Inlägg från: lillgrodans mamma |Visa alla inlägg
  • lillgrodans mamma

järfällatråden 9

Hej hej!
    (Hej extra till Mumriksfru och Steffi som jag redan känner från mammagruppen.)

Jag heter Karin och har en dotter på fyra månader som heter Isabella. Jag har bott i Viksjö i två år, men det är först nu när jag är hemmamamma som jag har tid att bekanta mig mer med området.

Ni verkar ha väldigt trevligt "här inne". Har tittat in å läst lite sporadiskt ett tag.

Jag skulle gärna höra med er som har koll på Viksjö, vad säger ni om förskolor och dagmammor i Hummelmoraområdet?

Hört att Sandviksskolans förskola har haft dåligt rykte men att det ska vara bättre nu....
    Är Fjällenskolans förskola så stor och opersonlig som jag har fått för mig...
    Och hur engagerade är personalen på Rosa Tornets Montissori igentligen?
    ...Är det någon som har barn på Kyrkis å hur funkar det?

Snälla hjälp! Det känns jättekonstigt att välja barnomsorg "redan" nu! (å jag som faktiskt känner mig ganska sen med att registrera våra val, vi vet ju inte vad vi ska välja)

• lillgrodans mamma

Tack så mycket Mumriksfru men jag ska babysimma imorgon kl 11 så jag kan inte, men på onsdag ses vi. Men jag följer gärna med en annan gång.

Ha en härlig kväll!

• lillgrodans mamma

Plötsligt händer det... nu hade jag ju hoppas att jag hade vunnit stort på triss... men inte riktigt, men nära eller nått.

Anmälde mig för ett tag sen att få vara testperson på Britaxbilbarnstol å trot eller ej, Isabella ska nu få vara testperson för barnstolen å om en månad så är den vår. Anmälde ju lite på skämt bara, sånt händer ju inte, men nu gjorde det det :)

Det känns bra att det finns  något som kan muntra upp för mellan 7 och 11 satt jag och försökte få tag på en barnläkare som kunde titta på I:s utslag. Hon har haft kraftigt röda prickar på ryggen några dagar nu å igår när jag mailade bilder till BVC så tyckte dom att vi skulle kolla upp det närmre. Men det går inte att få tag på nån barnläkare förutom på akuten å eftersom hon har haft dom en vecka känns det inte direkt som om jag vill tillbringa hela dagen sittandes på en akut för nåt som inte är superakut. Så efter fyra timmars ringade till vårdenheter både nära å långt bort, kommer jag nu få en tid imorgon.
    Å eftersom dom misstänker att det kanske är svinkoppor så vill jag inte gå och smitta ner mammagruppen som skulle träffas idag. :(
    Så som ni säkert upptäker ganska precis just nu Mumriksfru och Steffi så kommer inte jag idag. Mannen är hemma förkylt idag också så här är det riktig sjukstuga. Efter en halv dag så har jag lappsjuka, det är väll bara för att jag vet att jag inte borde vara ute med I men skulle velat komma iväg på mammaträffen.

• lillgrodans mamma

Mumriksfru: Förra onsdagen hade hon några få prickar, nu har hon mer. Å det var väll för att dom inte gav med sig som jag bestämde mig för att maila BVC. Hon är inte så dåligt i övrigt å med tanke på att varken jag, Richard eller hennes kusiner har fått prickar så är jag lite övertygad om att det är något som smittar så lätt. Men men vi får se imorgon, bättre att ta det säkra före det osäkra, nunär dom sa att det kunde vara smittkoppor
    Det komiska var att när jag frågade barnmorskan i torsdags när jag var på BVC så var hon snabb med att säga att det bara var värmeutslag, oj tänkte jag att hon såg det fast hon inte lyfte på kragen. Men som sagt det är väldigt vanlig med prickar av alla de slag.
    Så kul att ni hade trevligt idag, ses näst onsdag

Hejarop till dig Flingan! Hoppas du har fått till rören.

• lillgrodans mamma
    {#emotions_dlg.flower} Tack för hjälpen till er som hjälpte mig med info om förskolor och dagmammor . Det hjälper mycket att höra vad ni tycker.

