Inlägg från: Michisen |Visa alla inlägg
  • Michisen

    Utmaning till er som "lagar all mat från grunden" och bojkottar allt vad halv/helfabrikat heter

    Hohoho... Skulle det inte vara halvfabrikatsfritt?
    Sluta upp med att skriva recept som använder buljongtärningar, för jag förmodar att ni inte kokat ihop buljongtärningarna själva?

    Ajvar relish är också ett halvfabrikat... Och mjöl.

    Ber om ursäkt ifall jag verkar ondsint och så vidare, men sanningen är den att även de som påstår att de lagar mat från grunden väldigt sällan gör exempelvis egen pasta från grunden.


  • Michisen
    pigglet skrev 2010-03-26 20:26:24 följande:
    Ok, då är det bäst jag slutar... Får kolla recepten noggrannare - kanske jag har något med bara potatis?
    Jag kan bara inte låta bli att retas lite, men när det står "lagar ALL mat från GRUNDEN" så ska det väl vara sån mat med.

    Bra recept för övrigt, för mig som faktiskt inte tycker att halvfabrikat är roten till allt ont.
  • Michisen
    kvinnan47 skrev 2010-03-26 20:23:09 följande:
    Måste bara få säga att jag är vansinnigt bortskämd när det gäller mat och äter aldrig halvfabrikat mer än korv som jag köper färdigt, det är min mammas fel som skämt bort oss barn .
    Är du säker på det?
    Du äter aldrig köpt pasta, mjöl, havregryn, buljongtärningar, soja, ketchup...?
  • Michisen
    juzze skrev 2010-03-26 20:30:14 följande:
    Är mjöl ett halvfabrikat? Jadu då är det nog inte många som kan stoltsera med att laga all sin mat från grunden.. Det blir lite löjligt att dra det till sin spets tycker jag personligen.
    Självklart är det ett halvfabrikat.
    Mjöl är en produkt som förädlas från grunden (vetekornet exempelvis), men som behöver förädlas ytterligare (bakas till bröd exempelvis) för att kunna konsumeras.

    Det är själva definitionen av halvfabrikat.
  • Michisen
    parvati skrev 2010-03-26 21:07:17 följande:
    Det finns nog väldigt få som kan stoltsera med en egen kvarn och ekologiskt odlat  vetefält utanför fönstret Man kanske inte behöver dra allt till sin spets? Det kanske räcker med att göra egna köttbullar och koka egen soppa?
    Nä, klart man inte behöver dra allt till sin spets, bara jag som lite stillsamt påpekar att frågeställningen i rubriken ändå innehöll: "bojkottar allt vad halv/helfabrikat heter" och därför inte kunde låta bli att hugga lite mot att det ju trots allt inte var en total bojkott av halvfabrikat som gällde.

    Tycker nog att sweet chili-sås, buljongtärningar och så vidare är fullt jämförbart med andra halvfabrikat som innehåller jästextrakt, maltodextrin och socker och så vidare...

    Hur som helst, min bästa snabbmat som innehåller halvfabrikat, bland annat tonfisk på burk och turkisk yoghurt:

    Gör bakpotatis i micron eller i ugnen. Rör ihop turkisk yoghurt med tonfisk på burk och finhacka en rödlök. Blanda ihop, gärna med färsk dill eller andra kryddor efter tycke och smak. Mängder beror ju på hur många som ska ha, men en hel röd lök brukar vara lämplig till en tonfiskburk och ungefär tre deciliter turkisk yoghurt.

    Servera röran till den färdiga bakpotatisen.
    Går naturligtvis lika bra att servera som röra till pasta, pastasallad, ris, bulgur, matvete, sallad och så vidare...
  • Michisen
    Muskot skrev 2010-03-26 23:10:05 följande:
    Och om nån säger att bönor och tonfisk på burk är halvfabrikat så må så vara, de kvalar i alla fall in i min laga-mat-från-grunden-kategori
    Grejen är denna - det är rena råvaror som är mycket bra.
    Dock - hade du lagat maten från grunden på riktigt hade du kokat bönorna själv och kokat tonfisken själv.

    Jag älskar halvfabrikat! Hade vi inte haft ångpreparerade havregryn hade det tagit en timme att koka havregrynsgröt istället för tre minuter!
  • Michisen

    För övrigt - snabbt och lättlagat - omelett med riven ost, fryst eller färsk persilja som krydda i smeten, skivad paprika och gurka till, samt gärna keso, vilket ju är ett helfabrikat som jag älskar!


