• Sandra73

Varför äggdonation utomlands?

Min man och jag har precis bestämt oss för att äggdonation är vår väg vidare efter fyra misslyckade IVF-försök.

När jag läser trådarna här verkar det som om rätt många svenskar gör sina äggdonationer utomlands. Varför det? Jag är bara nyfiken. Själv bor jag i Finland, så jag vet inte hur saker ligger till i Sverige.

• Svar på tråden Varför äggdonation utomlands?
  • far

varför inte adoptera ett barn som redan är fött?, och som behöver längtande föräldrar? Tror inte att det är dyrare.......

• Pimpinellan

För att privat ÄD endast är tillåtet i Umeå och på villkoren att du är under 42 och har korsdonator, kön är där två år dessutom. På övriga privata kliniker är det inte tillåtet med ÄD. Många orkar inte stå i landstingsäd-kön heller utan försöker utomlands först. Andra är för gamla helt enkelt både för ÄD och IVF i Sverige eller har fått rådet att göra ÄD istället för att IVF funkat för dåligt.

far skrev 2010-03-18 15:32:00 följande:
    varför inte adoptera ett barn som redan är fött?, och som behöver längtande föräldrar? Tror inte att det är dyrare.......
    Det är stränga regler för vem som får adoptera och med tanke på att många som gör ÄD är alldeles för gamla för adoption är det inget alternativ. Inte alla  vill adoptera heller. Förutom att det är mycket dyrare än ÄD.

Finns ett alternativ till och det är embryoadoption-då adopterar man också ett barn som redan finns till,en man har ju inga garantier att det blir nåt av det.
  • Sandra73
    Pimpinellan skrev 2010-03-18 15:39:13 följande:
    För att privat ÄD endast är tillåtet i Umeå och på villkoren att du är under 42 och har korsdonator, kön är där två år dessutom. På övriga privata kliniker är det inte tillåtet med ÄD. Många orkar inte stå i landstingsäd-kön heller utan försöker utomlands först. Andra är för gamla helt enkelt både för ÄD och IVF i Sverige eller har fått rådet att göra ÄD istället för att IVF funkat för dåligt. Det är stränga regler för vem som får adoptera och med tanke på att många som gör ÄD är alldeles för gamla för adoption är det inget alternativ. Inte alla  vill adoptera heller. Förutom att det är mycket dyrare än ÄD.Finns ett alternativ till och det är embryoadoption-då adopterar man också ett barn som redan finns till,en man har ju inga garantier att det blir nåt av det.
    Det förklarar saken. Konstigt att det inte är tillåtet, tycker jag.

Kön på den klinik vi går till är ca 1 - 1,5 år ifall man inte har egen donator. Det beror inte på att det inte skulle finnas donatorer -- det finns många underbara människor som är villiga att hjälpa andra -- utan på byråkratin.
  • Sandra73
    Ja, det är väldig många som aldrig på allvar har behövt överväga det som direkt tror att det är den naturliga utvägen. Tyvärr passar det inte alla. I Finland har man dessutom gjort processen så svår och lång som möjligt. Det tar ca tre år för myndigheterna att bara ta beslut om man skall godkännas som adoptivförälder eller inte.

För en del är det rätt utväg, men vi är alla olika.
  • Irma01

Hej

Far: Det är lite lätt att bara slänga ur sig sådana kommentarer. Jag skulle gärna adoptera, men det får jag inte eftersom jag är i remission från blodcancer. Och då måste jag vänta fem år innan jag kan få adoptera och inte ens är det säkert eftersom en hel del länder tillåter inte det. Fast min man är så vitt vi vet frisk, och ensamstående får adoptera men inte vi. TRo mig jag har ringt runt och undersökt!

Adoptionsprocess är dessutom väldigt lång och jobbig och ösäker.
    Dessutom finns det män, till exempel som inte klara av adoption, och gärna vill att barnet ska ha ett genetisk koppling till dem. Det finns många förklaringar. Och sitter man inte själv där då är det svårt att döma. Man vet ju inte hur man känner innan man är där.

Sandra, vad jag förstår har det mycket med lagstifningen att göra. Varför det är så vet jag inte.

Mvh,

• crijo

Vi har försökt adoptera. Vi har tom fått medgivande. Men...min man är snart 45 och medgivandet gäller i bara 2 år- inte en chans att förlänga, medan köerna till både skicka sina papper från Sverige och i adoptionsländer är längre än det.
    En adoptionsprocess kostar mellan 120000 -250000, beroende på landet man väljer.
    Så, ja, trots att vi har kämpat för det, ÄD är sista chansen för oss.

• isisisis

Ett adopterat barn har dessutom en gång blivit lämnat. En inte alltför trevlig sak att gå och bära på ett helt liv ,och frågor om varför... Lite skillnad mot en donerad äggcell eller spermiedonation. Inget barn som blir bortvalt.

• isisisis

Jag har 3 nära anhöriga som verkligen lidit och grubblat. Så jag har själv pga detta dåliga erfarenheter av adoption. Av den anledningen tycker jag det är ett dåligt alternativ för mig. Men jag hade också varit för gammal för adoption,och är heller inte gift.

• far
    Irma01 skrev 2010-03-18 16:13:01 följande:
    Hej Far: Det är lite lätt att bara slänga ur sig sådana kommentarer. Jag skulle gärna adoptera, men det får jag inte eftersom jag är i remission från blodcancer. Och då måste jag vänta fem år innan jag kan få adoptera och inte ens är det säkert eftersom en hel del länder tillåter inte det. Fast min man är så vitt vi vet frisk, och ensamstående får adoptera men inte vi. TRo mig jag har ringt runt och undersökt! Adoptionsprocess är dessutom väldigt lång och jobbig och ösäker. Dessutom finns det män, till exempel som inte klara av adoption, och gärna vill att barnet ska ha ett genetisk koppling till dem. Det finns många förklaringar. Och sitter man inte själv där då är det svårt att döma. Man vet ju inte hur man känner innan man är där. Sandra, vad jag förstår har det mycket med lagstifningen att göra. Varför det är så vet jag inte. Mvh,
    Okay, jag förstår. Hoppas nu bara att det lyckas för er med ä.d. Beklagar.
  • Bette
    Därför att man inte får bära barnet i magen, föda barnet, amma barnet. Barnet har inte pappans gener om du adopterar. Epigenetiken spelar en stor roll också, den som bär barnet påverkar vilka gener som skall framträdas i barnet, mina gener har alltså påverkat mitt barn som legat i min livmoder i nästan 10 graviditetsmånader. Dessutom så kan det bli så mycket problem med adoptivbarn osv.
Svar på tråden Varför äggdonation utomlands?