• Mushroom

Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!

Är nu gravid i vecka 26 med andra barnet och kommer troligtvis att få ett kejsarsnitt beviljat p.g.a personliga skäl.

Eftersom jag födde min son vaginalt så har jag ingen aning om hur ett ks känns..

Så ni som gjort ett,
    * Hur kändes det under operationen?
    *Kände ni när de skar o grävde i magen?
    *Kändes det obehagligt, smärtsamt?
    *Hur lång tid tog det?

*Hur fort läkte såret?
    *Fick ni vara på uppvaket?
    *Hade ni svårt att få igång amningen?
    *Hur lång tid efteråt hade ni ont i såret?
    *Hur ont gör såret egentligen?
    *Vad fick ni mot smärtan i så fall?

*Hur rörliga var ni efter ks?
    *Hur lång tid tog det innan ni var som vanligt? dvs rörlighet m.m
    *Hur tungt får man lyfta egentligen?

Sååå, nu kom det massvis med frågor, men jag känner att jag vill ha så många svar som möjligt på det då det alltid är kul att veta folks erfarenheter utav detta..

• Svar på tråden Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!
  • Mushroom

o en fråga till, hur länge fick ni stanna på BB?

• jenny b

*Hur lång tid tog det?

tyckte det kände som en massage, ma känner ju att de drar och rumsterar men inger obhagligt eller ont. tiden har jaf ingen koll på, andra gågen tof klängre tid dock då mina magmuskler växt ihop för mycket så de fick kalla in extra personal som fick hålla isär dom.

*Hur fort läkte såret?
    1 gg- tog bort bandaget efter 2 dygn, 2gg tog bort bandaget efter 1,5 dygn bägge helt läkta efter 10- 24 dagar, 3e gågen blev det strul då min kropp inte kunde göra av med all tråd så i 2 månader gick jag till VC 3-4 gg i veckan och plockade trådarm hade ett "hål på 1,5 cm som inte ville läka utan där kröp trådarna ut

*Fick ni vara på uppvaket? endaste efter första akutsnittet då jag blev sövd

*Hade ni svårt att få igång amningen? ja, lite svårare men ammande bara 1an

*Hur lång tid efteråt hade ni ont i såret? 1&2 hade jag knappt inte alls ont, tog bara alvedon och citadon första 2 dygnen, ( tyckte eftervärkarna med 2an var värren än snittet) 3an hade jag ondare med, men det var pga av problemet med trådarna

*Hur
    ont gör såret egentligen? tyckte inte det var så farligt, mest  när man rätar kroppen typ när man kliver ur sängen och reser sig ur soffan, eller ska vända sig i sängen

*Vad fick ni mot smärtan i så fall? massor om man ville vet att jag fick alvedon, citadon, dinklofenak

*Hur rörliga var ni efter ks? förvånasvärt mycket mot vad jag hade väntat mig, BB avd ville skjutsa runt en i rullstol till toabesök och så första dygnet men det ansåg jag inte behövdes

*Hur lång tid tog det innan ni var som vanligt? dvs rörlighet m.m- ingen aning, har tagit det lungt i ca 8 veckor efter mina snitt för säkerhets skull

*Hur tungt får man lyfta egentligen? fick rekommendatioen 5 kg

med 1an låg jag på BB i 3 dygn mest för amningen strulade. med 2an & 3an fick jag åka hem på permis ett dygn efter snittet och sen komma in på morgonen efter och bli utskriven.

ett tips är att se till att ditt HB är bra, det gör massor efter ett snitt

• Sophie1973

Hej, här kommer mina svar. Jag har gjort två planerade snitt som var väldigt lika så jag kan nog svara för båda i ett svar. 

Hur kändes det under operationen?
    Jag brukar säga att det känns som om de diskar i magen. Man känner att de håller på men det är svårt att förklara hur det känns.

Kände absolut inte när de skar, men kände som sagt när de"grävde"

Inte ett dugg smärtsamt. Sen var jag såklart orolig och nervös. Men mest för man var orolig för barnet, att det skulle vara friskt osv. Sen är det klart att det är lite obehagligt med hela situationen, men personalen är FANTASTISK och gör allt för att man ska ha det bra.

*Hur lång tid tog det?
    *Från det de började till barnen var ute....5-6 minuter kanske. Sen tar det ca 20 minuter att sy.

