• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • mullemuppan
    SilverEmma skrev 2013-05-06 20:10:58 följande:
    Hej hopp! Jag vann en auktion 9:e april. Betalade inom 2 dagar som säljaren begärde. Mailade säljaden den 25:e och frågade om det var skickat...vilket det inte var. Hon skyllde först på mig att jag glömt skriva mitt alias på överföringen, men det kollade jag upp direkt och det hade jag inte. Hon bad om ursäkt och skulle lägga det på lådan samma dag. Mailade igen i lördags och frågade om hon skickat och igen idag och bad henne efterlysa paketet hos posten eller lägga det på lådan omgående om hon inte gjort det. Har inte fått svar på mina två senaste mail. Vad kan jag göra? Hon har inte gett mig omdöme och jag är ganska säker på att jag kommer att få ett hämndomdöme om jag lägger negativt. Hon har själv galet många positiva från samma köpare på auktioner som gått ut typ samtidigt så det är uppenbart att det är en kompis eller liknande.

Vad hade ni gjort? Såg ju fram emot att få hem en snygg klänning.    
    Hur har det gått? Ring Tradera och rådfråga (då skickar dom ett mail till säljaren) och/eller ring säljaren.

• mullemuppan
    Tessos skrev 2013-05-07 11:53:23 följande:
    Jag vann en auktion på Tradera. Frakten var på 48:-. När jag fick hem paketet var det frankerat med 12:- . Får man göra så? Nu har jag redan lämnat positivt omdöme eftersom allt annat var bra. Men är det verkligen okej?
    Fast jag skulle vilja säga att det inte är OK, frakten SKA vara korrekt (dvs enl portotabell med en ev liten avgift för emballage på några kronor), hör av dig till säljaren och Tradera. Tradera tycker inte att det är OK, det är ju som att säljaren "blåser" dom på provisionen för 36 kr.

Vissa säljare "leker" företag och hävdar att dom ska ha betalt för hantering men det är skitsnack, be i så fall om en kopia på deras F-skattesedel.
  • SilverEmma
    mullemuppan skrev 2013-05-12 21:03:49 följande:
    Hur har det gått? Ring Tradera och rådfråga (då skickar dom ett mail till säljaren) och/eller ring säljaren.

Jag var på henne igen och fick minsann klänningen till slut! Det var sista dagen jag kunde lämna omdöme så jag var beredd att sätta negativt så fort jag kom hem från jobbet. Nu fick hon positivt ändå, men jag kommenterade att det tog alldeles för lång tid och drog ner staplarna ordentligt.
    Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • Obeli

SilverEmma, så skönt att det löste sig för dig till slut! Fast personligen hade jag nog gett negativt omdöme ändå, auktionen sköttes inte snyggt.

• Merde

Någon som har koll på hur länge det brukar ta för Tradera att gå ut med vinnarna i säljartävlingar?

• Lingonflickan
    scaras skrev 2013-05-07 19:41:40 följande:
    Har börjat kolla frakten det första jag gör på alla auktioner som verkar intressanta, många försvinner där. Helt orimligt att ta 36kr för o skicka en liten barn-t-shirt tex.
    Folk verka inte ha fattat att priserna stiger rätt bra om frakten är låg, tror att det i slutändan lönar sig att hålla sig till postens tabeller + kanske nån extra krona för paketering (knappt det ens egentligen då de flesta verkar packa i plastpåsar o tejp bara iaf om man handlar kläder)

Fast jag tar inte ut för emballage trots att jag skickar i mailingbags.
    Puss!!
  • svenskauktion

Är det många här som får dåligt omdöme på tradera?
    Jag vet inte hur personer bär sig åt för att få det, mitt konto är rent och
    det borde allas vara, men om jag säger såhär då, är det någon som har utsatts för ett
    dåligt omdöme pga. att den andra parten vill jävlas? i sånna fall berätta. 

• li123
    svenskauktion skrev 2013-06-14 15:21:45 följande:
    det borde allas vara, men om jag säger såhär då, är det någon som har utsatts för ett
    Fick dåligt omdöme för att en jacka inte passade. Den var storlek XXL, jag hade noga skrivit mått mm i annonsen. Personen lämnade negativt för att hon hade minsann strl Medium och var jättearg för att jackan var för liten.

Jag förstod ingenting- måtten stod ju, och om man har M köpper man väl inte en jacka i strl XXL? Och om en jacka i strl XXL är för liten har man inte strl M.....
  • Merde
    svenskauktion skrev 2013-06-14 15:21:45 följande:
    Det är bäst att du vänjer dig vid tanken på att du kommer att stöta på ett och annat rikspucko när du håller på med Tradera. Mitt tips till dig är att inte hänga upp dig så hårt på omdömena för när du minst anar kan du råka på en sådan där hopplös säljare eller köpare som lämnar oförtjänta negativa omdömen eller är skitjobbig i största allmänhet. Som ringer eller skickar sms dygnet runt eller som kräver att varan skall skickas innan pengarna ens kommit in på kontot osv.
    Skulle kunna skriva en roman om alla tokar jag träffat på under mina 10+ år som Traderamedlem ;). Turligt nog är de allra flesta trevliga och normalt funtade.

• Medusan

För ett tag sen köpte jag 2 olika auktioner av samma säljare. Hon tog 65 kr i porto vardera vilket jag tyckte var dyrt men jag tänket inte så mycket mer på det. När jag får hem paketen var de frankerade med 5 frimärken (alltså värt 30 kr) och det andra 6 frimärken (alltså värt 36 kr). Då har jag betalt ca 30 kr för mycket på varje. När jag ifrågasätter detta får jag svaret att det kostar med tejp, emballage osv. Grejen är också den att hon packat i en så tunn begagnad plastpåse att det t o m gått hål på den när den kommer fram.

Hon säger att hon kan föra tillbaka en del pengar om jag vill vilket jag vill såklart för detta är ju rent idiotiskt. Efter ca 2 veckor när jag ej hört något mer eller fått några pengar mailar jag igen. Efter en vecka får jag svaret att hennes son dött och att hon inte orkat hålla på och tjafsa om detta Är det sant är det ju otroligt tragiskt men jag undrar om hon inte är så fräck att hon hittar på det för att inte riskera att jag sätter negativt på henne. Hon har fortsatt göra affärer på tradera hela tiden i alla fall.

Jag vet inte men man upphör aldrig att förvånas över vissa alltså Tyst

Svar på tråden Traderatråden nr 16