• Mushroom

Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!

Är nu gravid i vecka 26 med andra barnet och kommer troligtvis att få ett kejsarsnitt beviljat p.g.a personliga skäl.

Eftersom jag födde min son vaginalt så har jag ingen aning om hur ett ks känns..

Så ni som gjort ett,
    * Hur kändes det under operationen?
    *Kände ni när de skar o grävde i magen?
    *Kändes det obehagligt, smärtsamt?
    *Hur lång tid tog det?

*Hur fort läkte såret?
    *Fick ni vara på uppvaket?
    *Hade ni svårt att få igång amningen?
    *Hur lång tid efteråt hade ni ont i såret?
    *Hur ont gör såret egentligen?
    *Vad fick ni mot smärtan i så fall?

*Hur rörliga var ni efter ks?
    *Hur lång tid tog det innan ni var som vanligt? dvs rörlighet m.m
    *Hur tungt får man lyfta egentligen?

Sååå, nu kom det massvis med frågor, men jag känner att jag vill ha så många svar som möjligt på det då det alltid är kul att veta folks erfarenheter utav detta..

• Svar på tråden Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!
  • alskdldskjf

* Hur kändes det under operationen?
    -- Inte mycket någon av gångerna. En känsla av ruckande när de försökte få tag om barnet.
    *Kände ni när de skar o grävde i magen?
    -- Nej. Som sagt ovan, jag kände en ruckande känsla när de försökte få tag på barnet, annars inget.
    *Kändes det obehagligt, smärtsamt?
    -- Nej inte alls på någon av mina två snitt.
    *Hur lång tid tog det?
    -- Första gången så gick det undan, då det var akutsnitt, men andra gången var det planerat snitt och en mycket "trevlig" upplevelse med ett glatt gäng som skojade med oss och två läkare som diskuterade golf... ;) Från att de körde in mig på op till jag höll sonen tog väl max 30 minuter, om ens det.

*Hur fort läkte såret?
    -- Märkte aldrig av mina ärr. Tyckte det gick fort.
    *Fick ni vara på uppvaket?
    -- Första gången på Östra Sjukhuset så kördes jag till uppvak medan mannen tog dottern till bb-rummet, medan andra gången på Varbergs Sjukhus så fick jag, mannen och sonen tillbringa uppvakstiden tillsammans i op-förrummet. Jag tog väldigt illa vid mig vid att bli ivägkörd som vid första snittet och har därför igen bett att få föda min trea på Varbergs Sjukhus.
    *Hade ni svårt att få igång amningen?
    -- Nej. Dottern ville dock inte ta bröstet så där blev det pumpning till flaska. Sonen tog direkt.
    *Hur lång tid efteråt hade ni ont i såret?
    -- Kände inte direkt av det. Nu har jag ingen platt mage i vanliga fall och det skall underlätta vid läkning då det inte stramar lika mycket.
    *Hur ont gör såret egentligen?
    -- Såret gör inte ont, däremot så var jag lite blåslagen runt såret och det värkte några dagar.
    *Vad fick ni mot smärtan i så fall?
    -- Jag fick order om att ta Panodil och höra av mig om jag behövde starkare varor, men det behövdes aldrig.

*Hur rörliga var ni efter ks?
    -- Var uppe så fort jag kunde och mycket rörlig. Men har tagit det lugnt ändå då det är ingen liten operation man går igenom.
    *Hur lång tid tog det innan ni var som vanligt? dvs rörlighet m.m
    -- Några veckor.
    *Hur tungt får man lyfta egentligen?
    -- Vet inte, men jag lyfte min tvååriga dotter sist och det var inga problem.

• Kristina30p

Det här var en perfekt tråd för mig som också ska begära snitt. Har fött två vaginalt.
    Problemet jag ser när jag läser igenom här tycks vara amningen. Jag vill ju att babyn ska börja amma efter ett par minuter precis som tidigare två, men jag förstår inte riktigt om man ens kan göra det och varför inte.

