• amia01

Kraniosynostos #10

Har fått svar på magnetröntgen i dag, och där kunde dom se tydligt att det fanns problem med signalöverföringen i Axels hjärna. Det var en skada som bara kan uppstå genom syrebrist eller blödning, och barnläkaren misstänkte att något hänt under operationen, men jag hoppas att vi i så fall skulle blivit informerade??
    Själv misstänker jag syrebrist när han låg inne för RS. Han låg ju med låg saturation och utan övervakning en hel natt... Barnläkaren skulle kontakta en nevrolog i alla fall, för att se om det var möjligt att säga något om vad som kan ha hänt.

Skönt att äntligen få ett kvitto på det vi misstänkt så länge, men också jobbigt så klart att veta att det faktiskt är något som inte stämmer. Har ingen aning i dag hur det kommer att påverka Axel i framtiden, men hoppas att nevrologen kan berätta mer om det.

• amia01
    LillaH skrev 2010-09-03 15:14:33 följande:
    . Han mätte och kände på H:s huvud. Kvoten mellan längd och bredd ligger normalt på 0,8 tydligen och H har 0,71. Hans pappa har 0,75. Kirurgen tyckte också att sömmen gick att rucka så han trodde inte att sömmen växt igen.
    När vi var på vårt första besök hos nevrokirurg i Linköping med Axel så fick vi lika förvirrande besked.
    Tyvärr kommer jag inte ihåg kvoten på honom, men vet att jag också har "smalt" huvud, och att jag också låg en bit under "normalt". Har iofs alltid tyckt det varit jobbigt med min huvudform, och tänkte en hel del på hur jobbigt det skulle bli för Axel med hjälmar, mössor mm när han växte upp. Men det har nog inte så mycket med själva kvoten att göra, som hur huvudet ser ut. Axel hade en rätt smal och spetsig panna, som nog alltid synts, oavsett hår. Men om pannan är bred och bakhuvudet inte heller är spetsigt, så kan det säkert bli så att man inte tänker på det när dom växer upp.

Axels huvud växte också litka åt alla håll, men det förklarades av att han var så pass gammal, över 1 år, och att man inte trodde att sömmen varit helt sluten särskilt länge??

VI valde i alla fall att få en "second opinion" av läkare på SU i Göteborg. Det har man ju rätt till när det gäller allvarligare sjukdommar. Och bestämde oss inte förrän efter det besöket.

Mitt tips - fråga så många läkare som möjligt och läs mycket själva, och skapa er en egen uppfattning. Operationen är inte lätt, men alternativet är också ovisst.
  • amia01
    SofiaD skrev 2010-09-07 20:59:22 följande:

Vad tråkiga besked! Men jag tror faktiskt som dig, att skadan inte uppkommit i samband med operationen. Dels för att de enligt lag hade varit tvugna att informera om det inträffat något i samband med op och dels för att det inte är så stor risk för övrigt med syrebrist under en operation då de har superkoll på alla värden!
    Stor kram till dig i alla fall! Hjärta

Nu känns ju mitt lilla bekymmer obefintligt... men ni som bott på johannesvillan eller aston villa! Har ni haft nån lapp med er från hemlandstinget eller de har skickat räkning dit direkt ändå??  Lovar att inte fråga fler gånger nu

Tack för ditt stöd - känns lite jobbigt att det aldrig tar slut med sjukdommar...
    Men jag tror som dig, att det knappast har med operationen att göra - dels för att dom ju har stenkoll på syresättningen + att det väl inte finns någon jätterisk för blödningar i hjärnan, när man "bara" opererar utanför skallbenet?? Får vänta på nevrologen och se vad han säger...

Appropå johannesvillan så hade vi "lapp" med från vårt landsting, och dom skickade räkningen direkt. Däremot så ringde jag inför Axels första återbesök, och då sa dom att det inte gick att bo där, när man inte var inlagd, och inte annars heller vid återbesök, då det var prioritet för dom som opereras.
    Dessutom betalade inte vårt hemlandsting för oss båda föräldrar, så jag valde istället att köra själv över dagen. Hemifrån strax innan 5 på morgonen, och tillbaks vid 8 på kvällen, men då han jag också med en rejäl shopping-runda på A6 och IKEA i Jönköping på vägen hem Gäller att passa på när man bara har ett barn att släpa på
  • amia01
    MammaMila skrev 2010-09-08 08:04:03 följande:
    Mina bekymmer känns ju också små men jag är lite orolig för tre små bulor på Castors huvud. Det är som tre knappnålshuvuden under huden. Kan det vara tråden? Hur kan ståltråden sitta kvar utan problem hela livet? Väver inte benet mellan hålen där stygnen går in också? Borde de inte dras ut och kunna lossna? Suck... man kan nog 
    Tack för alla tröstande ord!

