Lilly mama skrev 2010-05-07 15:16:31 följande:
April79: Jag tror att landstingen betalar för den stora majoriteten KUB-test som utförs. Det är ju en större grej än att bara göra ett ultraljud (där är det nog mer business som gäller). Fast jag har iofs varit rätt gammal när jag varit gravid, så jag vet ju inte hur hårt de lobbar för att man ska ta tester mot privat betalning. Min BM nämnde bara NUPP första gången, men då var det inget vi tänkte på så vi sa nej. mbo: Jag håller tummarna för er. Jag vet hur det känns. Det finns en del info att hitta här i trådarna på FL (under Fosterdiagnostik), men tyvärr inte så mycket fakta egentligen. Det är rätt frustrerande, när man sitter där och försöker förstå.
Njna i de flesta landsting erbjuds inte kub/nupp överhuvudtaget! Det är jättekonstigt. Men detta innebär att många privata företag utnyttjar möjligheten att erbjuda KUB. Vi fick göra det privat i Göteborg.
Enligt läkaren som utförde vårt FVP + utökat UL har de privata företagen fått mycket kritik från landstingen just för att de inte tar sitt ansvar och anklagas för att mest se till vinsten och inte till att ge korrekt och trygg information till de föräldrar som kommer dit och får dåligt besked. Men detta var ju hans "åsikt" om det hela, vet ej hur väl det stämmer. Har dock börjar fundera mer och mer på om det inte egentligen är ganska så logiskt ändå. När jag frågade BM efter kubtestet hur stora riskerna var att något var fel sa hon bara att "ja det står i någon bok jag har någonstans men vet inte riktigt var den är just nu"... och sedan sa hon ju att bara visste ett liknande fall där det gått bra. Och vi hade en risk på 1:136 (!) men visserligen ganska så bred nackspalt på 4,5 mm.
Så nästa gång (om det blir fler barn!) tror jag att jag kommer att fundera några ggr innan vi gör ytterligare ett KUB. I vart fall vet man ju då att det är just som du säger ett sannolikhetstest och inget annat.