• gustavsson

Hög risk på KUB

Igår var vi och tog KUB/NUPP testet. Jag är 28 år, inte överviktig röker inte (det var dessa frågor som ställdes) ändå fick vi en risk siffra på 1:53. Blodprovet såg bra ut och det var DS som det gav utslag på, antar att det var nackspalten de mätte. De andra kromosomavvikelserna låg på 1:4500 så de är ju inte att oroa sig för. Nu sitter man och har tusen frågor och funderingar. Vet inte vad nackspalten mätte ska ringa och fråga det idag, är det relavant med den siffran ? Vad tror ni om resultatet ? Vi kommer få vänta tills 20 april för fostervattensprov och det känns så länge. Vill någon dela med sig av sina erfarenheter ? Både positiva och negativa. Varför så hög risk siffra och vad är det egentligen de mäter och kan det vara mycket av det de mäter ändå och bäbisen är alldeles frisk ? känner att jag måste bolla lite....

• Svar på tråden Hög risk på KUB
  • sept2010

Jag gjorde KUB för ca 2 v sedan. Fick risk 1:171 för Trisomi 21. För min del var det blodprovet som drog ner, UL såg bra ut, nackspalt 1,2 och synligt näsben. Ska göra fostervattenprov om en och en halv vecka. Otroligt långsamt att gå och vänta, känns som att man stänger av känslan att vara gravid helt under tiden.

• Lizamaria

Hej, jag och min man har gått igenom precis det som du beskriver. Det är dränerande och jobbigt. Gjorde KUB och i vårt fall fick vi 1:36 på trisomi 21 och 1:83 på trisomi 18. Vår bebis hade en nackspalt på 2.8 mm.

En stor del i att detta blev så jobbigt var att ultraljudsbm var så oproffessionel.
    Hon sa egentligen ingenting om vad 2.8 mm i v.12 betyder. Fick sedan reda på att det var högt men inte oroväckande högt. Och 1:36 betyder ju att det är typ 97% chans att allt skulle vara bra med vår bebis.

Vi brottades oerhört med om vi skulle göra fostervattenprov eller inte: ville vi göra det för att ha valet att avbryta graviditeten eller för att kunna förberda oss ifall vårt barn hade en kromosomavvikelse? Den frågan var inte lätt att svara på...Den gav oerhörd ångest: vem är jag att avgöra vad som är ett värdigt liv??? Samtidigt: vi väntar vårt första barn, är 30 år gamla och hade inte tänkt tanken att man kunde få barn med Downs syndrom i vår ålder. Vi bestämde oss för att göra fostervattenprov: och sedan invänta svaret innan vi tog några ytterliggare beslut.

Fostervattenrpovet var mest psykiskt jobbigt att göra, inte så fysiskt ont. Vi valde snabbanalysen: och fick svar på torsdagen i v.15. Att allt var bra med lillen och att vi ska få en liten pojke. Jag vet än idag, uppriktigt inte, hur jag skulle valt om fostret visat en kromosomavvikelse. Kanske hade jag valt att göra en abort? Kanske hade vi efter mycket samtal valt att behålla. Jag är just nu bara tacksam för att jag inte vet svaret på den frågan. Och jag dömmer verkligen ingen i den här situationen.

Däremot är jag och min man i dag helt överens om att INTE göra ett KUB test igen, om vi ska ha fler barn. Jag kommer inte kunna göra valet: det har jag lärt mig om mig själv. Så nu tar vi i tacksamhet emot vår lilla son och vill vi ge honom ett syskon: ja då lämnar vi frågan om kromosmer och hälsa i Guds händer.

Ta hand om er: hoppas på det bästa och förbered er på det svåraste...

