• Jeenniii

När började ert barn att sova i eget rum?

När började ert barn sova i eget rum för första gången?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När började ert barn att sova i eget rum?
  • Floria

Det beror ju på hur nära rummen är vårt. Dottern fick eget rum när hon var tio månader helt enkelt för att innan dess bodde vi i en två och det fanns inget eget rum till henne. Hennes rum ligger precis utanför vårt sovrum. Sonen däremot är ett år nu, och han sover i vårt rum fortfarande. Han och dottern ska nämligen få sina rum på ett annat våningsplan då det inte finns fler sovrum än dotterns  där vårt sovrum ligger. Då vill vi vänta, för vi tycker han är för liten för att sova så långt bort.

Rörigt kanske

• Maxbox

Vi har samsovit tills min son (18 mån) själv valde att börja sova i eget rum (växa säng) för ca. 1 månad sedan. Har testat att låta honom sova i spjälsäng, men det har aldrig riktigt fungerat. För en månad sedan hade ham magsjuka och kräktes i spjälsängen som stod i vårt sovrum. Vi  lyckades få honom att somna i växasängen i sitt egna rum den kvällen. Sedan dess sover han där. Han klättrar i den själv på kvällen och somnar själv, sover hela nätter.

Tidigare har han kanske sovit 5 hela nätter under sitt liv.

På morgonen när han vaknar så kan han ropa på mig och vill att jag ska lägga mig i hans säng en stund och mysa lite innan vi stiger upp.

• UBJ

Båda barnen har börjat sova i eget rum kring 6 månader. Detta för att jag skulle få sova lite mer. Är otroligt lättstörd och vaknar av minsta lilla knyst. Barnen också väldigt lättstörda som bebisar, vilket innebar att vi knappt kunde röra oss i sängen. Tyckte det var skönt att få "tillbaka" min säng och mitt sovrum.

Idag delar mina ban (3 och 5 år) rum och sover sig genom nästan vad som helst.

• murreior

Väntar fortfarande på den dagen han vill sova själv i eget rum, och han blir 6år nästa vecka..

• fotbollstjejen

Vår kille fyllde precis 1 år och vi ska flytta in honom i eget rum nästa vecka.

• Tramsan

min dotter är över 3 år och hon delar fortfarande rum med mig. Tycker inte om hetsen med eget rum!! Aldrig att min 6 månaders skulle sova själv! Vill ha koll på mina barn så dom andas osv.. o sen så vill jag att dom ska känna närhet trygghet osv.. Varför ha eget rum när man e 6 mån???!?!?!? Vilket behov har en BEBIS av det??? Måste va ego tänkande av den vuxne för ungen gynnar det knappast.

• La Lola
    Tramsan skrev 2010-03-18 08:20:03 följande:
    min dotter är över 3 år och hon delar fortfarande rum med mig. Tycker inte om hetsen med eget rum!! Aldrig att min 6 månaders skulle sova själv! Vill ha koll på mina barn så dom andas osv.. o sen så vill jag att dom ska känna närhet trygghet osv.. Varför ha eget rum när man e 6 mån???!?!?!? Vilket behov har en BEBIS av det??? Måste va ego tänkande av den vuxne för ungen gynnar det knappast.
    Vissa barn sover nog bäst själv, det tror jag.
    Men att få bebisar eller större barn att sova i eget rum till vilket pris som helst, det hajar jag inte.

Jag har svårt att tänka mig att inte ens samsova.
    Men samsovning passar ju inte heller alla.
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden När började ert barn att sova i eget rum?