• gustavsson

Hög risk på KUB

Igår var vi och tog KUB/NUPP testet. Jag är 28 år, inte överviktig röker inte (det var dessa frågor som ställdes) ändå fick vi en risk siffra på 1:53. Blodprovet såg bra ut och det var DS som det gav utslag på, antar att det var nackspalten de mätte. De andra kromosomavvikelserna låg på 1:4500 så de är ju inte att oroa sig för. Nu sitter man och har tusen frågor och funderingar. Vet inte vad nackspalten mätte ska ringa och fråga det idag, är det relavant med den siffran ? Vad tror ni om resultatet ? Vi kommer få vänta tills 20 april för fostervattensprov och det känns så länge. Vill någon dela med sig av sina erfarenheter ? Både positiva och negativa. Varför så hög risk siffra och vad är det egentligen de mäter och kan det vara mycket av det de mäter ändå och bäbisen är alldeles frisk ? känner att jag måste bolla lite....

• Svar på tråden Hög risk på KUB
  • april79
    Lilly mama skrev 2010-05-07 15:16:31 följande:
    April79: Jag tror att landstingen betalar för den stora majoriteten KUB-test som utförs. Det är ju en större grej än att bara göra ett ultraljud (där är det nog mer business som gäller). Fast jag har iofs varit rätt gammal när jag varit gravid, så jag vet ju inte hur hårt de lobbar för att man ska ta tester mot privat betalning. Min BM nämnde bara NUPP första gången, men då var det inget vi tänkte på så vi sa nej. mbo: Jag håller tummarna för er. Jag vet hur det känns. Det finns en del info att hitta här i trådarna på FL (under Fosterdiagnostik), men tyvärr inte så mycket fakta egentligen. Det är rätt frustrerande, när man sitter där och försöker förstå.
    Njna i de flesta landsting erbjuds inte kub/nupp överhuvudtaget! Det är jättekonstigt. Men detta innebär att många privata företag utnyttjar möjligheten att erbjuda KUB. Vi fick göra det privat i Göteborg.

Enligt läkaren som utförde vårt FVP + utökat UL har de privata företagen fått mycket kritik från landstingen just för att de inte tar sitt ansvar och anklagas för att mest se till vinsten och inte till att ge korrekt och trygg information till de föräldrar som kommer dit och får dåligt besked. Men detta var ju hans "åsikt" om det hela, vet ej hur väl det stämmer. Har dock börjar fundera mer och mer på om det inte egentligen är ganska så logiskt ändå. När jag frågade BM efter kubtestet hur stora riskerna var att något var fel sa hon bara att "ja det står i någon bok jag har någonstans men vet inte riktigt var den är just nu"... och sedan sa hon ju att bara visste ett liknande fall där det gått bra. Och vi hade en risk på 1:136 (!) men visserligen ganska så bred nackspalt på 4,5 mm.

Så nästa gång (om det blir fler barn!) tror jag att jag kommer att fundera några ggr innan vi gör ytterligare ett KUB. I vart fall vet man ju då att det är just som du säger ett sannolikhetstest och inget annat.
  • Lilly mama

Ok, då ser det annorlunda ut här i Stockholm. Här fick eller tom får alla kvinnor göra KUB gratis (osäker på om de ändrat reglerna igen), oavsett ålder. I vart gfall får alla över 35 göra KUB utan kostnad. Det är ger ju ett betydligt mindre utrymme för privata att skapa sig en marknad.

Jag fick uppfattningen att min BM och läkare är seriösa men att de helt enkelt var väldigt ovana att hantera så dåligt resultat som vi fick. Eftersom 90-95 % tydligen ska få bra siffror, så är det väl ovana som gör att de inte vet vad de ska säga.

• tankar2009
    Lilly mama skrev 2010-05-08 08:57:51 följande:
    Ok, då ser det annorlunda ut här i Stockholm. Här fick eller tom får alla kvinnor göra KUB gratis (osäker på om de ändrat reglerna igen), oavsett ålder. I vart gfall får alla över 35 göra KUB utan kostnad. Det är ger ju ett betydligt mindre utrymme för privata att skapa sig en marknad. Jag fick uppfattningen att min BM och läkare är seriösa men att de helt enkelt var väldigt ovana att hantera så dåligt resultat som vi fick. Eftersom 90-95 % tydligen ska få bra siffror, så är det väl ovana som gör att de inte vet vad de ska säga.
    På MammaMia i Stockholm där jag gick förra året fick man bara göra KUB kostnadsfritt om man var över 35 eller hade något "särskilt" skäl till att göra det. 
  • april79

