• gustavsson

Hög risk på KUB

Igår var vi och tog KUB/NUPP testet. Jag är 28 år, inte överviktig röker inte (det var dessa frågor som ställdes) ändå fick vi en risk siffra på 1:53. Blodprovet såg bra ut och det var DS som det gav utslag på, antar att det var nackspalten de mätte. De andra kromosomavvikelserna låg på 1:4500 så de är ju inte att oroa sig för. Nu sitter man och har tusen frågor och funderingar. Vet inte vad nackspalten mätte ska ringa och fråga det idag, är det relavant med den siffran ? Vad tror ni om resultatet ? Vi kommer få vänta tills 20 april för fostervattensprov och det känns så länge. Vill någon dela med sig av sina erfarenheter ? Både positiva och negativa. Varför så hög risk siffra och vad är det egentligen de mäter och kan det vara mycket av det de mäter ändå och bäbisen är alldeles frisk ? känner att jag måste bolla lite....

• Svar på tråden Hög risk på KUB
  • april79

Hej! Vi fick också högrisk pga. nackspalten. Blodprov var OK och det fanns näsben. Nackspalten var så bred som 4,5 mm. (vecka13-14 var det) och det var inte normalt så därför blev det FVP för oss för knappt två veckor sedan och vi fick svar förra veckan (snabbsvar) att det inte var de vanligaste kromosomsjukdomarna. Läkaren sa vid FVP att KUB och bred nackspalt inte alls behöver betyda att barnet nödvändigtvis är sjukt. Det finns många här på FL som tillhört högriskgruppen och fått fullt friska barn. Nackspalten kan vara bred och sedan bara försvinna menade vår läkare, som ställde sig mycket skeptisk till det här med KUB-test... men vi ska nu gå vidare med ett utökat UL där vi tittar extra noggrant på alla organ så att det inte är något annat som är fel. Håller tummarna för att allt ska gå bra. Vi var jätteledsna och oroliga efter KUB-beskedet, för BM var så negativ, men efter samtal med flera läkare och FVP känns det betydligt ljusare nu!

Med detta vill jag alltså bara lugna dig och säga att jag tycker att ni ska gå vidare med FVP. Förhoppningsvis visar det sig i slutändan att det inte var någon fara, även om man just där du befinner dig nu såklart är orolig och inte kan veta. Men tänk på att KUB är ett sannolikhetstest och inte alls definitivt. Det visar bara vilka som är lämpliga att fortsätta med FVP.

Jag hoppas att allt går bra för er. Stort lycka till och berätta gärna hur det går i fortsättningen!

• gustavsson

men tack gulliga du för ditt långa svar! Känns lite lättare när man läser vad du skriver. Klart jag håller er uppdaterad tack !!!!!

• Mirakelbäret

Hej,

Jag har inte läst hela tråden, men tycker att ditt resultat 1:53 känns som en väldigt konstig bedömning med en nackspalt på 2.7 mm. Jag och min sambo gjorde KUB-test i Malmö i september 2009 och vi fick då 1:77. Jag är 25 år och blodprovet var bra. Det var bebisens nackspalt på 3.8 mm som drog ner vårt resultat. Vår BM sa att upp till 2.8 mm var normalt...

Känner dock som många andra här att KUB känns väldigt opålitligt och att vissa barnmorskor inte är tillräckligt utbildade. Vår fick oss att tro att det inte fanns en chans att bebis var frisk. Efter FVP, organscreening och särskild hjärtundersökning så visade sig att vår lilla flicka var fullt frisk! Den eviga väntan och känslan av att förskjuta graviditeten var dock hemsk.

Det finns många historier här på FL om folk som har fått risk 1:2 och fått fullt friska barn!

Jag tycker att ni skall försöka att njuta av graviditeten och hoppas att allt är bra med ert lilla underverk!

Lycka till!

• gustavsson

Hej mirakelbältet !

Ja visst känns det konstigt, och en del barnmorskor får en verkligen att känna att det är kört så var det för oss. Tack vare familjeliv och alla man pratat med här och ser vad som skrivits så har man blivit lugnare.... måste vara att de är dåligt utbildade, vi fick ju inte reda på nackspalten först eller vi glömde fråga mitt i allt kaos och det hon sa var att : Ja blodproverna är inget avvikande, överviktig är du inte, det är eran breda nackspalt som drar ner siffrorna och höjer risken... ni ligger i högrisk 1:53...fundera nu vad ni ska göra och om ni väljer fvp så bestäm er innan vad som sker om det är dåligt... det kommer vara tre tuffa veckor nu men ni får fösöka genomlida dem försök aktivera er.....   VAAAAA bra bemötande va ! Jobbar själv som sjuksköterska och man vet lite hur man bemöter patienter och absolut om man ger ett besked som kan vara jobbigt..... 
    Vad underbart att er lilla tjej var frisk, när beräknas hon komma eller kanske har ni redan fått erat underverk. Ibland känns det som att barnmorskan döljer ngt eller så är hon dåligt utbildad på KUB
    Kram och tack
  • Mirakelbäret

Usch vilket bemötande! Ingen empati där inte..

