• Mushroom

Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!

Är nu gravid i vecka 26 med andra barnet och kommer troligtvis att få ett kejsarsnitt beviljat p.g.a personliga skäl.

Eftersom jag födde min son vaginalt så har jag ingen aning om hur ett ks känns..

Så ni som gjort ett,
    * Hur kändes det under operationen?
    *Kände ni när de skar o grävde i magen?
    *Kändes det obehagligt, smärtsamt?
    *Hur lång tid tog det?

*Hur fort läkte såret?
    *Fick ni vara på uppvaket?
    *Hade ni svårt att få igång amningen?
    *Hur lång tid efteråt hade ni ont i såret?
    *Hur ont gör såret egentligen?
    *Vad fick ni mot smärtan i så fall?

*Hur rörliga var ni efter ks?
    *Hur lång tid tog det innan ni var som vanligt? dvs rörlighet m.m
    *Hur tungt får man lyfta egentligen?

Sååå, nu kom det massvis med frågor, men jag känner att jag vill ha så många svar som möjligt på det då det alltid är kul att veta folks erfarenheter utav detta..

• Svar på tråden Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!
  • BrödernaBus

* Hur kändes det under operationen? Det känns att dem bökar runt där inne och när bebisen kom ut kändes det som att ett vaccum släppte högt upp i magen - iaf på mig.

*Kände ni när de skar o grävde i magen? Det känns som sagt att dem bökar runt där inne men det gör inte ont.

*Kändes det obehagligt, smärtsamt? Lite obehagligt bara.

*Hur lång tid tog det? Ungefär 40-45 minuter totalt.

*Hur fort läkte såret? Ca 14 dagar, sen var det helt läkt.

*Fick ni vara på uppvaket? Ja, fick bara ryggbedövning men var på uppvaket själv i nästan 2 timmar då jag sov, sen kom sambon och sonen dit. Efter ytterligare 3½ timme fick vi åka upp till BB.

*Hade ni svårt att få igång amningen? Ja det funkade inte alls. Delammade i 5 veckor men sen orkade jag inte längre.

*Hur lång tid efteråt hade ni ont i såret? Upp till ett halvår kände jag av snittet. Kan inte ha för låga/trånga byxor/trosor över själva ärret än idag - 15 månader senare.

*Hur ont gör såret egentligen? Såret i sig gjorde inte så ont, det var värre med musklerna och nerverna dem skurit av - dvs inuti eftersom man inte kan ta i alls.

*Vad fick ni mot smärtan i så fall? Citodon när jag var på BB, hemma klarade jag mig utan

*Hur rörliga var ni efter ks? Sängliggande första dygnet men sen kunde man röra sig även om man såg ut som en pingvin när man vaggade fram :)

*Hur lång tid tog det innan ni var som vanligt? dvs rörlighet m.m Ungefär 5-6 veckor innan jag var helt ok igen.

*Hur tungt får man lyfta egentligen? Första 5 veckorna fick jag bara lyfta bebisen

• Sheba

Hej!

Gjorde kejsarsnitt pg av baby i säte för två år sedan. Här kommer mina svar:

Så ni som gjort ett,
    Kändes bara att det drog i magen, men kände ingen smärta alltså. Var orolig för ryggbedövningen men kändes inte för mig! Man fick ligga med ena skinkan upp på något och det kändes lite märkligt. Kändes lite märkligt när benen var helt avdomnade med. Kände inte mycket obehag! Det gick väldigt fort. 10 minuter från bedövning tills barnet var ute tror jag.

*Hur fort läkte såret?
    Jag fick lite komplikation med ett stort hematom (blåmärke) över hela magen några dagar efter operationen, och att såret "läckte" lite. Det var det jobbigaste för mig.

Narkosläkaren sa att min sambo och bebis skulle få komma till uppvaket efter en timme, men dett amissade personalen på uppvaket så jag låg där ensam och väntade i kanske tre timmar. Hade inte ont, bara väntade på att få känseln tillbaka i benen.

