• Anonym (TS)

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Anonym (Stämmer det?) skrev 2015-03-07 09:12:33 följande:
    Du skriver att du är jobbig att leva med "enligt din fru".

Ligger det någonting i det, eller anser du själv att hon överdriver?

Min uppfattning är att personer med sådan störning ofta förminskar de onda saker de gör mot sina respektive. Men jag vet inte om det är medvetet eller ej.

Ett exempel är en som jag känner som slår, spottar på och kallar sin fru för de vidrigaste saker man kan tänka sig. Men han anser inte att det han gör är fruktansvärt vidrigt och grovt. Utan han menar på "att alla blir upprörda och bråkar nån gång".
    Det där är inte direkt typiskt för bpd. Utöver diagnosen så är man även en individ som alla andra. Det finns elaka människor med bpd på samma sätt som det finns elaka friska människor. Det har inte med diagnosen att göra.
  • Anonym (TS)
    Anonym (trött) skrev 2015-03-07 09:25:08 följande:

Hej!

Haft diagnos sedan kanske 9 år tillbaka.

Det är väldigt svårt för mig att säga hur jag är i relationer. Till för ett tag sedan trodde jag att jag var helt omöjlig och att alla problem som uppstått i relationenr berott på mig.

Jag har gått rätt länge i terapi nu och mår bättre. Inte helt bra men mycket bättre än tidigare.

Hade en relation för ett tag sen. Var öppen med min diagnos från början. Tyvärr kan jag nu i efterhand tänka att det inte var till min fördel, liksom ni också beskriver så är det lätt att skylla på den..

Mitt ex var faktiskt rätt manipulativ på så vis, gjorde saker som få kvinnor skulle känna sig trygga med och skyllde sedan på min diagnos när jag var otrygg och ville ha mer säkerhet. Så fult. Kanske omedvetet men fortfarande inte ok.

Jag har nog haft en idealiserad bild av andra, "friska". Att de flesta kan ha fungersnde relationer och att jag är hopplös. Nu tror faktiskt att jag har vad som krävs för en relation, jag kommunicerar, är lyhörd, får inte utbrott, är trogen osv. Känner mig bränd nu dock, jag orkar inte gå igenom mer svek.

Känner igen allt det där. Jag har också trott att allt varit mitt fel när det inte fungerat, och har varit väldigt hård mot mig själv. Varför va jag så svår? Varför bråkade jag så mycket? Men i diagnosen ingår att man har en väldigt låg självkänsla och kanske t.o.m. självförakt. Detta gör att det är svårt att hitta en bra partner, man hamnar lätt med någon som faktiskt inte behandlar en bra. För man förstår inte att man förtjänar bättre, man vet inte vad man ska leta efter. Helt plötsligt är man där med en partner som försöker trycka ner en, psyka en och sedan skyller på diagnosen och kallar en hysterisk när man blir arg över hur man behandlas. Allt detta förvärrar ju bara ens problematik och får en att må sämre och sämre.

Jag kan inte se mig själv gå genom detta fler gånger. Jag vet inte hur jag någonsin ska våga ge mig in i ännu en relation.
  • Anonym (TS)
    Anonym (trött) skrev 2015-03-07 10:14:00 följande:
    Usch, ja precis så..

Det märkliga var att jag senast träffade någon som verkade helt annorlunda mot mina tidigare. Han kom från en lång relation, var väldigt nyfiken och intresserad av mig som person från början. Inkännande och öm. Jag blev livrädd för jag har aldrig varit med om det tidigare, det kändes för bra för att vara sant. Började må rätt dåligt, fast ändå bra. Blev så sjukt nojig, ville inte förstöra något nu när det äntligen kändes rätt...

Då började allt paja.. han hade nåt fuffens för sig med sin fd (ingen direkt otrohet men flirt kanske jag kan kalla det). Jag fick veta det men trängde snart bort det. Jag överreagerar säkert, tänkte jag. Men det låg såklart och grodde i mig omedvetet..

Jag blev mer och mer ängslig och det var ju så jobbigt. Hans ex körde nån baktalningskampanj mot mig och han stod inte upp för mig utan höll väl med och gjorde slut. Sen har han hållt på fram och tillbaka sedan dess. Och jag med. Men jag tror att jag äntligen börjat få nog med det här lekandet. Man gör inte såhär mot någon man älskar. Vet att jag är värd bättre och han gör en sån jäkla förlust...

Jag håller fortfarande på och försöker smälta allt. Det blir så svårt för mig att förstå, hur kan någon som verkade så bra vara så här? Är alla män ormar? Jag litar på min terapeut. Jag tror att mitt anknytningsmönster är tryggare än det någonsin varit. Men. Hur vågar man igen? Jag vill verkligen inte må som jag mått det senaste halvåret någonsin igen. Jag försöker förlika mig med att jag kanske kommer att leva ensam det här livet.. men det känns verkligen inte bra heller.

