Hej, här kommer mina svar. Jag har gjort två planerade snitt som var väldigt lika så jag kan nog svara för båda i ett svar.
Hur kändes det under operationen?
Jag brukar säga att det känns som om de diskar i magen. Man känner att de håller på men det är svårt att förklara hur det känns.
*Kände ni när de skar o grävde i magen?
Kände absolut inte när de skar, men kände som sagt när de"grävde"
*Kändes det obehagligt, smärtsamt?
Inte ett dugg smärtsamt. Sen var jag såklart orolig och nervös. Men mest för man var orolig för barnet, att det skulle vara friskt osv. Sen är det klart att det är lite obehagligt med hela situationen, men personalen är FANTASTISK och gör allt för att man ska ha det bra.
*Hur lång tid tog det?
*Från det de började till barnen var ute....5-6 minuter kanske. Sen tar det ca 20 minuter att sy.
*Hur fort läkte såret?
Vet inte riktigt vad du menar med läkte. Man har ju ett stort plåster på såret som man tar bort 3-4 dagar efter. Då är såret helt ok, men kan se lite läskigt ut.
*Fick ni vara på uppvaket?
Ja båda gångerna men detta varierar från sjukhus till sjukhus. Vid första snittet fick jag ligga i ett privat rum bredvid uppvaket tillsammans med min man och min son. Eftersom jag har varit medveten om att jag ska ligga på uppvak så har jag tyckt att det har varit ok att göra det.
*Hade ni svårt att få igång amningen?
Inte alls någon av gångerna
*Hur lång tid efteråt hade ni ont i såret?
Jag har inte haft något ont av själva såret (alltså inte kännt att det bränner eller kliar som vissa känner) men däremot så har jag känt typ stark träningsvärk inne i magen när jag har rest mig upp, vänt mig i sängen och likanande. Man är även i början ganska stel och går lite krökt. Jag gick en promenad med vagnen bort till ICA samma dag som jag kom hem och det var inga problem (ca 1 km fram och tillbaka). Jag kan inte ens benämna det jag har känt som smärta, utan snarare som sagt att man är stel och att det drar inne i magen (plus mer träningsvärk) när man har ansträngt sig.
*Hur ont gör såret egentligen?
Ja se ovan. Jag tycker inte det gör ONT. Jag tycker mensvärk är mycket värre (och då har jag inga stora problem med det). En blandning av träningsvärk och att ha blivit sparkad i magen är mitt svar. Men alltså inga magknip eller liknande som jag trodde det skulle vara. Tycker också att eftervärkarna med barn 2 var mycket värre.
*Vad fick ni mot smärtan i så fall?
Vid första snittet fick jag 1 morfinspruta direkt efter och sedan Diklofenak och Panodil (denna kombination rekommenderas). Vid andra snittet var de mer glada för att ge morfinsprutor men jag bad dem efter ett par stycken att de skulle sluta och hellre ge mig Diklofenak och Panodil. Mitt bästa tips är att be om smärtstillande när man känner att det börjar dra, du börjar bli stel och otymplig. Då hinner det aldrig bli riktigt jobbigt (enligt mina erfarenheter). Vid båda snitten åt jag Diklofenak och Panodil i ca 5 dagar och sedan bara Panodil i ett par dagar till. Men då som jag skrev innan var jag generös med smärtstillande för att slippa ha ont. Jag hade säkert kunnat dra ner/sluta tidare om jag hade velat.
*Hur rörliga var ni efter ks?
Mina barn har både fötts kring lunch. Jag har båda gångerna varit uppe och gått på kvällen. Detta vill personalen och det är skönt även som patient att komma igång. Man går lite, kissar, gör sig iordning för natten osv. Dag 2 har jag varit uppe och ätit frukost, gått i korridoren mer, men ändå vilat mycket (man har ju precis fått en bebis så man vill ju mest gosa med den ändå). Dag 3 har jag vid båda tillfällena känt har varit någon slags vändpunkt. Då har jag gått fram och tillbaka i korridoren för att komma igång på riktigt, tagit emot besök och börjat känna mig ganska normal. Jag har åkt hem efter 3 nätter och då har det inte varit några problem att gå till bilen, plocka undan hemma, gå en liten runda och så där. Jag har tyckt det har räckt båda gångerna att pappan har varit hemma i 10 dagar. Min man har gjort de tunga grejerna men jag har kunnat duka, diska, plocka undan, laga mat etc.
*Hur lång tid tog det innan ni var som vanligt? dvs rörlighet m.m
Helt som vanligt....skulle nog säga 2 veckor. Men som sagt, jag har kunnat göra det mesta innan det men det tog nog 2 veckor innan jag kände att jag inte blev trött, fick känningar i magen när jag hade ansträngt mig. Tyckte vid andra snittet att råden om att bära var jobbigare än att bära
*Hur tungt får man lyfta egentligen?
Första gången sa de till mig "inte mer än barn+bilbarnstol" i 6 veckor. Andra gången var de lite mer "känn dig för men var försiktig".
Jag är båda gångerna snittad på en måndag och åkte hem på torsdagen. Som jenny b skriver ovan så är nog ett gott HB viktigt. Jag har haft supertur med det. Har haft 135 i HB båda gångerna när jag har åkt hem och det var vid ena snittet högre än när jag kom in. Jag har dock inte gjort något åt detta utan har ett högt HB naturligt. Har heller inte blött mycket, ca 300 ml båda gångerna.
Bra frågor du hade! Stort lycka till! Jag är supernöjd med mina snitt och hade aldrig kunnat tänka mig innan att de skulle vara så pass lätta och smärtfria som jag faktiskt upplevde dem.