Kraniosynostos #10
Konstigt... har lagt upp två bilder i mitt bildgalleri med rättighet för medlemmar. Har ändrat till rättighet för alla nu - testa om det funkar bättre? Eller kan det vara något annat fel?
Konstigt... har lagt upp två bilder i mitt bildgalleri med rättighet för medlemmar. Har ändrat till rättighet för alla nu - testa om det funkar bättre? Eller kan det vara något annat fel?
Elsas mamma01: Axel gjorde "stora" operationen när han var 15 månader. Vi behövde aldrig använda någon specialkudde eller göra något för att skydda hans huvud efter att vi lämnat sjukhuset. Bara vara lite försiktiga med såret tills det läkt.
Det enda vi gjorde annorlunda var väl egentligen att vi använde mycket skjortor och tröjor med knäppning första tiden, som var lätta att få över huvudet.
Under första dagarna efter op såska dom helst ligga lite högt med huvudet för att få svullnaden att gå ner, men då är dom ju så medtagna att dom inte rör sig så mycket ändå.
Line73: Vad skönt att höra att allt gått bra!
Nanook82 : Som andra redan skrivit så är du tyvärr inte den första som inte får rätt diagnos i tid. Axel fick diagnosen saggittal synostos när han var 1 år. Liksom för dig så skyllde alla dessförinnan på att huvudformen var ojämn efter födseln och att vi inte var tillräckligt envisa med att träna honom att ha huvudet åt andra hållet...
Nu efteråt inser man hur mycket gråt och plåga vi sparat om vi från början fått veta att skallbenen redan var "fel" ihopväxta, och inget som kunde rättas till med "roliga mobiler, leksaker och ljud" i flera timmar varje dag...
Vi fick också vår diagnos i Linköping. Tyvärr en ganska brysk läkare som inte gjorde så mycket för att få oss att förstå vad det handlade om, men som var väldigt tydlig med att det krävdes en operation. Vi bad om en second opinion i Göteborg, och Axel opererades sedan där i april 2010.
Lycka till!
Appropå kläder så kommer jag ihåg vilken lättnad det var när vi tog på Axel hans egna kläder första gången efter op. Var som att få tillbaks sitt barn på något sätt, han såg ju så mycket friskare ut i sin vanliga pyjamas än den sjukhusrock han hade den första veckan. Ett tips att se fram emot, och kanske våga fråga när man kan få byta kläder. Vi hade säkert fått byta tidigare om vi bara tänkt på att fråga. Men det var viktigt de första dagarna att det var löst sittande kläder som gick att knäppa upp helt för att dom skulle kunna komma åt dropp mm.
. Kände likadant efter datortomografin; ett steg närmare.Elsas mamma: Så skönt att allt gått bra!
Sniik och Line 73: Förstår att det är jobbigt att vänta, håller alla tummar och tår för att ni ska hålla er friska och att allt ska gå bra!
Lina W: Hittade til dina bilder nu! Så fin han blev! Har försökt få mitt bildgalleri att synas, men lyckas inte.
Lägger in en bild här istället på Axel när han är två år, hoppas det är ok. Tycker själv att de bulor han fått efter op är rätt stora - vad tycker ni? (Syns inte lika bra på fotot som "live", men man kan ändå se lite att det är knöligt och ojämnt.)