• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • piiiinkcat

Okej, nästa fråga. Hur snart sätter ni negativt omdöme på köpare om de inte betalar in i tid då ni har skrivit att ni vill ha betalt inom x antal dagar och dessa redan gått? Jag har automatiskt vinnarmail, och alla utom två har betalat / hört av sig. Är trött på att man skall behöva dra ut på allt. Jag menar, betalar man itne i tid och inte mailar säljaren så har de väl ingen rätt att lämna negativt tillbaka.

/Diana

Molly 061216 ✲ Leonard 090519 ✲ ...å en liten ängel född 050817 (Arwen)
  • Sophie81
    h80 skrev 2010-12-02 06:27:52 följande:
    suck vad trött jag blir på vissa köpare. Hade en som vann 2 av mina auktioner den 15 november. Jag mailade direkt om samfrakt, fick svar där hon sa att hon ville bjuda på flera av mina auktioner o undrade om det gick bra att vänta med betalning. Jag svarade att det gick bra. Alla mina auktioner gick ut, hon bjöd inte på nån o jag fick inte betalt, mailade igen o påminde henne om betalning den 24 nov, fick då till svar att hon hade inga pengar men att hon skulle betala den 25. Mailade den 29 eftersom jag inte hade fått några pengar, fick då till svar att hon "undrade varför jag inte kunde skicka det tillsammans?" Mailade uppgifterna om samfrakt IGEN. FIck svar från henne nu imorse att hon hade inte mina kontouppgifter.........
    usch vilken jobbig köpare. jag har inte sålt så mycket på Tradera (ännu...har storslagna planerFlört). Men hittills har typ alla betalat så jag sett pengarna dagen efter... Kanske nybörjartur? Har behövt skriva en påminnelse, men han bad så mycket om ursäkt och rundade upp slutsumman så det blev jämt. Det hade han iofs inte behövt men det var ju gulligt.
  • Sophie81
    Sophie81 skrev 2010-11-30 15:45:06 följande:

är ganska dålig på att fynda på Tradera. Men visst var det här ett fynd?

www.tradera.com/Kladpaket-98-104-POP-Lindex-E...

(har iofs inte fått paketet ännu. Men ser verkligen framemot det. kanske först då man ser om det är ett fynd).

Rättar mig själv... Det var nog inte årets fynd på TraderaGlad... Men alla byxor var i toppskick och det var mest det vi behövde. Hade inga kläder i den strl.
  • paramore

Gah Blir tokig snart...

Har en köpare som ej betalat, auktionen gick ut för en månad sen idag.
    Har skickat ett mail i veckan och påminnt honom och fått "ursäka jag har glömt bort" "sätter in dom på en gång" till svar. När han skrev de senaste la han oxå positivt omdöme så jag antog ju att han satt in pengarna. Men icke då, efter en vecka IGEN skrev jag att på torsdag (idag) då det gått en 1 månad sätter jag neg omdöme om jag inte sett till några pengar.

Idag fick jag svar (1 timme efter jag satt hans neg) och nu har jag lite dåligt samvete....vet inte vad han snackar om för omdöme, han har ju redan gett mig mitt, positivt.

Hej!

Jag försöker att orka att svara nu, när jag fått beslut om
    förtidspension p g a svår depression.

Kanske vill du meddela mig IBAN, BIC och summa (frakt inom Sverige) en
    gång till.

Jag skall ännu fundera på vad jag kommer att ge som omdöme. Neutralt
    alternativ finns väl inte.
  • piiiinkcat
    paramore skrev 2010-12-02 15:15:37 följande:
    Gah Blir tokig snart...

Har en köpare som ej betalat, auktionen gick ut för en månad sen idag.
    Har skickat ett mail i veckan och påminnt honom och fått "ursäka jag har glömt bort" "sätter in dom på en gång" till svar. När han skrev de senaste la han oxå positivt omdöme så jag antog ju att han satt in pengarna. Men icke då, efter en vecka IGEN skrev jag att på torsdag (idag) då det gått en 1 månad sätter jag neg omdöme om jag inte sett till några pengar.

