-
Ja det är ju en personlighetsstörning, men det är ju samtidigt en diagnos. Det finns ju diagnoskriterier man måste uppfylla för att räknas som en borderline. Däremot är det inte en sjukdom, kanske var det så din behandlare menade?Anonym (blomma) skrev 2010-03-28 14:22:07 följande:Men det kallas väl inte diagnos? Min behandlare sa att det inte är en diagnos, utan en personlighetsstörning.....vi har gjort en stor utredning runt olika former av "problem" (depp, ångest, allt möjligt)..... Stämmer det......? Jag kanske bara har störningen annars.......
-
Ja ångest måste man stå ut med om den ska försvinna, men det handlar inte bara om ångest. Man måste LÄRA sig att agera och tänka rätt eftersom man inte har det med sig i dessa fall. Och anknytningsmodeller tror jag absolut har en del i det hela, och som du säger så går det inte att öva på dessa problem utan en relation. Men man kan bli lite mer stabil INNAN man går in i en relation, och då kanske kunna hantera dessa problemen bättre när de sedan uppkommer, med stöd av en tereapeut.Anonym (jobbigt) skrev 2010-03-28 15:19:43 följande:Min partner är inte hemsk mot andra personer (mitt ex har också IPS så jag vet att det finns individuella skillnader.) Jag skulle inte acceptera att agget vändes mot mig. Tyvärr är det så att ens relationsmodeller ligger vilande när vi inte är i en relation, så man kan inte lära sig hantera de mekanismer som kommer i och med en relation utanför en relation. Därför måste man utsätta sig (och därmed andra) för sin ångest, för att kunna bli bättre. Självklart kan inte JAG fixa min partner. Så pass korkad är jag inte att jag tror det. Däremot kan jag vara ett stöd medans min partner arbetar med sig själv. Men Mia Törnblom-klicheer sysslar jag inte med. Jag vet vad det innebär att slåss mot ångest, tro inte annat. Däremot är jag väldigt trött på just den här typen av självömkanden. För att besegra sin ångest MÅSTE man acceptera och rida igenom de känslor som kommer. Jag är väl medveten om att det är näst intill omöjligt, men bara näst intill. Jag vore dock tacksam för att få mera insiderinformation om triggers man bör undvika. Speciellt när det gäller det här med svårighet att vara nära, för jag är bättre på att hantera folk som är för "på", än motsatsen.
Och sen måste jag säga att det inte alltid ÄR möjligt att besegra sin ångest. Det känns säkert alltid så, men alla reagerar olika. Och de som hanterar ångest med självskadebeteenden, de kan också välja fel väg som självmord om det vill säg illa. Det går ju inte riktigt att resonera med sig själv i det läget, man vet ju inte vad man gör alltid. Det finns ju bevisligen de som klarar att bli friska från borderline, men det är tufft och tar lång tid. Och tyvärr tror jag inte att alla klarar det.
Men vill du kämpa vidare med din relation så önskar jag dig lycka till. Din partner ska vara glad att ha någon som är villig att rida ut stormen med honom/henne. -
Intressant att läsa om din erfarenhet. Själv kan jag säga att jag är väldigt empatisk och känslosam av mig, bryr mig mer om andra än mig själv och mår mycket dåligt om jag sårar någon. Enda gången jag visar min manipulativa sida är när jag riskerar att förlora någon har en relation till, men inte ens då gör jag det genom att såra personen. Jag vet att borderliner kan vara manipulativa, men att de är empatilösa har jag aldrig hört. Vad säger ni andra? Stämmer det på er?Anonym (nej tack) skrev 2010-03-28 18:21:59 följande:Min erfarenhet av borderline personer är att de är väldigt manipulativa, de manipulerar alla i sin omgivning för att få de de vill ha ut av dom, de använder sig själva som offer/martyr och de är bara ett spel... de är genomtänkt från dom för att suga energi från andra människor, de kan inte känna empati för någon som de gjort illa utan de ser bara sin egna sorg/förlust i de hela. De är falska och ljuger ofta. de gör inget för någon anan person om de inte finns något utbyte ,att få ut något av den goda gärningen ex. Ja ni märker att jag inte gillar bordeline personer, jag känner 1 par sådana och för mig är dom obehagliga,man kan aldrig se dom som trogna stabila vänner.
-
Jag har borderline och ligger inne på behandlingshem. Jag är 23 år. Jag är överkänslig. Får lätt ångest och kan få för mig saker, som att någon vill mig illa eller att partnern är otrogen. Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag att han är det. Jag blri förbannad och flippar ur. Jag har svårt med känslan ilska och överreagerar ofta. Jag har också lätt att känna av hur andra mår eftersomnärjag var liten så fick jag lov att ha koll på min mammas humör. Är min kille då irriterad en dag eller bara inte glad och ler så får jag sån grym ångest och ilskan börjar bubbla. Vi börjar bråka och sådär är det. Han har lämnat mig och jag har försökt ta livet av mig ett antal gånger efter det. Därför jag är därjag är just nu.
