• enbär

Skulle du kunna donera ägg till din syster?

Hörde om en tjej som skulle donera ägg till sin syster. Trodde inte man fick göra det, men det var visst lagligt i Sverige.

Jag tycker det låter helt sjukt faktiskt. Om jag donerar ägg till min syster kommer jag ju att ha barn med hennes man! Barnet blir ju biologiskt lika mycket mitt som mina "egna" barn, de som jag har med min man. Det barnet ärver ju lika mycket (utseende, personlighet osv) av mig som mina "egna" barn.

Skulle inte vilja ta emot ägg av min syster heller. Då skulle ju hon ha barn med min man. Märkligt!

Måste ju vara förvirrande för barnet också när det blir äldre. Att veta att moster är ens "riktiga" mamma men att hon liksom gav bort en, lät sin syster föda en.

Tycker det i så fall borde vara bättre med en anonym donator (som barnet sen får söka upp om det vill när det blir vuxet). Tror det finns risk för förvecklingar, saker man inte föreställt sig på planeringsstadiet, om man donerar inom familjen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 19:15
    Självklart skulle jag donera en njure till min syster om hon behövde en. Det är nåt helt annat än äggdonation för mig.

Att jag inte vill donera ägg till henne beror inte på att jag är egoistisk eller inte älskar min syster. Det beror helt enkelt på att för mig ÄR ett barn som kommit till genom mitt ägg mitt barn oavsett i vems mage det legat. Jag skulle inte se på det som ett syskonbarn vilket som helst utan som mitt barn. Och då är det ju inte lämpligt att jag donerar ägg till min syster.

Min syster tycker det är helt OK att jag inte vill donera ägg till henne, för hon vill inte ha mina ägg av samma skäl som jag inte vill ge henne något. Adoption är ett mycket mer naturligt alternativ vid barnlöshet för oss.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna donera ägg till din syster?
  • VulgusProfanum

JA min syster är den enda som jag skulle kunna tänka mig att donera ägg till om det hade varit aktuellt.

• Taggtroden

Ja, jag skulle göra allt för mina syskon. Dom betyder mest för mig av allt i världen och skulle det betyda mycket för henne skulle jag göra det. Vi är ju ändå syskon och väldigt väldigt lika i mycket så det skulle inte alls kännas förvirrande om hon och hennes sambos barn blir lika mig... de skulle i sådana fall bli lika lika vår bror då han och jag är väldigt lika!

• Boothwalker

Nu är ju inte min syster favoritpersonen i mitt liv direkt även om hon varit nästan dräglig på sistone. Men sure. Bara jag fick egna barn så skulle hon kunna få lite ägg =)

♪♫♪ Goretex mot regnet och fleece mot kall snö ♫♪♫
  • MaNiMi

nu har jag ingen syster men skulle gladeligen dela med mig av ägg om jag hade en sån eller om brorsans fru inte kunde bli gravid.
    Förstår inte resonemanget i TS riktigt..det blir väl ändå inte samma sak som barnen du har med din man? såvida han nu inte ska donera sperman för ägget då..
    Hursom så ser jag det som så att i ett äggdonationsläge så är det den som föder barnet som är mamman.. Två systrar kan ju få väldigt lika barn ändå..ibland kan ju kusinerna vara mer lika varandra än sina syskon.
    Nåväl valet är ju upp till var och en. Jag skulle iaf lugnt kunna göra det utan att fundera på om det är "mitt" barn..
    Sen är man ju ändå delaktig på ett annat sätt i ett syskonbarns liv också..vilket jag skulle se som ett plus.

• sofhia

Aven om jag alskar mina systrar sa skulle jag inte ens overvaga att donera ett agg till nagon av dom (eller till nagon annan). Jag skulle helt klart se det barnet som MITT och ingen annan an jag ska uppfostra och vara mamma till mitt barn.

• Marma

nej, men nu har vi inte så bra kontakt heller. men visst om vi stog varandra nära så varför inte. men helt klart skulle jag nog tänka ett tag på det oxå.

• Eisa

Ja om vi var helsystrar, men nu är jag bara halvsyster med min syster och då vill jag inte ge henne ägg eftersom hon är snyggare än jag och jag skulle således "förstöra" hennes barn.

Dock blev min egen son vacker men det är enbart pappans förtjänst. Jag står för kärleken.

• Fungus

Nu har jag ingen syster, men hade självklart donerat till en anhörig om det kunde hjälpa henne att få barn.

• viseversa

Nu har jag ingen syster. men jag hade inte kunnat donera ägg till NÅGON. Jag vill vara den enda som föder mina biologiska barn. Så självisk är jag =)

Svar på tråden Skulle du kunna donera ägg till din syster?