• Dullan 79

Prematurbarn födda runt jul -09

Hej har tänkt att starta denna tråden nu rätt länge
    Den 23/12/09 tittade helt snabbt och lustigt ut min lille var då i v.33+6!
    Det skulle vara kul om vi var några fler så kunde vi jämföra våra små mirakel!
    Och prata ut lite det är ju rätt många tankar och känslor!

• Svar på tråden Prematurbarn födda runt jul -09
  • Dullan 79

Hej alla har haft/har problem med pc den stänger av sig själv när den har lust!!
    Uppdateringar I fredas var vi på kontroll!! 7650 g och 65 cm!!!
    Vi fick aven klartecken att börja med smakisar!! Rivet äpple mums sa amos! Redan efter 3 dagar hade han fattat att man skulle öppna munnen
    I Torsdags var vi på babyswim jättekul! Vi var 6 valrossar och 4 småpojkar och 2 småtjejer!

Välkomnar Chicgirl

Min slämpropp gick dan innan jag skulle flyga hem från sverige! Det var i mitten på november! Jag var rätt skraj eftersom jag hade så mycket SD! Men Han höll sig inne i 1 månad till !!

• Marjor

Vad stor han har blivit Dullan! Hur gammal är han nu?

Min mage var mycket liten om jag jämförde mig med kompisar i samma vecka. Vid kontroll hos barnmorskan visade det sig att den inte vuxit alls på flera veckor. Vid ytterligare kontroller på sjukhuset kom det fram att flödena mellan navelsträng och moderkaka var dåliga, bebisen kunde alltså inte få näring och var tillväxthämmad. Därför bestämde man sig för att göra kjejsarsnitt i vecka 31. Då vägde han bara 1280 g men nu över 5 kg!

• Dullan 79

han blir 5 mån den 23/5 ! jo han är en lite(stor) klump fick hålla min kompis lillkille i torsdags dom skulle komma samtidigt , jag hade bf den 4/2 och hon den 8/2 men Leonardo kom ut den 20/2 så det är 2 månader mellan dom och jag kunde inte fatta att Amos hade varit så liten

• Chicgirl01
    Underbara ungar: okej. tur att det gick bra för dig och lillen :) 
    Tyvärr pratade jag knappt med några andra mammor på Neo utan höll mig nästan bara på vårat rum.  Jag var helt uppslukad av dottern så jag var knappt medveten om vad som hände utanför vårat rum.  

dullan79: Tackar för välkomnandet :)
  • bananflugan82
    Dullan 79 skrev 2010-05-15 10:03:53 följande:
    Hej alla har haft/har problem med pc den stänger av sig själv när den har lust!! Uppdateringar I fredas var vi på kontroll!! 7650 g och 65 cm!!! Vi fick aven klartecken att börja med smakisar!! Rivet äpple mums sa amos! Redan efter 3 dagar hade han fattat att man skulle öppna munnen I Torsdags var vi på babyswim jättekul! Vi var 6 valrossar och 4 småpojkar och 2 småtjejer!Välkomnar Chicgirl Min slämpropp gick dan innan jag skulle flyga hem från sverige! Det var i mitten på november! Jag var rätt skraj eftersom jag hade så mycket SD! Men Han höll sig inne i 1 månad till !!
    Haha, våra killar äter det fortfarande med tungan.. ser jätteroligt ut, men dom örjar fatta att dom ska öppna munnen nu med. Dom fick katrinplommon puré igår för deras magar.. Oliver ääälskade det! Så fruktpuré kommer att bli en hit. Vi ska vänta lite till dock, vet inte om dom fått lite magknip av smakisarna.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • Underbara ungar
    bananflugan82 skrev 2010-05-15 18:13:28 följande:
    Haha, våra killar äter det fortfarande med tungan.. ser jätteroligt ut, men dom örjar fatta att dom ska öppna munnen nu med. Dom fick katrinplommon puré igår för deras magar.. Oliver ääälskade det! Så fruktpuré kommer att bli en hit. Vi ska vänta lite till dock, vet inte om dom fått lite magknip av smakisarna.
    Jag gav Isaac Biff stroganoff (5-6 mån) och han fick magknipet allan och skrek som en tok... Inte så skoj.
    Så ta det lugnt och "lyssna" på bebisarna
    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • Chicgirl01

jag gav min dotter mild havregröt från nestle idag efter att hon fått ett bad. Oj vad hon åt och tyckte det var smaskigt för när jag tyckte att det kunde räcka blev hon riktigt arg och viftade och skrek men sen fick hon sin flaska ersättning så då var det lugnt igen :)