Det där med "knappnålshuvuden" under huden känner jag igen. Axel har haft det på flera ställer runt huvudet efter operationen, men de har alla försvunnit på någon/några veckor. Har själv kommit fram till en teori om att det kan vara alla skruvar och plattor som ska "försvinna". Verkar ju som om dom liksom sväller upp och försvinner - tänkte att det kanske kunde vara "plastskruvar" som sväller upp innan som "försvinner"?  Hemmasnickrad teori - men för oss har dom i alla fall försvunnit.
  • amia01

Maila och kolla - så kanske jag kan få veta om jag gissat rätt??
    Axels "knappnålshuvuden" kom också långt efter operationen, den första efter en månad, och den senaste efter dryga 4 månader. Nu är alla borta, och den svullnad han hade ovanför örat har också blivit mycket bättre. Såg lite ut som en vätskeutgjutning i själva ärret, kanske efter att han slagit sig - vilket han ju gör nästan varje dag I dag ramlade han huvudstupa på tröskeln till köket, så nu har han en riktigt snygg bula i pannan :-/

• amia01
    epw skrev 2010-10-22 18:39:42 följande:
    Hej! Har en son som fyller 1 i nov  med sagittal synostos och idag ringde de från Sahlgrenska och sa att han ska opereras.
    Har inte hunnit läsa igenom tråden, men jag undrar om någon har lust att berätta lite om operationen och hur de mår efteråt? (Det blir ej fjäderoperation) Här eller inboxa mig.
    Tack!
    Hej!
    Vår son opererades för sagittal synostos när han var nästan 16 månader. Han gjorde också den "stora" operationen. Finns så mycket att berätta, men samtidigt så är alla operationer olika, så det är svårt att veta hur man ska göra det.

Vi funderade först om vi skulle operera eller inte, men nu i efterhand är vi väldigt glada att vi gjorde det!
    Själva operationen var ett stort ingrepp, när dom skar upp nästan hela skallbenet i små delar, som pusslades ihop. Hur och varför fick man lite information om efter operationen.
    På Axel svullnade huvudet väldigt mycket de första dagarna, vilket är vanligt vid den stora operationen. Men jag tyckte det var riktigt jobbigt, framförallt för att han inte kommunicerade något. Tror han stängde av pga smärta och att han inte såg något. Märktes direkt när ögonen öppnades lite att han blev gladare

Tyvärr missade man att smärtstilla honom under en period, och det var en jobbig upplevelse - att bli isolerade pga kräksjuka, när han i själva verket kräktes av smärta. Så det kan vara ett tips att tänka på, att man som förälder bäst känner sitt barn, och att man ska stå på sig när man tycker att något inte stämmer!

Vi lämnade Axel efter sövning på op avd på morgonen, och sedan ringde kirurgen strax efter lunch och berättade att det stora ingreppet var klart. Sedan fick vi vänta ytterligare några timmar innan vi fick komma upp till honom på intensiven. Där låg vi sedan kvar ett dygn, innan vi kom ner till avdelningen.
    Under de första dygnen var vi båda föräldra med, jag "sov" med Axel och pappan på Johannesvillan. Skönt att kunna hjälpas åt och kunna byta av varandra.

Under den dryga veckan vi låg inne sov jag egentligen bara den första och sista natten, i början av oro, och i slutet för att Axel vägrade sova. De första dygnen var jag inställd på, så det gick bra, men efter den missade smärtlindringen blev han så rädd för att ligga ner, att han satt upp nästan två dygn i sträck. Han var så trött att han inte kunde håla sig vaken, men när han somnade, och "tippade omkull", så skrek han och vaknade... Slutade med att dom fick ge honom en rejäl omgång morfin, inte mot smärta den gången, utan för att knocka honom så att vi båda fick vila.

Det jag vill ha sagt är att det är en otroligt jobbig upplevelse, både fysiskt och psykiskt, men att det är en väldigt kort tid, och dom repar sig otroligt snabbt!

Svullnaden var helt borta efter några veckor, och trots infektioner i såret, så syns ärret knappt nu efter 7 månader. Det enda som syns, och som jag kan tycka är lite jobbigt, är alla benkanter som de har satt ihop. Långa åsar och gropar som syns, framförallt i pannan. Men när man vet vad dom gjort, och hur det såg ut innan, så är vi ändå jättenöjda med resultatet. Det är ju inte deras fel att  vår barnläkare inte tog oss på allvar i tid för att kunna göra en fjäderoperation

Och så kom jag bara att tänka på maten, att det kan vara svårt att få dom att bröja äta efter operationen, så det kan vara bra att ha lite koll på "favoritmat" mm
    Själv valde jag att fortsätta amma längre än planerat, för att kunna ge både mat och trygghet på ett bra sätt. Annars är väl välling ett bra alternativ?

