shivis skrev 2011-12-20 17:14:08 följande:
Hej igen
Ja det är skönt att få det kollat hoppas innerligt att det är ok...men skönt att han inte störs av det han är lika glad som alltid! Bara de små tänderna som aldrig vill komma som spökar...
Hmm ja lite tråkigt med diskussioner kring sjukhus och fjädrar eller inte fjädrar...skit samma bara resultatet blir bra! Vi fick inte välja och skulle vi få ska jag ärligt säga att jag inte vet...klart att det låter oerhört skönt med 1op iställer för två fast den 2är ju ett mindre ingrepp. Vilket fall så tycker jag inte ngn behöver skriva att man är så glad att man valde det ena eller den andra metoden...för detta är ju en tråd som är till för stöd...eller??? Jag blri faktiskt lite ledsen och känns inte bra som mamma om detta gått åt hel...te med leons fjädrar,,,vill hellre gärna har uppriktiga svar och stöd...inget pekfinger! Och jo det är neurokirurger med det var 2med på leons och peter T som är plastikkirurg.
tack för alla svar...varför är du inte nöjd amia01?
Kan skriva lite kort om sånt som jag hade förväntat mig skulle fungerat bättre, inte för att vara negativ - för i slutändan mår vi ju alla bra och det är ju det som räknas - utan mer för att ge lite exempel på sånt som kan hända och som man kanske ska vara beredd på oavsett var man opereras:
- Natten innan op läggs vi in på avdelningen för handkirurgi. Delar rum med tre andra patienter varav en är vaken hela natten, skriker, kallar på personal mm. Kan säga att det inte blev mycket sömn varken för mig eller sonen. Fanns ingen plats för övriga i familjen att vara med, typ uppehållsrum eller liknande, utan dom fick sitta på stolar bredvid vår säng...
- När vi kommer tillbaks till avdelningen efter BIVA tar man bort morfinet för Axel, varefter han inte lämnar mitt knä på ett dygn, och kräks så fort jag försöker röra på mig. Trots att jag ber om mer smärtlindring får vi ingen, utan isoleras istället på rummet eftersom dom trodde han hade vinterkräksjuka och inte ont eftersom han andades lugnt och inte skrek. Vi försökte förklara att han brukade reagera på smärta just som han gjorde, men det var ingen som lyssnade?!?! Natten efteråt kom ny personal som gav Axel morfin, och han slutade kräkas och somnade lugnt i min säng....
- Efter två dygn på avdelningen var vi tvungna att flytta igen till ny avdelning. Fick ett eget rum den här gången, men personal som varken var vana vid barn eller hade någon kunskap om den operation vi gjort.
- Ingen uppföljning på operationen. När vi skulle skrivas ut och påtalade det blev det bråttom att leta reda på kirurg/nevrolog, och till sist lyckades man, så vi fick 3 minuters information av stressade läkare.
- Ett resultat som jag inte förväntat mig. Hade förhoppningar om att huvudformen skulle bli jämnare och inte så "knölig" och att ärret inte skulle bli så brett som det tyvärr har blivit på ena sidan av huvudet. Som det ser ut nu så hade han definitivt haft ett "finare" huvud om vi inte opererat. Men det finns fördelar också, som att han kan ha vanliga hjälmar med lite trixande och fixande, tänk hur svårt det skulle varit utan operation...
- Till sist blev det en rätt stor överaskning, efter att ha läst så mycket positivt ang SU, när vi kom dit och träffade flera på avdelningen som var där för att göra om misslyckade operationer, och vi fick höra av dom hur arrogant bemötta dom blivit i samband med det. En så annorlunda bild jämfört med alla de positiva berättelser som den här tråden tack och lov är full av
Lite negativt inlägg, men som jag skrev så är ju huvudsaken att allt gått bra. Misstag kan göras överallt, och jag har ingen åsikt om bättre eller sämre sjukhus. Däremot är det ju viktigt att dom som får operera har så stor erfarenhet som möjligt och att man verkligen har resurser att ta hand om både barn och föräldrar.
Själv hade jag nog mått bättre om jag vetat lite mer om vad som väntade, men andra kanske hellre vill ha bilden av "det perfekta sjukhuset" framför sig inför operationen. Alla är vi ju olika.
En avslutande fråga - det är ju snart två år sedan Axel opererades, men han har fortfarande rätt ofta små sår i ärret efter operationen. Kan det vara för att huden är tunnare där och lätt går sönder? Någon som har några ideer eller varit med om samma sak?