Varför får/kan man inte börja amma direkt som vid vaginal förlossning?
    (Såvida man inte är sövd förstås)

• Marpal
    Hur kändes det under operationen?
    Inte mycket alls, jag pratade med personalen och frågade om jag var "uppsprättad" än!
    Kände ni när de skar o grävde i magen?
    Nja, jag kände att de grejade lite och just när bebisen lyftes upp var det ett slags sug. Men inget jättehemskt.
    Kändes det obehagligt, smärtsamt?
    Nej, längtade bara efter bebisen!
    Hur lång tid tog det?
    14 minuter från att bedövningen hade satt sig till dess att jag var ihopsydd och på väg ut.
    Hur fort läkte såret?
    Ca 7 dagar.
    Fick ni vara på uppvaket?
    Jag var inte sövd utan kom till förlossningen med en gång efter.
    Hade ni svårt att få igång amningen?
    Ja, men det hade jag nog haft i vilket fall som helst. Det kom inte så mycket mjölk att bebeisen kunde bli mätt.
    Hur lång tid efteråt hade ni ont i såret?
    Bara ca 4 dagar.
    Hur ont gör såret egentligen?
    Den första dagen gjorde det ont men jag tvingade mig upp efter ca 4 timmar eftersom jag ville bli kvitt katetern. Sen kändes det som träningsvärk i ett par dagar och sen glömde jag bort det!
    Vad fick ni mot smärtan i så fall?
    Jag fick Panodil + Diklofenak just den dagen snittet gjordes, sen tog jag endast Panodil ett par dagar till.
    Hur rörliga var ni efter ks?
    Kissade och duschade ca 4 timmar efter snittet.
    Hur lång tid tog det innan ni var som vanligt? dvs rörlighet m.m
    Ca 10 dagar.
    Hur tungt får man lyfta egentligen?

Man ska inte lyfta tyngre än bebisens vikt den första månaden sa de till mig.

Lycka till!
  • tuggummigirl

*Hur kändes det under operationen? = jag var bedövad från strax under halsen & hela vägen ner till & med fötterna.
    *Kände ni när de skar o grävde i magen? = nej! var som sagt bedövad.
    *Kändes det obehagligt, smärtsamt? = Efteråt hade jag skitont! Men jag fick ju smärtstillande, men det var svårt att röra på sig.
    *Hur lång tid tog det? = har ingen direkt koll på det faktiskt

*Hur fort läkte såret? = man ska ha på såntdär skydd i ca 1 vecka, det kan gå av i duschen av sig själv efter någon vecka oxå. Mitt var läkt till då iaf, men nu 2 år senare så syns det ett ärr fortfarande men inte så tydligt.
    *Fick ni vara på uppvaket? = nej, jag fick vara på förlossningen & sen på bb, fick inte vara på egenvården heller.
    *Hade ni svårt att få igång amningen? = ja, det tar extra lång tid när man är snittad. jag hade inte mycket till dottern men jag lånade hem pump i 1 månad. Max får man låna den i 3 månader åt gången när man snittas. Sen fick hon ersättning i stället.
    *Hur lång tid efteråt hade ni ont i såret? = jag kommer inte riktigt ihåg, men max 4 veckor sen behövde jag inte värktabletter längre.
    *Hur ont gör såret egentligen? = jävligt ont! du kan knappt ta dej ur sängen eller resa dig från sittande ställning så ont det gör.
    *Vad fick ni mot smärtan i så fall? = kommer inte ihåg va de hette, men jag fick recept på värktabletter att hämta ut.

*Hur rörliga var ni efter ks? = direkt efter var jag inte rörlig alls. Låg bara i sängen hela tiden.
    *Hur lång tid tog det innan ni var som vanligt? dvs rörlighet m.m = när jag inte hade ont längre.
    *Hur tungt får man lyfta egentligen? = vet inte exakt, men du ska helst inte gå å bära omkring på babyn

• Mushroom

okej.. vissa här har sagt att såret gör jätteont vilket jag kan förstå! Men om det gör SÅ djävulskt ont så hjälper ju knappast panodil o alvedon! Kan man då få så många morfin sprutor eller starkare saker mot smärtan som man vill?

Jag menar man vill ju inte lida heller.. vet någon hur sjukvården ställer sig mot det?

• jayne doe

Jag fick ketogan-sprutor den dagen jag hade som mest ont, det tog bort all smärtan.