*Hur fort läkte såret?
    Vet inte riktigt vad du menar med läkte. Man har ju ett stort plåster på såret som man tar bort 3-4 dagar efter. Då är såret helt ok, men kan se lite läskigt ut.

Ja båda gångerna men detta varierar från sjukhus till sjukhus. Vid första snittet fick jag ligga i ett privat rum bredvid uppvaket tillsammans med min man och min son. Eftersom jag har varit medveten om att jag ska ligga på uppvak så har jag tyckt att det har varit ok att göra det.

Inte alls någon av gångerna

Jag har inte haft något ont av själva såret (alltså inte kännt att det bränner eller kliar som vissa känner) men däremot så har jag känt typ stark träningsvärk inne i magen när jag har rest mig upp, vänt mig i sängen och likanande. Man är även i början ganska stel och går lite krökt. Jag gick en promenad med vagnen bort till ICA samma dag som jag kom hem och det var inga problem (ca 1 km fram och tillbaka). Jag kan inte ens benämna det jag har känt som smärta, utan snarare som sagt att man är stel och att det drar inne i magen (plus mer träningsvärk) när man har ansträngt sig.

Ja se ovan. Jag tycker inte det gör ONT. Jag tycker mensvärk är mycket värre (och då har jag inga stora problem med det). En blandning av träningsvärk och att ha blivit sparkad i magen är mitt svar. Men alltså inga magknip eller liknande som jag trodde det skulle vara. Tycker också att eftervärkarna med barn 2 var mycket värre.

Vid första snittet fick jag 1 morfinspruta direkt efter och sedan Diklofenak och Panodil (denna kombination rekommenderas). Vid andra snittet var de mer glada för att ge morfinsprutor men jag bad dem efter ett par stycken att de skulle sluta och hellre ge mig Diklofenak och Panodil. Mitt bästa tips är att be om smärtstillande när man känner att det börjar dra, du börjar bli stel och otymplig. Då hinner det aldrig bli riktigt jobbigt (enligt mina erfarenheter). Vid båda snitten åt jag Diklofenak och Panodil i ca 5 dagar och sedan bara Panodil i ett par dagar till. Men då som jag skrev innan var jag generös med smärtstillande för att slippa ha ont. Jag hade säkert kunnat dra ner/sluta tidare om jag hade velat.

Mina barn har både fötts kring lunch. Jag har båda gångerna varit uppe och gått på kvällen. Detta vill personalen och det är skönt även som patient att komma igång. Man går lite, kissar, gör sig iordning för natten osv. Dag 2 har jag varit uppe och ätit frukost, gått i korridoren mer, men ändå vilat mycket (man har ju precis fått en bebis så man vill ju mest gosa med den ändå). Dag 3 har jag vid båda tillfällena känt har varit någon slags vändpunkt. Då har jag gått fram och tillbaka i korridoren för att komma igång på riktigt, tagit emot besök och börjat känna mig ganska normal. Jag har åkt hem efter 3 nätter och då har det inte varit några problem att gå till bilen, plocka undan hemma, gå en liten runda och så där. Jag har tyckt det har räckt båda gångerna att pappan har varit hemma i 10 dagar. Min man har gjort de tunga grejerna men jag har kunnat duka, diska, plocka undan, laga mat etc.

Helt som vanligt....skulle nog säga 2 veckor. Men som sagt, jag har kunnat göra det mesta innan det men det tog nog 2 veckor innan jag kände att jag inte blev trött, fick känningar i magen när jag hade ansträngt mig. Tyckte vid andra snittet att råden om att bära var jobbigare än att bära

Första gången sa de till mig "inte mer än barn+bilbarnstol" i 6 veckor. Andra gången var de lite mer "känn dig för men var försiktig".

Jag är båda gångerna snittad på en måndag och åkte hem på torsdagen. Som jenny b skriver ovan så är nog ett gott HB viktigt. Jag har haft supertur med det. Har haft 135 i HB båda gångerna när jag har åkt hem och det var vid ena snittet högre än när jag kom in. Jag har dock inte gjort något åt detta utan har ett högt HB naturligt. Har heller inte blött mycket, ca 300 ml båda gångerna.

Bra frågor du hade! Stort lycka till! Jag är supernöjd med mina snitt och hade aldrig kunnat tänka mig innan att de skulle vara så pass lätta och smärtfria som jag faktiskt upplevde dem.