Ja precis, jag tror att det är helt annorlunda i de län där landstinget erbjuder kub! Då har ju inte privara mottagningar något intresse i att göra någon direkt förtjänst på området. Och enligt läkaren vi har haft här fungerar det mycket bättre med informationen/kommunikationen inom landstinget än inom det privata. Så jag tror absolut att din BM och läkare var väldigt seriösa som du säger. Är bara mer skeptisk till BM som utförde vårt test eftersom att det kändes som att hon helt enkelt bara inte hade "tid" eller viljan att hjälpa oss ytterligare när allt var avklarat. Det dumpades liksom på läkaren och andra vi träffade inom vanliga sjukvården sedan!

Men iaf, man lär sig ju alltmer och har fått en mer nyanserad bild av det här med KUB och NUPP nu efter allt som hänt känner jag och huvudsaken är ju trots allt att allt gått bra för oss alla i tråden hittills! :)

• Minnie69

Är jag den enda som har två ex av den här tråden?

• Kristi02

Jag pratade med modravardscentralen och de sager att de gor fostervattensprov i vecka 16!!! Ar inte det lite sent??? Ar det nagon som vet varfor man vantar sa lange?

• merenwen
    Kristi02 skrev 2010-05-14 15:02:45 följande:
    Jag pratade med modravardscentralen och de sager att de gor fostervattensprov i vecka 16!!! Ar inte det lite sent??? Ar det nagon som vet varfor man vantar sa lange?
    Det måste ha gått 15 hela veckor, så v.16 är då det brukar ske.

Att göra det tidigare är för riskabelt, tror jag.
  • MrsSophie

Vi är oförklarligt barnlösa och blev gravida på första IVF försöket. Fick risken 1:3 eller 1:5 beroende på när man beräknade befruktningen. Fick chockad en tid för fostervattensprov i vecka 16. Efter att värsta chocken lagt sig började jag undersöka om man inte kunde göra något tidigare. Läkaren förklarade att om man räknade endast på min ålder skulle risken vara ca 1:240, vilket hade lett till att vi gått vidare med undersökningar hur som helst. Det var ingen enskild faktor som drog ned resultatet utan alla sammantaget. Jag övertalade dem att göra ett moderkaksprov istället för att vänta 3,5 veckor för att få göra fostervattensprov. Ovissheten under väntan är det värsta jag någonsin varit med om!!! Tre dagar senare fick vi beskedet att vi väntar en son som inte har på någon kromosomavvikelse. Underbart!

Om vi ska ha en nr 2 kommer vi inte göra KUB-testet utan gå direkt på moderkaksprov. På vissa sjukhus har de som standrad att göra FVP och på andra MKP, det beror på vilket landsting man tillhör. Men som sagt det går säkert att tjata till sig ett MKP som kan göras tidigare.

• Majsan1974

Idag känns det som en stor sten lossnade. Jag är 35 år och har en son som är 15 år men har varit ofrivilligt barnlös i 5 år. Vi blev gravida utan hjälp men i väntan på IVF.
    Förra fredagen gjorde vi KUB-testet, bm sa att allt såg fint ut och nackspalten var 1,8. Sen kom siffran fram 1:42!!! För mig var det som att ge mig en dom. Jag hade inte tänkt tanken på att det kunde vara så lågt nu när vi äntligen hade fått till det. Det var blodprovet som gav utslag. I måndags gjorde jag moderkaksprov, var hemma och deppa på tisdagen för att sen leva i total ovisshet tills idag. Läkaren sa att han ringer om det är något fel och de skickar brev om det var bra. Jag läste en massa inlägg här på forumet som lugnade mig, känner att jag inte fick något stöd från min bm. Det verkar gå bra för de flesta och så även för oss. Idag fick vi besked per post att vi väntar en son utan kromosomavikelser. {#lang_emotions_laughing}

Tack alla ni som skriver så man känner att man inte sitter själv i sina tankar!

Mrs Sophie: Jag kommer aldrig att göra KUBén igen. MK direkt för att slippa alla dessa tankar.

• Kristi02

Tack sa mkt for era svar!! Ska man ringa direkt till ett sjukhus eller behover man fa remiss for att gora MKP? Eller ska man tjata pa sin barnmorska (ska skriva in mig nasta vecka och traffar da min BM). Jag tillhor regions skanes landsting. Hur tycker ni jag ska gora for att fa mitt MKP och inte FVP?