Har du mycket vänner och familj runt dig, TS?
    Jag har också trott att varje ny kille jag träffar varit annorlunda. De kan vara bra i början, vilket gett mig ångest, för att sedan bit för bit visa sitt riktiga jag. Det finns något som jag omedvetet snappar upp som gör att jag dras till dom utan att förstå likheterna i det läget. Och det finns något med mig som gör att dessa män söker sig till mig. Jag är också inställd på att leva ensam. Det känns väldigt tråkigt och ångestfyllt men hur ska jag kunna tro på något annat när jag aldrig haft ett normalt förhållande?

Jag har inte så nära kontakt med någon. Och de få jag haft har jag backat ifrån. Jag har haft  så många och så långa perioder av dåligt mående att jag inte vill besvära dom med det längre. Hur ser det ut för dig?
  • Anonym (TS)
    Vet ej längre skrev 2015-03-07 16:11:04 följande:
    Jo jag har hyffsad självkännedom, saken är att hon skyller gärna allt på mig även då det inte alltid är jag. Säger att det inte är hon som är psyk störd. Trycker gärna på mina trigger punkter som hon känner väl till. Har inte varit elak fysisk och slänger inte ur mig skit hela tiden utan då oftast när vi grälar, upplever även att hon gör det samma. 

Jag har inte kännt något stöd snarare tvärtom.
    Vad känner du själv? Känns det ok att avsluta relationen?

Det blir lätt så i en konfliktfylld relation, man skyller på varandra och kan inte reda ut vem som ansvarar för vad alltid. Du har i alla fall sökt hjälp för din del av problemet, det är ett stort steg.
  • Anonym (TS)
    Vet ej längre skrev 2015-03-07 19:25:28 följande:
    Jag går i samtal sedan ett bra tag tillbaka för min depresion och lära mig hantera känslor bättre även att bli bättre på hur andra upplever mig.

Konstigt nog känns detr hela nu som en lättnad, tråkigt bara med barnen men det är bättre för dom att vi är skillda än att leva i ett hem med dålig stämmning och tjafs.

Det jobbiga är att jag är sjukskriven med små medel och lämnar i princip allt utom mina kläder och datorn. Svårt att hitta boende om inte omöjligt pga stor fogdeskuld efter en konkurs. 
    Det är ju skönt att du känner lättnad över den delen. Boendet löser sig alltid. Så länge man inte har hyresskulder så behöver det absolut inte vara kört för att man hamnat hos kronofogden. Detta kommer bli början på något nytt för dig. Förhoppningsvis något som kommer vara bättre för dig.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Psychodrama) skrev 2015-03-10 22:25:14 följande:
    Känner verkligen igen mig! Jag har några relationer bakom mig med killar som fick mig att tro att jag var helt tappad, även fast de själva inte heller var helt stabila. Jag gick också alltid runt i dom där tankarna och gjorde lång tid efter mitt senaste uppbrott. Visst, jag vet att även jag bidrog med mycket dåligt i relationerna. Men det känns som att jag tog på mig allt dåligt som hände, att det bara var jag som bråkade. Men jag blir så ledsen när jag tänker på hur engagerad jag faktiskt var i relationen, jag ville så mycket, kanske för mycket. Min senaste utnyttjade mina svagheter konstant och fick mig ofta att känna mig som ett offer medans han själv har stora problem med sig själv, missbruk och dylikt. Jag vill inte träffa en sån kille igen, men hur fan träffar man en man som har lite vett innanför pannbenet som skulle kunna tänka sig att vara med en tjej som har borderline? Allt ser ganska schysst ut utåt sett för mig, jag är väldigt driven och allmänbildad men här innanför murarna så finns det en stackars osäker flicka som har hatat sig själv allt för länge, litar inte på någon, ständigt proppad med tankar och livrädd för att bli lämnad eller bortglömd. Jag är rädd för att jag kommer stänga av hela känsloverksamheten snart. 
    Jag är också väldigt ordnad utåt. Högutbildad med ett bra jobb och framstår som en väldigt stabil person av de som inte varit i ett förhållande med mig. Det är som natt och dag.