♥M♥
  • alskdldskjf
    Kristina30p skrev 2010-03-22 13:34:57 följande:
    Det här var en perfekt tråd för mig som också ska begära snitt. Har fött två vaginalt. Problemet jag ser när jag läser igenom här tycks vara amningen. Jag vill ju att babyn ska börja amma efter ett par minuter precis som tidigare två, men jag förstår inte riktigt om man ens kan göra det och varför inte. Varför får/kan man inte börja amma direkt som vid vaginal förlossning? (Såvida man inte är sövd förstås)
    Jag har gjort snitt på två olika sjukhus och båda sjukhusen var mycket noga med att jag skulle köra igång med amning direkt. Sedan hade jag problem med att mitt första barn inte ville ta bröstet, men det berodde inte på kejsarsnittet utan pga min lilla dotters hysteriska sätt att skrika och gni sitt söta lilla ansikte mot bröstvårtan istället för att ta den i munnen..... {#lang_emotions_wink} Sonen däremot var inga problem, direkt efter operationen kördes vi in i ett rum bredvid och jag tror inte de hann låsa fast sängen innan han högg tag i tutten och sög som en vilde. {#lang_emotions_laughing}

Så med andra ord, på Östra Sjukhuset i Göteborg och Varbergs Sjukhus så är det inget som säger att man inte får/kan amma direkt utan det ses som en självklarhet att man försöker genast. Eller iallafall direkt efter uppvakstiden!

Det kan ju skilja sig mellan sjukhus kanske?
  • ugla
    Mushroom skrev 2010-03-22 16:20:55 följande:
    okej.. vissa här har sagt att såret gör jätteont vilket jag kan förstå! Men om det gör SÅ djävulskt ont så hjälper ju knappast panodil o alvedon! Kan man då få så många morfin sprutor eller starkare saker mot smärtan som man vill? Jag menar man vill ju inte lida heller.. vet någon hur sjukvården ställer sig mot det?
    Jo man får ketogan alltså morfinsprutor mot smärtan under bb tiden. Jag fick när jag bad om det. det är ju viktigt att komma igång fort o då underlättas ju det om man inte har ont..
    Kristina30p skrev 2010-03-22 13:34:57 följande:
    Det här var en perfekt tråd för mig som också ska begära snitt. Har fött två vaginalt. Problemet jag ser när jag läser igenom här tycks vara amningen. Jag vill ju att babyn ska börja amma efter ett par minuter precis som tidigare två, men jag förstår inte riktigt om man ens kan göra det och varför inte. Varför får/kan man inte börja amma direkt som vid vaginal förlossning? (Såvida man inte är sövd förstås)
    Efter mina snitt har de lagt babyn till mig så fort som möjligt på  op. De har börjat snutta direkt. Sen är det lite svårt när man kommer tillbaka till bb o man är bedövad att hitta en brra ställning men det funkar.
  • Hanna36
    okej.. vissa här har sagt att såret gör jätteont vilket jag kan förstå! Men om det gör SÅ djävulskt ont så hjälper ju knappast panodil o alvedon! Kan man då få så många morfin sprutor eller starkare saker mot smärtan som man vill? Jag menar man vill ju inte lida heller.. vet någon hur sjukvården ställer sig mot det?
    Man kan inbte få hur mkkit morfin man vill.. morfin är jättebra mot smärtan, men tar även på andningen.. på BB har de ingen möjlighet till sådant övervak...
    Hos oss ger vi morfinb i spinalen, och den har effekt i 1-2 dygn efteråt... oftast bevhöver man inget mer än PAnodil och Voltaren. Men man kan aldrig bli smärtlindrad till 100%, vissa saker är svårt att ta bort, tex det ytliga som känns när man rör sig osv.
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • tuggummigirl
    Jag fick ju flytande morfin på bb, menjag fick i tablettform när jag åkte hem. Vet inte hur många tabletter där var i asken. Jag tror att det är skillnad från sjukhus till sjukhus hur generösa med smärtlindringen de är.
    Jag tog varken alvedon eller panodil, enbart de tabletterna som jag fick utskrivet.
Svar på tråden Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!