• Mushroom

Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!

Är nu gravid i vecka 26 med andra barnet och kommer troligtvis att få ett kejsarsnitt beviljat p.g.a personliga skäl.

Eftersom jag födde min son vaginalt så har jag ingen aning om hur ett ks känns..

Så ni som gjort ett,
    * Hur kändes det under operationen?
    *Kände ni när de skar o grävde i magen?
    *Kändes det obehagligt, smärtsamt?
    *Hur lång tid tog det?

*Hur fort läkte såret?
    *Fick ni vara på uppvaket?
    *Hade ni svårt att få igång amningen?
    *Hur lång tid efteråt hade ni ont i såret?
    *Hur ont gör såret egentligen?
    *Vad fick ni mot smärtan i så fall?

*Hur rörliga var ni efter ks?
    *Hur lång tid tog det innan ni var som vanligt? dvs rörlighet m.m
    *Hur tungt får man lyfta egentligen?

Sååå, nu kom det massvis med frågor, men jag känner att jag vill ha så många svar som möjligt på det då det alltid är kul att veta folks erfarenheter utav detta..

• Svar på tråden Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!
  • sommarblomma1
    Mushroom skrev 2010-03-20 14:02:02 följande:
    hur kollar de om man är bedövad? Är det bara genom att dra en isbit på mage m.m eller har de flera metoder?
    På mig testade dem med isbit och jag kände inget.
    Syskon BF 100810 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker

* Hur kändes det under operationen?
    Ingeting jag sov.
    *Kände ni när de skar o grävde i magen?
    nope
    *Kändes det obehagligt, smärtsamt?
    nope
    *Hur lång tid tog det?
    2 min

*Hur fort läkte såret?
    10 dagar
    *Fick ni vara på uppvaket?
    ja
    *Hade ni svårt att få igång amningen?
    ja
    *Hur lång tid efteråt hade ni ont i såret?
    första dygnet var värst, sen stod man ut.
    *Hur ont gör såret egentligen?
    Ja det gjorde så ont att jag fick åka rullstol om jag skulle någonstans, men senare kändes det som värsta träningsvärken i magen
    *Vad fick ni mot smärtan i så fall?
    Vet ej, men jag fick injectioner och alvedon

*Hur rörliga var ni efter ks?
    det gick rätt snabbt
    *Hur lång tid tog det innan ni var som vanligt? dvs rörlighet m.m

*Hur tungt får man lyfta egentligen?
    inte mer än 5 kg.

• millchan
    hur kollar de om man är bedövad? Är det bara genom att dra en isbit på mage m.m eller har de flera metoder?
    På mig nöp dom med en tång och vred runt på skinnet!
    Det sa bm till mig och om jag hade känt nåt hade det tydligen gjort skit ont!
    Men jag kände inget!
  • Mjesec
    Mushroom skrev 2010-03-20 12:25:15 följande:
    bosniska i mitt fall =) är du oxå därifrån? Men sa de till dig vilka tider de oftast gör snitten? Känns som att de flesta får sina planerade snitt relativt tidigt på morgonen, typ mellan 8-10..
    Nepp, har faktiskt noll koppling dit :P Satt och letade på olika språk vad måne hette, och tyckte Mjesec lät fint så då blev det så :) fick senare lära mig uttala dte med från en kompis som kommer från bosinen :)

Berättade inte när dom gör det, bara att jag ska vara på görlossningen 06.30 :) Så på morgonen blir det nog :) (dom jag känner som gjort planerade snitt har blivit snittade på det sjukhuset vid 8-9 så)
  • Mushroom
    Mjesec skrev 2010-03-20 14:54:38 följande:
    Nepp, har faktiskt noll koppling dit :P Satt och letade på olika språk vad måne hette, och tyckte Mjesec lät fint så då blev det så :) fick senare lära mig uttala dte med från en kompis som kommer från bosinen :)Berättade inte när dom gör det, bara att jag ska vara på görlossningen 06.30 :) Så på morgonen blir det nog :) (dom jag känner som gjort planerade snitt har blivit snittade på det sjukhuset vid 8-9 så)
    hehe okej =)

satan vad tidigt.. nåja det är nog bara att stiga upp o se glad ut.. om man nu ens kan somna just natten innan :)
  • Mjesec
    Mushroom skrev 2010-03-20 15:23:39 följande:
    hehe okej =) satan vad tidigt.. nåja det är nog bara att stiga upp o se glad ut.. om man nu ens kan somna just natten innan :)
    haha ja precis, frågan är ju om man hinner somna :p Men vi har bara ca 15 min till sjukhuset och får skjuts av grannen så klagar gör jag inte :)
  • millchan
    Mjesec skrev 2010-03-20 15:29:11 följande:
    haha ja precis, frågan är ju om man hinner somna :p Men vi har bara ca 15 min till sjukhuset och får skjuts av grannen så klagar gör jag inte :)
    Är åxå lite rädd att det inte blir nån sömn över huvudtaget!
  • Mjesec
    millchan skrev 2010-03-20 17:20:25 följande:
    Är åxå lite rädd att det inte blir nån sömn över huvudtaget!
    Ja man vill ju vara pigg på dagen D! Och sedan lär man ju inte sova allt för mycket på ett bra tag (om man inte ha mega tur då och får ett barn som vill sova hela nätter) :P
  • Hanna36
    Narkosläkaren brukar först göra en bedömning med kylspray eller sprit på en tuss. Sen innan de lägger snittet brukar de nypa i skinnet med peang...
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • millchan

Go morron tjejer!
    Idag kl 08:15 gick mitt vatten och har först nu 08:54 börja känna lite sammandragningar.

Få se om det blir akut snitt eller spontan förlossning idag.
    Måste nog packa bb-väskan nu innan allt blir värre!

Kanske kommer bebis till oss idag 4 dagar innan beräknat snitt!

Svar på tråden Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!