• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Tack för tipset lanloun. Har dock provat allt det där redan för flera år sedan. Man har ju hunnit prova en del alternativa vägar under åren. Men kanske hjälper det någon annan som läser.

• Anonym

Har någon här provat lamictal? Det är en medicin som är stämningsstabiliserande, används bla till bipolära. Men även borderline har ju humörsvängningar, så undrar om det inte kanske hjälper mot det också?

• Anonym
    Anonym (????) skrev 2010-05-06 18:20:51 följande:
    Jag har lamictal. Har ju både bordrline plus bipolär. Tycker den funkar ok.
    Känner du att den dämpar aggressionsutbrott, irritation och liknande också, eller den ser bara till att du inte pendlar mellan mani och depression?
  • Anonym
    Anonym (????) skrev 2010-05-06 22:20:25 följande:
    Jag tänkte ta upp det med min läkare nästa gång. Men måste nog vänta lite längre för att se vilken effekt den antidepressiva medicinen har. För depressionen är ju en del, men humörsvängningarna är riktigt jobbiga också. Och det förstör så mycket av ens relationer. Jag vill inte vara en tickande bomb, jag vill ha känslor men inte så extremt intensiva. Jag vill ha normala nivåer som alla andra.

Det är nog inte så bra att höja på egen hand, prata med läkaren först, man måste kanske anpassa de andra medicinerna också utifrån höjningen?
  • Anonym
    Anonym (????) skrev 2010-05-06 22:46:53 följande:
    Nej då. Det är ssk och läkare som vill höja dosn men jag känner mig inte redo än.
    Ok. Det måste  tufft med både borderline och bipolär på en gång.
  • Anonym

Dessa jävla mediciner... De gör mig mer labil än jag normalt sätt är. Och då är det ganska illa. Jag får konstiga tankar och impulser och gör saker som jag vet att jag får ångra. Jag har om möjligt ännu mindre kontroll över mig själv än tidigare. Jag vet att det är vanligt att man blir sämre i början, men jag kommer hinna rasera hela mitt liv innan det gått 5-6 veckor.

• Anonym
    Anonym (????) skrev 2010-05-08 06:19:28 följande:
    Herregud vad jag låter min sambo gå igenom! Nu har jag varit aggressiv och hatat honom och han vet om det för jag har sagt att jag hatar honom, äcklas av honom och klarar inte vara i samma rum som honom. Han säger att det är ok och att lite kärlek har jag kvar där inne för annars hade jag inte suttit och hållt om honom medas han sa det.. Hur kan man stå ut med att höra sånt och sen försöka inte ta illa vid sig?! Jag har muckat på mamma och sagt spydiga provocerande saker vilket aldrig hänt förut. Hon säger bara att hon vet att det inte är "jag"... Är det inte jag? Vem är jag och varför beter jag mig så här? Ska ta ett riktigt snack med ssk på tisdag för det kan nog vara dags att s över medicinerna ändå. Sambon säger att jag börjar bete mig som jag gjorde förra året och han fixar inte ett sånt år till, han måste se till sonens bästa. Det är bra. Men jag skulle inte heller fixa ett till år som förra. Jag måste be, skrika efter hjälp innan jag tappar bort mig igen. Vet inte vilken av mina diagnoser det är som spökar och det är svårare då. Antingen är det borderline som börjar ta över mig igen eller så är det bipolär mani eller så är allt bara en salig blandning. Fast vad spelar det för roll, bara nån kan hjälpa mig.
    Jag förstår hur de anhöriga ser det, att det inte är du när du blir sån. Men jag förstår dina tankar också. Diagnosen är ju en del av ens personlighet, även om det kanske inte är en av ens mest attraktiva drag . Jag får mer ångest när folk fortfarande är snälla mot mig och tycker om mig när jag beter mig som skit mot dom. Det får bara mig att må ännu sämre som person.

Bra att du är redo att justera medicinen
  • Anonym
    Anonym (n) skrev 2010-05-08 08:10:12 följande:
    MenIPS är ju en personlighetsstörning och inte en sjukdom. Vad jag kan utläsa av litteraturen så är medicinering ineffektivt mot IPS, det är terapiformer riktade mot just problematiken som hjälper. Dvs man lär sig själv att mentalisera och inte falla ner i känslostormar, terapier som DBT, MBT är väl mest beprövade. På basis av detta så tror jag inte på stämningsstabiliserande medicin till IPS patienter.
    Jag har läst lite mer på nätet nu och hittat att en del med borderline fått lamictal utskrivet, och en del har fått bra effekt av det.
  • Anonym
    Anonym (n) skrev 2010-05-09 07:20:57 följande:
    Men terapierna har gjort att patienterna inte längre uppfyller kriterierna - dvs de blir friska! Det kallar jag för bra effekt. Att man behandlar bipolära med lamictal är vetenskapligt belagt, det är ju en sjukdom man behandlar och något helt annat. Jag tror att endel inom vården vill gå den lätta vägen och medicinera- men det fungerar inte för en som lider av IPS. Det är som att visst får du effekt av ångestdämpande medicin för stunden, men du blir inte bättre av dem, samma grundproblem kvarstår. Men om lamictal gör att du lättare kan ta till dig en terapi som gör dig frisk så tycker jag att du kan prova medicinen. Vad jag har fått lära mig så är det fantastiskt att det idag existerar behandlingar så att man kan bli fri från sin borderline - det är något som ger mig hopp mitt i allt det svarta.
    Ja lamictal botar ju inte borderline, men det kan kanske täcka över symptomen under tiden man äter medicinen. Precis som lugnande tabletter kan göra. Och ska jag vara ärlig så räcker det för mig. Mår jag bra med mediciner så tar jag hellre den vägen än att kämpa med terapi i 20 år, för många mår trots allt fortfarande dåligt även om de lär sig hantera självskadebeteende osv.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?