• Lilltösa

Jag tyckte också TS hade jättebra frågor! Ska själv genomgå ks om en månad och hade precis samma frågor. Sophie1973 du hade verkligen lugnande svar! Hoppas jag upplever det likadant som du.

Lycka till Mushroom!

• Tingelingstar

Jag låg nedsövd så jag kan inte svara på de första frågorna. Anledningen var att det inte gick att sätta ryggbedövningen på mig (för trång mellan koterna).

*Hur fort läkte såret?
    Tog bort plåstret efter några dagar och då var såret "fint" men lite lila. Nu 1 år efter saknar jag fortfarande känsel runt snittet.

Ja fick ligga en stund efter att jag vaknade.

Inte alls. Hade gott om mjölk men tyvärr så kunde inte min son suga p ga för kort tungband.

Ont hade jag bara de första dagarna. Men det kändes i 3 veckor efter.

Jag tyckte inte det gjorde så ont. Det var lite kämpigt när jag prompt ville upp och duscha 6 timmar efter operationen och att ta sig i och ur sängen.

Direkt när jag vaknade ur narkosen frågade de om jag mådde illa vilket jag gjorde så jag fick lite morfin. Men sedan fick jag Panodil och nån annan värktablett jag inte minns namnet på under sjukhusvistelsen. Fick med några hem men jag tog inte när jag kom hem.

Det gick långsamt de första dagarna men jag klarade i princip allt själv. 

Hmm, tills jag var lika hurtig som innan? 1-2 veckor kanske.

Kommer inte ihåg.

Vi låg inne i 3 dagar efter att barnet var fött vilket man var tvungen att göra som förstföderska och diabetiker.

Vad spännande för dig! Lycka till med snittet och hoppas att du får en bra erfarenhet av det.

• äppelpäppel

Jag fick göra ett akutsnitt.
    Det tog en timme från förlossningen upp till operation och ner till förlossningen igen.
    Jag kände inget obehag alls när dom skar upp, det gick snabbt, helt plötsligt var hon bara ute.

Efteråt däremot blev jag illamående och kräktes av bedövningen. Hade frossa i ett par timmar efteråt och mådde riktigt risigt. Men sen blev det bättre.

Jag var sängliggande med kateter i två dagar. Åt bara alvedon och ipren som smärtstillande. På tredje dan drog dom upp mig på fötter och det var jättejobbigt. Ont och obehagligt. Sen låg jag mest i sängen ett par dar till men kunde gå på toa själv och så. Men hade inte så ont mer än när jag var uppe och gick. Jag hade inga infektioner eller komplikationer alls, så såret läkte ändå ganska fort, men jag fick vara försiktig med lyft i minst två månader efteråt. Jag fick bara bära bebisens vikt.

• Fiyali

*Hur lång tid tog det?

Nej kändes ingenting, själva snittet tills hon var ute tog väl 5 minuter, sen en kvart till tills de var "färdiga"

*Hur fort läkte såret?

Låg på uppvaket ovanligt länge, pga komplikationer.
    Jag tyckte inte det gjorde ont, hade ingen smärtlindring det första dygnet, men sen behövde jag morfin en dag och därefter alvedon.
    Amningen funkade inte så bra, men det berodde nog inte på snittet.
    Var väl helt "läkt" på utsidan efter ca 3 veckor...

Rådet är att man inte ska lyfta tyngre än sitt barn och att allt man bär ska man bära nära kroppen.
    Jag gick på stan på lördag förmiddag, dottern togs ut torsdagförmiddag.

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • iser

Kan inte svara på de första frågorna det blev urakut. Men:

*Hur fort läkte såret?
    Efter ca 5 dagar tog de bort agrifferna. Men det tar åtta veckor innan det är läkt på riktigt.

Ja, men när jag vaknat från narkosen fick jag snabbt träffa dottern.

Det tog 1 1/2 vecka innan jag fick börja amma men ändå fick jag igång den. Lätt var det inte eftersom min dotter tyckte sonden(som hon hade) var smidig. Jag helammade henne sedan tills hon var sex månader men mycket mycket krångel var det. 

Såret i sig hade jag inte ett dugg ont i. Där låg tom min dotter och spjärna med sina fötter. Det som gjorde ont var att skratta eller nysa och sånda saker. Så jag fick hålla en kudde mot magen. En gördel rekomenderar jag starkt!

