• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • Loket
    Tessos skrev 2013-06-30 13:50:47 följande:
    Jag sålde en vara på Tradera och auktionen gick ut för två veckor sen. Dagen efter skickade jag varan. Jag skickar alltid fort och jag får alltid betalt. Nu har jag inte fått betalt och hon svarar inte på mail. Hur går jag vidare?
    Ha som vana att aldrig skicka varan före du fått betalt så slipper du bli lurad. Du får trycka på lite och hjälper inte det så får du lämna negativt samt anmäla det till tradera, har personen flera liknande klagomål kanske han blir avstängd. Du kan även hota med att / alternativt göra en polisanmälan men rör det sig bara om småpengar är det knappast värt det då polisen i regel inte ens utreder sådana här bedrägerier utan lägger ner det direkt.
  • Tessos

Loket: Tack för ditt svar. Det handlar om 28:- så det är en struntsumma. Tycker bara det är dåligt att folk inte svarar på mail eller hör av sig. Får kontakta Tradera om personen inte hör av sig. Har nu lärt mig att inte skicka varan innan jag fått pengarna. Trist, för det har funkat förut.

• Loket
    Loket skrev 2013-06-15 13:45:31 följande:
    Att ungen dött är bara nonsens, jag har fått flera mejl från olika köpare som ångrat sig där det står att de är inlagd på sjukhus pga cancerdiagnos och därför inte kan slutföra affären vilket jag inte tror en sekund på, senast förra veckan fick jag ett sådant mejl.

Jag har inte ens brytt mig om att ge negativt omdöme till dessa personer däremot spärrar jag dem så de inte kan bjuda på mina auktioner igen.

Som befarat så var den svårt cancersjuke personen som var inneliggande på behandling och som inte ville/kunde fullfölja ett köp på en auktion h*n hade vunnit som jag hade inte sjukare än att h*n kunde köpa och snabbt betala flera andra varor dagarna efteråt enligt omdömen som personen fått sista veckorna. Så visst är det ofta rent nonsens när de påstår sig vara svårt sjuka, det säger de bara för att slippa betala en auktion som de ångrat att de la bud på.

Nu orkar jag inte ens bry mig utan personen är spärrad så h*n inte kan bjuda på mina auktioner i framtiden.
  • MejaKiZnic

Lagt ut en massa 1 kr auktioner för pojk/flick från 50-116 nästan bara märkes eller stora START PAKET för nyfödd men inte tycker jag det går bra för det. Tycker jag försökt nå de flesta grupperna men icke Tyst T är alltid lite nervöst och inte som innan längre........

080912 Min fina M kom, BF130524
  • lilla fru snigel

Jag lägger ut mitt på FB köp och säljsidor numera. Gratis och så kan jag själv bestämma vad jag vill sälja för. Generellt får man mer betalt där.

• Scruffy

Nu behöver jag lite råd då jag har råkat ut för en missnöjd köpare för första gången.

Hon tog dotters Reima vinterjacka och byxor på ett köp nu och idag har jag fått ett mail av henne där hon skriver att hon är missnöjd.

Jag har helt enkelt missat i den nogranna granskningen som jag brukar göra då hon tydligen har hittat en hel del andra fel. Jag har absolut inte som avsikt att försöka luras utan har haft lite för bråttom när jag lade ute annonsen.
    Jag klistrar in hela hennes mail här. Tacksam för kommentarer om hur jag ska lösa det.       

Hämtade ut jackan och byxan igår och måste tyvärr meddela att jag är besviken! Har handlat en del på Tradera/Blocket och vet att begagnat är begagnat och att man inte kan vänta sig tipp topp skick, så det här är faktiskt första gången jag återkommer till en säljare med klagomål.   Jag köpte setet för 700 för att jag trodde att jag kunde lita på beskrivningen eftersom du har fått så många bra omdömen och för att alla dina andra beskrivningar var så detaljerade.   Blev därför mycket förvånad över att inte kläderna var i bättre skick.   Byxan är i min mening inte "lite sliten på högra knät" när båda knäna är rejält slitna och det ena har ett hål rakt igenom yttertyget. Litet, men ändå... Vidare finns det på byxorna ytterligare ett hål i nedkant och de är även där i mitt tycke nämnvärt slitna!   Jackan ska enligt beskrivningen vara "i toppskick utan anmärkningar" vilket lät bra eftersom jag precis var på väg att köpa en ny från förra året på rea. Då väntar jag mig inte en jacka med hål i tyget vid muddarna, slitage exempelvis mitt fram och i nedkant bak, noppigt foder och div små fläckar.