• MrsSophie

Jag vände mig till ultraljudsavdelningen på Kvinnokliniken på mitt sjukhus, där jag gjorde KUB-testet. Det är de som utför provtagningen här. Vi fick stor hjälp av läkaren där som bokade in tid för prov och hos kurator och hade en stor förståelse för vår oro.

Förklara din oro för BM eller ring direkt till de som ska utföra provet. Att gå och vänta länge är jättejobbigt med alla tankar som följer. Ska vi avbryta graviditeten om provet visar något? Klarar vi av detta? Osv, osv... Om provet visar något så är det ju stora beslut som ska tas.

Lycka till!

• inka 78

I vilken v har ni gjort fvp?
    Jag är i 17+0 idag och ska göra RUL i morgon.
    Fick för ett par dagar sen en förhöjd risk på trippeltest, men
    har sen ett par veckor fått ett bra resultat på NUPP.
    Jag kände att jag ville vänta att göra fvp till efter RUL,
    men kanske börjar bli sent?

• inka 78

Om jag nu ska göra fvp ska jag tillägga, det har jag alltså inte bestämt än.

• Flippi
    inka 78 skrev 2010-05-16 20:13:06 följande:
    I vilken v har ni gjort fvp?Jag är i 17+0 idag och ska göra RUL i morgon.Fick för ett par dagar sen en förhöjd risk på trippeltest, men har sen ett par veckor fått ett bra resultat på NUPP.Jag kände att jag ville vänta att göra fvp till efter RUL, men kanske börjar bli sent?
    Jag gjorde fvp i v.15, gick jättebra och kändes ingenting. Tog faktiskt lugnt i 3 dagar efteråt. Varför skulle det vara försent att göra FVP? Är det inte mellan 15-17 man gör det, men jag är ingen expert..!
    Majsan1974 skrev 2010-05-14 19:26:02 följande:
    Idag känns det som en stor sten lossnade. Jag är 35 år och har en son som är 15 år men har varit ofrivilligt barnlös i 5 år. Vi blev gravida utan hjälp men i väntan på IVF.Förra fredagen gjorde vi KUB-testet, bm sa att allt såg fint ut och nackspalten var 1,8. Sen kom siffran fram 1:42!!! För mig var det som att ge mig en dom. Jag hade inte tänkt tanken på att det kunde vara så lågt nu när vi äntligen hade fått till det. Det var blodprovet som gav utslag. I måndags gjorde jag moderkaksprov, var hemma och deppa på tisdagen för att sen leva i total ovisshet tills idag. Läkaren sa att han ringer om det är något fel och de skickar brev om det var bra. Jag läste en massa inlägg här på forumet som lugnade mig, känner att jag inte fick något stöd från min bm. Det verkar gå bra för de flesta och så även för oss. Idag fick vi besked per post att vi väntar en son utan kromosomavikelser. Tack alla ni som skriver så man känner att man inte sitter själv i sina tankar!Mrs Sophie: Jag kommer aldrig att göra KUBén igen. MK direkt för att slippa alla dessa tankar.
    Grattis Majsan!!! Vad underbart att höra att ni ska få en prins! Jag tror alla i den här tråden har varit i nästan samma sits! Jag kommer heller aldrig mer göra KUB...!
  • lajm

Hejje
    Detta är den mest positiva KUB tråden jag hittar Så jag ansluter mig här.
    Var idag och gjorde KUB och fick 1:184. Jag är 33 år i år så det borde ligga över 200. Fick iallafall remiss skickad till Huddinge sjukhus för Fostervattenprov eller moderskapsprov.
    Nu när jag läser i tråden ser jag att jag skulle bett om MKP eftersom man kan göra det tidigare. Är i v 12+5 nu, så v 13. Känns jobbigt att behöva vänta på tiden.

Ni som gjort MKP eller FVP. Hur lång tid tar det tills man får svar?
    Blir man sjukskriven resten av dagen? Man ska väl ta det lugnt efter det?

För oss sa hon att det var blodprovet kombinerat med min ålder som gav reslutatet.
    Hoppas jag får kallelsen snart.

Grattis till alla som fått underbara nyheter om friska bebisar. Så glad jag blir!
    Står det i  brevet vilket kön det är eller kan man kolla det på något vis?
    Jag är ju jättenyfiken

• Lilly mama

Hej, lajm!

