• Jenny1

Säng som soffa i vardagsrum??

Behöver lite hjälp och tips! Jag och min pojkvän kommer troligen att sova i vardagsrummet, för att våra barn ska få sovrummen, sen när vi flyttar ihop. Till en början tills vi hittar något större.

Nu till problemet - vardagsrummet är ganska litet. Så det går inte att dela upp det i en sovdel tyvärr. Kan det funka att ha 2 st 90 sängar som soffor? Med stora kuddar mot väggen som ryggstöd?

Tar tacksamt emot tips från er trångbodda! Gärna med bilder!

• Svar på tråden Säng som soffa i vardagsrum??
  • M Y L F
    La Lola skrev 2010-03-16 16:58:09 följande:
    Så folk pippar ingenstans än just där de sover? Tänk...de du är hemma hos kanske har gjort det på matbordet......
    Vi gör det på fler ställen än just sängen, soffan är ett ställe. Så oavsett säng som soffa eller en vanlig soffa så knullas det i soffor också..
  • Mamsis

Jag hyrde i andra hand en gång, då hade hon två sängar som stod i vinkel som hörnsoffa. Hon hade satt på vanligt tyg på både bottnen och på madrasserna samt hade kuddar i samma tyg + några i annat tyg. Var kanonsnyggt! Hon hade dem direkt på golvet och vill man ha ben är mitt tips att ha låga ben så blir det mer 'sofflikt'.

• Jenny1
    Mamsis skrev 2010-03-16 19:45:04 följande:
    Jag hyrde i andra hand en gång, då hade hon två sängar som stod i vinkel som hörnsoffa. Hon hade satt på vanligt tyg på både bottnen och på madrasserna samt hade kuddar i samma tyg + några i annat tyg. Var kanonsnyggt! Hon hade dem direkt på golvet och vill man ha ben är mitt tips att ha låga ben så blir det mer 'sofflikt'.
    Låter ungefär som vi har tänkt det! Det får nog bli nåt sånt!
  • Örnie

I de flesta bäddsoffor sover man inte på samma del av madrassen som man sitter på vid soffunktion. I hotell kan man räkna med att folk har gjort det ena eller det andra. Men man kan ju hoppas på att man får sängkläder ovanpå.

• ThisIsMe

Jag bor i en liten etta på 23 kvm och jag har köpt ledade sängben som gör att jag kan fälla upp sängen mot väggen. Framför har jag hängt ett fint draperi som döljer sängen på dagen. Det skulle kanske kunna vara något? Finns här: www.yousee.se/ .

• La Lola
    ThisIsMe skrev 2010-03-17 07:56:21 följande:
    Jag bor i en liten etta på 23 kvm och jag har köpt ledade sängben som gör att jag kan fälla upp sängen mot väggen. Framför har jag hängt ett fint draperi som döljer sängen på dagen. Det skulle kanske kunna vara något? Finns här: www.yousee.se/ .
    Men så smart!
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Jenny1
    ThisIsMe skrev 2010-03-17 07:56:21 följande:
    Det var ju en smart lösning! Men var har du soffan? Det skulle innebära att vi måste ha soffan framför sängen, och flytta på den varje dag... Tror det blir rätt bökigt.
    Än så länge lutar det åt två sängar som ställs i vinkel och kläs i samma tyg!
    Funderar på två vanliga resårmadrasser + vanliga skummadrasser ovanpå - som dynkänsla för soffan? Sen en tunnare bäddmadrass som kan rullas ut på sängarna på kvällen.
  • About golden years
    Singelpappa77 skrev 2010-03-16 16:54:52 följande:
    Som gäst hade jag nog haft svårt att inte tänka på att värdparet haft sex där jag skulle sitta. Och så skulle jag undrat om det fanns fläckar under där jag satt. Så nja, sängar som soffor funkar nog inte så bra
    Håhå jaja, som om folk bara har sex i sina sängar...
  • Git
    vivianne skrev 2010-03-16 16:58:15 följande:
    Sängskåp är också smart. Då behöver man inte "bädda om" varje morgon och kväll, bara att spänna fast sängkläderna och fälla upp. Men antagligen rätt dyrt om man inte är händig och kan fixa själv.
    Vi tycker det är jättesmidigt!! Då har vi ändå inte plats för att ha den typen av ben som är fällbara och bara lägga upp sängen mot väggen utan vi måste vinkla in den i vårt skåp då väggen är för kort. och vi måste flytta på soffa och ett idiotiskt soffbord med marmorskiva, som jag försökt bli av med i snart 5 år, men gubben sätter sig på tvären... {#lang_emotions_yell} Men, allt är gjort på en eller två minuter.
  • Git

Jo!! Vi byggde det själva och allt gick på ca 1000kr, men då handlade vi i den lokala dyra bygghandeln. Hade vi tagit det på byggmax hade det nog varit betydligt billigare...

• ThisIsMe
    Jenny1 skrev 2010-03-17 08:20:06 följande:
    Det var ju en smart lösning! Men var har du soffan? Det skulle innebära att vi måste ha soffan framför sängen, och flytta på den varje dag... Tror det blir rätt bökigt. Än så länge lutar det åt två sängar som ställs i vinkel och kläs i samma tyg! Funderar på två vanliga resårmadrasser + vanliga skummadrasser ovanpå - som dynkänsla för soffan? Sen en tunnare bäddmadrass som kan rullas ut på sängarna på kvällen.
    Då fungerar det ju inte så bra. Även om det gör rummet mindre trångt så måste det ju finnas plats att fälla ner sängen också. Jag behöver bara skjuta lite på ett bord och två stolar för att få ner sängen. Att behöva flytta på en soffa är kanske lite väl krångligt
  • helene306

Vi köpte två 90 sängar på Ikea med ben och två sängkjolar (heter det så??) och två tunnare bäddmadrasser för lite mer mjukhet till gästrummet i källaren när vi renoverade det.
    Sen la jag över handvirkade överkast från makens mormor och sydde kuddfodral till alla kuddar som innan låg undanstoppade i garderober som fick bli ryggstöd. Sängarna är jättesmidiga att sätta ihop när vi har nattgäster och vår gamla 180 bädmadrass lägger vi över (som annars ligger vikt på mitten under ena 90 sängen vid förvaring)

Jag har bilder här www.helene306.blogspot.com (bläddra ner och kolla bland bilderna i högerspalten)

• uniMog

Loftsäng då? En ordentlig variant.

I won't turn my life around. Cause I like it upside down
  • Denebola

Jag har två 90-sängar som står bredvid varandra (som en dubbelsäng). Jag sover i den yttersta, och den innersta (står mot en vägg) är bäddad med ett överkast och har tre stora (65*65 cm) kuddar som "ryggstöd". På dagarna bäddar jag sängen jag sover i och lägger över en filt.

Det är jätteskönt att sitta tvärs över kortändarna med kuddarna bakom ryggen och fötterna på den yttersta sängen när man kollar på tv!

Sen kanske inte det ser så sofflikt ut, då kanske det blir snyggare att ställa dem i 90 grader. Men då blir det inte lika mysigt att sova i dem... =)

Jag har inte klen benstomme, det är bara det att jag är smal.
Svar på tråden Säng som soffa i vardagsrum??