Relationer har alltid varit problematiska för mig, känslomässigt. -
Får jag fråga om du även skadar dig i ren ilska? När jag blir riktigt arg så tappar jag kontrollen, och det kan leda till ett impulsivt självmordsförsök i stundens hetta. När jag säger till killen att jag ska göra det, så är det inte tomma hot utan jag menar det verkligen i stunden. Jag kan varken hantera ilska eller sorg, båda dessa känslor vänder jag inåt och skadar mig själv. Så jag har inte bara svårt att hantera alla känslor, jag är även väldigt impulsiv i dessa stunder. Lätt att göra något man får ångra sedan.Anonym skrev 2010-03-28 19:56:21 följande:Jag har borderline och ligger inne på behandlingshem. Jag är 23 år. Jag är överkänslig. Får lätt ångest och kan få för mig saker, som att någon vill mig illa eller att partnern är otrogen. Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag att han är det. Jag blri förbannad och flippar ur. Jag har svårt med känslan ilska och överreagerar ofta. Jag har också lätt att känna av hur andra mår eftersomnärjag var liten så fick jag lov att ha koll på min mammas humör. Är min kille då irriterad en dag eller bara inte glad och ler så får jag sån grym ångest och ilskan börjar bubbla. Vi börjar bråka och sådär är det. Han har lämnat mig och jag har försökt ta livet av mig ett antal gånger efter det. Därför jag är därjag är just nu. Relationer har alltid varit problematiska för mig, känslomässigt.
-
Empatibrist är inget diagnoskriterie, det är alltså inte borderlinen i sig som gör att den tjejen varit empatilös. Även folk med diagnoser har andra personlighetsdrag utöver diagnosen. Folk tror att bara för att en person har borderline så är alla egenskaper som denna person har typiska för borderline.Anonym (inget) skrev 2010-03-29 11:39:58 följande:Ja var tillsammans med en tjej med dessa problem! Till Alla Killer o Tjejer! AKTA ER FÖR DESSA PERSONER! Som någon sa så tänker dom bara på sig själv och känner ingen som helst empati alls! vilket resluterat till att jag vart pappa nyligen mot min vilja och mamman vill inte att jag ska ha med barnet att göra alls, fast jag aldrig gjort henne illa.
-
Du skriver att du manipulerar..........har man borderline så manipulerar man inte, man har inte den "förmågan"..........vet man hur man ska tänka och bete sig för att manipolera någon så är det inte borderline man har. Det var vad min psykolog på DBT-teamet sa när vi diskuterade det i förra veckan.
-
Oj.Anonym (nej tack) skrev 2010-03-28 18:21:59 följande:Min erfarenhet av borderline personer är att de är väldigt manipulativa, de manipulerar alla i sin omgivning för att få de de vill ha ut av dom, de använder sig själva som offer/martyr och de är bara ett spel... de är genomtänkt från dom för att suga energi från andra människor,de kan inte känna empati för någon som de gjort illa utan de ser bara sin egna sorg/förlust i de hela.De är falska och ljuger ofta. de gör inget för någon anan person om de inte finns något utbyte ,att få ut något av den goda gärningen ex.Ja ni märker att jag inte gillar bordeline personer, jag känner 1 par sådana och för mig är dom obehagliga,man kan aldrig se dom som trogna stabila vänner.
Jag hat borderline och ingenting av det du säger om hur en person med borderline fungerar stämmer på mig.
Jag har aldrig manipulerat någon, vet inte hur man gör det. Det är det som är en del i IPS-personers svårigheter. Att kunna räkna ut, och agera efter det så att det blir manipulerande.
Är väldigt empatisk, bryr mig om Alla andra, dock inte mig själv, i alla lägen.
Har aldig ljugit, det skulle jag aldrig fixa, trohet och ärlighet är det viktigaste för mig.
Jag gör allt för alla, dock tyvärr aldrig någonting för mig själv, jobbar på den biten.
Har väldigt många väldigt nära vänner, och de kan lita på mig till 110%, de kan ringa mig dygnet runt om det skulle vara något och de kan anförtro vad som helst för mig, det vet att det stannar hos mig. -
Det beror ju på hur man ser det. Mitt faller under punkt 1, att jag gör stora ansträngningar för att undvika seperationer. Det är ju inte helt ovanligt med självmordshot osv när partnern vill lämna den med borderline, detta är ju en form av manipulation. Men kanske omedveten. Det är iallafall endast i denna situation som detta drag visar sig för mig. Jag gör allt för att få personen tillbaka. Annars är jag inte alls manipulativ. Men sen som sagt, även personer med borderline har individuella personlighetsdrag utöver de som ingår i diagnosen.Anonym skrev 2010-03-30 22:22:57 följande:Du skriver att du manipulerar..........har man borderline så manipulerar man inte, man har inte den "förmågan"..........vet man hur man ska tänka och bete sig för att manipolera någon så är det inte borderline man har. Det var vad min psykolog på DBT-teamet sa när vi diskuterade det i förra veckan.
-
Att manipulera någon är när man gör något med baktankar för sin egen vinnings skull............det är det tankesättet man som person med borderline inte har förmpågan att kunna räkna ut. Så visst omedvetet att säga något som blir till det positiva för sig själv, men det är INTE att manipulera.Anonym skrev 2010-03-31 08:20:58 följande:Det beror ju på hur man ser det. Mitt faller under punkt 1, att jag gör stora ansträngningar för att undvika seperationer. Det är ju inte helt ovanligt med självmordshot osv när partnern vill lämna den med borderline, detta är ju en form av manipulation. Men kanske omedveten. Det är iallafall endast i denna situation som detta drag visar sig för mig. Jag gör allt för att få personen tillbaka. Annars är jag inte alls manipulativ. Men sen som sagt, även personer med borderline har individuella personlighetsdrag utöver de som ingår i diagnosen.