• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • Medusan

Bland det drygaste jag vet på tradera är när säljare ligger på och påminner om betalning när det bara gått ett par dagar sedan man köpte auktionen. Herregud, ta det lugnt säger jag bara. En del är så stressade. Jag betalar alltid i rimlig tid. Visst om pengar inte kommit in efter en vecka förstår jag det men inte inom 3 dagar. I synnerhet inte när de inte angett i några villkor heller att pengar bör komma in så snabbt.

• Loket
    Medusan skrev 2013-06-15 12:29:24 följande:
    För ett tag sen köpte jag 2 olika auktioner av samma säljare. Hon tog 65 kr i porto vardera vilket jag tyckte var dyrt men jag tänket inte så mycket mer på det. När jag får hem paketen var de frankerade med 5 frimärken (alltså värt 30 kr) och det andra 6 frimärken (alltså värt 36 kr). Då har jag betalt ca 30 kr för mycket på varje. När jag ifrågasätter detta får jag svaret att det kostar med tejp, emballage osv. Grejen är också den att hon packat i en så tunn begagnad plastpåse att det t o m gått hål på den när den kommer fram.

Hon säger att hon kan föra tillbaka en del pengar om jag vill vilket jag vill såklart för detta är ju rent idiotiskt. Efter ca 2 veckor när jag ej hört något mer eller fått några pengar mailar jag igen. Efter en vecka får jag svaret att hennes son dött och att hon inte orkat hålla på och tjafsa om detta Är det sant är det ju otroligt tragiskt men jag undrar om hon inte är så fräck att hon hittar på det för att inte riskera att jag sätter negativt på henne. Hon har fortsatt göra affärer på tradera hela tiden i alla fall.

Jag vet inte men man upphör aldrig att förvånas över vissa alltså Tyst
    Att ungen dött är bara nonsens, jag har fått flera mejl från olika köpare som ångrat sig där det står att de är inlagd på sjukhus pga cancerdiagnos och därför inte kan slutföra affären vilket jag inte tror en sekund på, senast förra veckan fick jag ett sådant mejl.

Jag har inte ens brytt mig om att ge negativt omdöme till dessa personer däremot spärrar jag dem så de inte kan bjuda på mina auktioner igen.

• LitenIsa
    Loket skrev 2013-06-15 13:45:31 följande:
    Att ungen dött är bara nonsens, jag har fått flera mejl från olika köpare som ångrat sig där det står att de är inlagd på sjukhus pga cancerdiagnos och därför inte kan slutföra affären vilket jag inte tror en sekund på, senast förra veckan fick jag ett sådant mejl.

Jag har inte ens brytt mig om att ge negativt omdöme till dessa personer däremot spärrar jag dem så de inte kan bjuda på mina auktioner igen.

Hmm, förra våren var jag en sådan trist köpare som var tvungen att maila och be om ursäkt då jag låg inne över en vecka med dottern som hade lunginflammation. Tradera var inte riktigt vad jag hade i huvudet just då kan jag erkänna. Så det finns faktiskt sjukhushistorier som är sanna med Flört.

Själv har jag precis stött på en märklig säljare. Vann för snart 2 veckor sedan en klänning till dottern. Hörde inte ett knyst från säljaren, efter 9dagar får jag mail om att åskan slagit ut hans internet (kan säkerligen stämma) och han undrade hur jag ville betala auktionen. Malade tillbaks att jag ville föra över pengar på hans konto och sen dess har jag inte hört av honom... Helt ny sälare på tradera.
  • LitenBlomma

Jag har oxå fått maila nån gång. Åkte till bb och var utan min dosa.

Vi har varit med blixtnedslag, det slog ut alla apparater, inkl tele och nät, i vardagsrummet. T.o.m spotlighten i taket! Och tyvärr vår robotgräsklippare.

• MrsÄpple

Har man en egen mail på tradera?
    Köpte en bikini och såg sedan att köparen hade några negativa om att leverans uteblivit.
    Det har gått 3 veckor och jag har inte fått bikinin och mailar då säljaren, som svarar att man försökt maila mig på mailen jag har på tradera och att man även försökt ringa, Bullshit!!! Ingen har ringt mig, mitt nummer stämmer.
    Dom ville veta vilken storlek jag skulle ha.
    Jag svarade att då jag budat på en Börje Salming bikini i kategorin 38/40 så är det nog den storleken jag tänkt mig     

• Medusan
    Tycker ni att nedanstående säljare förtjänar ett negativt omdöme?

Jag köpte ett plagg på tradera. Porto enligt auktion var 24 kr. Efter ca 2 veckor får jag hem ett krav på 22 kr för att kunna lösa ut paketet som är underfrankerat. Jag mailar säljaren och säger att jag skulle uppskatta om hon kunde stå för denna kostnad eftersom att det är hon som gjort fel och underfrankerat. Vill inte ens hämta ut paketet om jag själv ska stå för denna kostnad. Efter ca 1,5 vecka svarar hon att hon ska betala, vilket hon inte gör. Jag skickar ytterligare mail som hon inte svarar på. Har även skickat ett mail med en bild på det uthämtade paketet för att bevisa att jag tvingats lösa ut det. Hon har inte svarat på något annat än det första mailet då hon lovade att betala, vilket hon inte gjort och nu har det gått en månad snart.
  • Medusan
    MrsÄpple skrev 2013-06-20 07:20:34 följande:
    Har man en egen mail på tradera?
    Köpte en bikini och såg sedan att köparen hade några negativa om att leverans uteblivit.
    Det har gått 3 veckor och jag har inte fått bikinin och mailar då säljaren, som svarar att man försökt maila mig på mailen jag har på tradera och att man även försökt ringa, Bullshit!!! Ingen har ringt mig, mitt nummer stämmer.
    Dom ville veta vilken storlek jag skulle ha.
    Jag svarade att då jag budat på en Börje Salming bikini i kategorin 38/40 så är det nog den storleken jag tänkt mig     
    Nej det följer ingen särskild mail med tradera men det är ju upp till en själv att välja vilken egen mailadress man vill koppla till sitt traderakonto. Det kanske inte är detsamma som den mail säljaren använder annars. Många har ju flera mailkonton.

Dock så låter det ju som en väldigt oseriös säljare som antingen försöker luras eller som har noll koll på läget.
  • scaras

Har inte handlar på Tradera på ett tag, men kollade igen nu i eftermiddags o minnesmarkerade ett par auktioner som gått ut ikväll. reagerade nu på att jag inte fått några påminnelser i telefonen som man fått tidigare. Har de tagit bort denna funktionen eller? Kunde inte hitta några inställningar heller för det på deras sida. Nån som vet?

• Tessos

Jag sålde en vara på Tradera och auktionen gick ut för två veckor sen. Dagen efter skickade jag varan. Jag skickar alltid fort och jag får alltid betalt. Nu har jag inte fått betalt och hon svarar inte på mail. Hur går jag vidare?

Svar på tråden Traderatråden nr 16