Och det bästa tipset - fortsätt fråga här inne! Det tyckte jag var otroligt skönt att kunna diskutera med så många andra som varit med om samma sak!
  • amia01
    uppdragmamma skrev 2010-10-25 15:34:10 följande:
    Men  fy vad hemskt, hur i h*vete kan dom glömma smärtstillande?
    Stackars barn!

W fick extra smärtstillande att suga i sig när alvedonen inte hjälpte.
    Visseligen gjorde han fjäder op men dom borde väl ha extra koll på de som gjort den stora,
    just när det gäller smärtan?

Wille fick en feber topp istället efter första op, men efter den natten var allt normalt igen.
    Då trängdes vi i extra sängen bägge två, sov inte så mycket men det är skönt att kunna få vara nära ifall att.
    Barn reagerar ju så olika på smärta, och det skiljer nog även beroende på ålder. Axel reagerar med att sjunka i i sig själv och vara så tyst och stilla att man kan börja ana ugglor i mossen bara för det
    En erfarenhet vi gjorde när han låg en hel natt med brutet ben, utan att visa något tecken på smärta, utom att han inte ville upp och äta...
    Men det hade vi ju inte en tanke på efter operationen - svårt att koppla ihop saker och ibland...
    Så när vi kom från intensiven satte han sig tillrätta i mitt knä, och där ville ha sitta - helt stilla och tyst... varefter pulen var låg och han inte skrek = inget behov av smärtlindring...
    Men så fort vi försökte få honom att äta, eller flytta honom, så skrek han eller kräktes... Fick tillbringa nästan ett dygn sittande med honom i knäet, isolerade pga "kräksjuka". Där vi flera gånger talade om att något inte var ok, men då värdena var bra så gjordes inget.
    Därefter kom ny personal som såg på det på ett annat sätt, och dom satte in rejäla doser med smärtstillande igen, och vi fick båda sova några timmar
    En nyttig erfarenhet att man känner sitt barn bäst som förälder!
  • amia01

Måste skriva och fråga om det inte var någon som hade "bulor" i huvudet efter op?
    Nu menar jag inte kanter, ojämnheter eller svullnader efter op, utan bulor som dyker upp långt efter operationen? Har för mig att det var någon som varit med om det?

Axel har i alla fall fått något sånt konstigt :-/ Upptäckte det i onsdags, som en vätskefylld svullnad från tinningen och upp över ögat, inte rund eller blå som en vanlig "bula", utan mjuk och avlång.

Var till sjukhuset i torsdags, och blev inlagda för observation. Dom tog infektionsprover men hittade inget fel, och dom ringde Sahlgrenska, och fick svaret att det kunde vara en tråd som rispat något kärl djupt under huden. Och eftersom det inte blev så mycket värre så skickades vi hem i fredags.
    Över helgen har det inte blivit bättre, utan hela tiden lite sämre, och i kväll tar han på bulan och tycker den gör ont

Har försökt ta foton och mailat göteborg för att få lite råd, och så ska jag ringa barnkliniken här och be om en tid för ultraljud så vi åtminstone får veta vad det är som händer i hans lilla huvud ?!?!?

Orolig och maktlös - trodde att vi skulle vara igenom alla bekymmer nu!

• amia01

Har varit på ultraljud i dag, och fått bekräftat att det är "vätska" i svullnaden. Barnläkaren ringde till SU igen och fick ungefär samma förklaring som du fått - att huden på skallen är ömtåligare efter operationen, och lättare kan samla på sig vätska. Har tydligen hänt flera barn... Håller med dig, om att det vore bra att få den informationen innan, så man vet vilka komplikationer som kan komma, och slipper en massa oro i onödan.
    Tydligen kan svullnaden hålla i sig i ett par veckor, och en vecka har ju snart gått, så det är bara att vänta och hålla tummarna för att det inte blir något bestående...

• amia01

YES! Nu har bulan börjat gå åt rätt håll, dvs bort! Skönt att det är över - men oj vad trött jag är - fanns liksom inte plats i livet just nu för sånna här äventyr... men det är ju inget man kan planera för
    Bara att kämpa sig uppför backen och hoppas på att det börjar gå nerför snart

Svar på tråden Kraniosynostos #10