Nu har jag ventilerat mina tankar, du avgör själv vad du vill göra med informationen!

Ska jag erbjuda henne att ta tillbaka hela köpet eftersom hon tydligen är så missnöjd? Eller ska jag föreslå om hon vill behålla det och ge henne 200 kr i rabatt?
    Än så länge har jag inte svarat på hennes mail för jag ska iväg nu och måste fundera på det. Hoppas att jag kan få lite väredefulla råd här.     

• li123
    Scruffy skrev 2013-08-22 13:35:20 följande:
    Nu behöver jag lite råd då jag har råkat ut för en missnöjd köpare för första gången.

Hon tog dotters Reima vinterjacka och byxor på ett köp nu och idag har jag fått ett mail av henne där hon skriver att hon är missnöjd.

Jag har helt enkelt missat i den nogranna granskningen som jag brukar göra då hon tydligen har hittat en hel del andra fel. Jag har absolut inte som avsikt att försöka luras utan har haft lite för bråttom när jag lade ute annonsen.
    Jag klistrar in hela hennes mail här. Tacksam för kommentarer om hur jag ska lösa det.       

Hämtade ut jackan och byxan igår och måste tyvärr meddela att jag är besviken! Har handlat en del på Tradera/Blocket och vet att begagnat är begagnat och att man inte kan vänta sig tipp topp skick, så det här är faktiskt första gången jag återkommer till en säljare med klagomål.   Jag köpte setet för 700 för att jag trodde att jag kunde lita på beskrivningen eftersom du har fått så många bra omdömen och för att alla dina andra beskrivningar var så detaljerade.   Blev därför mycket förvånad över att inte kläderna var i bättre skick.   Byxan är i min mening inte "lite sliten på högra knät" när båda knäna är rejält slitna och det ena har ett hål rakt igenom yttertyget. Litet, men ändå... Vidare finns det på byxorna ytterligare ett hål i nedkant och de är även där i mitt tycke nämnvärt slitna!   Jackan ska enligt beskrivningen vara "i toppskick utan anmärkningar" vilket lät bra eftersom jag precis var på väg att köpa en ny från förra året på rea. Då väntar jag mig inte en jacka med hål i tyget vid muddarna, slitage exempelvis mitt fram och i nedkant bak, noppigt foder och div små fläckar.

Nu har jag ventilerat mina tankar, du avgör själv vad du vill göra med informationen!

Ska jag erbjuda henne att ta tillbaka hela köpet eftersom hon tydligen är så missnöjd? Eller ska jag föreslå om hon vill behålla det och ge henne 200 kr i rabatt?
    Än så länge har jag inte svarat på hennes mail för jag ska iväg nu och måste fundera på det. Hoppas att jag kan få lite väredefulla råd här.     

Om där är hål i kläderna som du inte nämnt tycker jag köparena borde få välja, skicka tillbaka eller behålla till reducerat pris.
  • li123

Hadwe 15 auktioner som gick ut idag och blev väldigt nöjd måste jag säga.

• Medusan
    Scruffy skrev 2013-08-22 13:35:20 följande:

Om du känner att hon har rätt i sin beskrivning och att du slarvat med att granska skick och beskriva det rättvisande så tycker jag att köparen bör kompenserar på något sätt. Hade frågat köparen hur hon vill göra för att bli nöjd. Jag hade erbjudit att betala tillbaka minst 300 kr eller att hon skickar tillbaka plaggen och får tillbaka pengarna efter att jag fått hem dem igen.
  • scaras

Ojoj, gjorde misstaget att buda på en annons utan satt frakt kostnad, stod 0kr och jag tog det för fri frakt. Missade visst att det stod längre ner att frakt visst skulle tillkomma, fine det får jag väl ta. Men nu får jag mejl om att jag ska betala 24 i porto för en barntröja, strl 104 (alltså litet plagg) PLUS avg. för SKRYMMANDE!!
    Nån som varit med om att ett barnplagg inte gått ner i en brevlåda?? Låter osannolikt för mig.
    Skickade just ett mejl där ja förklarar att man packar platt i ett kuvert eller påse, jösses ska det behövas eller??? Tungan ute

Aahhh.. irriterad jag blir på mig själv att jag har så bråttom ibland. Skulle aldrig budat.

Mer erfarenheter av tossiga säljare??

Svar på tråden Traderatråden nr 16