Vi gjorde fvp på Huddinge på Fostermedicin. Vi skulle ha gjort mkp, men bebisen låg i vägen. Som tur är kunde han göra fvp trots att vi bara var i v. 14. Oftast vill de att man ska ha gått 15 fulla veckor. Vi fick en kallelse efter bara några dagar. Det gick verkligen undan.

Jag tog ledigt den dagen och funderade faktiskt inte över sjukskrivning. De sa att jag kunde jobba som vanligt eftersom jag har ett kontorsjobb, men jag var helt slut psykiskt och låg hemma på soffan hela dagen. Min mamma hjälpte till med dottern, vilket var skönt. Jag fick inga sammandragningar eller så, men det kändes skönt att slippa lyfta henne.

Vi fick svar per brev efter en knapp vecka (tis-mån) och allt var OK. I brevet fick man en kod där man kunde logga in för att se könet om man ville. Vi (eller snarare min sambo, som är nyfiken i en strut) kollade och vi ska få en tjej.

• lajm

Lilly mama - tack snälla du för svaret. Vad fick ni för sannorlikhet? Jag hoppas jag slipper vänta i 3 veckor. Känns jobbigt att inte veta. Skönt att dom agerade så snabbt. Jag kommer nog också vara ledig den dagen det är dags.
    Vad skönt att allt är okej med er lilla tjej! Underbara nyheter. Blir så glad av alla som det gått bra för. Det ger mig hopp!

Tror jag kommer ha väldigt svårt att inte kolla könet. Ha ha.. Tyckte mig se en liten snopp idag men det kan ju vara helt fel. Det är ju svårt även för barnmorskor att se så tidigt och jag är ingen barnmorska.

Grattis till er tjej! Och tack för att du svarat. Håll tummarna för oss också nu.

• Lilly mama

Vi fick det avslappnande beskedet 1:2, vilket var en smärre chock. Det blev ju inte bättre av att läkare och BM i stort sett verkade tro att det var kört. Men som sagt, KUB-en är bara ett sannolikhetstest.

Det där med UL och tyda bilder... Det roligaste var väl sambon som inte såg skillnad på en fot och ansiktet. Det är inte lätt att se, men där kunde t o m jag förstå skillnaden.

• Blossi
    inka 78 skrev 2010-05-16 20:13:06 följande:
    I vilken v har ni gjort fvp? Jag är i 17+0 idag och ska göra RUL i morgon. Fick för ett par dagar sen en förhöjd risk på trippeltest, men har sen ett par veckor fått ett bra resultat på NUPP. Jag kände att jag ville vänta att göra fvp till efter RUL, men kanske börjar bli sent?
    Hur gick det med rul idag? 
    Brist på information skapar spekulation
  • Flippi
    lajm skrev 2010-05-17 16:17:07 följande:
    HejjeDetta är den mest positiva KUB tråden jag hittar Så jag ansluter mig här. Var idag och gjorde KUB och fick 1:184. Jag är 33 år i år så det borde ligga över 200. Fick iallafall remiss skickad till Huddinge sjukhus för Fostervattenprov eller moderskapsprov. Nu när jag läser i tråden ser jag att jag skulle bett om MKP eftersom man kan göra det tidigare. Är i v 12+5 nu, så v 13. Känns jobbigt att behöva vänta på tiden. Ni som gjort MKP eller FVP. Hur lång tid tar det tills man får svar? Blir man sjukskriven resten av dagen? Man ska väl ta det lugnt efter det?För oss sa hon att det var blodprovet kombinerat med min ålder som gav reslutatet. Hoppas jag får kallelsen snart. Grattis till alla som fått underbara nyheter om friska bebisar. Så glad jag blir! Står det i  brevet vilket kön det är eller kan man kolla det på något vis? Jag är ju jättenyfiken
    Då vi gjorde KUB så såg de inget näsben vilket är karaktäristiskt för DS-barn. Jag är 35 år och fick 1/307. Vi gjorde fostervattenprov i v.14+5, fick brevsvar TRE dagar senare där det stod att allt var ok och att det var en flicka. I mitt fall frågade de innan ifall vi ville veta könet. Kände heller inte av något av FVP, tog det kanske lite VÄL lugnt efteråt, men som "Lilly mamma" skrev så är det ganska känslomässigt laddat.

Som Sveriges bästa ultraljudsläkare sa till oss, så kan blodproverna variera från dag till dag och är INTE tillförlitliga! Håller tummarna att det går bra för Er!
Svar på tråden Hög risk på KUB