Jag tror att vi måste inse att det inte finns några genvägar. Att vi måste jobba med oss själva först, innan vi ger oss in i nästa relation. När man mår som vi gör så har man inte riktigt råd med fler misstag, för till slut orkar man inte resa sig igen. Frågan är om jag inte redan är där, där det blivit för sent. Jag kommer inte över relationerna så snabbt och sunt som mina vänner gör. Det blir helt galet i mitt huvud, och jag kan inte tänka rationellt. Jag kan bli helt desperat av tanken att få mitt ex tillbaka, trots att jag vet hur dåligt han fått mig att må. För jag känner ändå att det är jag som inte förtjänade honom. Även om jag rent intellektuellt vet att det faktiskt är tvärtom. Jag är en bra tjej, jag är lojal och kärleksfull. En kille som försöker trycka ner mig, är illojal och kall mot mig förtjänar inte mig. Men mitt hjärta har inte hängt med i det resonemanget.

Jag vet att jag kommer göra om samma sak igen om jag inte ändrar något på ett grundläggande plan. Jag måste bygga upp min självkänsla och finna mitt egenvärde för att inte hamna i en ny destruktiv relation. Problemet är att sånt tar evigheter att lyckas med, och hur kul är det att vara ensam under tiden fram tills att man nått det målet? Om man någonsin gör det. Folk går ju i terapi hur länge som helst utan att bli bra, så jag vågar inte lita på att jag någonsin kommer att komma dit. Jag har ju inte kommit speciellt långt sedan jag startade denna tråden för 5 år sedan, och det känns tragiskt. Jag är 30+ nu och vill ju ha barn och en familj... För ett framtida barns skull så är det säkert bättre att jag är ensamstående mamma visserligen, då hade barnet fått en stabil mamma i alla fall. Jag vågar inte skaffa barn i en relation när jag vet att jag alltid tappar kontrollen.

Har du gått i gruppterapi någon gång? Jag hade nog gärna gjort det, mest för att få träffa andra i samma situation. Jag är så trött på att söka stöd hos mina vänner som inte alls förstår, som bara förminskar det jag berättar eftersom de inte förstår omfattningen av min problematik.

• Anonym (TS)
    Anonym (Psychodrama) skrev 2015-03-11 22:24:00 följande:
    Jag har nog aldrig på riktigt försökt att komma över någon tidigare, jag har snarare i ren desperation sökt mig till nästa kille väldigt snabbt (ibland efter 2-4 veckor) för att slippa må dåligt och känna mig ensam. Jag vet inte om det är vanligt för diagnosen eller om jag dessutom är relationsberoende. Jag har varit så patetiskt livrädd för vad som skulle kunna hända om jag levde ensam ett tag då jag mådde som jag mådde när det tog slut. Jag fick panik, bönade och bad, gjorde illa mig själv för att dom skulle tycka synd om mig, det kändes precis som att livet var över. Och på det så gjorde vissa av killarna slut med mig på så hemska sätt, dom ville väl bara bli av med mig fort som fan. Men nu har jag levt ensam i 4 månader och försöker inte söka mig till någon ny, vilket jag är jävligt stolt över. Men han sitter fastetsad i mitt huvud, han snurrar runt där hela tiden. Och jag fattar inte varför? Han är en nobody, missbrukare, inga framtidsmål, aggressiv, mytoman, svek mig gång på gång. Han förtjänade mig inte en sekund! Men jag trodde att det var "äkta kärlek". Det är riktigt illa hur skev självbild jag har. 

Jag behöver min tid men det känns ändå som att jag räknar ner tiden, tills jag borde må bra så att jag kan få träffa någon igen och vara lycklig. Men jag vet ju att den där "lyckan" håller bara i sig i några månader. Sen vaknar mitt monster igen. Det sitter så inpräntat i mig att jag inte kan må bra ensam, att det ska finnas någon där ute som kan fixa mig och göra mig lycklig. Jag får ångest när du berättar att du inte har kommit framåt på 5 år. Jag har precis börjat min utredning och insåg för ungefär ett år sen att det var något som inte stämde.

Jag förstår att du inte vågar skaffa barn, jag känner samma sak. Jag vill så gärna ha en familj, min egna familj och mitt egna barn som jag kan få ge all min kärlek till. Jag har aldrig gått i gruppterapi då jag aldrig har fattat vad som har varit fel. Jag har enda sen jag var liten varit väldigt duktig på att dölja hur jag mår. Det är oftast mina partners som har fått uppleva den värsta biten av mig. Jag skulle däremot vilja gå i gruppterapi. Du har säkert redan nämnt det i tråden men vad hände efter utredningen? Har du gått KBT eller liknande? 
    Mitt ex är inte heller mycket att hänga i grannen. Ett otroget svin som beter sig allmänt illa mot alla i sin omgivning. Men han avvisade mig, och det gör att jag flippar ut. Hade jag lämnat honom så hade det varit lättare. Jag har också gjort allt för att han se mig, tycka synd om mig och ta hand om mig. Men det fungerar såklart inte. Och då gör jag bara värre saker för att NÅGON i alla fall ska se och fånga upp mig. Men ingen vet ju hur...När han och jag skildes åt så va det mest att kemin mellan oss inte var rätt, men efter mitt agerande så har jag ju bekräftat tio gånger om hur rätt det var att springa så långt bort som möjligt från mig. Vilket knäcker mig mer...