Det var svinkoppor hon hade, vi har fått penicilin men ska försöka med lite egenvård i två dagar först. Är inte så pigg på att ge henne penicilin när hon är så liten.
    Läkarn sa att det inte var några problem med att gå och babysimma på tisdag så då kan det ju inte vara någon fara med att äta julbord heller, så jag följer gärna med på julbord vare sig det blir på tisdag, eller torsdag. Eller varför inte ta onsdag när en del av oss redan träffats på mammagrupp, så kan vi möta upp fler på IKEA?

Steffi jag såg att du efterlyste telnr så skickade precis mitt och Ellis nr till dig.

Flingan hur har det gått med handfatet?
  • lillgrodans mamma

Hipp hipp hurra Utteröga!

Mumriksfru: Jag känner igen handgnagandet du beskriver, vi hittade en liten liten tand på Isabella igår som hade tittat fram. Å så har jag märkt att hon har börjat bitas riktigt ordentligt det lilla busfröt.

Som tur är börjar allt gå tillbaka till det vanliga här. Isabella som sovit dåligt när hon varit sjuk har kommit tillbaka till rutinerna å mannen som varit hemma sjuk en vecka är också tillbaka på banan så nu kan jag nästan förfoga över min dag igen :)

Jag blev nyfiken nu när ni pratade om yoga å gick in på Kenzai , var inne sist för något halvår sen. Oj vilken förrändring. Det ser ju riktigt bra ut. Hur är passen? Måste se till att jobbet sponsrar med träningskort igen när jag kommer tillbaka från mammaledigheten.

Det ser ut som om julbordet mer blir en mammagruppsträff. Vilket i och för sig är trevligt men det hade varit kul att träffa nån av er andra också. Det får förhoppningsvis bli en annan gång för jag hinner inte följa med på promenad på torsdag heller. Har en läkartid då för att kolla på min höft som "pajade" under förlossningen.

Syns imorgon Steffi och Mumrik, ev blir jag lite sen ska göra allt för att hinna i tid å flyter allt ska det funka, men ni behöver inte vänta på mig.

• lillgrodans mamma

Det var sill å lax (IKEAS lax är alltid en höjdare), rödkål, bakad pastej, nån korv, jansson, potatis, skinka (såg inte så kul ut), revbenspjäl (som jag glömde smaka) å ris alla malta. 
    Jag kom fram till efteråt att jag hade nog inte kännt efter så mycket hur det smaka, vilket borde betyda att det var helt ok.
    Det som var trevigt var ju framförallt sälskapet.

Lilla T : Oj börjar julloven så tidigt! Ser Idun fram emot att vara julledig?
    Jag har hört att väldigt mycket balans ligger i tårna å om man stukar en tå kan man bli väldigt vinglig, stämmer det Lilla T?

• lillgrodans mamma

Lilla T: Det måste varit något konstigt med vädret igår, typ att det snöade sömnmedel eller nått för jag var grymt trött igår också. Fast jag sov 12 timmar på natten och 1,5 på dagen, höll jag knappast ihop på kvällen.

Mumriksfru: Hur gick det för dig på bion? Kunde du njuta? Trevlig resa å helg!

• lillgrodans mamma

Idag är allt frid å fröjd, det regnar inte sömnmedel idag, så idag har jag fått lite gjort

Idag skriver jag på julklapparna som jag slagit in, ska skicka iväg dom med min syster senare ikväll. I år har jag satsat på annorlunda paket tex en stickning till min systerdotter har jag slagit in som ett rött paket med stickorna i guld som går rakt igenom paketet. Ja ibland får jag lite ryck å sen ojar jag mig för att jag inte hunnit med andra saker. Men det är roligt! Bakat en tårta som ska frysas till min syster också som fyller år på julafton.

Ikväll ska jag iväg på Stjärnjul å ut och äta middag med syster å mamma mfl, så jag håller på att amma upp lilla I för fullt så att hon ska stå sig på kanske bara ett mål ersättning ikväll. Hennes pappa har längtat så efter att få bebismysa helt själv.

Oj hur kunde skåpet välta? Vilken tur att ingen kom till skada!

Flingan vad är det du läser? Grattis till VG:t

• lillgrodans mamma

HA Ha va kul Flingan!!!

Jag satt precis å tänkte på om jag skulle skicka godis eller hur jag skulle få det till Uppsala. Kul att ni känner henne också! Funderade på om jag skulle skicka med godis till Neo på Karolinska istället. :)
    Har du följt den långa resan? Visst är han söt!!

Världen är bra liten ibland!

Grattis igen till tentan!

Svar på tråden järfällatråden 9