Den kom igång, och det funkade bra direkt. Tog kanske några nätter innan mjölken kom ordentligt.

Se ovan, med mitt hematom. Det gjorde ont i magen, väldigt mycket när första smärtstillande började ge med sig. Men man fick bra med smärtstillande tabletter att kombinera, och jag fick några sprutor morfin på sjukhuset med. Behövde fortsätta äta smärtstillande efter att vi kom hem med. Det gjorde ont i ett par veckor och svårt att gå längre sträckor,, vända sig i sängen osv.

Lycka till, det ska säkert gå bra!

• Johannalainen

Är över 2 år sedan mitt snitt,men ska försöka svara så gott jag kan

Nervöst såklart men alla i personalen var helt underbara. Pratade med mig under hela operationen och jag fick ha pappan med mig.

Jag kände att de höll på och grävde i magen.

Inte alls smärtsamt,dock lite obehagligt. Kände att de höll på med "något".

*Hur lång tid tog det?

Operationen tog inte alls länge,men med uppvak och sådant inräknat ca 2-3 timmar för mig..

*Hur fort läkte såret?

Mitt läkte fint,och snabbt. Tog nog några dagar innan jag kunde gå ordentligt.

Ja,tills bedövningen släppt.

Inte alls. Mjölken kom med detsamma.

Hade nog 2 veckor.

Första dagarna = skitont. Ont att hosta,skratta,nysa,gå på toaletten,gå upprätt osv..

Fick smärtstillande i dropp de första dagarna,sedan klarade jag mig med vanliga värktabletter.

Första dygnet fick jag ligga i sängen,sedan upp och gå med hjälp av pappan & sköterskorna. Tog nog 2 dagar innan jag kunde gå själv.

För mig ca 2 veckor.

Jag lyfte sonen,men inte mera än så.

• Mjesec

Nu är mitt snitt gjort och lilla Charli är här! :D Så tänkte ta och svara på frågorna =)

Som om jag var på undersökning hod BM typ, men med ett skynke ivägen.

grävde ja, skar nej!

varken eller =) som sagt så uppfattade jag det som en undersökning hos BM.

*Hur lång tid tog det?
    Åkte ner på OP 08 han är född 0825 och var tillbaka på rummet runr 9.

*Hur fort läkte såret?
    bara 1v sedan så det är inte läkt än..

nej bara förlossningen.

Amningen har funkat från dag 1, mjölken rann till dag 2.

4 daga ca. Känner av det ibland nu med men då känns det bara att det är något, gör inte ont.

*Hur
    ont gör såret egentligen?
    Inte speciellt ont för mig :)

första 1 dygnet fick jag diklofenak och pamol(stavning?). Sedan flyttade vi till vårdhotellet och jag fick rådet att ta full dos ipren och alvedon, glömde dock ta hälften från dag 2 så behövde ingen direkt smärtlindring då. Knappt tagit smärtlindring sedan dag 3.

väldigt, rörligare än som höggravid!

Blir trött fort, och sådär. Men inte långt kvar :) Piggare nu än som höggravid kan man lugnt säga :)

Mitt snitt gick alltså väldigt bra, BM verkade tro jag var knasig när jag bad om att få testa stå efter 4h (suttit och väntat 1h då med p att BM ska komma in så jag kunde fråga om jag fick det). Men fick ställa mig upp och det var inga problem :) Så från dess har jag varit på benen utan problem :)

• Mushroom

har vart och pratat med läkaren om de kan sätta katetern efter de satt bedövningen och det kunde de ordna! just för att när de satte kateter på mig under min förra förlossning (vag) så jäklar vad obehagligt det var! Usch, så det vill man undvika så snällt av dem att de gick med på det! =)

de skulle sy med "självupplösande" stygn sa hon också samt att jag skulle behöva vara på uppvaket en stund men min sambo och barnet skulle komma till mig efteråt.

