• enbär

Skulle du kunna donera ägg till din syster?

Hörde om en tjej som skulle donera ägg till sin syster. Trodde inte man fick göra det, men det var visst lagligt i Sverige.

Jag tycker det låter helt sjukt faktiskt. Om jag donerar ägg till min syster kommer jag ju att ha barn med hennes man! Barnet blir ju biologiskt lika mycket mitt som mina "egna" barn, de som jag har med min man. Det barnet ärver ju lika mycket (utseende, personlighet osv) av mig som mina "egna" barn.

Skulle inte vilja ta emot ägg av min syster heller. Då skulle ju hon ha barn med min man. Märkligt!

Måste ju vara förvirrande för barnet också när det blir äldre. Att veta att moster är ens "riktiga" mamma men att hon liksom gav bort en, lät sin syster föda en.

Tycker det i så fall borde vara bättre med en anonym donator (som barnet sen får söka upp om det vill när det blir vuxet). Tror det finns risk för förvecklingar, saker man inte föreställt sig på planeringsstadiet, om man donerar inom familjen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 19:15
    Självklart skulle jag donera en njure till min syster om hon behövde en. Det är nåt helt annat än äggdonation för mig.

Att jag inte vill donera ägg till henne beror inte på att jag är egoistisk eller inte älskar min syster. Det beror helt enkelt på att för mig ÄR ett barn som kommit till genom mitt ägg mitt barn oavsett i vems mage det legat. Jag skulle inte se på det som ett syskonbarn vilket som helst utan som mitt barn. Och då är det ju inte lämpligt att jag donerar ägg till min syster.

Min syster tycker det är helt OK att jag inte vill donera ägg till henne, för hon vill inte ha mina ägg av samma skäl som jag inte vill ge henne något. Adoption är ett mycket mer naturligt alternativ vid barnlöshet för oss.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna donera ägg till din syster?
  • jguz
    enbär skrev 2010-03-13 20:36:24 följande:
    Ja, på samma sätt som när du får barn på vanligt sätt: ditt bidrag är ett ägg och din mans bidrag är en spermie. Ett barn kommer från ett ägg och en spermie. Så vad är skillnaden mellan att du låter ägget befruktas och sen växa i din livmoder eller i din systers livmoder? Allt om barnet är ju redan bestämt vid befruktningen (utseende, den del av personlighet som är ärftlig osv).
    Men min systers barn liknar mina barn... även personligheter är rätt lika... hon e ju min syster o sånt jag har i mig har ju hon oxå (vad gäller ärftligheten då).

Ett ägg har jag inga känslor för... jag "spolar" ut ett med min mens varje månad och har aldrig saknat det...

Känslorna för ett barn får man väl under de 9 månader man känner det i magen, och förlossningen och sen första tiden med bebisen hemma.. är det inte då banden knyts mellan mor och barn?? Alla de där hormoner kroppen producerar... ammning osv...
  • JuliaåRonjasmammis

Absolut! Om jag hade kunnat hjälpa henne att få barn på det viset vore det inget snack om saken.

Jag skulle inte känna det som att det var mitt barn, för det hade det ju faktiskt inte varit. Jag har bara hjälpt naturen på traven lite, ungefär som om hon hade fått en njure, blod eller någon del av min kropp som jag själv inte har någon nytta av och därmed kan undvara.

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • rödtopp

Klart syrran skulle få ägg av mig! Det skulle INTE kännas som mitt barn.

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • MysTic PrincesS

Japp och hon skulle göra detsamma för mig {#lang_emotions_heart}

• Isnogood
    enbär skrev 2010-03-13 20:41:29 följande:
    Det är ju en himla skillnad mellan att donera blod och att donera ett ägg! Blod är bara blod som far runt i mottagarens kropp tills blodcellerna dör. Men ett ägg ger ju upphov till en ny människa! Det spelar ju ingen roll om barnet sen växer i din eller din systers livmoder. Allt som styrs av ärftlighet bidrar ju du och din systers man med. Jag menar inte att man skulle vara otrogen om man donerar ägg, tar emot spermier eller så. Men barnet blir ju samma barn som om du haft sex med din systers man, det är biologiskt ert barn, inte din systers barn. Hon har ju burit barnet som en surrogatmamma och sen blir hon en mamma för barnet för att det växer upp hos henne får man anta, men det är biologiskt samma sak som om du och hennes man haft sex och sen hade du get bort barnet till din syster direkt efter att det fötts.Jag vill liksom inte att jag och min systers man ska ha gemensam avkomma och det skulle vi ha om jag donerade till min syster.
    Syrrans ena grabb är en avbild av mig från när jag var liten...skrämmande lik i både utseende o sätt, o då är det inte ens MITT ägg som användts