Vi har 9 dagar kvar, hon beräknas komma den 9 april så jag går bara och väntar och längtar.

Trots att KUB var en dålig upplevelse och en jobbig period så kom det något gott med allting och det är att du får veta till 100 % om barnet har kromosomavvikelser vilket andra faktiskt inte får.

Var gjorde ni testet? Kanske kan prata med ansvarig där? Vi fick med oss hem ett papper där risken för varje enskilt moment var med samt den sammanvägda risken. Det trodde jag att alla fick vid KUB.

Om ni tycker att väntan till FVP blir för jobbig till vecka 15 så kan ni ju alltid kräva att få göra moderkaksprov?! Det ger samma svar, men man kan göra det innan vecka 15.

Kram 

• gustavsson

Åh snart dax ju gud va spännande ! Och du mår bra =)
    Ja visst är det en tråkig period nu, och nu är jag mest arg. Vi gjorde det i örebro ska prata med ngn för i vilket fall som helst tycker jag det är dåligt att bara släppa hem ngn utan förklaringar.... håller tummarna för en bra förlossning =)  lycka till kram

• Sandrie

T21 - 1:370
    T13 + T18 - 1:14

Nackspalt 2.04

De flesta diskuterar Downs Syndrom, vilket även vi gjorde, det andra hade vi varken läst eller kände till.

Nu fick vi alltså risken 1 på 14 på detta, och vad ska jag säga, det är ofta grova fosterskador med dödsfall som utgång.

Jag har finkammat internet efter att värsta chocken lagt sig, blodprov verkar kunna dra ner av ngn anledning, de flesta är friska - men samtidigt känner jag att man kanske inte lägger in info på nätet om det blev en trist utgång, jag skulle inte ha gjort det.

Fostervattenprov eller ej? Missfallsrisken finns, tänk om det blir missfall och samtidigt får man hem ett brev som talar om att babyn är frisk....

Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle hamna i en sådan jobbig situation och pyrets liv och framtid ligger i mina händer.

Idag tänker jag så här, det såg helt normalt ut på ultraljud, hela min instinkt säger att babyn är frisk, jag struntar i fostervattenprov. Men jag vet, imorgon kan jag ha ändrat mig.

Usch.

• Mirakelbäret

Hej Sandrie,

Vilket fruktansvärt besked och jobbigt beslut att ta.

Vad gäller fostervattensprov så hade min läkare aldrig varit med om någon som fått missfall och vad jag har förstått så är risken i andra länder 1:700 för missfall vid fostervattenprov. Det är bara i Sverige som de säger 1:100.

Jag tycker att du skall gå på din magkänsla och göra vad som känns rätt för ER och ingen annan.

Till gustavsson:

Tack! Och lycka till med allt. Kram

• tankar2009

Jag skulle absolut göra fvp eller mkp om jag var i din situation. 1:53 är ju en större risk än 1:200 (som de anger som statistik om de som får mf till följd av provet). Själv var jag 32 år när jag fick risksiffran 1:2 på kub och sedan ett konstaterande om kromosomavvikelse efter mkp. Efter det känner jag att allt kan hända, oavsett ålder, osv. Det öppnar ögonen för att det man inte tror ska kunna hända faktiskt kan hända. Nu är jag gravid igen och vi valde att gå direkt på mkp den här gången. Visst kändes det lite läskigt med att göra mkp m.t.p. mf-risken, men att gå omkring en hel graviditet med så mycket andra orosmoment som man skapar sig och inte veta säkert om barnet har eller inte har kromosomavvikelser hade vi nog inte klarat av. Det finns de som fått risken 1:flera tusen som ändå fått barn med kromosomavvikelser. risken på Kub är ju enbart sannolikhetssiffror och inga bestämda svar. Lycka till!

• gustavsson

Jg hade 1:53 och jag tänker ju absolut göra fostervattensprov , snart e det dax 20 april men vilken väntan....men skönt att få 100 % svar, vad är detta organ screening kan man begära det?

Svar på tråden Hög risk på KUB