, dvs den kliniska bedömningen är högst subjektiv.
    Dina paralleller är inte speciellt relevanta. Det handlar inte om att pådyvla en nation en teori utan att se vem som kommer överleva. Tänk sjukvårdstält i vietnam istället.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    mindless skrev 2010-03-13 18:36:10 följande:
    "Bra moral" skriver du upprepande gånger, men du vägrar envist berätta hur du kommer fram till detta utan att tycka eller känna"
    Moral är frikopplat från mina känslor såtillvida att jag fortsätter ha samma moraliska sinne oavsett hur jag faktiskt tycker om individen i fråga.

Jag må känna ilska och vrede inför en mördare men jag skulle utan tvekan rädda hans liv om jag kunde.
    Förstår du?
  • M C
    Molson Canadian skrev 2010-03-14 00:18:43 följande:
    Nope, de grundar sig på vad som är rimligt att ha i standard. För några år sen var inte TV standard, men det är det nu.

Rimligt är inte en vild gissning, det är en uträkning grundat på undersökningar kring vad mat, hyra, kläder å sånt kostar.

Inte många vilda gissningar där, inte. Det är priser och fakta.
  • M C
    "Jag förstår mycket väl vad du skriver, men jag håller inte med dig ett skvatt. Moral har allt att göra med tyckande och känslor. Låg det i våra gener så skulle vi inte behöva någon lagstiftning överhuvudtaget. Vidare, om man drar det till sin spets - om det låg i våra gener att överleva som art så skulle abort överhuvudtaget inte existera. Du finner inte någon annan art som medvetet har ihjäl sin ofödda avkomma. 

Jag tror att du är så präglad av din egen moral att du inte ser att den grundar sig i tyckande och känslor, precis på samma sätt som samhällets moral grundar sig i tyckande och känslor."

Igen, det är inte enskilda individers ogenomtänkta idiotiska beteende jag pratar om, det är allmänna riktlinjer för hur man ska kunna samexistera med så lite friktion som möjligt.
    Tittar vi på statistiken så är det solklart att ju mer utbildning vi har desto mindre religiösa och mindre våldsbenägna blir vi. Ju högre levnadsstandard vi får desto bättre blir vi som befolkning.
    Allt hänger ihop. Har absolut inget med känslor och humör att göra, har allt med moral och etik att göra.

Det är fakta, inte känslostormar vi pratar om. Jag säger ju att det är lite dåligt ordval, det är fenomenet som sådant jag pratar om.
    Men jag tänker inte upprepa mig mer, det börjar bli papegoja av mina meningar.
  • Molson Canadian
    M C skrev 2010-03-14 10:45:05 följande:
    Nope, de grundar sig på vad som är rimligt att ha i standard. För några år sen var inte TV standard, men det är det nu. Rimligt är inte en vild gissning, det är en uträkning grundat på undersökningar kring vad mat, hyra, kläder å sånt kostar. Inte många vilda gissningar där, inte. Det är priser och fakta.
    Men snälla... Vad som bedömts rimligt är ju utifrån tyckande och känslor. Det är inte så att det kommer ned ett ark från himlen där det står vad som är rimligt utan det är människor som kommer fram till det - utifrån tyckande och känslor.
  • Molson Canadian
    M C skrev 2010-03-14 10:54:09 följande:
    Igen, det är inte enskilda individers ogenomtänkta idiotiska beteende jag pratar om, det är allmänna riktlinjer för hur man ska kunna samexistera med så lite friktion som möjligt. Tittar vi på statistiken så är det solklart att ju mer utbildning vi har desto mindre religiösa och mindre våldsbenägna blir vi. Ju högre levnadsstandard vi får desto bättre blir vi som befolkning. Allt hänger ihop. Har absolut inget med känslor och humör att göra, har allt med moral och etik att göra. Det är fakta, inte känslostormar vi pratar om. Jag säger ju att det är lite dåligt ordval, det är fenomenet som sådant jag pratar om. Men jag tänker inte upprepa mig mer, det börjar bli papegoja av mina meningar.
    Nej, du talar inte om fakta. Du talar om vad du tycker är rätt eller fel moraliskt. Det bygger på tyckande och känslor. Och det du tycker är självklart är högst diskutabelt. 
    Jo, det är enskilda individers beteende som ligger till grund för hur vi bestämmer att lagstiftningen ska se ut. Att du tycker att somliga av dem är ogenomtänkta idioter förändrar inte den saken. Jag kan inte påstå att jag tycker att ditt resonemang är genomtänkt, men du är fortfarande del i den samhälleliga moralens uppbyggnad. 
  • mindless
    M C skrev 2010-03-14 10:39:39 följande:
    Nu missförstår du, jag skrev tom att gränsen är solklar att skriva men att bedömma enskilda fall är värre. Jag vidhåller det jag sagt förut. Som sagt, det finns undersökningar om vad bra moral är, har eg inget med känna och tycka att göra. Inte fan har jag lust att stanna vid en mörk väg och hjälpa någon som har punka men jag gör det ändå eftersom jag har bra moral. Förhoppningen där är att även jag ska få hjälp när jag står där. Jag tänker inte döda någon med berått mod, men händer en olycka så har jag inte så mycket att säga till om - lika om det gäller att rädda mitt eget liv. Självbevarelsedriften är stor hos enskilda individer. Du får ta och läsa på lite om vad moral innebär universellt tror jag.
    >"Nu missförstår du, jag skrev tom att gränsen är solklar att skriva men att bedömma enskilda fall är värre. "

Jag läste, begrundade och kom med en invändning. Du leker med ord när du säger att det är bedömningen av fallet som är svår, medan gränsen är solklar. Bedömningen av det enskilda fallet är nämligen lika mycket en bedömning om var gränsen går. Du kan inte särskilja de två åt.