• gustavsson

Hej på er tack för svaren !
    ja en olidlig väntan är det och som sagt jag tycker inte man får rätt information, vi fick ju inte ens veta nackspalten och ens vad det var. Har jag förstått rätt att det är vätska under huden i nacken, så förklara BM idag.
    Iallafall hade vi 2,7 mm, tycker inte det är jätte mycket ??? då blodproverna såg bra ut. Vad tycker ni ?
     Och nästa gång vet jag inte om man gör det igen, gör man det är man ioförsig lite mera insatt då man nu inte vetat ngt och bara hört att man har en hög risksiffra inget mera... och som du skriver LizaMaria..vad gör man för val ?? vi var överens om vad vi skulle göra men det är inte lätt absolut inte nu när man sett den lilla.

Sept 2010 hur går det för er ? har ni gjort testet än ? synligt näsben, ser jag det själv på UL bilden ?

Kram på er

• sept2010

Inget test gjort än, en vecka kvar... Känns iofs helt ok nu när det börjar närma sig. Försöker att inte tänka för mycket på det nu, men det är inte helt lätt, man sitter liksom och letar information i all oändlighet trots att man ändå inte får något svar förrän testet är gjort. Synligt näsben stod det på pappret jag fick med mig från KUB:en där även nackmåttet, sannolikheten/risken osv. stod. Men hon sa hela tiden vad hon såg under tiden som vi gjorde ultraljudet så jag vet att hon hittade det då. Tror att det är svårt att se på bilderna, jag ser ju liksom en näsa på bilden men vet inte om det betyder att där finns ett näsben.{#lang_emotions_smile}

• Harlow
    gustavsson skrev 2010-03-29 11:30:48 följande:
    Hej på er tack för svaren ! ja en olidlig väntan är det och som sagt jag tycker inte man får rätt information, vi fick ju inte ens veta nackspalten och ens vad det var. Har jag förstått rätt att det är vätska under huden i nacken, så förklara BM idag.Iallafall hade vi 2,7 mm, tycker inte det är jätte mycket ??? då blodproverna såg bra ut. Vad tycker ni ? Och nästa gång vet jag inte om man gör det igen, gör man det är man ioförsig lite mera insatt då man nu inte vetat ngt och bara hört att man har en hög risksiffra inget mera... och som du skriver LizaMaria..vad gör man för val ?? vi var överens om vad vi skulle göra men det är inte lätt absolut inte nu när man sett den lilla. Sept 2010 hur går det för er ? har ni gjort testet än ? synligt näsben, ser jag det själv på UL bilden ? Kram på er
    Min bebi hade 2,7 mm i nackspalt, ingen sa ett ljud om att det skulle vara högt. Jag var 26 vid tillfället, normalviktig, ickerökare, och fick risk 1:4012.
    www.mypregnancy.blogg.se - fråga så får du lösen! :o)
  • gustavsson

Hej Harlow.
    Vad himla konstigt att de ger så olika svar. Jag är ju 28 normalvikt ickerökare..haha jaja kändes bra att höra från dig =)
    får jag lösen =) att kika på bloggen. Alltid kul att följa du kan ju om du vill maila i inboxen  =) Tack för svaret

• gustavsson

såg att det inte behövdes =) kom in ändå

• Lizamaria
    Harlow skrev 2010-03-30 00:01:00 följande:
    Min bebi hade 2,7 mm i nackspalt, ingen sa ett ljud om att det skulle vara högt. Jag var 26 vid tillfället, normalviktig, ickerökare, och fick risk 1:4012.
    Vår ul-bm sa att nacksaplt 2.8 (i vårt fall) hade varit helt normal om jag varit i v.13 istället för v.12. Så kanske berodde det på vilken vecka du var i när du gjorde din KUB?
  • gustavsson

Okey då kanske det var så enl den BM jag hade var jag i v 12 men enl min räkning i v 13 så kan det berott på det ?

• Lizamaria

Det är alltid svårt att veta exakt hur de räknar ut sannolikheten: men det är nackspalten i kombination med blodproverna (olika typer av värden som jag inte alls förstår mig på). Men ändå konstigt att en Harlow får spalt 2.7: och 1:4000 - medan vi har mycket högre sannolikhet. Måste isåfall ha med blodproverna att göra.

Svar på tråden Hög risk på KUB