  • Michisen
    lövet2 skrev 2010-03-27 06:43:34 följande:
    Hur kan köttfärs vara halvfabrikat? Det är ju bara kött i mindre bitar ... ?
    Precis - det är ett livsmedel som inte längre är i originalform. Precis som mjöl inte längre är i originalform.
    Bägge behöver tillagas för att bli ätklara, även om man ju kan stoppa både mjöl och köttfärs olagat i munnen om man vill...

    Men det är ju det som är poängen - halvfabrikat är utmärkt mat, det med, beroende på vilken typ av halvfabrikat det är.
    Allt som är processat från ursprunget är ett halvfabrikat, men det finns gott om bra halvfabrikat som vi knappast klarar oss utan numera. Som havregryn, som är både valsade (för att bli platta) och ångpreparerade (för att kunna kokas snabbare).

    Det betyder inte att det inte är bra grejer, bara att man slipper göra en del av jobbet själv.

    Kom på att om man vill ha lite extra matlagningstid så går det ju utmärkt att (beroende på ålder) involvera barnen i matlagningen, låt dem skära till gurka, tomat, etc under tiden som man själv gör annat matlagningsgrovjobb. Vill de äta av gurkan innan maten så går det ju utmärkt, ner ska den ju ändå till slut.
  • Michisen
    beccagranen skrev 2010-03-27 20:38:33 följande:
    Kan någon förtydliga vad det innebär att "laga allt från grunden"?Förstår såpass långt att färdiga middagar/produkter från icas frys finns med på matsedeln. Men vart går gränsen? Vi köper mejeriprodukter och alla råvaror i mataffären. Men lagar maten från grunden av det produkter vi har hemma. Vissa undantag är ex. pasta, ketchup, sylt, kryddor.
    TS har ju förtydligat att det är okej med vissa halvfabrikat som mjöl, pasta etc.
    Dock är tydligen korv, färdiglagade köttbullar (som ju är helfabrikat egentligen då de går att käka kalla och bara behöver värmas, inte stekas), potatismospulver och så vidare de onda halvfabrikaten.

    Fast om du frågar mig vad jag tycker om att "laga mat från grunden" så vill jag nog påstå att vi i så fall snackar om artonhundratalsmatlagning. Innan konserver, ångpreparationer, frysar och annat fanns.

    Det finns mat att köpa i butikerna som fortfarande är grundmatlagning, det vill säga helt rena, opreparerade råvaror, men själv är jag rätt glad över att jag slipper köpa en halv ko och stycka hemma för årsbehovet av nötkött och så vidare.

    I min bok är det rent nödvändigt att faktiskt använda halvfabrikat och vissa helfabrikat, för jag orkar inte göra min egen yoghurt, ost, keso, mala eget kaffe, koka bönor, linser och annat själv etc.
  • Michisen
    beccagranen skrev 2010-03-27 20:55:37 följande:
    Jaha då är jag med. Ja här kör vi väl lite gammalmodig matlagning, aldrig helfabrikat. I viss mån halvfabrikat så som ex sylt. Hade jag haft mer tid och förvaring hade jag gärna lagat egen ketschup/sylt och inlagda gurkor etc. Men tyvärr så finns det inte så mycket tid för det i den stressiga vardagen. Jag har däremot väldigt svårt att tro att folk faktsikt lever dagligen på hel/halvfabrikat. Okej om man en dag fuskar till med snabbmat/färdigmat men varjedag? Det går ju lika enkelt och snabbt att laga egen mat.
    Aldrig helfabrikat? Gör du egen ost?

    Fast det kanske ni inte äter?
    Men leverpastej, smörgåsskinka etc är ju också helfabrikat, samt smör...

    Det är liksom inte bara micromiddagar som är helfabrikat, utan många andra produkter med.

    Jag tror det finns väldigt få som verkligen lagar all sin mat från grunden dagligen, däremot tror jag att många gör egen pannbiff och kokar potatis och egen brunsås till, men att de kör ett helfabrikat (lingonsylt) till för det mesta, även om det så klart finns de som har tiden och lusten som du säger för att göra egen lingonsylt och hinna ut i skogen och plocka själv.
  • Michisen
    Cloud Berry skrev 2010-03-28 17:38:19 följande:
    Jag tror nog att alla förstår skillnaden mellan att värma färdigmat och att laga mat från råvaror, det är löjligt att komma in med inlägg som att man måste var helt självförsörjande för att matlagningen ska räknas som lagad från grunden. Alla vet vad som menas därav mitt inlägg där.Jag har inte heller problem med att servera korv med hög kötthalt eller fiskpinnar ibland. Eller ta en sväng till Sibylla eller Max och svulla hamburgare. För min del handlar matlagning främst om näringsvärden.Rena proteiner i form av fisk, kött eller kyckling, kalciumrik dryck och mat, vitaminrika kolhydrater i form av potatis eller qunioa och antioxidantsprängfyllda grönsaker och frukter är grundkravet på maten jag vill ge mina barn. Jag undviker inte alla e-ämnen och är verkligen inte rädd för socker så jag tycker inte alls att jag är fanatisk i min syn på mat. Jag vill inte heller stå länge vid spisen så jag uppskattar snabblagad mat. Jag kan ge ungarna glass mitt i veckan och en korv med bröd från statoil när vi åker upp till släkten.
    Jag menar inte att man måste vara helt självförsörjande.

