• enbär

Skulle du kunna donera ägg till din syster?

Hörde om en tjej som skulle donera ägg till sin syster. Trodde inte man fick göra det, men det var visst lagligt i Sverige.

Jag tycker det låter helt sjukt faktiskt. Om jag donerar ägg till min syster kommer jag ju att ha barn med hennes man! Barnet blir ju biologiskt lika mycket mitt som mina "egna" barn, de som jag har med min man. Det barnet ärver ju lika mycket (utseende, personlighet osv) av mig som mina "egna" barn.

Skulle inte vilja ta emot ägg av min syster heller. Då skulle ju hon ha barn med min man. Märkligt!

Måste ju vara förvirrande för barnet också när det blir äldre. Att veta att moster är ens "riktiga" mamma men att hon liksom gav bort en, lät sin syster föda en.

Tycker det i så fall borde vara bättre med en anonym donator (som barnet sen får söka upp om det vill när det blir vuxet). Tror det finns risk för förvecklingar, saker man inte föreställt sig på planeringsstadiet, om man donerar inom familjen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 19:15
    Självklart skulle jag donera en njure till min syster om hon behövde en. Det är nåt helt annat än äggdonation för mig.

Att jag inte vill donera ägg till henne beror inte på att jag är egoistisk eller inte älskar min syster. Det beror helt enkelt på att för mig ÄR ett barn som kommit till genom mitt ägg mitt barn oavsett i vems mage det legat. Jag skulle inte se på det som ett syskonbarn vilket som helst utan som mitt barn. Och då är det ju inte lämpligt att jag donerar ägg till min syster.

Min syster tycker det är helt OK att jag inte vill donera ägg till henne, för hon vill inte ha mina ägg av samma skäl som jag inte vill ge henne något. Adoption är ett mycket mer naturligt alternativ vid barnlöshet för oss.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna donera ägg till din syster?
  • vindil
    enbär skrev 2010-03-13 20:29:54 följande:
    Men ni som gladeligen skulle donera, skulle det inte kännas konstigt att ni skulle ha barn med er systers man? Det blir ju precis samma barn som om ni haft sex med er systers man, nu gör man det bara lite "snyggare" genom att ta ut ditt ägg, befrukta det i provrör och sen låta det växa i din systers kropp.
    Nej, jag bidrar bara med ägg.
  • Tecken
    Men ni som gladeligen skulle donera, skulle det inte kännas konstigt att ni skulle ha barn med er systers man? Det blir ju precis samma barn som om ni haft sex med er systers man, nu gör man det bara lite "snyggare" genom att ta ut ditt ägg, befrukta det i provrör och sen låta det växa i din systers kropp.
    Nej, hur får du in sexet? Nej, jag ser det ungefär som att jag skulle donera blod. Jag har då donerat blod, inte gett bort mitt hjärta.

Ett ägg är ett ägg. Sex är sex. Det är inte samma sak.
  • Isnogood
    Så om man inte kan få barn utan låter sig insemineras så har man varit otrogen..?

{#lang_emotions_undecided} Njae, så resonerar inte JAG i alla fall...

Skulle INTE se det som att jag haft sex med min systers man eftersom jag INTE haft det

Som jag ser det så lämnar jag ett ÄGG till min syster, ett ÄGG.

Jag har INTE sex med hennes man o jag ger dem inte ett BARN, jag ger dem ett ÄGG så att DE har möjlighet att skaffa barn
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • jguz

Ja det skulle jag göra utan att tveka...

Jag tror personligen inte att jag skulle se barnet som mitt, för jag har inte burit det i min kropp eller fött fram det... inte ammat eller vakat på nätterna....

• enbär
    vindil skrev 2010-03-13 20:32:07 följande:
    Ja, på samma sätt som när du får barn på vanligt sätt: ditt bidrag är ett ägg och din mans bidrag är en spermie. Ett barn kommer från ett ägg och en spermie. Så vad är skillnaden mellan att du låter ägget befruktas och sen växa i din livmoder eller i din systers livmoder? Allt om barnet är ju redan bestämt vid befruktningen (utseende, den del av personlighet som är ärftlig osv).
  • Isnogood
    vindil skrev 2010-03-13 20:32:07 följande:
    Precis...
    Tecken skrev 2010-03-13 20:34:07 följande:
    Nej, hur får du in sexet? Nej, jag ser det ungefär som att jag skulle donera blod. Jag har då donerat blod, inte gett bort mitt hjärta.Ett ägg är ett ägg. Sex är sex. Det är inte samma sak.
    Ja, undrade jag med hur SEXET kom in i det hela {#lang_emotions_undecided}
  • e08

Klart jag skulle! Om det var vad som behövdes för att hon skulle kunna få barn så JA.

• Isnogood
    enbär skrev 2010-03-13 20:32:00 följande:
    Ja, men ägget är ju halva barnet, den andra halvan är din systers mans spermie. Så är det ju. Det är samma sak som om du hade haft sex med din systers man, ett ägg från dig och en spermie från honom.
    Nu vet jag inte hur DU gör när du har sex...men det är INTE samma sak att låta ta ut ägg för donation som att ha sex med mannen vars spermie sedan ska befrukta ägget
  • enbär
    Tecken skrev 2010-03-13 20:34:07 följande:
    Nej, hur får du in sexet? Nej, jag ser det ungefär som att jag skulle donera blod. Jag har då donerat blod, inte gett bort mitt hjärta.Ett ägg är ett ägg. Sex är sex. Det är inte samma sak.
    Det är ju en himla skillnad mellan att donera blod och att donera ett ägg! Blod är bara blod som far runt i mottagarens kropp tills blodcellerna dör. Men ett ägg ger ju upphov till en ny människa! Det spelar ju ingen roll om barnet sen växer i din eller din systers livmoder. Allt som styrs av ärftlighet bidrar ju du och din systers man med.

Jag menar inte att man skulle vara otrogen om man donerar ägg, tar emot spermier eller så. Men barnet blir ju samma barn som om du haft sex med din systers man, det är biologiskt ert barn, inte din systers barn. Hon har ju burit barnet som en surrogatmamma och sen blir hon en mamma för barnet för att det växer upp hos henne får man anta, men det är biologiskt samma sak som om du och hennes man haft sex och sen hade du get bort barnet till din syster direkt efter att det fötts.

Jag vill liksom inte att jag och min systers man ska ha gemensam avkomma och det skulle vi ha om jag donerade till min syster.
  • logg81

Nu har jag ingen syster... Men självklart skulle jag ge bort mina ägg om det var enda sättet.

Jag har däremot en bror... Jag hade utan tvekan ställt upp med husrum i 9 månader om det hade blivit aktuellt. Jag gör (nästan) allt för min bror... Och jag skulle inte ha några problem med att vara surrogatmamma i det fallet.

Rent teoretiskt så skulle jag kunna donera mina ägg och hans spermier används. Vi är bara halvsyskon så det skulle inte vara olagligt. Det skulle bli en etisk fråga.  Och där går min gräns faktiskt...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
Svar på tråden Skulle du kunna donera ägg till din syster?