Syskon bär ju på samma gener i ärftlighet...sedan är det ju olika vad o hur mycket av det som det aktuella barnet "drabbas" av.

Skulle du verkligen tänka så om någon låter sig insemineras..?
    Att det är samma sak som att dom haft sex med spermadonatorn {#lang_emotions_undecided}
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • augustisten

Ja.

TS har rätt i att det är lagligt att donera ägg till en syster (eller vän) - däremot är det aldrig det donerade ägget som används för att befrukta systern/vännen -  just för att undvika att vänners eller syskons barn skulle ha biologiska band till någon i släkten/bekantskapskretsen.

Skulle jag donera ägg till min syster (hypotetiskt eftersom jag ingen har) skulle hon få gå före i kön. Hon skulle sedan få ett ägg som var avsett för en annan kvinna och den kvinnan skulle isället få mitt donerade ägg. Ingen kan donera ägg och ge dem till en specifik mottagere.

Så problematiken i tråden existerar egentligen inte (men det är ju intressant rent hypotetiskt förstås)...

• JuliaåRonjasmammis
    Jenny Güzel skrev 2010-03-13 20:43:25 följande:
    Men min systers barn liknar mina barn... även personligheter är rätt lika... hon e ju min syster o sånt jag har i mig har ju hon oxå (vad gäller ärftligheten då).Ett ägg har jag inga känslor för... jag "spolar" ut ett med min mens varje månad och har aldrig saknat det... Känslorna för ett barn får man väl under de 9 månader man känner det i magen, och förlossningen och sen första tiden med bebisen hemma.. är det inte då banden knyts mellan mor och barn?? Alla de där hormoner kroppen producerar... ammning osv...
    Good points!
  • JuliaåRonjasmammis
    Isnogood skrev 2010-03-13 20:50:43 följande:
    Syrrans ena grabb är en avbild av mig från när jag var liten...skrämmande lik i både utseende o sätt, o då är det inte ens MITT ägg som användts Syskon bär ju på samma gener i ärftlighet...sedan är det ju olika vad o hur mycket av det som det aktuella barnet "drabbas" av. Skulle du verkligen tänka så om någon låter sig insemineras..? Att det är samma sak som att dom haft sex med spermadonatorn
    Good points även här!
  • enbär
    augustisten skrev 2010-03-13 20:53:10 följande:
    Ja.TS har rätt i att det är lagligt att donera ägg till en syster (eller vän) - däremot är det aldrig det donerade ägget som används för att befrukta systern/vännen -  just för att undvika att vänners eller syskons barn skulle ha biologiska band till någon i släkten/bekantskapskretsen.Skulle jag donera ägg till min syster (hypotetiskt eftersom jag ingen har) skulle hon få gå före i kön. Hon skulle sedan få ett ägg som var avsett för en annan kvinna och den kvinnan skulle isället få mitt donerade ägg. Ingen kan donera ägg och ge dem till en specifik mottagere.Så problematiken i tråden existerar egentligen inte (men det är ju intressant rent hypotetiskt förstås)...
    Men det var mycket tydligt att det var just systerns ägg som skulle användas, att den ena systern skulle få ett barn med hjälp av den andra systerns ägg. Det vanliga är att man gör som du beskriver, att någon annan får ens ägg och systern får komma före i kön. Men här var det alltså inte så. Hon som donerade skulle bli moster till sitt eget barn så att säga. Det är alltså lagligt att få sin systers ägg insatt i sig.
  • Polly S

jag skulle mkt väl kunna tänka mig att donera ägg, och eftersom jag och min syster då delar anlag blir ju barnet förmodligen mer likt henne än vad det blivit med en random donator.
    kanon!

Svar på tråden Skulle du kunna donera ägg till din syster?