    Men jag menar att det är skillnad på att köpa ägg som är en ren råvara som inte är processad på något vis och att köpa smör, som faktiskt är ett helfabrikat, där råvaran är ohomogeniserad mjölk som skummats och sedan kärnats till smör.

    Bägge två är utmärkta saker att använda i maten, men sedan är smöret de facto ett helfabrikat, vill man påstå att man "lagar all mat från grunden" så får man göra sitt eget smör av ohomogenisad köpt mjölk. Man måste inte ha kossan ute i ladugården för att köpa den rena råvaran, så att säga.

    Jag är absolut inte mot vare sig halvfabrikat eller ens helfabrikat, men jag tycker att man kan vara medveten om att det faktiskt är så att majoriteten av oss alla använder diverse helfabrikat och halvfabrikat dagligen - sedan kan vi dela in maten i skräpmat och bra mat istället för att skämmas för att vi använder buljongtärningar eller ger ungarna tonfisk ur burk, liksom.
  • Michisen
    xoraksinna skrev 2010-03-28 18:23:46 följande:
    Ganska skönt att ha en halv ko i frysen  Den räcker lääänge
    Uja. Vi fick två kassar kossa från svärfar för några dagar sen.
    Ska ner och steka på nötkotletter strax och äta tillsammans med klyftpotatis och fetaostsås.

    Fetaostsåsen är gudomligt god förresten, trots halvfabrikatsinnehållet: Ta en förpackning fetaost (jag brukar ta apetinas färdigtärnade i burk), en/två vitlöksklyftor efter tycke och smak samt ett par deciliter turkisk yoghurt. Mixa.
    Salta och peppra efter tycke och smak.
  • Michisen
    Maj Lis skrev 2010-03-28 22:35:03 följande:
    ja men halvfabrikat är ju halvfabrikat.. varför då inte skriva hel bara sen tyckte jag bara att en viss person är så dum med sina kommentarer att jag inte kunde låta bli
    Vad har jag sagt nu då...

    Är det bara för att jag retas och påpekar att många säkerligen använder även HELFABRIKAT dagligen när de "lagar mat från grunden" och då öser i smaksatt creme fraiche (exempelvis)...?
  • Michisen

    Nä, man skulle ju kunna dra gränsen vid de korrekta definitionerna, men då blir ju de som anser sig laga all mat från grunden stötta, eftersom de då inser att de använder halvfabrikat.


  • Michisen
    Maj Lis skrev 2010-03-28 23:08:49 följande:
    men då är man ju dum i huvudet ju
    Jo, men vafanken. Jag är ju blond, så det visste jag ju redan.

    Tycker ändå det är skillnad på bra halvfabrikat och dåliga halvfabrikat, så att säga.
    Tusen e-nummer och tillsatser av diverse slag = dåligt halvfabrikat.
    Förädlad råvara och inte mycket mer än så = bra halvfabrikat.
  • Michisen
    Shira skrev 2010-03-28 23:10:41 följande:
    Här kommer åter en definition på den typ av halvfabrikat jag syftar på (eller som jag antar att man syftar på i de trådar som inspirerade mig till denna tråd skall jag kanske säga):www.skolmatensvanner.se/fraga081125.phpSen visst, det kanske inte är helt korrekt, men det stämmer nog rätt bra med vad som i folkmun benämns halvfabrikat tycker jag. Förresten, jag hittar inget recept från dig i tråden? Det är recept jag efterfrågar, inte definitionen på halvfabrikat om man läser noga. Eller lagar du ingen mat från grunden??
    Då har du missat recept på bakpotatis med röra, fetaostsås med vitlök, omelettips samt tipset att låta ungarna knapra på råa grönsaker medan man lagar övrig mat.

    Så visst lagar jag mat från grunden ibland, senast idag blev det nötkotletter, klyftpotatis och som sagt, den där fetaostsåsen med vitlök som jag gav recept på.