Inte speciellt ont.

Jag fick panodil och en annan starkare värktablett som jag dessvärre fick utslag av så den slutade jag med snabbt.

Det gick väldigt snabbt att bli rörlig. Samma dygn ska man ju stå på benen. Det var riktigt obehagligt och jag hängde på sköterskan men när man väl gjort det gick det snabbt framåt. Ju mer man rör sig destå bättre går det. Det var svårt att resa sig ur sängen i kanske en vecka efteråt. Men när man väl var uppe var det inga större problem förutom att det kunde spänna i snittet och att det gick långsammare en vanligt. Jag tyckte att det var otäckt att duscha första gången efter snittet men då fick jag ha en sköterska med mig eftersom jag var så feg

Kanske tre veckor innan jag kunde röra mig obihindrat men om jag tog i för mycket så började det kännas.

Man ska bara lyfta vikten av sin bebis under ganska lång tid. Åtta veckor tror jag detär det sagt. Men jag följde nog inte de råden. Däremot så ska man nog vara väldigt väldigt försiktig med sånt som påfrestar magmusklerna. Exempelvis är inte sittups nån bra idé under lång tid efter eftersom magmusklerna är delade..

Lycka till TS!!

• millchan

Hej har gjort ett akut snitt för snart 4 år sen och ska genomgå ett planerat snitt om en vecka!
    Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan!

Så ni som gjort ett,
    Under op,n var allt bara lustigt och när dom tagit ut bebis och vi hörde första gnyet så var det underbart!

Kände inget när dom skar i mig däremot så kände jag när dom bökade i magen men det gör inte ont!

Enda som jag tyckte var obehagligt var katetern och jag tyckte spinalen gjorde ont!

*Hur lång tid tog det?
    Själva op tog sammanlagt ca 40 min, sonen var ute efter ca 5 min efter dom börjat skära!

*Hur fort läkte såret?
    Mitt sår läkte väldigt fort och syns knappt, tog ca två veckor!

Ja, i två timmar utan bebis som var med pappa!

Min son var för svag för att suga så JA! Men mjölken sprutade ur mig och jag fick pumpa ut den!

Kommer inte riktigt ihåg hur länge det tog men det var inte ont så jätte länge, hade  ju smärtstillande ibörjan, kändes mest när man hosta eller skratta!

Det känns det gör det, från skala 1-10, 7 kanske!
    Jag fick alvedon och voltaren och i början fick jag morfin sprutor i låret åxå när jag låg inne!

Till en början så gick jag med myr steg och efter ett par dar gick jag normalt!

3 dagar!

Bara bebisens vikt till en början, min bm rekomenderade att inte bära tyngre förrens efter efterkontrollen ca 6-12 veckor efteråt!

Hoppas du fick nån klarhet av mina svar!
    Om det  är nåt mer du undrar så fråga på bara!

• Cecese

Jag är akutsnittad 2 ggr.

*Hur lång tid tog det?

Första så kände jag inget speciellt, var för chockad för att göra det. Obehagligt var det inte men när dom höll på och sydde ihop blev jag väldigt illamående och att kräkas som förlamad är inte det lättaste. Det går dock att minska det om man säger till direkt man är minsta lilla illamående så kan man få medicin som motverkar det eller iaf minskar det.

Andra så var jag lugnare och snittet var mitt beslut. Då kände jag när dom bökade i magen för att få ut sonen. Det gjorde inte ont men kändes rätt obehagligt och konstigt.

*Hur fort läkte såret?
    Första så läkte det snabbt.
    Andra så läkte själva snittsåret direkt men den gången blev jag häftad så jag fick någon reaktion på stiften som läkte dagen efter dom togs bort.

Ja båda gånger fick jag vara där tills bedövningen började släppa så jag kunde börja röra på tårna.

Nej inte direkt, tog 3 dagar.

Med första så tog det ont i flera månader och jag var handikappad 3 veckor. Den smärtan var den värsta jag någonsin upplevt.
    Med andra så visst det gjorde ju ont men inte så farligt ändå och efter några dagar behövde jag inte ens panadol längre.

Första så tog det nog ett antal månader innan jag var som vanligt.
    Andra så var jag på långpromenad 6 dagar efter snittet.

Man ska inte lyfta mer än vad bebisen väger första veckorna.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
Svar på tråden Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!