Här gör de även ks ca 14 dagar innan BF.

Hur lång tid innan BF fick ni göra ks på sjukhuset ni var på?

• knyzzel
    Mushroom skrev 2010-04-26 21:33:20 följande:
    har vart och pratat med läkaren om de kan sätta katetern efter de satt bedövningen och det kunde de ordna! just för att när de satte kateter på mig under min förra förlossning (vag) så jäklar vad obehagligt det var! Usch, så det vill man undvika så snällt av dem att de gick med på det! =) de skulle sy med "självupplösande" stygn sa hon också samt att jag skulle behöva vara på uppvaket en stund men min sambo och barnet skulle komma till mig efteråt. Här gör de även ks ca 14 dagar innan BF. Hur lång tid innan BF fick ni göra ks på sjukhuset ni var på?
    10 dagar exakt. Jätte skönt för dej att d löste sig så smidigt. Ska snart på mitt samtal å bestämma tid å ställa frågor. Frågade BM i dag hur d fungerar nu andra gången man snittas å hon skulle boka in ett möte med läkaren så att vi kunde bestämma datum om jag nu fortfarande var så att jag ville har snitt igen.
  • Koffie

Lite obehagligt för jag hade ett väldigt svajigt blodtryck. Och det kändes helt passivt när barnet verkligen blir förlöst - jämfört med hur det är att själv föda ut ett barn.

Det gjorde ju inte ont - men man känner att de rycker och drar och härjar med en. Lite som det kan vara när man är bedövad hos tandläkaren.

Smärtsamt nej, obehagligt ja (pga häftiga blodtrycksfall)

*Hur lång tid tog det?
    Ungefär en timme.

*Hur fort läkte såret?
    Det tog nog ca 2-3 veckor

Japp, i 2,5 timme. Utan man och bebis=inte kul alls.

Ja. Det gjorde så ont att det var svårt att lägga till och lyfta upp bebisen - och jag fick inte heller mycket till hjälp ifrån de överstressade barnmorskorna på avdelningen.

I runt 8-10 veckor.

Det där beror lite på. Just i början gör det VÄLDIGT ont, men det går över rätt fort och blir mer som ett vanligt stort sår. Men - för mig gjorde det också väldigt ont såren som inte sitter i yttre huden - och det gjorde ont i veckor efteråt och gjorde det svårt att gå, stå och lyfta.

På sjukhuset byttes morfinet snabbt ut mot diklofenak och alvedon. Hemma blev det alvedon (jag var överkänslig mot diklofenak och svullnade upp).

Hyfsat - jag var uppe och gick rätt snabbt efteråt. Men eftersom jag inte fick tillräckligt med smärtlindring blev jag kvar lite för länge på det stadiet och hade rejält jobbigt de första 2 veckorna.

Helt vanlig? 10 veckor.

Hm.. det är olika, men för mig stämde det rätt bra att det var en dålig ide att lyfta matkassar och äldre syskon under de första 8-10 veckorna..

• Mjesec

Fick snittet i 39+3 så väldigt nära BF. Dock var det en fredag (39+0) eller måndagen det handlade om så då föredrog dom måndagen.

• Noncuro

Varje kejsarsnitt (precis som varje vaginalförlossning) är personliga och unika.
    Min var som en dans på rosor, men det finns säker de som upplevde det som någon slags mardröm.

Jag är gravid nu med andra barnet och skall göra kejsarsnitt igen, utan tvivlan och rädsla!

Lycka till

• Pärla

Jag fick beviljad kejsarsnitt idag, och är mycket stickrädd. Hur känns ryggbedövningen, gör det mycket ont när dom tar det?
    Sen står det på min broshyr som jag fick så tar dom katetern efter dom har tagit ryggbedövningen..Kan det stämma?
    Kommer snittas på SÖS Stockholm, nån som har snittats där?

Svar på tråden Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!