Anonym (Psychodrama) skrev 2015-03-10 22:25:14 följande:
Känner verkligen igen mig! Jag har några relationer bakom mig med killar som fick mig att tro att jag var helt tappad, även fast de själva inte heller var helt stabila. Jag gick också alltid runt i dom där tankarna och gjorde lång tid efter mitt senaste uppbrott. Visst, jag vet att även jag bidrog med mycket dåligt i relationerna. Men det känns som att jag tog på mig allt dåligt som hände, att det bara var jag som bråkade. Men jag blir så ledsen när jag tänker på hur engagerad jag faktiskt var i relationen, jag ville så mycket, kanske för mycket. Min senaste utnyttjade mina svagheter konstant och fick mig ofta att känna mig som ett offer medans han själv har stora problem med sig själv, missbruk och dylikt. Jag vill inte träffa en sån kille igen, men hur fan träffar man en man som har lite vett innanför pannbenet som skulle kunna tänka sig att vara med en tjej som har borderline? Allt ser ganska schysst ut utåt sett för mig, jag är väldigt driven och allmänbildad men här innanför murarna så finns det en stackars osäker flicka som har hatat sig själv allt för länge, litar inte på någon, ständigt proppad med tankar och livrädd för att bli lämnad eller bortglömd. Jag är rädd för att jag kommer stänga av hela känsloverksamheten snart.
Jag är också väldigt ordnad utåt. Högutbildad med ett bra jobb och framstår som en väldigt stabil person av de som inte varit i ett förhållande med mig. Det är som natt och dag.
Jag tror att vi måste inse att det inte finns några genvägar. Att vi måste jobba med oss själva först, innan vi ger oss in i nästa relation. När man mår som vi gör så har man inte riktigt råd med fler misstag, för till slut orkar man inte resa sig igen. Frågan är om jag inte redan är där, där det blivit för sent. Jag kommer inte över relationerna så snabbt och sunt som mina vänner gör. Det blir helt galet i mitt huvud, och jag kan inte tänka rationellt. Jag kan bli helt desperat av tanken att få mitt ex tillbaka, trots att jag vet hur dåligt han fått mig att må. För jag känner ändå att det är jag som inte förtjänade honom. Även om jag rent intellektuellt vet att det faktiskt är tvärtom. Jag är en bra tjej, jag är lojal och kärleksfull. En kille som försöker trycka ner mig, är illojal och kall mot mig förtjänar inte mig. Men mitt hjärta har inte hängt med i det resonemanget.
Jag vet att jag kommer göra om samma sak igen om jag inte ändrar något på ett grundläggande plan. Jag måste bygga upp min självkänsla och finna mitt egenvärde för att inte hamna i en ny destruktiv relation. Problemet är att sånt tar evigheter att lyckas med, och hur kul är det att vara ensam under tiden fram tills att man nått det målet? Om man någonsin gör det. Folk går ju i terapi hur länge som helst utan att bli bra, så jag vågar inte lita på att jag någonsin kommer att komma dit. Jag har ju inte kommit speciellt långt sedan jag startade denna tråden för 5 år sedan, och det känns tragiskt. Jag är 30+ nu och vill ju ha barn och en familj... För ett framtida barns skull så är det säkert bättre att jag är ensamstående mamma visserligen, då hade barnet fått en stabil mamma i alla fall. Jag vågar inte skaffa barn i en relation när jag vet att jag alltid tappar kontrollen.
Har du gått i gruppterapi någon gång? Jag hade nog gärna gjort det, mest för att få träffa andra i samma situation. Jag är så trött på att söka stöd hos mina vänner som inte alls förstår, som bara förminskar det jag berättar eftersom de inte förstår omfattningen av min problematik.