Jenalsam skrev 2012-02-18 16:46:20 följande:
Hej på er! Kom just in på Familjeliv efter ett avbrott på ganska många år. Jag har en son på tio år som förmodligen har Crouzon syndrom. Den första operationen gjorde vi när han var tre månader (alla sömmar i skallen utom den i pannan hade vuxit ihop under graviditeten) i Göteborg med hjälp av fjädrar. Jag ser när jag läser vad ni skriver att de använder sig av dem fortfarande. Trots den operationen fick min son hydrocephanlus och han hade shunt tills han var 4 år. Han har gjorde två stora skallexpansioner till, de i Lund. Så hittades även cystor i ryggmärgskanalen som är delvis borttagna. Han har även Chiari-missbildning i nacken som han opererats för flera gånger, senast för ett år sedan. William är opererad ungefär tjugo gånger.
Jag skriver det här för det kanske finns någon av er som har gått igenom eller ska göra samma saker. Man känner sig ju ganska ensam med dessa diagnoser, speciellt i början när framtiden är så oviss. Så om jag kan hjälpa er med mina erfarenheter, så fråga bara!
Min son mår bra idag. Han går i skolan och trivs. Har tyvärr bekymmer med kompisar och har börjat tycka att det är jobbigt att vara annorlunda. Så jag undrar om det finns någon här som har ett barn med samma eller liknande diagnos som gått igenom ansiksplastiken, jag tror att det skulle göra både honom och mig gott.
Lycka till, ni alla som snart ska operera era barn!
Hej och välkommen tillbaks! Vet inte vad jag ska skriva om er resa - mer än att jag kan förstå att det varit riktigt tufft. Skickar styrkekramar i massor och hoppas ni slipper mer bekymmer.
Har en son på dryga 3 år som opererats för synostos när han var dryga året. Utöver sin synostos har han även en lindrig hemiplegi och hade en tuff tid med mycket andningsproblem under sitt första år.
Tillbringade en massa tid på sjukhus med honom som liten, varav ett par riktigt tuffa perioder på IVA med andningsstopp mm. Lägg till det benbrott och en massa undersökningar innan man till sist kunde konstatera hemiplegi när han var 1,5 år. Ett otal läkare inblandade, försvunna remisser, felbehandlingar mm
I det sammanhanget kändes synostosoperationen ganska "lätt" eftersom det ändå är en konkret diagnos som man kan åtgärda. Tyvärr fick vi diagnosen sent, eftersom det som allt annat inte fungerade inom vården... Så Axel har gjort den stora operationen, och tyvärr har benbitarna lossnat lite i ett par skarvar så det blir eventuellt en korrigering av de största bulorna om något år.
Oroar mig också mycket för hur det ska bli för Axel när han blir större, med tanke på hans hemiplegi och udda utseende, men hoppas att han vinner på sin charm

Börjar redan märkas på förskolan att han inte kan hänga på kompisarna och det är inte helt lätt att förklara för honom vad som är fel. Han är duktig och tränar och stretchar, och tror varje dag att "nu är mina ben friska". För att nästa dag komma hem och vara ledsen igen för att han inte hinner med i lekarna

Fungerar periodvis bra när personalen orkar ta tag i det och kan hjälpa honom, men med ständiga vikarier och underbemanning så är det inte så lätt för dom heller att hinna med.
Så även om vi inte alls haft det så tufft som er, så kan jag förstå lite hur ni har det. Och vill tacka dig för att du delar med dig av er berättelse - så skönt att känna att det finns fler som gått igenom samma problem och har samma funderingar för framtiden. Tyvärr är ju samhället i dag väldigt utseendefixerat, och det tvingar våra barn att bli väldigt starka. Men hur mycket styrka vi än lyckas ge dem, så tror jag det kan vara svårt för dom att inte bli ledsna ibland.