• Sandra73

Varför äggdonation utomlands?

Min man och jag har precis bestämt oss för att äggdonation är vår väg vidare efter fyra misslyckade IVF-försök.

När jag läser trådarna här verkar det som om rätt många svenskar gör sina äggdonationer utomlands. Varför det? Jag är bara nyfiken. Själv bor jag i Finland, så jag vet inte hur saker ligger till i Sverige.

• Svar på tråden Varför äggdonation utomlands?
  • far

Ja det var en irelevant fråga, jag har bett om ursäkt, hoppas allt går bra. Man borde göra det lättare, så människor hade sluppit åka utomlands, tror det kommer att ändras i framtiden, i o. med att sjukvården privatiseras mer o mer.

• crijo

Sandra: Två andra saker som kan vara avgörande att välja åka utomlands är att i dem flesta fall får man inte hela "skörden" av ägg från donatorn när man gör det här i Sverige. En embryo enbart återförs åt ggn. Man kanske vill ha bättre förutsättningar efter att ha väntat så länge.

• Irma01

Hej Far,

Det är lugnt {#lang_emotions_smile}, ibland är man lite känslig bara. Jag menade inte heller att svara kort, men ibland är man trött på att behöva förklara sig hela tiden.{#lang_emotions_yell}

Vad jag har förstått är ett av anledningen till att det är långa kört i Sverige är att donation är inte anonymt, dvs barnet har rätt att få veta vem donatorn är, vilket gör att många kvinnor väljer att inte donera. Dessutom måste donatorn ta medicin under en tid och själva processen är tyngre än för män att donera sperma, vilket också gör att många kvinnor avstår.

I Spanien t.e är det helt anonymt. Visst, man kan också tycka att barnet borde få rätt att veta vem donatorn är, men det är ju inte som en adoption, donatorn vill bara hjälpa en annt par på vägen, när det är en adoption är det oftast för att mamman inte ha råd att behålla barnet t.e, och det finns mycket mycket mer sorg i hela processen. Naturligtvis är det fantastikt att barnet får ett bra liv och kärlek, missförstå mig inte. Men hela den "bakgrunden" slipper du helt med ÄD.

Mvh,

• Sandra73
    far skrev 2010-03-19 07:21:27 följande:
    Okay, jag förstår. Hoppas nu bara att det lyckas för er med ä.d. Beklagar.
    Din ursäkt är accepterad i alla fall för min del. {#lang_emotions_wink}
    crijo skrev 2010-03-19 08:05:37 följande:
    Sandra: Två andra saker som kan vara avgörande att välja åka utomlands är att i dem flesta fall får man inte hela "skörden" av ägg från donatorn när man gör det här i Sverige. En embryo enbart återförs åt ggn. Man kanske vill ha bättre förutsättningar efter att ha väntat så länge.
    Ja, då förstår jag verkligen att man vill göra det någon annanstans. Här får man i de flesta fall alla äggcellerna. Ifall man inte, för att skynda på processen, har gått med på att dela donator med något annat par.
  • Bette
    far skrev 2010-03-19 07:39:48 följande:
    Ja det var en irelevant fråga, jag har bett om ursäkt, hoppas allt går bra. Man borde göra det lättare, så människor hade sluppit åka utomlands, tror det kommer att ändras i framtiden, i o. med att sjukvården privatiseras mer o mer.
    Självklart är ursäkten accepterad, jag ville bara radda upp fördelarna med ÄD jämfört med adoption.

Kram på dig och trevlig helg

Bette
  • saknaden

pimpelina: menar du att man får donera ägg ändå tills man är 40 i umeå? Fatta jag rätt då? Har funderat på att donera efter att jag fött för vi ska inte ha några fler. Och vi har kämpa så jag vill hjälpa om jag kan. Har uppfattat att jag var för gammal. Men om det är till 40 så är det toppen.

• Pimpinellan
    saknaden skrev 2010-03-19 21:53:00 följande:
    pimpelina: menar du att man får donera ägg ändå tills man är 40 i umeå? Fatta jag rätt då? Har funderat på att donera efter att jag fött för vi ska inte ha några fler. Och vi har kämpa så jag vill hjälpa om jag kan. Har uppfattat att jag var för gammal. Men om det är till 40 så är det toppen.
    Nej,jag menar att man får ta emot ägg tills man fyllt 42. Ingen klinik vill ha ägg från en 40-åring för de är inte av tillräckligt bra kvalitet,gränsen går vid 34. Utomlands ännu yngre för att få ännu bättre ägg.
  • villsågärna38

På Huddinge/Karolinska och på IVF-kliniken i Umeå (där man kan göra äggdonation privat) så ska donatorn vara under 36. Vet en tjej som donerade till sin syster, hon var 36, men det är bara i undantagsfall man får vara så gammal. Det funkade bra för hon hade väldigt många och bra ägg för sin ålder. Vi gör äggdonation om några veckor på Huddinge och vår donator är 20, det känns tryggt. Vi hoppas på superfertila ägg och förhoppningsvis en bebis Kramar

Nån gång ska det väl ändå gå...
  • Bette
    villsågärna38 skrev 2010-03-20 10:21:50 följande:
    På Huddinge/Karolinska och på IVF-kliniken i Umeå (där man kan göra äggdonation privat) så ska donatorn vara under 36. Vet en tjej som donerade till sin syster, hon var 36, men det är bara i undantagsfall man får vara så gammal. Det funkade bra för hon hade väldigt många och bra ägg för sin ålder. Vi gör äggdonation om några veckor på Huddinge och vår donator är 20, det känns tryggt. Vi hoppas på superfertila ägg och förhoppningsvis en bebis Kramar
    Det ska bli så kul att följa er tycker jag. Det är inte lång tid kvar nu tills det är dags för behandling.

kram kram
  • Jaqi

Hej!

Min man och jag kommer med största sannolikhet välja att göra ÄD istället för IVF då mina värden är så dåliga och jag haft 3 missfall p g a den dåliga äggkvaliteten.

Jag undrar om ni kan rekommendera några länkar eller har annan information angående ÄD utomlands?

Bette: väldigt intressant med epigenitik, ska jag läsa mer om!

Svar på tråden Varför äggdonation utomlands?