• gustavsson

Hög risk på KUB

Igår var vi och tog KUB/NUPP testet. Jag är 28 år, inte överviktig röker inte (det var dessa frågor som ställdes) ändå fick vi en risk siffra på 1:53. Blodprovet såg bra ut och det var DS som det gav utslag på, antar att det var nackspalten de mätte. De andra kromosomavvikelserna låg på 1:4500 så de är ju inte att oroa sig för. Nu sitter man och har tusen frågor och funderingar. Vet inte vad nackspalten mätte ska ringa och fråga det idag, är det relavant med den siffran ? Vad tror ni om resultatet ? Vi kommer få vänta tills 20 april för fostervattensprov och det känns så länge. Vill någon dela med sig av sina erfarenheter ? Både positiva och negativa. Varför så hög risk siffra och vad är det egentligen de mäter och kan det vara mycket av det de mäter ändå och bäbisen är alldeles frisk ? känner att jag måste bolla lite....

• Svar på tråden Hög risk på KUB
  • april79
    gustavsson skrev 2010-04-11 22:12:46 följande:
    Jg hade 1:53 och jag tänker ju absolut göra fostervattensprov , snart e det dax 20 april men vilken väntan....men skönt att få 100 % svar, vad är detta organ screening kan man begära det?
    Hej igen!

Hoppas nu att FVP går bra. Vill bara uppdatera och berätta att vi gjorde ett vanligt RUL förra veckan och allt såg jättebra ut, ingenting alls verkade avvikande eller konstigt. Men för säkerhets skull ska vi göra ett "organ-UL" om ca 1,5 veckor också. Men BM sa vid RUL att nu är chansen stor att allt är bra med barnet och det är inte ovanligt med KUB-test som skrämmer upp en massa stackars föräldrar i onödan... håller tummarna för att allt går bra för er nu på FVP!

Om du är orolig för missfallsrisken tycker jag att du ska vila någon extra dag efter provet. Egentligen ska det räcka med ett dygn, men jag tog det säkra före det osäkra och var hemma från skolan (praktik) i flera dagar... inte värt att chansa på! Själva provet tycker jag inte alls var så farligt som jag hade föreställt mig.  

Lycka till nu med allt :)
  • gustavsson

Gud va skönt för er April79 , ja jag tror också det skrämmer upp en del. Men vilken härlig känsla va att allt är bra, och sen detta organ UL, varför fick ni det ? 

• april79
    gustavsson skrev 2010-04-12 22:00:50 följande:
    Gud va skönt för er April79 , ja jag tror också det skrämmer upp en del. Men vilken härlig känsla va att allt är bra, och sen detta organ UL, varför fick ni det ? 
    BM som gjorde KUB sa till oss att man brukade göra en sk. organscreening om allt var bra på FVP för att för säkerhets skull kolla extra noga på organen (tror särskilt hjärtat) då bred nackspalt i vissa fall kan indikera organfel om det inte är kromosomfel. Så därför bad jag om detta vid MVC direkt när vi beställde FVP och fick då en tid inbokad längre fram (ska tydligen tidigast göras i v. 19-20 tror jag) för screeningen, som nu äger rum nästa vecka. Men jag har även läst om andra som bara gjort RUL om FVP varit bra och att sjukvården anser att detta räcker. Men jag tror att om ni vill så kan ni nog säkerligen be att få en tid för en organscreening även i ert landsting om ni känner er oroliga. Har ni fått några råd angående detta? Verkar vara väldigt olika vad man får för olika bud. Vet ej om läkaren som gjorde FVP tyckte att vi även behöver en organscreening utöver RUL men jag är ganska envis av mig och gick via min BM för att få en tid inbokad... men jag vill inte säga att det måste göras utan kanske är det fullt tillräckligt med RUL. Kanske ska ni rådgöra med sjukhuset/mvh och se vad de tycker?
  • gustavsson

jag känner nog också att vi kommer vara envisa, de har ju startat en oro nu som man inte släpper. Skönt att se att ALLT är bra, vilken vecka är du i nu ? det är en jobbig process detta du, urs och all väntan. vad var det ni hade för risk

• april79
    gustavsson skrev 2010-04-13 10:51:49 följande:
    jag känner nog också att vi kommer vara envisa, de har ju startat en oro nu som man inte släpper. Skönt att se att ALLT är bra, vilken vecka är du i nu ? det är en jobbig process detta du, urs och all väntan. vad var det ni hade för risk
    Ja precis så känner jag det också, att de startat en oro hos en som i vissa fall kan visa sig vara befogad men det kan ju också vara tvärtom till stor del enligt vad jag har förstått. Vår risk var 1:136 så kanske inte låter så dåligt på "pappret" men däremot var nackspalten 4,5 mm. och det var ganska mycket över det normala. Så vår risk ligger helt och hållet i den breda nackspalten och det var utifrån detta som jag har känt oro. Förr gjorde man ju bara NUPP-test utan blodprovet och då var det enbart nackspalten som mättes och risken utifrån den. Men jag har fattat det som följande (risk pga. bred nackspalt):

70% är friska
    20% risk för DS
    10% risk för organfel på något sätt

Men vill inte säga att dessa siffror definitivt stämmer, är bara vad jag tror mig minnas att läkaren sa och vad jag läst mig till. 
  • april79

Så med andra ord är oddsen inte så dåliga är det jag vill så sagt! :) Har hört om flera som tom. haft så dåliga odds som 1:2 och fått friska barn.

• gustavsson

jag har så svårt att förstå att vi hamna på 1:53 då våran nackspalt var 2,7 och enl Bm var blodprovet bra, känns knepigt.....

• handlarommej

Jag gjorde kub i torsdags och fick en risk på 1/152, jag är 38 år och den beräknade risken för åldern var 1/130. Nackspalten var 1,3. Trots detta är jag utom mej av oro. Kanske beror det på att vi, om moderkaksprovet som gjordes igår, visar på ds, redan bestämt oss för att avbryta. Kanske beror det på att jag och min sambo skall gifta oss på lördag. Denna veckan ska vara en glad vecka, jag vill bara inte få ett negativt besked dagen före en så underbar dag.

Jag vet att risken är jätteliten för att det ska bli ett dåligt resultat men det är sååå svårt att pränta in i huvudet

Lycka till alla!

• Lilly mama

Det känns som om vi skulle kunna bilda en liten KUB-klubb... Jag känner igen alla funderingar så mycket när jag läser härinne. Vi fick ju 1:2 resp 1:9 i risk/sannolikhet men fvp och RUL visade inga avvikelser. Enligt BM är vår bebis så genomkontrollerad som man kan bli så vi utgår från att hon är frisk. Vi har nått v. 30 nu och allt ser bra ut.

Hoppas ni kan hålla modet uppe, tjejer och att ni får bra besked ni som väntar. Det är dock svårt att släppa oron ens efter bra besked. Jag har mer eller mindre fått bestämma mig medvetet för att släppa de där trista tankarna. Men man kan bli galen av att försöka förstå de där siffrorna...

• Fembarnsmorsan

Hej!

Ja är 38 år och har idag gjort KUB test. UL såg jättebra ut, allt var på plats, hjärtat, magsäck, ryggrad osv och nacken mätte 2,3 mm.

Vi fick 1 av 750 i riskvärde(är lite överviktig)bm tyckte det var bra värden.....men det är så svårt när man inte har ngt att jämföra med.

Vad tror ni? Är detta bra siffror?

Svar på tråden Hög risk på KUB