>"Moral är frikopplat från mina känslor såtillvida att jag fortsätter ha samma moraliska sinne oavsett hur jag faktiskt tycker om individen i fråga."

Nu verkar du göra en distinktion mellan olika typer av känslor och tyckande som du inte gjort tidigare. Tidigare har det låtit som om du menar att moral inte har någonting med känslor och tyckande att göra; nu verkar det snarare som om det är en viss typ av tyckande (närmare bestämt den som handlar om känslor inför en viss person) du undanber dig. Om detta är din poäng är jag böjd attt hålla med, men i så fall kan man ju krasst konstatera att abortmotstånd knappast behöver bygga på denna typ av känsloyttranden.

>"Du får ta och läsa på lite om vad moral innebär universellt tror jag."

Det är möjligt att jag måste läsa mer, men samtidigt anser jag mig ha en ganska god överblick över ämnet. Jag menar att det är du som missförstått vad unviersell moral handlar om, alternativt drar för stora växlar på vad den innebär.

Moralen är nämligen inte universell på det sättet du implicerar. Att den är biologiskt betingad är möjligt, och det verkar också finnas likheter mellan olika grupper av människor, likheter som man kan tänkas härleda till denna moraliska genkodning. Det är inte samma sak som att man kan skapa ett moralsystem fristående från värderingar och tyckanden (strikt räknat, vilket jag påpekade, är det ju just dessa värderingar och tyckanden som är resultatet av den moraliska genen). Jämför med språk. Chomsky menar att vi är predisponerade för ett språk, men det betyder inte att det finns ett språk som är mer rätt än alla andra. Det betder att det finns vissa grundläggande element som tycks vara naturliga för oss, och ur vilka språket utvecklas.

Att ta den univsersella moralen som intäkt för att hävda att man har rätt i en moralisk detaljfråga låter sig helt enkelt inte göras. Och jag förstår över huvud taget inte hur du kopplar denna moral till abortfrågan. Den kopplingen är mer än luddig. Men du får jättegärna utveckla ditt resonemang.
  • M C

*ger upp*
    Ni behöver läsa på om moral. Det är universellt och har inget med hur jag personligen tycker och känner inför en enskild individ eller en enskild företeelse.

Men okej, jag nappar:
    Ge mig ett ex på en lag där det finns en känsla eller tyckande bakom gränsen för rätt och fel.
    Jag hävdar att där inte ska finnas några, finns det en enda så är den inte demokratisk.

Filosofiska diskussioner är jag inte intresserade av - orden i sig är oviktiga, det är tanken att man ska ha känslor och personliga tyckanden bakom lagarna som är fel.

Och nej, moral är grundprinciper för att undkomma onödigt lidande. Jag behöver inte ens ha empati och medmänsklighet för att ha bra moral.
    Ex: empatilösa människor följer lagen de med, av bara farten och pga god uppfostran. Har inget med kärlek eller omtanke att göra. Instinkter är inte känslor och tyckanden.

• Molson Canadian
    M C skrev 2010-03-14 21:16:05 följande:
    *ger upp* Ni behöver läsa på om moral. Det är universellt och har inget med hur jag personligen tycker och känner inför en enskild individ eller en enskild företeelse. Men okej, jag nappar: Ge mig ett ex på en lag där det finns en känsla eller tyckande bakom gränsen för rätt och fel. Jag hävdar att där inte ska finnas några, finns det en enda så är den inte demokratisk. Filosofiska diskussioner är jag inte intresserade av - orden i sig är oviktiga, det är tanken att man ska ha känslor och personliga tyckanden bakom lagarna som är fel. Och nej, moral är grundprinciper för att undkomma onödigt lidande. Jag behöver inte ens ha empati och medmänsklighet för att ha bra moral. Ex: empatilösa människor följer lagen de med, av bara farten och pga god uppfostran. Har inget med kärlek eller omtanke att göra. Instinkter är inte känslor och tyckanden.
    Erh... demokratisk?
    Det är inte tyckande som gör något demokratiskt eller inte. Det är huruvida tyckandet har omvandlats till lag utifrån demokratiska val. 
    Abortlagstiftningen är väl ett utmärkt exempel. Likaså socialtjänstlagen. Hela brottsbalken bygger på ett demokratiskt verkställt tyckande om vad som är rätt och fel. 
  • M C
    Molson Canadian skrev 2010-03-14 21:36:00 följande:
    Erh... demokratisk? Det är inte tyckande som gör något demokratiskt eller inte. Det är huruvida tyckandet har omvandlats till lag utifrån demokratiska val.  Abortlagstiftningen är väl ett utmärkt exempel. Likaså socialtjänstlagen. Hela brottsbalken bygger på ett demokratiskt verkställt tyckande om vad som är rätt och fel. 
    *suck*

Jag har inga fler ord, kan verkligen inte förklara bättre. Inte blir det lättare av att det känns som att ni medvetet vill missförstå.
Svar på tråden Tycka och känna hör inte hemma i lagstiftningen! (om abort)