• Dullan 79

Prematurbarn födda runt jul -09

Hej har tänkt att starta denna tråden nu rätt länge
    Den 23/12/09 tittade helt snabbt och lustigt ut min lille var då i v.33+6!
    Det skulle vara kul om vi var några fler så kunde vi jämföra våra små mirakel!
    Och prata ut lite det är ju rätt många tankar och känslor!

• Svar på tråden Prematurbarn födda runt jul -09
  • Chicgirl01
    Underbara ungar skrev 2010-05-18 13:10:55 följande:
    Jag fick välja själv om jag ville stanna på BB eller bo på Neo. Jag valde neo, för där skulle jag endå va sen. Fick också lösa placentan, men blodförlusten höll sig inom det "normala", 1550 ml. Mitt HB va nere på 91, så det va inte så farligt. Lite yrslig o trött de första dagarna bara.
     jag hade en blodförlust på 1400 ml men eftersom jag hade järnbrist så hade jag ett hb som låg nere på 76 så jag fick tre påsar blod dock var detta dagen efter och när sköterskan kom in och sa att jag kulle få blod blev jag både chockad och livrädd för jag mådde ju jättebra så jag började störtlipa och var väldigt känslosam. Det hade jag ju dock inte behövt men det var första gången jag skulle få blod så jag vart helhispig. hade även blodtrycksfall direkt efter förlossningen, som lägst 80/60 så man kände sig inte speciellt pigg i ett par timmar efteråt. 
  • Underbara ungar
    Chicgirl01 skrev 2010-05-18 23:18:12 följande:
     jag hade en blodförlust på 1400 ml men eftersom jag hade järnbrist så hade jag ett hb som låg nere på 76 så jag fick tre påsar blod dock var detta dagen efter och när sköterskan kom in och sa att jag kulle få blod blev jag både chockad och livrädd för jag mådde ju jättebra så jag började störtlipa och var väldigt känslosam. Det hade jag ju dock inte behövt men det var första gången jag skulle få blod så jag vart helhispig. hade även blodtrycksfall direkt efter förlossningen, som lägst 80/60 så man kände sig inte speciellt pigg i ett par timmar efteråt. 
    Usch! Jag är evigt tacksam att allt gick så bra trots att han hade bråttom ut. Han hade ju kunnat stanna där inne, det va ju så rackarns kallt ute endå 

Vad sa de till dig om placentalösningen?
    Jag fick bara veta att det inte va så vanligt, men nu är vi iaf två med prematurer som fått göra det.
    Va det hela din placenta som skulle ut?
    Själv hade jag en liten bit kvar, den stora delen drog bm ut efter 50 min och det va ju allt annat än mysigt.
    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • Kazeer
    Underbara ungar skrev 2010-05-19 07:14:34 följande:
    Usch! Jag är evigt tacksam att allt gick så bra trots att han hade bråttom ut. Han hade ju kunnat stanna där inne, det va ju så rackarns kallt ute endå  Vad sa de till dig om placentalösningen? Jag fick bara veta att det inte va så vanligt, men nu är vi iaf två med prematurer som fått göra det. Va det hela din placenta som skulle ut? Själv hade jag en liten bit kvar, den stora delen drog bm ut efter 50 min och det va ju allt annat än mysigt.
    Jag fick göra manuell placentalösning, när mitt första barn (prematur) föddes. Om jag minns det hela rätt, så lossnade navelsträngen från moderkakan, när BM försökte dra ut den. Väl uppe på op, så visade det sig att moderkakan låg väldigt "ytligt", så det var väldigt lätt att få ut den. På sätt och vis är jag tacksam för att jag fick åka upp på op och få spinalbedövning, eftersom de då sydde mig efter klippet och jag slapp känna något alls.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Chicgirl01

det enda jag minns väldigt tydligt var att bm och läkaren sa att nu kommer det att göra väldigt ont och sen skrek jag i lustgasmasken och sen kommer jag knappt ihåg nåt förrän jag satt i duschen och skakade och frös och var väldigt groggy efter all lustgas jag hade sugit i mig. Den smärtan var riktigt hemsk. Men som tur är så fick de ut allt. Hoppas att jag slipper en sån upplevelse till om det blir en liten bebis till om nåt år.

• Kazeer
    Chicgirl01 skrev 2010-05-19 21:43:53 följande:
    det enda jag minns väldigt tydligt var att bm och läkaren sa att nu kommer det att göra väldigt ont och sen skrek jag i lustgasmasken och sen kommer jag knappt ihåg nåt förrän jag satt i duschen och skakade och frös och var väldigt groggy efter all lustgas jag hade sugit i mig. Den smärtan var riktigt hemsk. Men som tur är så fick de ut allt. Hoppas att jag slipper en sån upplevelse till om det blir en liten bebis till om nåt år.
    Fy, vad hemskt
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Marjor
    bananflugan82 skrev 2010-05-18 19:27:41 följande:
    Idag har jag äntligen lyckats fånga båda killarna på bild på deras bästa humör.
    Fina bilder!
  • Underbara ungar
    Chicgirl01 skrev 2010-05-19 21:43:53 följande:
    Usch! Jag hoppas också att du slipper genomgå det där fler gånger.

Min bm stod med navelsträngen lindad runt handen och den andra handen på magen och tryckte o drog med jämna mellanrum. Sen kom där in en till som tryckte så in i helvete på magen och gav mig även en livmodersammandragande spruta till och efter 50 min så drog de alltså ut moderkakan och den kom ut ofullständig så jag skickades in på op
  • Chicgirl01
    Underbara ungar skrev 2010-05-20 07:54:14 följande:
    Usch! Jag hoppas också att du slipper genomgå det där fler gånger. Min bm stod med navelsträngen lindad runt handen och den andra handen på magen och tryckte o drog med jämna mellanrum. Sen kom där in en till som tryckte så in i helvete på magen och gav mig även en livmodersammandragande spruta till och efter 50 min så drog de alltså ut moderkakan och den kom ut ofullständig så jag skickades in på op

Det lät inte heller så trevligt :(
    Tur att man glömmer vissa saker efter ett tag. 
    Hur gör man för att infoga bilder i inläggen??? 
  • Underbara ungar
    Chicgirl01 skrev 2010-05-20 23:58:09 följande:
         Det lät inte heller så trevligt :( Tur att man glömmer vissa saker efter ett tag.  Hur gör man för att infoga bilder i inläggen??? 
    Gå in i ditt bildgalleri och högerklicka på bilden, välj kopiera och sen kommer du hit och högerklickar i denna rutan och kopierar/klistrar in bilden.

Så brukar jag göra iaf
Svar på tråden Prematurbarn födda runt jul -09