Jag har inte gått dbt, bara kbt en kort period. Tyckte inte det passade mig då, för jag vill prata om mitt förflutna och inte fokusera så mycket på felaktiga beteenden just då. Men då la dom det på en nivå som mer handlade om att motionera, äta rätt osv. Sen har jag försökt egenterapi med flera olika psykologer. De flesta förstår nog inte alls min problematik, men den senaste gör faktiskt det. Hon hjälper men jag slutade eftersom jag trodde att hon tyckte illa om mig. Men har insett nu att jag behöver henne så ska börja igen inom kort. Jag är så otroligt ambivalent just nu. Jag är ju definitivt inne på min destruktiva bana igen, letar aktivt efter dåliga val för att få någon att se hur dåligt jag mår. Samtidigt som jag ändå gör kloka val med att börja om med terapin.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Psychodrama) skrev 2015-03-12 22:10:28 följande:
    Jag har också mått sådär som du beskriver. Du borde fokusera mer på vad han faktiskt gjorde mot dig för att få lättare att släppa taget. Jag har lärt mig en sak, jag kan försvara honom med att allt som hände var på grund av mig men vi var två destruktiva människor i ett dysfunktionellt förhållande. Jag tycker du gör rätt i att börja med terapin igen, sluta fundera över vad hon tycker om dig, det är oviktigt. Hon är där för att det är hennes jobb. Vad gör du för dåliga val när du är destruktiv?

Jag tänker också mycket på mitt ex, men jag vill verkligen inte hamna tillbaka i den där spiralen. Då kommer jag flippa ur totalt. 
    Jag gör allt för att straffa mig själv. Skär mig, självmedicinerar, svälter mig själv, går till killar som jag vet kommer behandla mig illa osv. I mina tankar kan jag tänka ut konkreta planer på hur jag ska dö, men det stannar där, vid tankar. Även om en del av mig är rädd att det en dag inte kommer stanna vid tankar. För världen har krossat mig så totalt att det inte finns någon väg ut till slut. Så tänker jag oftast i situationer som dessa, då jag vet att jag skämt ut mig själv inför exet genom att agera desperat, kontaktat honom trots att han inte velat, sagt saker som gjort att vi blivit ännu mer ovänner osv. Allt bara för att jag velat att vi skulle kunna prata, att han skulle förstå hur illa han gjort mig. Han sitter säkert och berättar för alla han känner vilken psyksjuk brud jag är...
  • Anonym (TS)
    Anonym (Psychodrama) skrev 2015-03-14 02:47:25 följande:
    Men vad bottnar det i? Finns det något du vet att du kan förändra? Kontaktar du honom något fortfarande? Vad har världen gjort mot dig? Jag tror man måste börja med att inse att det inte är världen som har gjort såhär mot en, utan det är en själv som har gjort så här mot en. Jag vet att det oftast finns en grund till att man känner som man gör men man måste lära sig att anpassa sig till det livet man fick och börja förändra det.
    Jag hade kanske inte så bra förutsättningar sedan barndomen, men sen har jag själv utsatt mig för situationer som bara fått mig att må sämre och sämre. Jag vet inte om det var medvetet från början. Det va det nog inte, jag va bara inte stark nog att ta mig ur det då. Efter det har jag nog sökt mig tillbaka till liknande destruktiva situationer, som för att straffa mig själv. Det är nog där mycket ligger. Att jag måste förlåta mig själv för mina misstag och se att jag kan ha ett värde trots allt. Men gud vad det är svårt... Speciellt när man känner sig så oerhört svag.
  • Anonym (TS)

Detta är en tråd där folk med borderline eller borderlinedrag stöttar varandra. Om man har ilska mot någon som man upplever har en bpd-diagnos så för all del, ha den ilskan, men snälla visa respekt och kom inte in med det snacket i min tråd. Det går utmärkt att starta en egen hattråd. Jag och andra med mig kämpar väldigt hårt med vårt mående och våra relationsproblem, det sista jag vill läsa är inlägg som drar alla bpd över en kant och i princip tycker att vi är onda. Beklagligt om någon blivit sårad, oavsett orsak, men detta är inte tråden för det. Jag har periodvis fått ångest av att trycka på tråden för att läsa de nya inläggen eftersom jag mår dåligt av att läsa sånt. Låg självkänsla är en del av problematiken, och den bryts bara ner mer av folk som ser mig som ond. Låt detta vara våran fristad...

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?