Idag fick jag svar (1 timme efter jag satt hans neg) och nu har jag lite dåligt samvete....vet inte vad han snackar om för omdöme, han har ju redan gett mig mitt, positivt.

Hej!

Jag försöker att orka att svara nu, när jag fått beslut om
    förtidspension p g a svår depression.

Kanske vill du meddela mig IBAN, BIC och summa (frakt inom Sverige) en
    gång till.

Jag skall ännu fundera på vad jag kommer att ge som omdöme. Neutralt
    alternativ finns väl inte.
    Han har ju inte hört av sig i tid och sagt som det är. Jag skulle strunta i att sälja över huvud taget. Sjuk eller ej. Jag har varit med om sådana köpare massa gånger som är "sjuka" och inte kan betala. Barnsligt... är det så jädra illa så skall de inte ha Tradera. Kan man inte ens ringa eller mail, eller be någon göra detta åt en.. utan köra med någon dålig ursäkt.. nej tack. På min sida står det att man skall betala in inom fem dagar annars blir det negativt...
    Molly 061216 ✲ Leonard 090519 ✲ ...å en liten ängel född 050817 (Arwen)
  • Sophie81
    star67 skrev 2010-12-01 17:54:41 följande:
    jag bör brätta till mina köpare att mitt konto är spärr förtillfället jag ska skicka deras paket med schenker.??
    Kan du inte skicka iaf, fast ditt konto är spärrat? Annars måste du ju verkligen skicka mail och berätta läget så du inte riskerar negativt.

Är det någon som brukar lägga ut paket? Brukar det gå bra? Min son har helt plötsligt börja växa ur alla 86/92 kläder (trodde aldirg det skulle ske, har haft den strl i över 1 år). Känns jobbigt att lägga ut en och en...
    (Det är både märkeskläder och kläder fr kedjorna). Tips?
  • LitenBlomma
    Sophie81 skrev 2010-12-02 16:12:24 följande:
    Kan du inte skicka iaf, fast ditt konto är spärrat? Annars måste du ju verkligen skicka mail och berätta läget så du inte riskerar negativt.

Är det någon som brukar lägga ut paket? Brukar det gå bra? Min son har helt plötsligt börja växa ur alla 86/92 kläder (trodde aldirg det skulle ske, har haft den strl i över 1 år). Känns jobbigt att lägga ut en och en...
    (Det är både märkeskläder och kläder fr kedjorna). Tips?
    Lägg matchande tröjor och byxor ihop som små paket, men märkeskläder utan matchande del till skulle jag nog ändå lägga en å en.
    -02 -08 -09 & BF mars -11
  • Maj bebis

Måste rådfråga!

Jag köpte ett paket med kläder. det stod välanvänt skick.
    Men när jag får hem kläderna är i princip alla fläckiga, hör verkligen det till välanvänt skick?

Plus att det stod att det skulle vara gant tröjor med i paketet men det var det ej...

• Favvo
    Maj bebis skrev 2010-12-02 19:16:02 följande:
    Måste rådfråga!

Jag köpte ett paket med kläder. det stod välanvänt skick.
    Men när jag får hem kläderna är i princip alla fläckiga, hör verkligen det till välanvänt skick?

Plus att det stod att det skulle vara gant tröjor med i paketet men det var det ej...
    Folk kan inte beskriva skick överhuvudtaget. Tex, jag köpte en bodysuit, stod att den var i fint skick och hem kommer en tvättluddig och blek bodysuit. Inget jag kallar direkt fint skick.
    Köpte även byxa o body, stod nyskick men hem kom tvättluddiga kläder, mailade den säljaren och fick världens otrevligaste mail tillbaka, att HAN var förbannad. Orkade inte bråka om det, då det var en struntsamma.

Så tyvärr ja, är ngt välanvänt kan man nog räkna med både det ena o de andra som fläckar (Dock tyckter jag att de kunde ha stått i beskrivningen om de va fläckar) Dock är det ju väldigt dålig stil att Gant tröjan inte var med. Maila om det samt att de var fläckar...
Svar på tråden Traderatråden nr 16