Anonym (anna) skrev 2010-04-16 18:15:38 följande:
Alltså du och den här killen med Borderline låter väldigt lika i sättet. Det hjälper mig att förstå när du svarar, tack. Han säger ibland att han känner en obehaglig känsla tillsammans med mig inom sig fast han tycker om mig så mycket men han får inte ihop varför?!. Han kan ibland få tappad lust också och han vet inte varför, han säger att han har respekt för mig och som du säger idealiserar mig som att jag vore perfekt och det ställer krav på känner han på något konstigt vis. Men jag är lååångt från perfekt, blir så besviken att han sätter mig så högt upp så att han knappt kan ta på mig. ändå kan han inte låta mig gå. Så snurrigt!!??
Jag tycker att det är kul att besvara frågorna då det tvingar mig att reflektera över mitt eget beteende. För många gånger upplever jag mig själv som motsägelsefull och snurrig, finner ingen logik i hur jag agerar. Att reflektera har fått mig att lära känna mina mönster mer, vilket även gör att jag kan förklara för eventuella partners så de förstår att det inte är de som det är fel på. Även om man inser att man behandlar den andra personen fel så kan man inte riktigt behärska sig, antar kombinationen hög ångest och låg impulskontroll ställer till det. Ingen ursäkt, men en förklaring. Vissa tror att det är så lätt att man bara ska kunna behärska sig, men alla har inte samma medfödda impulskontroll, och någon "normal" kan aldrig sätta sig in i hur det är att inte ha den kontrollen över sig själv. Man kan såklart öva upp den, men det är hårt jobb och kräver kunnig hjälp.
Tyvärr är inte känslor logiska alltid, och jag förstår att detta måste vara otroligt jobbigt för dig. Om någon ser en som perfekt så VET man ju att man en dag kommer göra ett misstag, det gör alla, och då vet man inte vem man är för den personen mer. Partnern kan ju tänka att om han älskar dig för att du är perfekt så försvinner det han älskar när du inte är perfekt. Men så är det inte, du är perfekt FÖR att han älskar dig, inte tvärtom. Jämfört med honom utifrån hans självbild så är han det lägsta och du det högsta förmodligen.
Hur känner du själv? Orkar du hålla på så här? Klarar din självkänsla av hans svängningar? Visst, han menar inget illa och är så här av en anledning, men det kommer inte hjälpa dig när han knäckt dig. Låt det inte gå så långt, känn av var din gräns går. Och tänk på, ta det inte personligt om han får föraktperioder och stöter bort dig, ta det snarare som en komplimang, du har lyckats komma honom nära och beröra hans hjärta.
Får han någon hjälp? Mediciner?