    Dessutom så är ju din länkade definition exakt den definition som jag upprepade gånger har gett i din tråd.
  • Michisen
    Shira skrev 2010-03-28 23:19:10 följande:
    Sorry då läste jag lite slarvigt som missade dina recept. Är lite trött såhär dags. Men det skulle ju bli så långsökt och virrigt att rikta tråden till "alla er som bojkottar helfabrikat och dåliga halvfabrikat och som nästan lagar mat från grunden fast ni allt som oftast använder er av bra halvfabrikat" :-/ Förresten tror jag förvirringen kring vad som eg är halvfabrikat har hjälpt till att göra tråden så välbesökt, så då får man väl stå ut med att det slinker med lite halvfabrikat här och där i recepten.
    Klicka på "visa endast" efter mitt namn så ser du bara mina inlägg om du vill dubbelkolla.

    Vill du ha tips på lättlagad mat som visserligen innehåller halvfabrikat så kan jag varmt rekommendera ica.se och deras receptbank. Man kan söka fram recept som tar max 20 minuter att tillaga!

    Och så en tidigare tråd i samma ämne: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50683450-1.html
  • Michisen
    Shira skrev 2010-03-28 23:32:13 följande:
    Jag har såklart inte läst hela tråden du länkade till, men det var en typisk sån där tråd som jag blev inspirerad av. I vart och vartannat inlägg sägs att man aaaldrig använder halvfabrikat och att det är såå äckligt. I resten av inläggen verkar det debatteras vad halvfabrikat eg. är. Orkade inte ta reda på vad man till slut kom fram till.Jag tänkte att det var smidigt att ha den här tråden som receptbank, men det börjar bli mer diskussion än recept nu tror jag. (vad hade jag väntat mig på FL??) Men jag är nöjd ändå, som sagt, sällan en tråd som efterfrågar recept fått så många svar!!!
    Ja, det är nog en rätt typisk tråd, noterade direkt att jag är en sån där "Pain-in-the-ass"-människa som direkt hugger på att folk inte kan definitionen på helfabrikat och halvfabrikat.

    Enklast om man vill ha bra recept tror jag är att fråga: "Snabba, lättlagade recept utan onödiga tillsatser?"

    Där kan vi nog alla enas om vad som är onödiga tillsatser, liksom?
  • Michisen
    Shira skrev 2010-03-28 23:41:52 följande:
    Fast en del av meningen med tråden är ju att rikta sig till just de som skriver i den där typen av trådar och ta reda på vad de eg lagar för mat, eftersom man efter att ha läst att typ 90% av FL:s medlemmar lagar all mat från grunden känner sig som värdens mest oansvariga mamma när man serverar sina barn korv och makaroner. Sen tror jag kanske att definitionen på hel- och halvfabrikat är lite föråldrad och har börjat komma på glid, på sikt kanske det kommer stå något annat i ordboken? Nä nu skall jag sova! Gonatt!! 
    Sant, så klart. Du har ju fått en del rena recept där inte ens jag har något att invända. Stekt fisk med potatismos och grönsaker, typ.

    Förresten ska du få ett recept av mig som är perfekt till påsken:
    Ägglåda.
    3 dl grädde
    12-15 kokta ägg (beror på storlek)
    1 tub kaviar.
    Koka äggen. De ska vara medelkokta, inte rinniga, men med fast gula.
    Hacka äggen, ganska fint. Själv kör jag med äggskivaren en gång och sen en gång till tvärs över.
    Lägg ägghacket i en ugnsfast form.

    Blanda kaviaren med grädden. Grädden ska bli svagt rosa, då är det rätt styrka på det.
    Häll blandningen över ägghacket.

    In i ugnen på 175 grader tills allt "stannat". Lite brunt i kanterna brukar vara lagom!
    Enkelt och suveränt gott.
  • Michisen
    Cloud Berry skrev 2010-03-29 09:43:58 följande:
    Visst är grädde och cf halvfabrikat, allt som inte är 100% råvara är ju halvfabrikat och det förstår nog alla...
    Nyss var vi ju dumma i huvudet som inte förstod skillnaden på att "laga mat från grunden" och att klippa upp en findus pyttipanna. När vi visade att vi verkligen kunde definitionen på att laga mat från grunden så var vi ju löjliga då med.

    Du har bidragit med jättebra snabblagade recept, tycker jag.
    Sen är det ju jättebra att vi nu till slut tydligen alla har förstått att allt som inte är 100% råvara är halvfabrikat, för då behöver vi ju inte diskutera det med.
Svar på tråden Utmaning till er som "lagar all mat från grunden" och bojkottar allt vad halv/helfabrikat heter