• Dullan 79

Prematurbarn födda runt jul -09

Hej har tänkt att starta denna tråden nu rätt länge
    Den 23/12/09 tittade helt snabbt och lustigt ut min lille var då i v.33+6!
    Det skulle vara kul om vi var några fler så kunde vi jämföra våra små mirakel!
    Och prata ut lite det är ju rätt många tankar och känslor!

• Svar på tråden Prematurbarn födda runt jul -09
  • Underbara ungar

Jag överväger att sluta amma just pga strulet med sovandet...

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • Marjor

Viggo somnar i vår säng och sedan bär vi över honom till hans egen. Vi vill gärna ha andningslarmet igång för han har börjat ligga på magen med huvudet nertryckt i kudden....

• bananflugan82
    Underbara ungar skrev 2010-05-16 15:01:26 följande:
    Jag överväger att sluta amma just pga strulet med sovandet...
    Förstår att det känns jobbigt. Innan vi började ha killarna sovandes på magen så var det kaos varje kväll.. fasade inför läggningarna för dom gallskrek och det tog timmar innan dom somnade. Tycker det tar på tålamodet bara nu vissa kvällarna, när man får hålla på att springa fram och tillbaks hela tiden...
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • bananflugan82
    Marjor skrev 2010-05-16 15:01:44 följande:
    Viggo somnar i vår säng och sedan bär vi över honom till hans egen. Vi vill gärna ha andningslarmet igång för han har börjat ligga på magen med huvudet nertryckt i kudden....
    Jag tog alltid över killarna till vår säng på morgonen innan, när dom vaknade tidigt. Men det funkar inte nu, så fort dom lämnar spjälsängen så är det mrogon för dom. Så om dom vaknar runt 5-6 så får dom mat, sen ner i spjälsängarna igen och så brukar dom somna om.

Vi har våra killar på mage och dom sover mycket bättre så, vi har också larm. På dagarna kan jag ha dom på mage utan, för då har jag koll, men inte nattetid eller kvällstid, då tycker jag inte om det.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • Dullan 79

Amos är som alla killar älskar tuttar Han vill somna vid bröstet, men sen kan han vakna när jag lägger honom ( dom senaste dagarna runt 20.00)och då ger han upp en sånt weeääää gnäll men det räcker att proppa in nappen och lägga snutten mot kinden så slutar han!! sen kan han vakna upp en ½ timme senare för han måste rapa (skickar upp mannen) och sen sover han! Vaknar normalt vid 4 och vill ha mat den vid 8 och då byter jag blöja då ger jag honom mat i våran säng sen sover han sött fram till 10-11! Han är otrolig snäll min plutt! Jag är nästan rädd att göra en tvåa för om den inte blir som Amos kommer jag nog få fnatt

Myser det gör vi efter badet då sitter vi i soffan och läser böcker (jag läser Amos suger på sidorna) Igår läste jag ut Bröderna Lejonhjärta!!

Underbara unger ; va synd att det inte funkar  under natten Har du försökt att ge lite tillägg??

Chicgirl: Som jag har fattat det så på NEO i sverige har alla mammor sina egna rum va!! På NEO där Amos låg så var det bara små rum så vi mammor kom väldigt nära varandra och det var härligt att få prata ut och alla visste namnen på bebisarna hur många gram dom gått upp den dagen hur mycke dom hade ätit o sånt!

• Kazeer

Dullan 79: Det är väldigt olika om man har eget rum eller inte.

När Gustav föddes, så var vi på neonatal i Kalmar. Där fick vi ett eget rum, där Gustav också var hela tiden.

När Oskar föddes, var vi på neonatal i Lund. Vi var där i 16 dygn och det var först efter fem dygn, som vi fick ett samvårdsrum på neonatal. Men Oskars värmebädd var fortfarande största delen av tiden inne i vårdrummet på neonatal. Det var bara de sista 3-4 dygnen som jag hade honom inne på samvårdsrummet större delen av dygnet.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Marjor

Jag undrar hur ni gjort om ni varit förkylda/sjuka? Ammar man som vanligt då? Efter alla förhållningsregler man fått kring prematurer samt att de är extra känsliga för infektioner och förkylningar blir jag lite undrande?

• Chicgirl01

Det första dygnet efter förlossningen låg jag ensam i en sal på bb. Jag minns knappt det alls eftersom jag vart väldigt tagen efter både blodförlust,blodtrycksfall och manuell placentalösning. Jag blev överskriven till neo dagen efter och fick då ett eget rum.  

• Dullan 79

Jag ammade som vanligt!  fast jag vet  inte om det var förkylning eller allergi som jag hade!! Amos är lite snorig nu men han lider absolut inte av det!!

• Underbara ungar
    Chicgirl01 skrev 2010-05-17 16:54:57 följande:
    Det första dygnet efter förlossningen låg jag ensam i en sal på bb. Jag minns knappt det alls eftersom jag vart väldigt tagen efter både blodförlust,blodtrycksfall och manuell placentalösning. Jag blev överskriven till neo dagen efter och fick då ett eget rum.  
    Jag fick välja själv om jag ville stanna på BB eller bo på Neo. Jag valde neo, för där skulle jag endå va sen.
    Fick också lösa placentan, men blodförlusten höll sig inom det "normala", 1550 ml. Mitt HB va nere på 91, så det va inte så farligt. Lite yrslig o trött de första dagarna bara.
    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
Svar på tråden Prematurbarn födda runt jul -09