Hon har sovit hela nätterna sen hon var två månader gammal och somnar helst själv. Hon gillar inte alls om jag försöker natta henne på olika sätt utan sättet att få henne att somna är att lägga henne i sin säng pussa pannan säga godnatt och sen gå därifrån.

På ett sätt tycker jag det är skönt att hon är så lätt att lägga men samtidigt så vill jag ju gärna natta henne med att sjunga och mysa en stund tills hon somnar. Hur har/gör ni andra det med era små när det börjar bli dags att sova??
  • Underbara ungar
    Chicgirl01 skrev 2010-05-15 21:34:24 följande:
    jag gav min dotter mild havregröt från nestle idag efter att hon fått ett bad. Oj vad hon åt och tyckte det var smaskigt för när jag tyckte att det kunde räcka blev hon riktigt arg och viftade och skrek men sen fick hon sin flaska ersättning så då var det lugnt igen :) Hon har sovit hela nätterna sen hon var två månader gammal och somnar helst själv. Hon gillar inte alls om jag försöker natta henne på olika sätt utan sättet att få henne att somna är att lägga henne i sin säng pussa pannan säga godnatt och sen gå därifrån.   På ett sätt tycker jag det är skönt att hon är så lätt att lägga men samtidigt så vill jag ju gärna natta henne med att sjunga och mysa en stund tills hon somnar. Hur har/gör ni andra det med era små när det börjar bli dags att sova??
    Jag har en kille som VÄGRAR somna själv, det är knappt att han sover ö.h.t. 20 min i stöten var annan timme om jag inte söver honom med "våld" i famnen eller är ute och går/kör bil. Inte så skoj... Han mer eller mindre campar på mig från kl 18 tills vi går och lägger oss Han sover inte i sin egen säng heller. Skriker sig blå o hysterisk... Det finns absolut inget som funkar!
    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • Kazeer
    Chicgirl01 skrev 2010-05-15 21:34:24 följande:
    jag gav min dotter mild havregröt från nestle idag efter att hon fått ett bad. Oj vad hon åt och tyckte det var smaskigt för när jag tyckte att det kunde räcka blev hon riktigt arg och viftade och skrek men sen fick hon sin flaska ersättning så då var det lugnt igen :) Hon har sovit hela nätterna sen hon var två månader gammal och somnar helst själv. Hon gillar inte alls om jag försöker natta henne på olika sätt utan sättet att få henne att somna är att lägga henne i sin säng pussa pannan säga godnatt och sen gå därifrån.   På ett sätt tycker jag det är skönt att hon är så lätt att lägga men samtidigt så vill jag ju gärna natta henne med att sjunga och mysa en stund tills hon somnar. Hur har/gör ni andra det med era små när det börjar bli dags att sova??
    Oskar somnar också själv och sover i sin spjälsäng på nätterna.

Hans storebror var, och är fortfarande, likadan. Satt man bredvid honom, när han skulle somna, så blev han bara speedad. Får han däremot lugn och ro, d v s att man inte är i rummet, så somnar han på två röda.

Sjunga och mysa kan man göra innan man lägger barnet i sängen
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • bananflugan82

Vårakillar får "kvällsmat", sen lägger vi dom i sina spjälsängar, och buffar på rumpan, så kommer dom till ro. Men det går inte att pyssla mer, får då kommer dom heller inte till ro. Ibland verkar det som att dom behöver böka runt lite i sängen, innan dom kan somna. Tyvärr sover dom ungefär 30 minuter, sen börjar dom vakna stup i kvarten, och man får gå in och stoppa in nappar osv. Så kan vi få hålla på i 2 timmar. Men somnar dom och sover gott. Inatt sov dom faktiskt hela natten! Vaknade 6.30.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
Svar på tråden Prematurbarn födda runt jul -09